Gå til innhold

Skader for over 200k på Tesla Y


fleur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? 

Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. 

Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. 

I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. 

Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
fleur skrev (2 minutter siden):

I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. 

Ta høyde for at det tidsestimatet kan bli betraktelig utvidet. Er jo midt i ferien for Tesla-ansatte også. Dessverre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Ta høyde for at det tidsestimatet kan bli betraktelig utvidet. Er jo midt i ferien for Tesla-ansatte også. Dessverre.

Den har ikke fått takst hos Tesla men blir kanskje reparert der? Hvorfor tror du det øker? Da må vel bare forsikringsselskapet punge ut etterhvert som de evt oppdager flere feil? 

Skrevet
fleur skrev (54 minutter siden):

Den har ikke fått takst hos Tesla men blir kanskje reparert der? Hvorfor tror du det øker? Da må vel bare forsikringsselskapet punge ut etterhvert som de evt oppdager flere feil? 

Fordi det er midt i ferien. De verkstedansatte skal nok også avvikle ferie i den tiden der. Men kanskje du er heldig og jeg tar feil. Tenker bare at du bør ta høyde for det...

Skrevet
fleur skrev (2 timer siden):

Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? 

Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. 

Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. 

I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. 

Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre? 

Om skadene koster 200k så er det ikke bare kosmetisk.

Skrevet (endret)
Kajac skrev (2 minutter siden):

Om skadene koster 200k så er det ikke bare kosmetisk.

Her er det som skal repareres. Reservedeler er 107000 kr

 

Screenshot_20250613_130230_Samsung Notes.jpg

Endret av fleur
Skrevet (endret)

Tviler ikke på at prisen til TS stemmer. Da Tesla skulle levere landets første Model X i topputgave til en heldig kunde, så klarte ikke den nyansatte å stoppe bilen i tide bak meg, og traff hengerfestet på bilen min. Skaden på Teslaen var på rundt 200k (selv om det bare så ut som en sprekk i fangeren/skjermen), og bilen min fikk et lite merke på hengerfestet som forsvant i regnet dagen etter.

Endret av el_cash
Skrevet
fleur skrev (1 time siden):

Her er det som skal repareres. Reservedeler er 107000 kr

 

Screenshot_20250613_130230_Samsung Notes.jpg

Hvilken enhet er "Tid" oppgitt i? Kan jo ikke være timer... Selv om det er minutter, så tar jo dette lenger tid enn det tar å bygge en ny bil...

Skrevet
Kajac skrev (14 minutter siden):

Hvilken enhet er "Tid" oppgitt i? Kan jo ikke være timer... Selv om det er minutter, så tar jo dette lenger tid enn det tar å bygge en ny bil...

Vet ikke men det står slik 

 

Screenshot_20250613_163130_Samsung Notes.jpg

Skrevet

Selve jobben var ikke veldig mye av totalen. Hvilke deler er det som brukes så mye av? Forsikringsselskaper bruker deler fra vrakbiler i større og større grad. Dette kan nok også bli et tema her. Og tråden kan være en tankevekker rundt hvorfor prisen er som den er på forsikring av nymotens biler, de er som laget av kjeks. 

  • Liker 1
Skrevet

Ligger nok mye fortjeneste innbakt i at produsentene skaper et overpriset delemarked basert på talldata over hvilke kollisjonsskader som er mest vanlige.

La oss si at delen koster 5-10K å produsere, men at den ender opp med å koste 100K hos kunde. 

Hele bilholdet har blitt en svindelbusiness, med grisk og grådig overprising i alle ledd.

  • Liker 2
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Selve jobben var ikke veldig mye av totalen. Hvilke deler er det som brukes så mye av? Forsikringsselskaper bruker deler fra vrakbiler i større og større grad. Dette kan nok også bli et tema her. Og tråden kan være en tankevekker rundt hvorfor prisen er som den er på forsikring av nymotens biler, de er som laget av kjeks. 

Nå lager jo tesla bilene som lekebilene vi hadde på 70 tallet. Klart at det gjør de dyrere å reparere når hele fronten må demonteres ved en liten kollisjon. Har sett folk som reparerer disse. Vanvittig mye arbeid. Dette er nok en veldig liten skade

Skrevet
Trestein skrev (15 minutter siden):

Nå lager jo tesla bilene som lekebilene vi hadde på 70 tallet. Klart at det gjør de dyrere å reparere når hele fronten må demonteres ved en liten kollisjon. 

For 200k er det neppe noen strukturell skade på bilen.

Skrevet
AL123 skrev (4 minutter siden):

For 200k er det neppe noen strukturell skade på bilen.

Det var vel også min konklusjon du tok bort

Dette er nok en veldig liten skade

Skrevet
Dassen skrev (23 minutter siden):

Forsikringsselskapet bør dekke forringelsen i verdien på en kollisjonsskadet bil. Få en takst. 

Det tar de ikke hensyn til. Det står i vilkårene. Men trodde folk var veldig opptatt av det ved salg? 

Skrevet
fleur skrev (46 minutter siden):

Det tar de ikke hensyn til. Det står i vilkårene. Men trodde folk var veldig opptatt av det ved salg? 

Helt klart. Hadde aldri kjøpt kollisjonsskadet bil med mindre det var mye rimeligere enn tilsvarende biler.

Bare lakkering er håpløst å få riktig farge på. Selv om de blander tilstøtende panel viser ofte slikt i sollys om man ser på den med kritisk blikk litt avhengig av hvilke farge det er. Så er det alt man ikke ser eller tar på seg risken med at de har tatt snarveier under rep.. 

Er det billig nok er det verdt risken, men har jeg valget mellom en som ikke har vært skadet til samme pris så tar jeg heller den. 

Skrevet

Det er jo også en mulighet å få utbetalt taksten og så få et rimeligere verksted til å fikse deler eller bruke brukte deler. Noen ganger er det mye rjstradeler som byttes unødvendig fordi det er minimale skader/merker på de.

Istedet for at den fikses for 200k og får et verdifall på 30k så kan du kanskhe fikse for 70k og få et verdifall på 100k, fremdeles en god deal. Ikke alle ser etter en prikkfri bruktbil.

Men dette kommer veldig sn på hva slags skader det er, frontdeler er ofte vsnskelugere å oppdrive brukt av naturlige årsaker...

grundig takst/undersøkelse er også viktig da det kan være indre skader på komponenter som ikke er så lette å oppdage uten å demontere fronten.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...