Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?


Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutes ago, sedsberg said:

Portable EVSE gir ikke noe inntrykk av å være livsfarlige. Derfor brukes det ikke tilsvarende i Norge.

Pokker. Og her trodde jeg det var Shucko som var årsaken.

En morsom ting... Like utenfor døra her står en 80V 160A lader for truck batterier. Plugget i et stikk av hvem-som-helst. Ingen Type B vern. Og når jeg påpekte dette mente installatør at dette var gode greier. :) 

---

Praktisk spørsmål: Har 32A i garasjen allerede. Kan jeg få montert et skap med Type B vern i garasjen, eller må dette i sikringsskapet? 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ang truck lader er dette typisk hos bedrifter som har krav om internkontroll regelmessig. I boliger er det DLE som sjekker hvert 20 år. (Det har vært mye kontroller fra DLE siste tiden i området jeg bor, usikker om det er tilfeldigheter eller en økende fokus fra DLE.)

Det bør ikke være noe problem å montere egen underfordeling i garasjen med nødvendige vern. Elektriker vil vurdere behovet for vern etter type kabel, og vern i sikringsskapet. 

Endret av toralfb
Skrevet
trikola skrev (49 minutter siden):

Googlet i dag etter 'Notlader' (tysk) og 'emergency charger' (engelsk) - INGEN treff jeg kunne se på første side. Vanligvis peker treff på powerbanks som nødlader for mobiler o.l.; fantes også en for 12V-batterier.

Gratulerer igjen bransjen med et genistrek ved å etablere denne betegnelsen i Norge!

Det vi kaller for "nødlader" i Norge, er det alle andre land kaller for "hjemmelader". Det er ingen problem å bruke den medfølgende schucko-laderen til bilen. En moderne slik har innebygget beskyttelse mot overoppheting i støpselet og innebygget jordvern. Det er tryggere å lade elbilen med en slik "nødlader" enn det er å bruke f.eks. en vifteovn.

  • Liker 2
Skrevet
Kajac skrev (7 minutter siden):

Det vi kaller for "nødlader" i Norge, er det alle andre land kaller for "hjemmelader". Det er ingen problem å bruke den medfølgende schucko-laderen til bilen. En moderne slik har innebygget beskyttelse mot overoppheting i støpselet og innebygget jordvern. Det er tryggere å lade elbilen med en slik "nødlader" enn det er å bruke f.eks. en vifteovn.

Forstod det slik at han ikke har fått noe med bilen (tror de fleste nå har sluttet å levere de), og derfor var på leit eter en... ;) 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Forstod det slik at han ikke har fått noe med bilen (tror de fleste nå har sluttet å levere de), og derfor var på leit eter en... ;) 

Ahh. Men du kan heldigvis kjøpe såkalte "nødladere" i butikken også. Det er i praksis bare en Type2 ladeboks med en schucko-plugg i enden.

Skrevet
Kajac skrev (3 minutter siden):

Ahh. Men du kan heldigvis kjøpe såkalte "nødladere" i butikken også. Det er i praksis bare en Type2 ladeboks med en schucko-plugg i enden.

Jeg vet. Men han ville vel finne noe i Tyskland eller i Europa ellers, for å få ned prisen. Vet ikke om det er så mye å spare, når man skal ha et merke som er trygt og velkjent!

Selv ville jeg vurdert en brukt Tesla UMC (mobil-lader), som vel kan fås med adaptere for både Schuko, Type 2 og diverse varianter for Industrikontakter. Da er man godt dekket! Og siden det er adaptere laget spesifikt for denne, så er den lovlig å bruke med de originale adapterne, også på Schuko-punkt satt opp etter gamle regler for elbillading. Ellers er jo adaptere ansett som fyfy, og bare til ev. "nødlading"...

  • Liker 1
Skrevet
rozon skrev (1 time siden):

 spørsmål: Har 32A i garasjen allerede. Kan jeg få montert et skap med Type B vern i garasjen, eller må dette i sikringsskapet? 

 

Før kunne lage underfordeling ja. Regner med det er likt som før. 

  • Liker 2
Skrevet
48 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg vet. Men han ville vel finne noe i Tyskland eller i Europa ellers, for å få ned prisen. Vet ikke om det er så mye å spare, når man skal ha et merke som er trygt og velkjent!

😄

Nei, har både UMC og TWC - kom bare på å sjekke om disse ladere ansees som like farlige i den tysk- eller engelskspråkelige resten av verden.

Skrevet (endret)
rozon skrev (1 time siden):

Praktisk spørsmål: Har 32A i garasjen allerede. Kan jeg få montert et skap med Type B vern i garasjen, eller må dette i sikringsskapet? 

Type B Underfordeling er ingen problem 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet

Det mange sameier og borettslag som kun lader på Schuko (lovlig) og det har ikke vært brann eller tilløp til brann hos disse. Faren er nok veldig oppkonstruert av en bransje som meler sin egen kake.
Dersom man har et dedikert opplegg hvor kursen ikke benyttes til noe vesentlig annet så er det ok.

Det sagt så er det jo en del biler som har tatt fyr under lading hvor det er bilen selv som er årsak til brannen.

Jeg kan ikke finne noen dedikert brannoversikt over hvilke bilmerker som brenner hyppigst for de siste årene. Mon tro hvorfor dette ikke publiseres?

Skrevet
4 minutes ago, Trulss said:

Det mange sameier og borettslag som kun lader på Schuko (lovlig) og det har ikke vært brann eller tilløp til brann hos disse. Faren er nok veldig oppkonstruert av en bransje som meler sin egen kake.
Dersom man har et dedikert opplegg hvor kursen ikke benyttes til noe vesentlig annet så er det ok.

Hmm...

La oss si en ladestrøm på 8A og en overgangsmotstand på 0,05 ohm. 

P = I^2 x R = 8A^2 x 0.05 ohm = 3.2W

La oss anta 30 gram kobber, og den har en spesifikk varmekapasitet på 385 J/kg*K. For å finne hvor mange joule vi trenger for å varme opp 30 gram kobber med 1 kelvin bruker vi 0.03kg x 385 = 11.55 joule.

3.2W tilført er 3.2 joule/sekund. Så temperaturøkning per sekund er 3.2 / 11.55 = 0.277 grader per sekund.

Etter 10 minutter vil man kunne nå en temperatur på 166 grader.

Men noe varmetap vil skje til luft, noe til plast, osv. Det er vanskelig å beregne - likeledes er det umulig for den som skriver forskrifter å anta hva som skjer i garasjen din. :) 

Oppkonstruert? Nei. Det er en reel risiko.

Betyr det at det vil brenne? Risikoen er tilstede, og vi har en lov som sier "Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier." Loven gir ikke rom for å tillate risiko, og farer skal fjernes. Kravet er såkalt absolutt.

Og da er det pussig at DSB ikke kommer med krav om utskifting av Schuko egentlig - siden der er der problemet starter... :) 

  • Liker 1
Skrevet
rozon skrev (10 minutter siden):

Hmm...

La oss si en ladestrøm på 8A og en overgangsmotstand på 0,05 ohm. 

P = I^2 x R = 8A^2 x 0.05 ohm = 3.2W

La oss anta 30 gram kobber, og den har en spesifikk varmekapasitet på 385 J/kg*K. For å finne hvor mange joule vi trenger for å varme opp 30 gram kobber med 1 kelvin bruker vi 0.03kg x 385 = 11.55 joule.

3.2W tilført er 3.2 joule/sekund. Så temperaturøkning per sekund er 3.2 / 11.55 = 0.277 grader per sekund.

Etter 10 minutter vil man kunne nå en temperatur på 166 grader.

Men noe varmetap vil skje til luft, noe til plast, osv. Det er vanskelig å beregne - likeledes er det umulig for den som skriver forskrifter å anta hva som skjer i garasjen din. :) 

Oppkonstruert? Nei. Det er en reel risiko.

Betyr det at det vil brenne? Risikoen er tilstede, og vi har en lov som sier "Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier." Loven gir ikke rom for å tillate risiko, og farer skal fjernes. Kravet er såkalt absolutt.

Og da er det pussig at DSB ikke kommer med krav om utskifting av Schuko egentlig - siden der er der problemet starter... :) 

Problemet er nok oppkonstruert siden det ikke eksisterer brann i eksisterende anlegg.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trulss skrev (3 timer siden):

Problemet er nok oppkonstruert siden det ikke eksisterer brann i eksisterende anlegg.

En bastant påstand som krever dokumentasjon/kilder. Vi venter i spenning……

Skrevet
kremt skrev (På 1.6.2025 den 20.30):

Ledningen skal nok være unormalt lang før sikringen ikke slår ut. En nyere B16 med i2 på 1.2 slår ut ganske kjapt. En vanlig lampettledning er vel rundt 2-3 meter, det er ikke mye kortslutningsstrømmen senkes av dette. Hvis man absolutt vil kan man regne på det. Også mulig å måle kortslutningsstrøm i kontakten samt i pæresokkel for å se hvor mye det synker. 

Men det er igjen avhengig av kortslutningsstrømmen ved strøminntaket.
Bor du et stykke unna transformatoren kan det oppstå risiko for at sikringen ikke løser ut.
Forhold som elektrikeren tar hensyn til.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

En bastant påstand som krever dokumentasjon/kilder. Vi venter i spenning……

Det ville blitt store oppslag i nyhetene. Men nei, det er svært beskjedent med informasjon om brann i elbiler og ladeanlegg, og jeg undres hvorfor? Kan det være at det brenner oftere i dedikerte elbilladere?

Men du må gjerne dokumentere at jeg tar feil!

Skrevet
Trulss skrev (24 minutter siden):

Det ville blitt store oppslag i nyhetene. Men nei, det er svært beskjedent med informasjon om brann i elbiler og ladeanlegg, og jeg undres hvorfor? Kan det være at det brenner oftere i dedikerte elbilladere?

Men du må gjerne dokumentere at jeg tar feil!

Hva med denne:

https://lede.no/kunde/om-lede/nyhetsarkiv/har-avdekket-hundrevis-av-brannfeller

Da venter jeg i spenning på dine kilder som sier at det aldri er varmgang i stikkontakter…..

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 hours ago, rozon said:

En morsom ting... Like utenfor døra her står en 80V 160A lader for truck batterier. Plugget i et stikk av hvem-som-helst. Ingen Type B vern. Og når jeg påpekte dette mente installatør at dette var gode greier. :) 

Veldig mange slike har galvanisk skilje i form av trafo. Det vil blokkere DC veldig effektivt, og vil ikkje tillate feilstraum utover lekkasjen i trafoen til jord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...