Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel


Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det knapt værende ute med bil heller. Været skifter for frekvent for de som våger seg ut til fots eller med sykkel. IMG_20250620_151842506.thumb.jpg.d7530166aff27bc4ea29e826dec43ba4.jpg

  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BadCat skrev (34 minutter siden):

Hvor mange sykkelparkeringer er det utenfor Jysk, Bohus, Biltema, Elkjøp med flere der jeg bor? Ingen. Oppunder 300 for biler. Det er satt opp benker for folk som venter på å bli hentet med bil. De som ikke kjører selv blir hentet av andre eller tar taxi.

Om du snur på det så er det også eit spørsmål om kor attraktivt er det for deg å sykle til din lokale Jysk eller Elkjøp butikk når du veit at det ikkje finnes sykkelparkering?

Det er litt som i amerikanske byar, det er nesten ingen som går utanom i sentrum av dei største byane. Alle køyrer uansett kor langt eller kort dei skal. Men ein av grunnane til at alle køyrer er at det mange stadar ikkje finnes infrastruktur for gåande, verken gangfelt eller fotgjengerovergang. I mange tilfeller er det direkte livsfarleg å la bilen stå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (21 minutter siden):

Du kan sjekke værstatistikken på yr.

Jeg er ikke interessert i statistikk. Jeg er interessert i det spesifikke været som du mener er norsk og ikke særlig praktisk å sykle i.

Når du generaliserer sånn så må du regne med å få sånne spørsmål i retur. Jeg har skrevet tidligere i tråden og får bare gjenta det: Sykkelparkeringen bør dimensjoneres etter maks forventet behov, ikke etter median eller minimum behov, for eksempel under et spesifikt uvær du måtte finne det passende å generalisere over.

Sitat

Satsing på at alle skal sykle hele tiden fungerer sikkert bedre i Amsterdam eller Danmark.

Hvem skrev at det skal sykles hele tiden for å rettferdiggjøre at det finnes parkeringsmulighet for sykler?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her var spesifikt snakk om at folk tvinges til å sykle i Stavanger, der IKEA ikke får ha nok parkeringsplasser.

Det  spesifikke været som jeg mener er norsk og ikke særlig praktisk å sykle i er regn og vind og slapseføre osv. Hvis du noen gang har syklet så vet du kanskje hva slags vær som er ikke særlig praktisk å sykle i, og trenger ikke avspore debatten

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Det  spesifikke været som jeg mener er norsk og ikke særlig praktisk å sykle i er regn og vind og slapseføre osv. Hvis du noen gang har syklet så vet du kanskje hva slags vær som er ikke særlig praktisk å sykle i, og trenger ikke avspore debatten

Så når det ikke er ditt spesifikke vær, så skal fortsatt ikke syklister ha noen sted å parkere sykkelen? Sånn at alle tvinges til å kjøre bil selv om de bare skal jobbe i kassa på IKEA?

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har du lest artikkelen, eller bare troller du?

Fra brødteksten:

Sitat

Ikea ønsker å bygge et nytt varehus på Forus i Stavanger, og fikk i mai støtte fra lokalpolitikerne til å lage 590 parkeringsplasser for bil og 170 for sykkel.

Men Statsforvalteren i Rogaland har nå satt foten ned.

Ifølge gjeldende regler er det kun tillatt med maks 183 bilplasser, og krav om minst 1099 sykkelplasser.

Antakelig er dette langt flere sykkelparkeringsplasser enn behovet tilsier, så de får nok parkert uansett.
Og de kan også parkere på bil-plassene om det er fullt i alle sykkelstativene. Det er været som tvinger folk til å bruke bil, ikke manglende sykkelplasser. Og at varene som selges der er tunge. 

Sitat

Hvem skrev at det skal sykles hele tiden for å rettferdiggjøre at det finnes parkeringsmulighet for sykler?

Det vet jeg ikke om noen har skrevet. Kanskje du selv?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Skrevet
The Avatar skrev (15 minutter siden):

også eit spørsmål om kor attraktivt er det for deg å sykle til din lokale Jysk eller Elkjøp butikk når du veit at det ikkje finnes sykkelparkering?

det fins kanskje ikke dedikert sykkelparkering mange steder, men det har da alltid blitt løst ved at man parkerer sykkelen langs fasade på butikken et sted. Egentlig holder det med et skarve sykkelstativ eller to, det ville vært luksus, i tilfelle noen ikke har fungerende sykkelstøtte på doningen sin.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Avhengig av hvor lenge man skal stå parkert der.
I sykkelstativ i byen er det hele tiden sykler uten forhjul eller fastlåste forhjul der resten av sykkelen mangler.
Tydelig populært å stjele dem.
Det finnes sykkelparkering med registrering, overvåkning og innelåsing, men da koster det plutselig penger å parkere sykkelen.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Mr.M said:

det fins kanskje ikke dedikert sykkelparkering mange steder, men det har da alltid blitt løst ved at man parkerer sykkelen langs fasade på butikken et sted. Egentlig holder det med et skarve sykkelstativ eller to, det ville vært luksus, i tilfelle noen ikke har fungerende sykkelstøtte på doningen sin.

De flesta vill faktiskt låsa fast sykkeln i noe når de parkerar den.

Men det finns ju ibland stolpar och träd som man kan låsa fast den i. 

  • Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Har du lest artikkelen, eller bare troller du?

Fra brødteksten:

Antakelig er dette langt flere sykkelparkeringsplasser enn behovet tilsier, så de får nok parkert uansett.
Og de kan også parkere på bil-plassene om det er fullt i alle sykkelstativene. Det er været som tvinger folk til å bruke bil, ikke manglende sykkelplasser. Og at varene som selges der er tunge. 

Det er nok heller du som troller når du argumenterer for 0 sykkelparkeringsplasser. Jeg argumenterer for et fornuftig antall, f.eks 50-100-150 eller noe sånt. Det er dette du forsøker å sable ned fullstendig med "ikke praktisk å sykle i norsk vær" og annet tull for å nedsnakke enhver mulighet for å komme seg på jobb med sykkel.

Videre, har jeg gjennom hele tråden argumentert for en fornuftig balanse mellom ulike plasser, etter behov. Noe du har gått hardt i mot. Da kan jeg jo ikke tolke deg på andre måter enn at du er fullstendig i mot enhver mulighet for å parkere en eneste sykkel. Hvis du mener noe annet så må du virkelig forklare det bedre.

Skrevet (endret)

Akkuratt, det er du som troller. Jeg har nemlig argumentert for å tillate nok bilplasser, ikke forby sykkelplasser. Det trenger ikke å være en motsetning, men om de må ha over tusen, tror jeg det er unødig dyrt og ikke kommer til å bli fullt utnyttet.

Folk kan gjerne sykle til jobb og  IKEA om de kan og vil. Myndighetene må godta at ikke alle kan og vil.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Avhengig av hvor lenge man skal stå parkert der.
I sykkelstativ i byen er det hele tiden sykler uten forhjul eller fastlåste forhjul der resten av sykkelen mangler.
Tydelig populært å stjele dem.
Det finnes sykkelparkering med registrering, overvåkning og innelåsing, men da koster det plutselig penger å parkere sykkelen.

 

fredrik2 skrev (5 minutter siden):

De flesta vill faktiskt låsa fast sykkeln i noe når de parkerar den.

Men det finns ju ibland stolpar och träd som man kan låsa fast den i. 


enig, et sykkelstativ er minimum, selv om det ikke er noen garanti imot tyveri.

mitt poeng var at man ikke trenger gedigne anordninger med oppmerkede plasser malt/markert på asfalt, under tak, eller hva disse "IKEA påleggene" går ut på.

Egentlig kunne/burde man gjort noe for de som kommer med hund, og pålagt 2-3 adskilte båser med krok/festeanordning. Idag er dette veldig stemoderlig behandlet av butikkene, om folk forvises til å binde hunden i takrenne-nedløp, et tre eller buske, eller bortgjemt sted "rundt hjørnet" med den faren for tyveri det utgjør.

Skrevet
25 minutes ago, The Avatar said:

Om du snur på det så er det også eit spørsmål om kor attraktivt er det for deg å sykle til din lokale Jysk eller Elkjøp butikk når du veit at det ikkje finnes sykkelparkering?

Det er litt som i amerikanske byar, det er nesten ingen som går utanom i sentrum av dei største byane. Alle køyrer uansett kor langt eller kort dei skal. Men ein av grunnane til at alle køyrer er at det mange stadar ikkje finnes infrastruktur for gåande, verken gangfelt eller fotgjengerovergang. I mange tilfeller er det direkte livsfarleg å la bilen stå.

Det er været som er problemet. Hvis folk ikke bruker de fem til ti sykkelparkeringene som finnes, hjelper det ikke å øke til hundre parkeringsplasser for sykkel.

Varer blir ødelagt i regnet, ellers må du pakke alt inn i dobbelt lag med plast. Lykke til å sykle over brua her med sidevind og regn. Mel og havregryn i nettet. Fire gjennomvåte pizzaesker på ryggen. God tur.

Skrevet

Er du uenig i at antall sykkelparkeringer bør dimensjoneres etter forventet maksimalt behov?

Er du uenig i at antall bilparkeringer bør dimensjoneres etter forventet maksimalt behov?

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Er du uenig i at antall sykkelparkeringer bør dimensjoneres etter forventet maksimalt behov?

Er du uenig i at antall bilparkeringer bør dimensjoneres etter forventet maksimalt behov?

den første setningen stemmer vel ikke med dagens praksis/regler?

i stedet bruker man en rigid sjablong om antall sykkelplasser, utifra planlagt antall parkeringsplasser for bil. Som om det er noe innbyrdes automatikk disse to tingene imellom.

Skrevet
The Avatar skrev (5 timer siden):

Min meining er at i staden for å kreve minst 1098 sykkelparkeringsplassar så kunne ein oppnådd samme miljøgevinst ved å kreve at dette arealet blir brukt til å etablere buss-stopp/stasjon. 

Det er allerede busstopp på en hovedtrasé like utenfor eiendommen

Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Screenshot2025-06-20at21-09-42Villehente25kilopIkeamedsykkelIkkefysiskmulig.png.35ec00159c8a0c675566a0b2d66d45c9.png

hvordan resonnerer de som har svart ang. utslipp??

skulle man trodd på den logikken, ville altså en dobling av antall parkeringsplasser for sykkel fra absurde 1099 plasser til enda mer absurde 2198 plasser, gi enda mer reduksjon av utslipp.

Skjønner de ikke at miljøgevinst-taket antagelig blir nådd allerede ved kanskje 40-50 sykkelplasser? Det er i alle fall maks antall samtidige syklister jeg kan se for meg på IKEA, på en god dag med sol og lite vind. Og da er jeg raus med antallet. I vinterhalvåret blir det neppe mer enn en håndfull på to-hjul.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...