BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) De gale har det godt. https://www.nettavisen.no/nyheter/arbeiderpartiet-apner-for-kommunal-parkeringsavgift-pa-privat-eiendom/s/12-95-3424112281 Quote Ap, MDG og SV vil gi kommunene rett til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom. – Det går ikke an at Arbeiderpartiet mener dette! sier Trygve Slagsvold Vedum. Det er mulig at dette har kokt ut i kålen, men jo lengre man gir råderett til mennesker med lite bakkekontakt, desto flere tullete ordninger får de innført. Endret 19. juni av BadCat 6
Simen1 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni BadCat skrev (3 minutter siden): De gale har det godt. Dette er jo ikke mentalt friskt. Det er bare å skrive opp på en huskelapp om hvem som vil innføre kommunal parkeringsavgift på privat eiendom og feste lappen med binders til stemmeseddelen når den kommer i posten. Husk dette 8. september. 3
The Avatar Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni BadCat skrev (9 minutter siden): De gale har det godt. https://www.nettavisen.no/nyheter/arbeiderpartiet-apner-for-kommunal-parkeringsavgift-pa-privat-eiendom/s/12-95-3424112281 Det er mulig at dette har kokt ut i kålen, men jo lengre man gir råderett til mennesker med lite bakkekontakt, desto flere tullete ordninger får de innført. Det stod lite i artikkelen om kva eksakt forslaget gjekk ut på, men om eg forstår det rett så er forslaget at kommunen skal kunne pålegg grunneigaren å ta betalt for parkeringa, og ikkje at det er kommunen som skal hente inn parkeringsavgift frå privat grunn? Eg forstår også ut frå artikkelen at forslaget er dårleg handtverk ved at det mangla presisering på om det berre skulle gjelde for næringseigedom eller også for eigedom til bustadsformål. Eg synes på ingen måte at dette er eit godt forslag, men eg har ikkje ein tung prinsipiell motstand med at det politisk blir vedtatt at alle som innafor eit geografisk område skal kreve betaling for parkeringa, med det formål å redusere talet på bilar som køyrer inn i sentrum. Same funksjon kan politikarane oppnå på andre måter som å sette opp bomring, omregulere sentrumsgatene til å forby motorkøyretøy i butikkanes opningstid, forbod mot fossile bilar, osv, osv. Den store svakheita med ein slik regel er at butikkane som blir ramma av kravet lett kan unngå heile formålet ved å f.eks. kreve 1 kr per parkering, om det ikkje var spesifike krav til det så treng ikkje butikken å ta 45 kr per time for å parkere. Kommunen kan sette sine priser og handelsstanden kan bruke andre prisar. 1
Maabren Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 5 hours ago, Rune_says said: Selv jeg som sykler endel vil neppe noengang finne på å sykle til Ikea. Da er det bil som gjelder for å få diverse flatpakkede møbler og/eller ting&tang med seg. Hele konseptet til Ikea er jo ellers en fysisk labryrint med mange impuslvarer for å fylle opp disse svære handle-nettene - igjen en mengde varer som ikke egner seg til sykkel. Syns du skal gje sykkel ein mulighet, kjøp deg 3-hjulssykkel for større handleturer på matbutikken og Ikea. 1
frohmage Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni BadCat skrev (2 timer siden): Der jeg bor vil de ha sykkelfelt i sentrum på begge sider til tross for at "ingen" sykler. Smal vei og ingen parkerkingsplasser blir resultatet. Det er sånne tiltak man iverksetter for å få flere til å sykle. 3 1
PosteMonopolet Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Fint miljøtiltak å nekte folk å reise til butikkene for å handle skrot. Er slik politikerene driver med over alt så mange butikker kommer til å dø.
Maskinfører Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni sedsberg skrev (7 timer siden): Skjønner ikke hva du snakker om. https://www.nrk.no/stor-oslo/du-kan-bli-nodt-til-a-betale-for-a-parkere-pa-jobben-1.13767708 SV er ett parti for spesielt interesserte 3
Maskinfører Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Maabren skrev (1 time siden): Syns du skal gje sykkel ein mulighet, kjøp deg 3-hjulssykkel for større handleturer på matbutikken og Ikea. Sykkel genererer 0 inntekter
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 1 hour ago, frohmage said: Det er sånne tiltak man iverksetter for å få flere til å sykle. På vinterstid er sykling for spesielt interreserte i store deler av landet. Så om man drar det for langt så blir det bare butikkdød og plaging av folk. Men generelt er jeg dog for sykkelfelt. Ryddigere for både syklister og bilister. 2
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 2 hours ago, Simen1 said: Dette er jo ikke mentalt friskt. Det er bare å skrive opp på en huskelapp om hvem som vil innføre kommunal parkeringsavgift på privat eiendom og feste lappen med binders til stemmeseddelen når den kommer i posten. Husk dette 8. september. Jens er på TV og sier at de styrer ansvarlig, selv om ingentig ved politikken tilsier det. Og om Jens sier det så er det sånn, og velgerne flokker til 1
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 4 hours ago, Fantomtegningen said: Problemet er at sykkelstamveien (som ligger rett ved siden av nåværende IKEA) til over 2 milliarder ga ingen utslag på økt bruk av sykler, samt at Kolumbus nå reduserer busstilbudet kraftig pga økonomiproblemer. For enkelte vil dette være bevis på at folk må tvinges over på sykkel. Fri vilje er så 2024. 3
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 4 hours ago, KalleKanin said: Tja. Usikker hvor langt jeg skal avspore i en diskusjon om det generelle politiske systemet i Norge, men jeg mener det har store svakheter med tanke på dette, og særlig nettopp på lokalt nivå. Jeg kan ikke stemme på de politikerne som jeg er mest enig med i et parti, men må ta til takke med en "totalpakke". Jeg kan gi personstemmer, men kan ikke stryke kandidater, men det skal mye til for at dette får noen effekt. I tillegg er det vanskelig å vite hva den enkelte politiker EGENTLIG mener, da de stort sett er tro til landsmøtet sine vedtak. Og i tillegg til dette har man koalisjonsregjeringer og sammensatte kommunestyrer som gjør at politikken blir enda mer utvannet og full av kompromisser. Da kan det godt hende at saker som egentlig har et flertall i befolkningen blir nedstemt. Jeg kunne tenke meg et system der man i større grad stemte på den personen man ønsket å ha inn, og gjerne med mer direkte demokrati på enkelte saker. Representativt demokrati med oppdeling i partier som vi har i dag har helt klart store svakheter ja. Men samtidig er jeg langt fra overbevist om at direktedemokrati er en god plan. Folk bestemmer seg stort sett om saker basert på magefølelse og holder på det uansett om de skal få ny informasjon om saken. Mange saker er dessuten tunge å sette seg inn i. 4 hours ago, KalleKanin said: Personlig er jeg særlig skuffet over Høyre i saker som den som blir omtalt her. Dette mener jeg går direkte på privat eiendomsrett. Hvorfor skal ikke jeg som person/bedrift selv bestemme hvordan jeg skal bruke plassen min? En parkert bil forurenser ikke. Så får evt. kommunen sette opp bomringer og andre tiltak for å bøte på evt. støy fra trafikken. (Forurensing er et stadig mindre problem grunnet elbiler.) Og hjemkjøring i slitne gamle forurensende lastebiler er etter mitt syn et vel så stort problem som at folk bruker egen bil til butikken. Spøken om at Høyre er i ferd med å bli Sosialistisk Høyreparti blir desverre mer og mer sann. Høyre er det partiet jeg har stemt mest på her i livet, men de er i ferd med å gjøre seg helt uspiselige for meg. 2
joandreas Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) Maabren skrev (2 timer siden): Syns du skal gje sykkel ein mulighet, kjøp deg 3-hjulssykkel for større handleturer på matbutikken og Ikea. Med sjanse på hvor gode kolumbus bysykler er ja. Er noe annet i pissregn og klink is. og i Rogaland er regnet sidelengs. https://www.nrk.no/rogaland/her-star-halvparten-av-alle-bysyklene-til-kolumbus-1.17427974 Endret 19. juni av joandreas
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) 5 hours ago, frohmage said: Det er sånne tiltak man iverksetter for å få flere til å sykle. Folk sykler ikke fordi det er regn og vind mesteparten av året. Kald kropp, hutrende tenner og en våt jakke som klistrer seg til kroppen. Endret 19. juni av BadCat 1 1
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) 8 hours ago, Simen1 said: Så 30:1 - 45:1. Husk at hver sykkelparkering tar mye mindre plass enn 1 bilparkering. Tar man bort 5 sykkelparkeringer så får man antagelig bare 1 bilparkering ut av det. Avvikler man alle så får man altså bare 2-3 bilparkeringer ut av det. Tvinger man alle syklistene over til bil så kan det bli ennå vanskeligere å finne parkering. Så jeg tror kanskje i ditt tilfelle at det hadde gitt mening å faktisk øke antall sykkelparkeringsplasser til f.eks det dobbelte og se hvordan det går. Man kan jo "risikere" at det blir lettere å finne parkering til bilen.. Edit: Alt med måte! Jeg argumenterer ikke for samme misforhold som kravet ved nye IKEA Forus. I ditt tilfelle BadCat (På Sunnmøre?) så foreslår jeg en prøveordning med økning til 20-30 sykkelplasser og reduksjon til 447-448 bilplasser. Du trenger ikke å sette i gang gravemaskina med det første. De har nok stålkontroll på etterspørselen etter sykkelparkering. Endret 19. juni av BadCat
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) Bent Høie (Statsforvalter i Rogaland) var på Dagsnytt 18 i dag i forbindelse med denne saken. Fra før vet man at han ikke kan helse og sannelig kan han ikke samferdsel og logistikk heller. Endret 19. juni av BadCat 1
Andre1980 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Til info så er det ikke lokalpolitikerne som har ønsket dette, og og som så vil gi unntak... Dette ble tredd ned over hode på lokalpolitikerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, etter at de hadde vedtatt en interkommunal kommunedelplan for Forus, hvor de hadde gått inn for 0,9 parkeringsplasser pr 100 kvm. Statsforvalteren sendte så innsigelse på vedtaket, og anket til kommunaldepartementet, som naturlig nok holdt statsforvalterens side og tredde ned 0,5 plasser pr 100 kvm. Det er dette nå Statsforvalter Bent Høie nå tviholder på. ref. : https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-rogaland/dokument-fmro/miljo/kdd-avgjorelser/vedtak---parkeringsbestemmelsene---sola-sandnes-stavanger---interkommunal-kommunedelplan-forus-2019---2040-ikdp-forus-plan-6005-2015116-og-130k.pdf 1
Syar-2003 Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Så på dagsnytt 18 på NRK. https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202506/episode/NNFA56061925 Der var også eiendomssjefen for IKEA invitert og han sier at nybygg og flytte prosjektet vil nok sikkert skrotes om denne beslutningen om 183 p-plasser til biler består.
BadCat Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Det blir trafikkfarlig hvis de ikke bygger nok plasser og ubrukte plasser er ikke et stort problem. Middelmådige sjåfører som skal navigere og rygge på en overfylt parkeringsplass. Jeg grøsser av tanken. Siden det er IKEA kan det være at de skal rygge med henger også. Dobbelt grøss. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå