Subara Skrevet onsdag kl 15:20 Skrevet onsdag kl 15:20 I min kommune dukker det opp små, restauranter som får god omtale, feks. libanesisk. Men de kan like fort gå konkurs i igjen hvis vi inntar måltidene hjemme. Lokalene er så dyre. Man må være idealist for å drive et spisested. 1 1
Karltorbj Skrevet onsdag kl 15:52 Skrevet onsdag kl 15:52 Jeg og min venninne, tenker paa aa utvandre. Begynner aa bli vanskelig med Europa, med alle de plassene som begynner aa bli for varme om sommeren, etterhvert. Har tenkt paa Skottland, som et alternativ. Noen som har et bra forslag?
Dikedis Skrevet onsdag kl 15:58 Skrevet onsdag kl 15:58 On 6/3/2025 at 2:53 PM, VifteKopp said: Norge tilbyr trygghet, høye lønninger og gode velferdsordninger. Minuset er et kaldt klima, små forhold og en introvert, sekulær kultur. Vi kan ikke gjøre så mye med minusene våre, men heldigvis er verden full av mennesker som søker mot det vi faktisk kan tilby og derfor vil det aldri være manko på arbeidskraft, hvis vi legger om til en fornuftig og målrettet innvandringspolitikk. "Vi kan ikke gjøre så mye med minusene våre" Å jo da, det kan dere (dvs. dem dette gjelder; det gjelder ikke alle, selvfølgelig). Her er noen forslag til hvordan folk kan gjøre Norge til et bedre sted: -- Begynn å snakke til og med nye mennesker, istedenfor bare å snakke om og bak dem. -- Ta initiativ til kontakt, og vis litt vennlighet og gjestfrihet, istedenfor bare å glane på nyankomne og lete etter "feil" som dere kan skravle om. -- Slutt å legge dere opp i saker som dere ikke har noe som helst med, som hva voksne mennesker og myndige mennesker over atten år måtte velge å bruke fritiden sin på, eller hvem som har sjekket opp og/eller datet hvem, spesielt når det er snakk om vilt fremmede mennesker som dere ikke kjenner i det hele tatt. -- La kjeftesmella gå litt mindre, og bruk noe av den innsparte tiden på å lære noe av substans om noe, og på å bli litt mindre hovmodige og arrogante og intolerante. 1 1
Camlon Skrevet onsdag kl 16:08 Skrevet onsdag kl 16:08 12 minutes ago, Karltorbj said: Jeg og min venninne, tenker paa aa utvandre. Begynner aa bli vanskelig med Europa, med alle de plassene som begynner aa bli for varme om sommeren, etterhvert. Har tenkt paa Skottland, som et alternativ. Noen som har et bra forslag? Det er helt avhengig av hva du vil ha og hvilke visum du kvalifiserer deg for. For øyeblikket vil jeg anbefale at du laster ned norsk tastatur til PC-en din. 1
Drunkenvalley Skrevet onsdag kl 16:18 Skrevet onsdag kl 16:18 56 minutes ago, Subara said: I min kommune dukker det opp små, restauranter som får god omtale, feks. libanesisk. Men de kan like fort gå konkurs i igjen hvis vi inntar måltidene hjemme. Lokalene er så dyre. Man må være idealist for å drive et spisested. Var ei plass med etiopisk mat eit stykke nedi vegen, men det er borte no. 🥲 Ikkje at eg var glad i flatbrødet dei har, men maten elles var veldig fin. Eg rakk ikkje ein gong prøve dei ein gong til før dei var borte. 🫠 1
rabler Skrevet onsdag kl 16:36 Skrevet onsdag kl 16:36 7 hours ago, fredrik2 said: Er rätt lei på att bli kallad rasist når jag kommer med data fra SSB och att allt lite negativt som har med invandring att göra anses rasistiskt. Det er ingen som har kalt deg rasist her, men du får kanskje høre det andre steder også? 1
Karltorbj Skrevet onsdag kl 16:37 Skrevet onsdag kl 16:37 (endret) Dikedis skrev (44 minutter siden): -- Slutt å legge dere opp i saker som dere ikke har noe som helst med, som hva voksne mennesker og myndige mennesker over atten år måtte velge å bruke fritiden sin på, Har en kommentar, som hyles ut, med en desperat, fortvilt stemme. Maa skrive det, for vi faar jo ikke, med oss det nonverbale her inne. Kan leses som sarkasme ogsaa. Ja men, ka med ongane vaares daaaa!!! 😨😰😱 Endret onsdag kl 16:43 av Karltorbj 1
rabler Skrevet onsdag kl 16:38 Skrevet onsdag kl 16:38 45 minutes ago, Karltorbj said: Jeg og min venninne, tenker paa aa utvandre. Begynner aa bli vanskelig med Europa, med alle de plassene som begynner aa bli for varme om sommeren, etterhvert. Har tenkt paa Skottland, som et alternativ. Noen som har et bra forslag? Høres ut som du vil til Island eller Færøyene 😄 1
Karltorbj Skrevet onsdag kl 16:44 Skrevet onsdag kl 16:44 rabler skrev (5 minutter siden): Høres ut som du vil til Island eller Færøyene 😄 😁 Fine. 1
fredrik2 Skrevet onsdag kl 17:22 Skrevet onsdag kl 17:22 41 minutes ago, rabler said: Det er ingen som har kalt deg rasist her, men du får kanskje høre det andre steder også? Jo, du och en annan har gjort det. I alla fall att det jag skrivet er rasistiskt. Men jag førstår ju att det er vansklig att tolerera att noen kommer med tal fra SSB som visar att invandrare er överreprenterade i en del kriminal statistik. Annars er det aldrig någon som har sagt noe om att jag er rasist eller att jag säger noe rasistiskt. Så jag får erkänna att du er speciell. 2
VifteKopp Skrevet onsdag kl 17:35 Skrevet onsdag kl 17:35 Dikedis skrev (1 time siden): "Vi kan ikke gjøre så mye med minusene våre" Å jo da, det kan dere (dvs. dem dette gjelder; det gjelder ikke alle, selvfølgelig). Her er noen forslag til hvordan folk kan gjøre Norge til et bedre sted: -- Begynn å snakke til og med nye mennesker, istedenfor bare å snakke om og bak dem. -- Ta initiativ til kontakt, og vis litt vennlighet og gjestfrihet, istedenfor bare å glane på nyankomne og lete etter "feil" som dere kan skravle om. -- Slutt å legge dere opp i saker som dere ikke har noe som helst med, som hva voksne mennesker og myndige mennesker over atten år måtte velge å bruke fritiden sin på, eller hvem som har sjekket opp og/eller datet hvem, spesielt når det er snakk om vilt fremmede mennesker som dere ikke kjenner i det hele tatt. -- La kjeftesmella gå litt mindre, og bruk noe av den innsparte tiden på å lære noe av substans om noe, og på å bli litt mindre hovmodige og arrogante og intolerante. Notert. Regjeringen skal innføre dette i neste periode.
kremt Skrevet onsdag kl 17:46 Skrevet onsdag kl 17:46 1 hour ago, Dikedis said: Å jo da, det kan dere (dvs. dem dette gjelder; det gjelder ikke alle, selvfølgelig). Her er noen forslag til hvordan folk kan gjøre Norge til et bedre sted: Så nordmenn skal tilpasse seg de nye landsmennene? De fleste av de som innvandrer til dette landet tar med seg sin egen kultur, språk og religion. Man ser det hele tiden når man går på gaten, er på kjøpesenteret eller ikea f.eks. Det er ikke uvanlig at minst halvparten av de folka jeg ser snakker et utenlandsk språk. Jeg må nesten spørre meg selv hvor jeg befinner meg. Eller hva som skjer med dette landet. Det er jo ikke noe nytt forsåvidt, det har pågått lenge. Det spiller trolig ingen rolle om vedkommende har bodd her i 10 år eller 40 år. Det er stor sjanse for at de fortsatt snakker mest sitt eget språk. Det er slike ting det blir grupperinger i samfunnet av. Hvis man flytter til et annet land bør det kunne forventes at man tilpasser seg de lover og regler som gjelder der, ikke krever nye lover tilpasset sitt folkeslag. 4
Karltorbj Skrevet onsdag kl 18:02 Skrevet onsdag kl 18:02 (endret) kremt skrev (52 minutter siden): Så nordmenn skal tilpasse seg de nye landsmennene? De fleste av de som innvandrer til dette landet tar med seg sin egen kultur, språk og religion. Man ser det hele tiden når man går på gaten, er på kjøpesenteret eller ikea f.eks. Det er ikke uvanlig at minst halvparten av de folka jeg ser snakker et utenlandsk språk. Jeg må nesten spørre meg selv hvor jeg befinner meg. Eller hva som skjer med dette landet. Det er jo ikke noe nytt forsåvidt, det har pågått lenge. Det spiller trolig ingen rolle om vedkommende har bodd her i 10 år eller 40 år. Det er stor sjanse for at de fortsatt snakker mest sitt eget språk. Det er slike ting det blir grupperinger i samfunnet av. Hvis man flytter til et annet land bør det kunne forventes at man tilpasser seg de lover og regler som gjelder der, ikke krever nye lover tilpasset sitt folkeslag. Hvis du hadde sittet paa en kafe', hvor de fastboende nordmennene treffes i Santiago, hadde du snakket spansk da? Og hvis du og en norsk kompis, tok en tur paa byen der, hadde dere snakket spansk, med hverandre da? Endret onsdag kl 18:38 av Karltorbj 4 1
Karltorbj Skrevet onsdag kl 18:12 Skrevet onsdag kl 18:12 (endret) Og selvfoelgelig har vi folkeskikk. Kom det en person, som ikke snakket norsk til bordet, paa Nordic house i Phnom penh, saa slo vi over til engelsk, i respekt for ham. Vi snakket ogsaa engelsk, oss i mellom, saa han ikke ble isolert. Men vi gikk aldri over til Khmer ( kambodiansk ). Saann opplever jeg det funker, i hele verden. Endret onsdag kl 18:21 av Karltorbj 2 1 1
Karltorbj Skrevet onsdag kl 18:29 Skrevet onsdag kl 18:29 (endret) Naar jeg besoeker, en iransk kompis av meg, saa slaar han og vennenene hans, om til norsk med en gang, samme hva de snakker om. Endret onsdag kl 18:36 av Karltorbj 2
rabler Skrevet onsdag kl 18:30 Skrevet onsdag kl 18:30 1 hour ago, fredrik2 said: Jo, du och en annan har gjort det. I alla fall att det jag skrivet er rasistiskt. Jeg påpekte da du skrev noe som var rasistisk. Det er ikke det samme som å kalle deg rasist. Det har jeg faktisk aldri gjort. 1
fredrik2 Skrevet onsdag kl 18:41 Skrevet onsdag kl 18:41 4 minutes ago, rabler said: Jeg påpekte da du skrev noe som var rasistisk. Det er ikke det samme som å kalle deg rasist. Det har jeg faktisk aldri gjort. Men att skriva for eksempel stem FRP er ett bevis på att den som skriver det er rasist samtidigt som det att säga att noe er rasistiskt alltså ikke er noe tegn på personen er rasistisk. Ok. Din kompis i tråden kom vel också med påstander om att det bara vara rasister som trodde att det fanns statistisk som visade att invandrare var överrepresenterade i kriminalitet. Det kanske inte heller handlar om att kalla alla de som kan läsa vad SSB skriver rasister? Men varför svarar jag ens en person som skriver att det att påstå att Somalier er överrepresenterade i kriminal statistik fra SSB er rasistiskt. Det er så otroligt idiotiskt att påstå noe sånt. 1
freedomseeker Skrevet onsdag kl 18:44 Skrevet onsdag kl 18:44 kremt skrev (40 minutter siden): Så nordmenn skal tilpasse seg de nye landsmennene? De fleste av de som innvandrer til dette landet tar med seg sin egen kultur, språk og religion. Man ser det hele tiden når man går på gaten, er på kjøpesenteret eller ikea f.eks. Det er ikke uvanlig at minst halvparten av de folka jeg ser snakker et utenlandsk språk. Jeg må nesten spørre meg selv hvor jeg befinner meg. Eller hva som skjer med dette landet. Det er jo ikke noe nytt forsåvidt, det har pågått lenge. Det spiller trolig ingen rolle om vedkommende har bodd her i 10 år eller 40 år. Det er stor sjanse for at de fortsatt snakker mest sitt eget språk. Det er slike ting det blir grupperinger i samfunnet av. Hvis man flytter til et annet land bør det kunne forventes at man tilpasser seg de lover og regler som gjelder der, ikke krever nye lover tilpasset sitt folkeslag. År? Det er snakk om generasjoner. Selv barn og barnebarna til de første pakistanske innvandrerne som kom hit på 60 tallet snakker fortsatt pakistansk privat, de bruker kun norsk om de må. Noen få unntak kan det være. Og den problemstillingen blir bare større jo flere innvandrere det er, da det fører til mindre grad av assimilering. At man opplever at man er en minoritet i eget land er et fenomen mange opplever, spesielt om man bor på det sentrale østlandsområdet. Og angående utvandring, vi har hatt brain drain til usa i lang tid. Da det er der tech bransjen er. Majoritet av verdens land har meget strenge vilkår for å få arbeidstillatelse, så det er primært de med gode kvalifikasjoner som har mulighet dra. Unntaket er EØS området, men å få varig oppholdstillatelse er noe som varierer veldig fra land til land. F.eks så tar det 20 år før man får statsborgerskap i Luxembourg, 10 i Tyskland og Sveits. Ungarn gir ikke bort statsborgerskap overhode. 1
Camlon Skrevet onsdag kl 18:51 Skrevet onsdag kl 18:51 39 minutes ago, Karltorbj said: Hvis du hadde sittet paa en kafe', hvor de fastboende nordmennene treffes i Santiago, hadde du snakket spansk da? Og hvis du og en norsk kompis, tok en tur paa byen der, hadde dere snakket spansk, med hverandre da? Hvorfor kaller du dem nordmenn og ikke argentinere med norsk etnisitet? Og det du sier motbeviser ikke hans argument. Han sa at innvandre ofte tar med seg sin kultur og det inkluderer også norske innvandre til andre land.
rabler Skrevet onsdag kl 18:52 Skrevet onsdag kl 18:52 1 minute ago, fredrik2 said: Men att skriva for eksempel stem FRP er ett bevis på att den som skriver det er rasist samtidigt som det att säga att noe er rasistiskt alltså ikke er noe tegn på personen er rasistisk. Ok. Din kompis i tråden kom vel också med påstander om att det bara vara rasister som trodde att det fanns statistisk som visade att invandrare var överrepresenterade i kriminalitet. Det kanske inte heller handlar om att kalla alla de som kan läsa vad SSB skriver rasister? Men varför svarar jag ens en person som skriver att det att påstå att Somalier er överrepresenterade i kriminal statistik fra SSB er rasistiskt. Det er så otroligt idiotiskt att påstå noe sånt. Er det et poeng her en plass? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå