Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ugressmiddel. Slutt på Roundup

Anbefalte innlegg

Skrevet
ilpostino skrev (9 timer siden):

Husker jeg ikke feil inneholder Cola sitronsyre, som jeg regner med er det "reaktive" stoffet i Cola. 

Det er fosforsyre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dusja en blanding av eddik, salt og zalo på frisk løvetann for 2 timer siden.

PXL_20260531_110457931.thumb.jpg.41f8a38ca2f5996237e89294adc64217.jpg

PXL_20260531_110522819.thumb.jpg.c6f7b82b5e51ba835dea902db4932baa.jpg

Vet ikke om det dreper planta helt, men det var tilsynelatende temmelig effektivt sånn umiddelbart i alle fall.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1Dr.E skrev (5 timer siden):

Vet ikke om det dreper planta helt, men det var tilsynelatende temmelig effektivt sånn umiddelbart i alle fall.

Hvor varmt var det? Ser at Jula er begynt å selge eddik til formålet. 125g eddik pr. liter. Så ikke noe om salt eller såpe. Noe skeptisk. Men virker sikkert, særlig på en veldig varm dag.

• Liker 1
Skrevet
toreae skrev (5 minutter siden):

Hvor varmt var det? Ser at Jula er begynt å selge eddik til formålet. 125g eddik pr. liter. Så ikke noe om salt eller såpe. Noe skeptisk. Men virker sikkert, særlig på en veldig varm dag.

Eddik virker alltid - har gjort det i årevis. Men det holder ikke lenge.....maks 14 dager

Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Eddik virker alltid - har gjort det i årevis. Men det holder ikke lenge.....maks 14 dager

Jeg går ut fra at det ikke er en dato det virket fra... Jeg ville hatt sterkere eddik i håp om at det virker på det som man ikke kan se ennå.

Skrevet
1Dr.E skrev (5 timer siden):

Høres bra ut. Vet du hvor sterk eddik og sånn ca blandingsforholdet eddik/salt/zalo?

Skrevet

12% eddik på liters flaske fra biltema. Blanda det sammen på slump i fjor, hatt det stående på en sprayflaske.

I dag var det varmt og godt, 20 grader og full sol.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1Dr.E skrev (12 minutter siden):

12% eddik på liters flaske fra biltema. Blanda det sammen på slump i fjor, hatt det stående på en sprayflaske.

I dag var det varmt og godt, 20 grader og full sol.

Ok, bare 12%! Litt for meg å tenke på. Og tørt og varmt vær er den siste ingrediensen!

Skrevet
1 hour ago, toreae said:

Ok, bare 12%! Litt for meg å tenke på. Og tørt og varmt vær er den siste ingrediensen!

Kjøpte på europris, 32% eddik. Litt mer guffe der også. 

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men hvor finner jeg en dunk (2,5-10 liter) med eddik, 20-35% BILLIGST?
Ser de aller fleste tilbyr ei spruteflaske med opp til en liter med 10-15% men det holder ikke veldig lenge hos meg.. 
Altså: litt større mengder med litt høyere konsentrat til lavest mulig pris?

Skrevet
55 minutes ago, Woff said:

Har ikke lest hele tråden, men hvor finner jeg en dunk (2,5-10 liter) med eddik, 20-35% BILLIGST?
Ser de aller fleste tilbyr ei spruteflaske med opp til en liter med 10-15% men det holder ikke veldig lenge hos meg.. 
Altså: litt større mengder med litt høyere konsentrat til lavest mulig pris?

Europris pleier å ha 5 liters dunker med 32% men finner ikke på nettsiden, de hadde ifjor.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk plutselig en idé. Noen som har prøvd å fylle konsentrert eddik i en sprøyte og sprøyte inn noen ml i rosetten av hver løvetann?

Jeg er litt redd for at vilt søl og spraying med eddik skal lage brune flekker i gresset. Det var derfor jeg fikk idéen om å gå kirurgisk til verks mot løvetann. Hvis dette kverker løvetannen så sparer man seg mye arbeid i forhold til å grave opp hver rot og håpe at man fikk med seg alt.

Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Jeg fikk plutselig en idé. Noen som har prøvd å fylle konsentrert eddik i en sprøyte og sprøyte inn noen ml i rosetten av hver løvetann?

Jeg er litt redd for at vilt søl og spraying med eddik skal lage brune flekker i gresset. Det var derfor jeg fikk idéen om å gå kirurgisk til verks mot løvetann. Hvis dette kverker løvetannen så sparer man seg mye arbeid i forhold til å grave opp hver rot og håpe at man fikk med seg alt.

Jeg tror ikke at du dreper roten, men bra hvis det skjer. Gleder meg til å høre resultatet.

Skrevet
4 hours ago, Simen1 said:

Sånt burde finnes som add-on for robotplenklippere. Kameraer som identifiserer planter er jo ikke noe nytt lenger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
trikola skrev (13 minutter siden):

Sånt burde finnes som add-on for robotplenklippere. Kameraer som identifiserer planter er jo ikke noe nytt lenger.

Jeg har lenge ønsket meg en ombygging til robot-bærplukker. Jeg ser for meg en sånn Boston Dynamics robothund / centaur med 10 armer, to bøtter som henger over ryggen, en dreiebryter på ryggen for å veksle mellom bærtyper. Kodeord for start og stopp: apport og sitt!

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (5 timer siden):

Skal du krype slik og plukke ut en og en plante som skal sprøytes kan du like gjerne gå fysisk til verks og røske dem opp med roten. Det er egne verktøy for det også.

https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/hageredskaper/ugressfjerner/2302096

Eller

https://bondekompaniet.no/fiskars-ugressfjerner-xact-9129911027046

https://bondekompaniet.no/fiskars-lovetannstikker-ugressfjerner-classic-9129911005054

Osv.

Er masse verktøy der ute for å luke bort ugress.

I bunn og grunn holder luking ugresset borte lenger enn å drive med sprøytemidler. 

EU kommer stadig vekk med nye regler og hva som er lovlig i dag er forbudt i morgen. Ser enkelte oppfører seg som idioter og truer folk som klipper løvetann

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/raser-over-gressklipping-skjønner-ikke-hvorfor-de-gjorde-dette/ar-AA23oYIQ

Endret av obygda
Skrevet

Jeg har alt det der og har prøvd i årevis. Plenen ser ut som et månelandskap etterpå og det er et sabla slit å jobbe opp en en løvetann på den måten. Et lite stikk per plante høres jo så mye enklere ut og plenen blir forhåpentligvis slett som en golfgreen.

Det er mange problemer med vanlig dusjing som jeg håper løses med stikk-metoden. Det var derfor jeg spurte om noen her hadde prøvd det. Hvis ikke så prøver jeg nok ut selv på et lite område og ser hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...