Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

poeng å bruke diesel-tilsetting hvis man har mest langturer?


dan83

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått det slik at dieseltilsettinger , som feks Alron ,forebygger soting som kan oppstå ved mye småkjøring osv. Så da er spørsmålet, er det bortkastet penger å bruke dette nå i sommerhalvåret når det blir mest lange turer og når motoren blir såpass raskt varm!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
dan83 skrev (32 minutter siden):

Har forstått det slik at dieseltilsettinger , som feks Alron ,forebygger soting som kan oppstå ved mye småkjøring osv. Så da er spørsmålet, er det bortkastet penger å bruke dette nå i sommerhalvåret når det blir mest lange turer og når motoren blir såpass raskt varm!?

All diesel har tilsatt slike midler. Rimelig tøff testing av slike tilsetninger. De som ikke blir valgt av equinor, shell esso osv havner i hyllene på bensinstasjonene. Har aldri sett effekt av noe slikt. Når dysene er /blir dårlige er det pga slitasje og kavitasjon

Skrevet (endret)

Som de over skriver, er det bortkastet penger uansett. Slike produkter har muligens en rolle med lavkvalitets-drivstoff, men drivstoff i norge har samme kvalitet som det som blir kalt "Premium" i utlandet.

Her er f.eks sitat fra Cirle K sine nettsider:

Quote

– Vi anbefaler ingen dieseltilsetninger hverken om vinteren eller andre årstider. Dieselen som leveres fra Circle K kommer ferdig til bruk hele året. Den er allerede tilsatt «miles additive», som gir et mest mulig problemfritt dieselhold, sier Kleve Svela.

Endret av likferd
Skrevet

Alron gir ekstra smørning noe som er fordelaktig for dyser og høytrykkspumpe. Det forhindrer også kondens/vann i dieselsystemet.

Circle k har vel lik kvalitet i Europa, tviler på at de leverer en egen type diesel til kun Norge. De kjøper nok drivstoffet fra det raffineriet som leverer i henhold til circle k sine spesifikasjoner og som gir det beste pristilbudet.

Nå sier ikke jeg løp og kjøp, men jeg har gjort erfaringer med alron i forbindelse med kondens/vann i dieselsystemet og det fikset problemet for meg.

Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Alron gir ekstra smørning noe som er fordelaktig for dyser og høytrykkspumpe. Det forhindrer også kondens/vann i dieselsystemet.

Circle k har vel lik kvalitet i Europa, tviler på at de leverer en egen type diesel til kun Norge. De kjøper nok drivstoffet fra det raffineriet som leverer i henhold til circle k sine spesifikasjoner og som gir det beste pristilbudet.

Nå sier ikke jeg løp og kjøp, men jeg har gjort erfaringer med alron i forbindelse med kondens/vann i dieselsystemet og det fikset problemet for meg.

Du kan like godt helle på litt outboard totaktsolje(selvblandene) 

Vann i diesel må unngåes. Finn heller årsak og eliminer den i stedet for å helle på tilsetninger

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Du kan like godt helle på litt outboard totaktsolje(selvblandene) 

Vann i diesel må unngåes. Finn heller årsak og eliminer den i stedet for å helle på tilsetninger

Det er vel ikke anbefalt på nyere dieselbiler så vidt jeg forstår, bruker selv syntetisk 2T olje på Land Cruiseren med godt resultat men så er den også over 40 år gammel.

Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Du kan like godt helle på litt outboard totaktsolje(selvblandene) 

Vann i diesel må unngåes. Finn heller årsak og eliminer den i stedet for å helle på tilsetninger

Det beste er å unngå vann i dieselsystemet ja, men det kommer som sagt på bakgrunn av kondens og ikke at det er noe direkte feil med bilen.

2t olje har jeg hørt om før, men ikke noe jeg ønsker å bruke. Alle kan ha sin egen oppfatning, men av all den informasjonen jeg har angående dette så er ikke alron noe "snake oil".

 

Edit, og jeg begynte  å bruke det pga kondens og da hjelper det lite med 2t olje..

Endret av freedomseeker
Skrevet
freedomseeker skrev (5 timer siden):

Det beste er å unngå vann i dieselsystemet ja, men det kommer som sagt på bakgrunn av kondens og ikke at det er noe direkte feil med bilen.

2t olje har jeg hørt om før, men ikke noe jeg ønsker å bruke. Alle kan ha sin egen oppfatning, men av all den informasjonen jeg har angående dette så er ikke alron noe "snake oil".

 

Edit, og jeg begynte  å bruke det pga kondens og da hjelper det lite med 2t olje..

Du snakker om ekstra smørning. Da hjelper 2t olje

For kondens noe som får vannet blandet med fuel. Det er uansett vanskelig. Har du fått vann i filter eller har du sett bed i tanken?

Skrevet

Det er allerede litt etanol i B7 diesel. Får man mer vann i systemet enn den klarer å dra med seg må man heller se på hva som er feil.

Totaktsolje var jo gjerne anbefalt "i gamle dager" for å ta ekstra vare på høyttrykkspumpen, men det er sikkert ikke så lurt på motorer med moderne avgassystemer.

Skrevet

Ser det er flere som mener at slike tilsettinger er bortkastet penger, men jeg vet at et lokal verksted her bruker det og selger det(ikke Alron, annet merke). Også hørt fra andre brukere her inne at slike tilsettinger har en effekt, spesielt hvis det blir en del småkjøring. Så hvem har rett?

Skrevet
Trestein skrev (4 timer siden):

Du snakker om ekstra smørning. Da hjelper 2t olje

For kondens noe som får vannet blandet med fuel. Det er uansett vanskelig. Har du fått vann i filter eller har du sett bed i tanken?

Det er lenge siden jeg eide bilen, det var en 2010 Pajero. Den slet med kondens når det var veldig kaldt ute. Hostet og harket på tomgang, og kunne plutselig miste motorkraft under akselerasjon. Alron fikset problemet umiddelbart.

Jeg sier at en av egenskapene er at den smører, men at jeg begynte å bruke den pga problemer med kondens.

Skrevet
freedomseeker skrev (11 timer siden):

Circle k har vel lik kvalitet i Europa, tviler på at de leverer en egen type diesel til kun Norge. De kjøper nok drivstoffet fra det raffineriet som leverer i henhold til circle k sine spesifikasjoner og som gir det beste pristilbudet.

Vinterdiesel varierer ihvertfall fra land til land. 

Skrevet (endret)

Om Alron virker som beskrevet så kan det brukes hele tiden. Men jeg vil tro at det er lite behov for det om sommeren med langkjøring, så helt greit å ta en pause da vil jeg tro. Diesel personbiler skal i prinsippet greie seg med de tilsetninger som er i dieselen som selges.

Endret av Svein M
Skrevet

Bilprodusentene og drivstoffprodusentene har allerede optimalisert alt for normal/optimal bruk, og langkjøring vil jeg tro er godt innenfor dette. Om du har unormal bruk, slik som småkjøring eller drivstoff som står lenge på tanken så kan du vurdere stabilisatorer eller rengjøringstilsetninger.

Om du kjører bilen med lange varmesykluser og har punktlige serviceintervall så tror jeg du allerede presser så mye liv ut av motoren som du klarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...