Populært innlegg Vokteren Skrevet torsdag kl 07:40 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 07:40 Oppsiktsvekkende ny trend blant de hippeste. Ferien er så oppjaget at noen ber om sykemelding for å klare hele programmet. https://www.vg.no/nyheter/i/Mn0EVM/hvorfor-er-det-saa-mye-stress-med-ferie Ferien er vel til for å lade batteriene og ikke tappe dem ? Hvis dette er realiteter, er det på høy tid å stramme inn i en av verdens mest generøse trygdeordninger. 6 3 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 07:53 Skrevet torsdag kl 07:53 Jeg kan godt skjønne at ferie er slitsomt, som 'alenepappa' er det helt klart mer slitsomt å dra på ferie alene med mitt barn enn å jobbe. Selv om det er veldig gøy. Men å sykemelde seg for å lade opp er jo såklart uaktuelt. Er det virkelig reelt at folk gjør dette åpent? 6
ps5 Skrevet torsdag kl 08:07 Skrevet torsdag kl 08:07 (endret) Verdens enkleste løsning, innfør sykepenger fra dag 17 som syk - samme som selvstendige. Gjett om terskelen for sykdom flyttes.. Endret torsdag kl 08:08 av ps5 4
Kakkelfant Skrevet torsdag kl 08:19 Skrevet torsdag kl 08:19 Kan jo bli litt sliten av for mye sykemelding også, må vel ha en sykemelding for å hente seg inn igjen etter for mye sykemelding 4 2
Populært innlegg WiiBoy Skrevet torsdag kl 08:33 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 08:33 14 minutes ago, ps5 said: Verdens enkleste løsning, innfør sykepenger fra dag 17 som syk - samme som selvstendige. Gjett om terskelen for sykdom flyttes.. Dersom poenget kun er å redusere sykefravær, så kan du tenke så enkelt. Enda enklere hadde vært å innføre dødsstraff for sykefravær. "Gjett om terskelen for sykdom flyttes.." Vi må også slutte å tenke på helse som 100% syk/100% frisk. Ingen er 100% syke, ingen er 100% friske. Det er ikke sånn at bare en person møter på jobb, så ytes det 100%. Eksempel; Du er syk, men går på jobb og du yter 75%. Det at du ikke er hjemme og hviler, gjør at sykdommen varer en uke. Hadde du vært hjemme en dag, så hadde du blitt frisk. Da ender du opp med å; levere 4 produktive dagsverk den uken og får en bedre almenntilstand, dersom du tar en sykedag. levere 3,75 produktive dagsverk den uken og får en dårligere almenntilstand, dersom du ikke tar en sykedag. Slike ting er selvfølgelig svært komplisert å måle, men å forenkle det ned til jobb/ikke jobb fordummer debatten. 10 2
The Avatar Skrevet torsdag kl 08:37 Skrevet torsdag kl 08:37 Løysninga blir nok å innføre meir byråkrati. På same måte som at ferielova i dag effektivt sett fastsetter eit lønnstrekk på kvar måned som du skal få utbetalt når du tek ferie slik at sjølv dei mest håplause planleggarane blir tvungne til å spare pengar til ferien, så blir det nok løyst tilsvarande med kva ein får bruke ferien til. Kanskje det bør inn i ferielova at fyrste ferieveka gir arbeidsfri men med meldeplikt slik at den ferierande må møte opp på arbeidsplassen kvar dag til arbeidsstart? Eller kanskje vi kan løyse det med at passet blir inndratt slik at du ikkje kan reise utanlands før på den 8 feriedagen? På den måten vil ein ikkje kunne reise lengre vekk den fyrste ferieveka enn at ein rekk tilbake innan neste arbeidsdag. Om folk planlegger så tungt at det er bånn gass frå fyrste feriedag så må kanskje myndigheitene gripe inn med å kontrollere kva du gjer i ferien, for folk ser ut til å være ute av stand til å tenke sjølv. Eg kjenner meg likevel igjen. Eg skjønner ikkje heilt kvifor folk forbinder utanlandsreiser som kvalitetstid i ferien. Det er få ting som er så stressande som heimereisedagen på slutten av ferien der du prøver å orientere deg på ein framand flyplass i eit land med merkelege byråkratiske krav, særleg når du har heile familien på slep som du skal prøve å ikkje miste oversikta over i alt flyplasskaoset. Legg ein til at du har reist på chartertur slik at heimreisa foregår seint seint på kvelden eller grytidleg på morgonen så er ein også heilt sikker på at også neste dag er fullstendig øydelagt. Hjelp lite å tatt seg tre veker i Hellas når du kjem heim i firetida på natta og har vekkarklokka stilt på 06.30 fordi du same morgen skal møte til fyrste arbeidsdag etter ferien. Då er det ikkje overraskande om du har høgare stressnivå enn før du reiste på ferie. 2
WiiBoy Skrevet torsdag kl 08:39 Skrevet torsdag kl 08:39 14 minutes ago, Kakkelfant said: Kan jo bli litt sliten av for mye sykemelding også, må vel ha en sykemelding for å hente seg inn igjen etter for mye sykemelding Definitivt. Det er nok mange langtidssyke og uføre hvor "sykdommen" egentlig ligger i det mentale. De er fanget i et system som stempler de som syke/skadet og de opplever seg selv som syke/skadet. Det igjen gjør at de reelt sett føler smerte/ubehag/immobilitet på lik linje som en som er fysisk syk/skadet. Det triste er at med "riktig" behandling, altså det mentale, så kunne de fått et langt bedre liv OG de kunne gått fra å være trygdemottakere til å bli produktive. (Sikter her til den gruppen som har smerter/immobilitet uten at helse finner noen underliggende årsak, ikke de som har beviselige rotårsaker til tilstanden) 4
Tussi Skrevet torsdag kl 08:50 Skrevet torsdag kl 08:50 Det er jo her legene har en rolle. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke. Og jeg antar at sykemelding for dem som spør slikt sitter lengre inne senere. 2
Femtekolonne Skrevet torsdag kl 09:00 Skrevet torsdag kl 09:00 3 minutes ago, Tussi said: Det er jo her legene har en rolle. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke. Og jeg antar at sykemelding for dem som spør slikt sitter lengre inne senere. Hvis fastlegen gir sykemelding til en som vil "hvile ut før ferien" så gjør hen ikke jobben sin. Hvis hen ikke greier å si nei til det så må hen slutte som fastlege rett og slett. Det er da flust med jobber for en lege hvor hen slipper å dele ut sykemelding. (Nå følte jeg meg veldig PK av å skrive hen så mange ganger. Mulig jeg må ha noen dager sykemelding for å finne igjen den hvite, middelaldrende, sinte mannen i meg igjen?) 3 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 09:05 Skrevet torsdag kl 09:05 Tussi skrev (13 minutter siden): Det er jo her legene har en rolle. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke. Og jeg antar at sykemelding for dem som spør slikt sitter lengre inne senere. Ja legene er alt for snille med det her. Jeg var lagt inn på sykehus for en stund siden, morgenen etter følte jeg meg fint men hadde 'noe' på lungene. Legen skulle absolutt sykemelde meg. Jeg var i helt fin form til å jobbe. 2
The Avatar Skrevet torsdag kl 09:20 Skrevet torsdag kl 09:20 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Ja legene er alt for snille med det her. Jeg var lagt inn på sykehus for en stund siden, morgenen etter følte jeg meg fint men hadde 'noe' på lungene. Legen skulle absolutt sykemelde meg. Jeg var i helt fin form til å jobbe. Akkurat i slike tilfeller så synes eg ikkje det er så ille, det kan være gode faglege grunnar til å sjukemelde deg til tross for at du kjenner deg frisk og fin. Det som ofte manglar når legen skal sjukemelde er ei vurdering av kva arbeidsoppgåver du utfører i jobben, og korleis dette påvirker helsetilstanden din. Med "noe" på lungene så er det nok ingen praktisk forskjell om du møter opp på jobb og sitter foran PCen eller om du er sjukemeldt og sitter foran TVen. Hadde du jobba som personlig trener så ville det nok vært lite lurt å gått rett tilbake til jobb, samtidig så er ikkje ei sjukemelding nokon garanti for at ville holdt deg heime og i ro, og ikkje nytta høvet til å ta deg nokre toppturar sidan du likevel har fri. Sjukemeldingar burde nok i mykje større grad være behovsprøvd, og legane burde være flinkare til å sjukemelde folk frå spesifikke handlingar, som forbodt mot å løfte tungt, køyre bil, osv. På den måten kunne både kunne både pasienten lettare gjere dei rette tinga for å fortast mogleg bli frisk, og for arbeidsgivaren så vil det være mykje lettare å tilrettelegge for at du kan jobbe likevel så lenge du får dei enklaste arbeidsoppgåvene. 2
Karltorbj Skrevet torsdag kl 09:34 Skrevet torsdag kl 09:34 (endret) WiiBoy skrev (1 time siden): Dersom poenget kun er å redusere sykefravær, så kan du tenke så enkelt. Enda enklere hadde vært å innføre dødsstraff for sykefravær. "Gjett om terskelen for sykdom flyttes.." Vi må også slutte å tenke på helse som 100% syk/100% frisk. Ingen er 100% syke, ingen er 100% friske. Det er ikke sånn at bare en person møter på jobb, så ytes det 100%. Eksempel; Du er syk, men går på jobb og du yter 75%. Det at du ikke er hjemme og hviler, gjør at sykdommen varer en uke. Hadde du vært hjemme en dag, så hadde du blitt frisk. Da ender du opp med å; levere 4 produktive dagsverk den uken og får en bedre almenntilstand, dersom du tar en sykedag. levere 3,75 produktive dagsverk den uken og får en dårligere almenntilstand, dersom du ikke tar en sykedag. Slike ting er selvfølgelig svært komplisert å måle, men å forenkle det ned til jobb/ikke jobb fordummer debatten. Veldig bra innlegg, men vil tillegge smitten, du glemte den. Endret torsdag kl 09:35 av Karltorbj 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 09:43 Skrevet torsdag kl 09:43 The Avatar skrev (21 minutter siden): Akkurat i slike tilfeller så synes eg ikkje det er så ille, det kan være gode faglege grunnar til å sjukemelde deg til tross for at du kjenner deg frisk og fin. Det som ofte manglar når legen skal sjukemelde er ei vurdering av kva arbeidsoppgåver du utfører i jobben, og korleis dette påvirker helsetilstanden din. Med "noe" på lungene så er det nok ingen praktisk forskjell om du møter opp på jobb og sitter foran PCen eller om du er sjukemeldt og sitter foran TVen. Hadde du jobba som personlig trener så ville det nok vært lite lurt å gått rett tilbake til jobb, samtidig så er ikkje ei sjukemelding nokon garanti for at ville holdt deg heime og i ro, og ikkje nytta høvet til å ta deg nokre toppturar sidan du likevel har fri. Sjukemeldingar burde nok i mykje større grad være behovsprøvd, og legane burde være flinkare til å sjukemelde folk frå spesifikke handlingar, som forbodt mot å løfte tungt, køyre bil, osv. På den måten kunne både kunne både pasienten lettare gjere dei rette tinga for å fortast mogleg bli frisk, og for arbeidsgivaren så vil det være mykje lettare å tilrettelegge for at du kan jobbe likevel så lenge du får dei enklaste arbeidsoppgåvene. Ja det er nettopp det. Jeg har en ikke anstrengende jobb og derfor skal det mye til for at jeg ikke kan jobbe. Har i tillegg stor fleksibilitet. Prøvde å forklare men legen sto på sitt. Så vi ble enig i at jeg tok noen dager vs uker..
Fumla Skrevet torsdag kl 10:20 Skrevet torsdag kl 10:20 The Avatar skrev (1 time siden): Løysninga blir nok å innføre meir byråkrati. På same måte som at ferielova i dag effektivt sett fastsetter eit lønnstrekk på kvar måned som du skal få utbetalt når du tek ferie slik at sjølv dei mest håplause planleggarane blir tvungne til å spare pengar til ferien, så blir det nok løyst tilsvarande med kva ein får bruke ferien til. Kanskje det bør inn i ferielova at fyrste ferieveka gir arbeidsfri men med meldeplikt slik at den ferierande må møte opp på arbeidsplassen kvar dag til arbeidsstart? Eller kanskje vi kan løyse det med at passet blir inndratt slik at du ikkje kan reise utanlands før på den 8 feriedagen? På den måten vil ein ikkje kunne reise lengre vekk den fyrste ferieveka enn at ein rekk tilbake innan neste arbeidsdag. Om folk planlegger så tungt at det er bånn gass frå fyrste feriedag så må kanskje myndigheitene gripe inn med å kontrollere kva du gjer i ferien, for folk ser ut til å være ute av stand til å tenke sjølv. God ide! Vi burde utvide det med et offentlig ferieorgan også – Ferieetaten™ – der du må søke om ferieplanene dine på forhånd. Der vurderer en saksbehandler om programmet ditt er godkjent i henhold til statens anbefalte stressnivå. Får du godkjent 10 dager i Syden, men uten all inclusive og der du må jakte alle måltider hver dag i den lokale byen, og med tempelmaraton, får du kanskje avkortning i feriepengene dine som straff. Rolige dager på stranden med all inclusive, eller på hytta med bok og kaffe derimot, insentiveres med en bonusdag. Og glem ikke pliktkurs i ferieforberedelse! Kanskje det må innføres obligatorisk "Ferieplan 1 og 2" på videregående, så folk endelig lærer å ikke bli slitne i fritiden sin. Vi kan jo ikke ha det slik at voksne mennesker får planlegge eget liv uten statlig støtte og regulering! Når det er sagt, er dette dessverre neppe et nytt fenomen. Jeg har vært leder i mange år, og har sett dette mønsteret hos enkelte ansatte. Det har vært lett å kjenne igjen når man sammenligner årsplan og ferieplan, hvor de ofte skiller seg ut med fravær enten rett før eller etter ferien.
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 11:00 Skrevet torsdag kl 11:00 Tussi skrev (2 timer siden): Det er jo her legene har en rolle. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke. Og jeg antar at sykemelding for dem som spør slikt sitter lengre inne senere. Her bør vi vel ta en titt på det heller labre eksempelet til politikere også, hvis en av dem driter seg litt ut med en smule hvitsnippkriminalitet så ender de jo opp som sykmeldte, hva gjør oss vanlige arbeidere så mye mer hardføre enn disse politikerne, klart en ferie kan være like røft som å stjele solbriller. 4
Salvesen. Skrevet torsdag kl 11:37 Skrevet torsdag kl 11:37 skaftetryne32 skrev (36 minutter siden): Her bør vi vel ta en titt på det heller labre eksempelet til politikere også, hvis en av dem driter seg litt ut med en smule hvitsnippkriminalitet så ender de jo opp som sykmeldte, hva gjør oss vanlige arbeidere så mye mer hardføre enn disse politikerne, klart en ferie kan være like røft som å stjele solbriller. Enig. Så har vi jo influensere som sykemelder seg for fortjente kritiske kommentarer men så jobber de likevel osv. Samfunnet har blitt alt for enkelt rett og slett. Vi må sette krav. 2
Morromann Skrevet fredag kl 05:41 Skrevet fredag kl 05:41 Vokteren skrev (21 timer siden): Oppsiktsvekkende ny trend blant de hippeste. Ferien er så oppjaget at noen ber om sykemelding for å klare hele programmet. https://www.vg.no/nyheter/i/Mn0EVM/hvorfor-er-det-saa-mye-stress-med-ferie Ferien er vel til for å lade batteriene og ikke tappe dem ? Hvis dette er realiteter, er det på høy tid å stramme inn i en av verdens mest generøse trygdeordninger. Dette er hva vi på godt norsk kaller "i-landsproblemer" og gjør meg fysisk uvel å lese om. Jeg kjenner ikke personlig slike mennesker; noe jeg er glad for men jeg vet de finnes der ute. Å "sykemelde" seg for å bli utvhilt til ferien er TRYGDEBEDRAGERI og såpass alvorlig snylting på samfunnet at jeg personlig hadde TYSTET til arbeidsgiver og NAV; selv om jeg egentlig har lite til overs for tysting om jeg visste om noen som gjorde noe slikt. Herregud! Snakk om å ødelegge for de som trenger slike ordninger. Men igjen; er det VIRKELIG noen leger som går med på dette da? Isåfall er legene medskyldige i trygdebedrageriet og burde miste lisensen. Systemet burde bli bedre på å ta leger som hjelper til med trygdemisbruk. Salvesen. skrev (21 timer siden): Men å sykemelde seg for å lade opp er jo såklart uaktuelt. Er det virkelig reelt at folk gjør dette åpent? Jeg tenker det samme. Men det er desverre mye umoralsk pakk der ute. Jeg hater tanken på hva slags holdninger de sprer videre til sine egne barn. Ikke rart vi leser om utfordringer i skolene for tiden og manglende grensesetting. ps5 skrev (21 timer siden): Verdens enkleste løsning, innfør sykepenger fra dag 17 som syk - samme som selvstendige. Gjett om terskelen for sykdom flyttes.. Blir ihvertfall færre som "sykemelder" seg for å pusse opp huset, reise på ferie, "lade batteriene" og annet tull som ikke har med sykdom å gjøre. kåre b skrev (21 timer siden): Slikt er grunnlag for oppsigelse.. Og politianmeldelse for trygdebedrageri. 5
Morromann Skrevet fredag kl 05:54 Skrevet fredag kl 05:54 The Avatar skrev (21 timer siden): Eller kanskje vi kan løyse det med at passet blir inndratt slik at du ikkje kan reise utanlands før på den 8 feriedagen? Trenger ikke nødvendigvis pass for å reise på ferie i våre dager. Faktisk kan du reise rundt mesteparten av Europa uten pass. The Avatar skrev (21 timer siden): Hjelp lite å tatt seg tre veker i Hellas når du kjem heim i firetida på natta og har vekkarklokka stilt på 06.30 fordi du same morgen skal møte til fyrste arbeidsdag etter ferien. Då er det ikkje overraskande om du har høgare stressnivå enn før du reiste på ferie. Det er ikke helsevesenets oppgave å trå til for ens egen dårlige prioritering. 2
Krig og fred Skrevet fredag kl 06:12 Skrevet fredag kl 06:12 Ferien er der for at man skal hvile og slappe av. Folk som drar på slitsom ferie kan rykke og reise. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå