Gå til innhold

Osloungdommen bør ut på bygda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, kanskje det er noe med generasjonsforskjeller og kjønnsforskjeller å gjøre også.

Er sammen med en fra Oslo, som er temmelig praktisk. Mye mer enn meg som kommer fra et lite sted og som ikke er like praktisk. (Men ikke helt håpløs). Det handler nok mer om hva man ble opplært til som liten. Jeg skulle ønske jeg hadde blitt bedre opplært som liten, men håndterer fint hammer / spiker, sag og mindre praktiske oppgaver relatert til egen bil og eiendom likevel. Det kan hende at man i større grad går  glipp av lærdommen i praktiske oppgaver i Oslo, selv om det ikke gjelder for min mann da. Jeg tror egentlig at kjønnsforskjeller (hva man blir opplært til, sosiale forventninger) har mer å si enn om man kommer fra bygd eller by.

Jeg syns (for en gangs skyld) at dama har noen poenger, men ser likevel ikke noen grunn til at oslo - ungdom skal flytte fra byen til bygda på det grunnlaget hun skisserer.

• Liker 1

Absolutt. Komme seg nord for Sinsenkrysset.

Har vokst opp med en far med 10 tommeltotter fra byen.

Yrket man velger har også litt å si for hvor praktisk man blir.

Når man har vokst opp på bygda kan man mekke bil. Lærer lite av at far har firmabil og setter den på verksted. I dag produseres biler forresten på en måte som gjør at man vel ikke får mekket så mye selv.

Jeg tror også inntekt er avgjørende for om man kjøper en tjeneste eller reparerer selv.

Kunst -og håndverks faget ble nedprioritert i skolen i en årrekke etter at norsk, matte og engelsk ble de viktigste fagene (kunnskapsløftet). Tidligere hadde vi sløyd og håndarbeid.

Ser en reaksjon på dette mot det grønne skiftet om å bli mer handy. Kampanjer for å velge mer praktiske yrker. Og at det er inn med småbruk, sy klærne selv og å sette opp drivhus i hagen.

Endret av Subara
  • Liker 2

Dette er et meningsløst forslag. Det finnes mange på bygda som verken er praktiske eller selvhjulpne og bruker dagene på mobil og dataspill. Samtidig er det mange i byene som er vant til å fikse ting selv. Det handler derfor ikke om hvor man bor, men hvordan man velger å leve livet sitt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Camlon skrev (4 minutter siden):

Dette er et meningsløst forslag. Det finnes mange på bygda som verken er praktiske eller selvhjulpne og bruker dagene på mobil og dataspill. Samtidig er det mange i byene som er vant til å fikse ting selv. Det handler derfor ikke om hvor man bor, men hvordan man velger å leve livet sitt.

Poenget er vel å vise til at det relativt sett er flere med praktiske evner åå bygda enn i byene...

• Liker 2

Jeg identifiserer meg med ham for til høsten er jeg selv med på reality-serien «71 grader nord – Norges tøffeste kjendis». Uten å kunne noe!

---

Så dette er min oppfordring til ungdom i Oslo og Bærum: Kom dere vekk! Studer i Levanger eller Volda! 

Og etterpå skal hun søke jobb på Høgskole på bygda? Smart dame.

• Liker 2
3 minutes ago, Sjørøver said:

Blir stadig sjokkert over hvor lite byfolket kan. Alle tjenster kjøpes. Det blir en ond sirkel som gjør at flere og flere tjenester må kjøpes.

Og her ute på bygda er det i stor grad det omvendte - folk fikser ting selv slik at det ikke er like stort grunnlag for bedrifter og dermed flytter folk herfra tilslutt i større grad. Siden jeg flyttet til bygda for 11 år siden har den lokale matbutikken gått konkurs og startet opp igjen 4 ganger, sko og klesbutikken stengte ned for to mnd siden og flere gatekjøkken åpner og går konkurs i jevnt tempo (de som ikke blir stengt på dagen av mattilsynet). Stort sett den eneste bedriften som går solid i pluss er HERO hvor asylmottaket ligger, der er det yrende aktivitet.

• Liker 3

Man blir ikke "handy" av å bo på bygda, eller i Oslo. Man blir handy av å gjøre ting. Vi burde øke graden av praktiske fag i hele grunnskolen, MYE. Ikke bare tegne og male. Snekre, skru og reparere. 

En fjerdeklassing kan helt fint lære å lappe klær, og en sjetteklassing kan lære å bygge både søppelskur og terasse. Fikse sykler, bytte hjul, plante trær. Skolen er for abstrakt. Å lære matte trenger ikke være abstrakt med tall på ark. Det kan like gjerne være å kutte på lenger, måle og summere. Gi elevene et forhold til hva skolearbeidet kan brukes til. 

Diktanalyse er ikke unyttig, det gjør at du må lese og tolke et budskap. Det er en evne som de færreste utviser i hverdagen, så de burde kanskje fulgt bedre med på diktanalyser. Hvordan skulle de vite at noe så kjedelig var nyttig uten å oppleve det? 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Det er jo kanskje en naturlig konsekvens av "bylivet" at folk generelt er mindre handy enn folk på bygda. Bor du i en liten leilighet har du rett og slett ikke plass til all salgs verktøyer, og ei heller har du behov for å ordne noe av betydelig vedlikehold selv. Er du privilegert nok til å eie enebolig i Oslo er du og ofte privilegert nok til å kunne leie inn folk til å gjøre alt av nødvendig vedlikehold og oppussing. Nå generaliserer jeg selvfølgelig, men tror nok det er noe i det. Jeg ble selv enebolig eier for første gang for ett års tid siden og jeg har lært veldig mye bare på dette året. 

• Liker 2
leticia skrev (3 timer siden):

Tja, kanskje det er noe med generasjonsforskjeller og kjønnsforskjeller å gjøre også.

Er sammen med en fra Oslo, som er temmelig praktisk. Mye mer enn meg som kommer fra et lite sted og som ikke er like praktisk. (Men ikke helt håpløs). Det handler nok mer om hva man ble opplært til som liten. Jeg skulle ønske jeg hadde blitt bedre opplært som liten, men håndterer fint hammer / spiker, sag og mindre praktiske oppgaver relatert til egen bil og eiendom likevel. Det kan hende at man i større grad går  glipp av lærdommen i praktiske oppgaver i Oslo, selv om det ikke gjelder for min mann da. Jeg tror egentlig at kjønnsforskjeller (hva man blir opplært til, sosiale forventninger) har mer å si enn om man kommer fra bygd eller by.

Jeg syns (for en gangs skyld) at dama har noen poenger, men ser likevel ikke noen grunn til at oslo - ungdom skal flytte fra byen til bygda på det grunnlaget hun skisserer.

Jeg var en gang sammen med en dame fra beste vestkant som ikke visste foran og bak på en malerkost.
Men klage og kjefte for å få andre til å gjøre tingene for seg var hun flink til.

Forholdet ble kortvarig…..

• Liker 2
Vokteren skrev (2 timer siden):

Jeg var en gang sammen med en dame fra beste vestkant som ikke visste foran og bak på en malerkost.
Men klage og kjefte for å få andre til å gjøre tingene for seg var hun flink til.

Forholdet ble kortvarig…..

Forrige sted jeg leide en bolig så var det et hull i veggen (innendørs) da jeg overtok leiligheten. Jeg sparklet det igjen, og malte hele veggen på ny. Så det er forskjell på kvinner. Du var nok uheldig og fant deg en fisefin ei, men dere var tydelig en dårlig match ;) Som nevnt så tror jeg kjønnsroller har endel å si, at man forventer forskjellig fra gutter og jenter når de er barn. Noen ganger bevisst, mens andre ganger ubevisst. Det er også forskjell på hvilke ferdigheter man trenger i bygd og by såklart, så også forskjeller der, men jeg kjenner til menn fra bygda som er mye mindre nevenyttige enn min Oslo - mann. Så litt stereotypiske fortellinger blir det jo når man tenker at de i byen ikke kan like mye. 

Jeg tror man blir litt lat også hvis det uansett er noen andre der som er flinkere enn deg, og gjør oppgaven fortere. Når det gjelder parforhold så syns jeg det er viktig at man kan både typisk "innearbeid" og typisk "utarbeid", har like god oversikt og kontroll over økonomien osv. Vi lever også i en annen tid enn tidligere, hvor veldig mange oppgaver er spesialiserte, (og man trenger minimum fagbrev for omtrent alt) og hvor den generelle praktiske kunnskapen blant folk er lavere. Rett og slett fordi vi trenger den normalt ikke i hverdagen vi lever i. (Vi bare leier den inn / betaler for den). 

• Liker 3
Skurupu skrev (5 minutter siden):

Hun har rett, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det har noe å si, eller hva som er poenget med å prøve å endre det.

Som samfunn er vi dårlig rigget om folk ikke er i stand til å ta vare på seg selv i større grad.  Videre har vi lite felles verdier by og land om vi ikke forstår hverandre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
obygda skrev (5 minutter siden):

Som samfunn er vi dårlig rigget om folk ikke er i stand til å ta vare på seg selv i større grad.  Videre har vi lite felles verdier by og land om vi ikke forstår hverandre.

Det er jo endel av oss som får oppleve begge deler automatisk da, pga vi finner oss partner fra byen / bygda og flytter til deres hjemsted :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...