Delvis Skrevet onsdag kl 08:55 Skrevet onsdag kl 08:55 Nå får man ikke selge konsentrert roundup lenger sa de på hagesenteret. Har brukt det i mange år til å sprøyte i oppkjørsel og rundt om. Blanding 40ml pr liter. Noen som har erfaring med andre alternativer som fungerer bra?
Jobs Skrevet onsdag kl 09:13 Skrevet onsdag kl 09:13 (endret) Ja Eddik . https://www.nrk.no/nyttig/slik-fjerner-du-ugresset-enkelt-og-billig-1.13535541#:~:text=SÅNN GJØR DU DET%3A Bland ut 35 prosent,Blandingsforholdet kan du prøve deg litt fram til. Kjøp 80% så får du bedre effekt . https://www.solbergindustri.no/eddiksyre Endret onsdag kl 09:18 av Jobs 1 1
Delvis Skrevet onsdag kl 09:39 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:39 Har hørt om at eddik kan brukes, men har ikke hatt særlig tro på det. Har sett på det, og vet ikke om det er rett forstått at eddik og eddiksyre er to forskjellige ting?
Gavekort Skrevet onsdag kl 09:45 Skrevet onsdag kl 09:45 Eddik funker ikke. Du må bruke konsentrert eddik, som fungerer veldig bra på de fleste planter.
Delvis Skrevet onsdag kl 10:03 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:03 Gavekort skrev (16 minutter siden): konsentrert eddik Noen tips om tilgjengelige butikker som selger slik konsentrert eddik?
Gavekort Skrevet onsdag kl 10:07 Skrevet onsdag kl 10:07 Delvis skrev (Akkurat nå): Noen tips om tilgjengelige butikker som selger slik konsentrert eddik? Europris selger 32%, som er så sterkt at du bør bruke hansker. https://www.europris.no/p-eddik-32-1-l-klar-effekt-204683 Biltema selger 12% som er relativt trygt, funker ok til gress og løvetann, og kan også brukes som skyllemiddel til håndklær og fjerning av kalkbelegg på badet. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringsprodukter/universalrengjoring/eddik-12-5-liter-2000056321 1 2
Delvis Skrevet onsdag kl 10:21 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:21 De har jeg sett. Er jo ikke konsentrert det da, ganske langt fra men hvis de er sånne som funker så. Så også denne https://www.jula.no/catalog/hage/planting/ugressbekjempelse/ugressmiddel/ugresseddik-020849/ Der kalles det altså "ugresseddik", som om at det er en annen eddik enn vanlig eddik? Men hvis den hos Biltema er akkurat samme stoffet du får, så er det iallefall over dobbelt så billig.
Gavekort Skrevet onsdag kl 10:28 Skrevet onsdag kl 10:28 Delvis skrev (11 minutter siden): De har jeg sett. Er jo ikke konsentrert det da, ganske langt fra men hvis de er sånne som funker så. Så også denne https://www.jula.no/catalog/hage/planting/ugressbekjempelse/ugressmiddel/ugresseddik-020849/ Der kalles det altså "ugresseddik", som om at det er en annen eddik enn vanlig eddik? Men hvis den hos Biltema er akkurat samme stoffet du får, så er det iallefall over dobbelt så billig. Prosentene du ser er konsentreringsnivå, der høyere er sterkere. Sier bare at vanlig mateddik ikke funker. Den du linker til er 12%, som er det samme som dunken på Biltema til nesten halve prisen. 12% funker ikke på alt, men fjerner bla. gress og løvetann. 2
ilpostino Skrevet onsdag kl 10:28 Skrevet onsdag kl 10:28 Gavekort skrev (21 minutter siden): Biltema selger 12% som er relativt trygt, funker ok til gress og løvetann, og kan også brukes som skyllemiddel til håndklær og fjerning av kalkbelegg på badet. Den eddiken funker også bra til å fjerne rust. 1 2
Delvis Skrevet onsdag kl 11:00 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:00 Jalla21 skrev (13 minutter siden): Adblue tar også knekken på det meste. Ok, noterer det også.
Snylter Skrevet onsdag kl 11:09 Skrevet onsdag kl 11:09 White spirit funker, da får du et helt fint, plantefritt område en stund.
Delvis Skrevet onsdag kl 12:12 Forfatter Skrevet onsdag kl 12:12 Snylter skrev (1 time siden): White spirit funker, da får du et helt fint, plantefritt område en stund. Sikkert ulovlig å bruke til sånt. Og så vil det vel dunste pyton lange veier. 1
ps5 Skrevet onsdag kl 12:17 Skrevet onsdag kl 12:17 1 hour ago, Snylter said: White spirit funker, da får du et helt fint, plantefritt område en stund. Dette på plenen i tørr periode før grillfest høres ut som kort vei til forsiden vg. 3
Vokteren Skrevet onsdag kl 12:31 Skrevet onsdag kl 12:31 Delvis skrev (3 timer siden): Nå får man ikke selge konsentrert roundup lenger sa de på hagesenteret. Har brukt det i mange år til å sprøyte i oppkjørsel og rundt om. Blanding 40ml pr liter. Noen som har erfaring med andre alternativer som fungerer bra? Grovt havsalt fungerer. 2
Mr.M Skrevet onsdag kl 12:32 Skrevet onsdag kl 12:32 ulempen kjemiske midler er at det blir liggende døde planter/ugress som ikke er pent å se på. jeg bretter heller opp skjorteermene å fjerner ugress manuelt, med røttene. Det kommer tilbake etter en stund, men tar det 2-3 ganger i løpet av sesongen. men har man mye, og kanskje mellom betongheller etc, der man ikke får dratt opp røtter, må man vel ty til kjemi. Natriumklorat, rørt ut i vann, ble brukt før, men muligens vanskelig å få fatt i nå. 1
rozon Skrevet onsdag kl 12:39 Skrevet onsdag kl 12:39 Termisk. Med å varme opp bladene til ca 60 grader så sprekker cellene i bladet. Planten fortsetter å tilføre næring til de sprengte cellene og dør av utmattelse. Bruk propanbrenner og noen sekunder på bladet er nok - du skal ikke svi det - det vil ofte bli mørkere i fargen og "falle sammen" strukturelt. Dersom du bruker elektrisk energi og denne er "grønn" så tror jeg dette er tilnærmet den mest miljøvennlige ugressfjerningsmetoden. Noen planter har nok "reserver" i rotsystemet til å dytte opp en ny plante, og da må du gjenta behandlingen. Dette er vel det mest negative i forhold til Roundup. 2
Duriello Skrevet onsdag kl 12:45 Skrevet onsdag kl 12:45 Husker min far brukte diesel da han hadde tilgang på avgiftsfri, men forbudt i våre dager tenker jeg.
obygda Skrevet onsdag kl 12:49 Skrevet onsdag kl 12:49 Jeg har brukt alt som er nevnt i tråden på betongheller. Eddik fungerer,men dårlig. Å varme opp med gassflamme..fungerer,men dårlig..å mekanisk fjerne..fungerer men dårlig. Alt hva f..jeg jeg gjør så er resultatet kortvarig. Fyller også på med ekstra spesial sand mellom hellene..fungerer,men dårlig over tid. Det er en evighetsjobb å holde ugrass borte har jeg funnet ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå