obygda Skrevet i går, 15:05 Skrevet i går, 15:05 Simen1 skrev (28 minutter siden): Jeg har alt det der og har prøvd i årevis. Plenen ser ut som et månelandskap etterpå og det er et sabla slit å jobbe opp en en løvetann på den måten. Et lite stikk per plante høres jo så mye enklere ut og plenen blir forhåpentligvis slett som en golfgreen. Det er mange problemer med vanlig dusjing som jeg håper løses med stikk-metoden. Det var derfor jeg spurte om noen her hadde prøvd det. Hvis ikke så prøver jeg nok ut selv på et lite område og ser hvordan det går. Roundup på plen,om man skulle få tak i det, blir heller ikke bra om målet er å fjerne litt ugress. Masse brune flekker osv. Det beste på plen er nok å luke. På brostein og singlet gårdsplass så hadde roundup vært perfekt. Her bruker jeg selv eddik og fysisk fjerning med ymse verktøy inkl. brenner. Det fungerer ikke godt,men det hjelper litt i korte perioder. Trist at å fjerne ugress er blitt så vanskelig. I gamle dager holdt det hele sesongen med roundup. Nå må man trå til nesten hver 14 dag.
Simen1 Skrevet i går, 15:56 Skrevet i går, 15:56 Roundup er mye giftgere for mennesker enn tidligere antatt. Det er en grunn til at det ble forbudt. Eddik er ikke giftig. Det er bare en syre, så det er kun farlig for det som utsettes for det ganske konsentrert. Men dusjing går jo like mye ut over gress som ugress, så da får man brune flekker. Det frister ikke fordi man ikke har noen metode for å målrette bare ugresset, mens gresset skånes. Det problemet foreslo jeg løst med å sprøyte noen dråper inn i hver løvetannrot. Luking er veldig mye mer tidrkevende enn å sprøyte det inn. Som en annen her kalte det: håndledd-dreper. Det frister ikke. Derfor foreslo jeg å stikke inn eddik. Det må jo være mye raskere enn luking samtidig som gresset skånes. Synd å høre at ugressbrenneren bare fungerte litt i korte perioder. Det høres ut som du kastet bort tid på et tiltak som virket både lite og kort. Men takk for advarselen. Da skal jeg styre unna det. Er det noen her som har prøvd å stikke og pumpe inn eddik i løvetann? Eller har noen kunnskapsbaserte grunner til å anbefale eller fraråde det? 1
Hansien Skrevet i går, 16:53 Skrevet i går, 16:53 Om det er på gressplen har jeg selv positiv erfaring med hyppig klipp, kalking høst og vår(rett nok for mose her i gården, men med den fine bi-effekten av at løvetann trives litt mindre) og de få tilfellene som dukker opp fjernes ved luking. På brosteinen her skulle jeg gjerne hatt noe som drepte alt..
obygda Skrevet i går, 17:22 Skrevet i går, 17:22 Hansien skrev (19 minutter siden): På brosteinen her skulle jeg gjerne hatt noe som drepte alt.. Tja..det finnes vel knapt noe dessverre. Jeg har også forsøkt kokende vann. Jeg så de brukte det langs veiene - og det funger sånn delvis. Jeg bryr meg ikke så mye om løvetann i plen - de blir jo uansett ute av syne med en gang man klipper, men ugrass i ymse former i brostein er noe herk. Her er det meste forsøkt...Jeg har dessverre ikke funnet noe som varer lenge. Jeg har hørt at man kan putte ned noe i underlaget når brostein legges for å begrense ugrass. Noen polakker som la brostein her for naboen bablet om noe slikt...jeg vet ikke - vi hadde norske håndverkere her og de gjorde ting på sin måte. Dessverre holdt det ikke så lenge før ugrasset kom. Og hver vår så fyller vi opp med ny sand som vi koster ut for stoppe vekst. Der det er fjell under så går det jo greit, men der det ikke er fjell, der vokser det satans fort. ca 14 dager kan vi holde det ganske bra - så kommer ugrasset opp igjen...Så da er det frem med gassbrenner og eddik. Jeg vet egentlig ikke hva som fungerer best, men det er enklere å bare gå over med brenner. Bare varme opp bladene kjapt og så ser du den trekker seg sammen - så går det noen dager før den visner bort..og så etter noen uker kommer det tilbake igjen...En evig syklus
1Dr.E Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg vurderer å høytrykkspyle opp fugene mellom den gamle belegningssteinen her og sope nedi ny fugesand med ugressmiddel i. Men jeg mistenker at det vil være kortvarig lykke for mye arbeid.
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 1Dr.E skrev (40 minutter siden): Jeg vurderer å høytrykkspyle opp fugene mellom den gamle belegningssteinen her og sope nedi ny fugesand med ugressmiddel i. Men jeg mistenker at det vil være kortvarig lykke for mye arbeid. Jeg gjorde det for en måned siden her. Fylte nedi settesand uten ugressmiddel og så langt ser det veldig lovende ut. Nesten som nytt. Det tok skikkelig lang tid. Jeg fikk bare unna ca 20 kvadrat per time selv om jeg hadde godt trykk og roterende dyse. Endret 5 timer siden av Simen1 1
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 21 hours ago, obygda said: Jeg har hørt at man kan putte ned noe i underlaget når brostein legges Det er trolig en slags fiberduk.
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden kremt skrev (Akkurat nå): Det er trolig en slags fiberduk. Nei - det var noe sort stoff - vedkommende viste meg dette. Så ut som noe plastikk lignende greier. Fiberduk la håndverkerene jeg hadde - dvs. der det var fjell la de ingenting under - men der det var jord la de en duk. Det har ikke hjulpet så mye - det vokser ugress selv med duk.
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Plastikk lignende høres jo mest ut som grunnmursplast. Hvorvidt dette er helt heldig å bruke i bakken er vel litt tvilsomt. Det vil jo blokkere all lys og fukttransport mellom lagene hvertfall. Men kraftige røtter spiser gjennom nesten alt som finnes.
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) kremt skrev (13 minutter siden): Plastikk lignende høres jo mest ut som grunnmursplast. Hvorvidt dette er helt heldig å bruke i bakken er vel litt tvilsomt. Det vil jo blokkere all lys og fukttransport mellom lagene hvertfall. Men kraftige røtter spiser gjennom nesten alt som finnes. Nei - jeg vet ikke hva det var - men om det var noe ulovlig skulle ikke forundre meg. Ble nevnt at det var noe de hadde tatt med fra polen Endret 5 timer siden av obygda
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Noe tett som en tykk plastduk eller noe perforert/drenerende?
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Simen1 skrev (2 minutter siden): Noe tett som en tykk plastduk eller noe perforert/drenerende? Så ut som noe knust, steinaktig/plastikk aktig pulver - sort/grått. Aldri sett det før
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg har tidligere brukt salt mot ugress. Det fjerner jo alt forsåvidt, men greit når det er på grus og lignende. Andre som har prøvd dette? Er jo en ganske enkel og rimelig måte. Bør gjerne gjøres like før regnvær.
Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (2 timer siden): Så ut som noe knust, steinaktig/plastikk aktig pulver - sort/grått. Aldri sett det før Nå høres det ut som du har kjøpt giftig industriavfall. Har du sett dokumentaren "Den sorte svane"? Her er episoden der Bandidos-mannen Fasar solgte forurenset jord til en bonde.
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Nå høres det ut som du har kjøpt giftig industriavfall. Har du sett dokumentaren "Den sorte svane"? Her er episoden der Bandidos-mannen Fasar solgte forurenset jord til en bonde. Jeg har ikke kjøpt noe,det ble brukt på naboens eiendom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå