Gå til innhold

Kvinner - bare spre bena, sier Sanna Sarromaa

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, leticia said:

Jeg er ikke så veldig uenig i dette.

Spørsmålet er egentlig hvordan få til å gjøre belastningen mindre på kvinnene fordi menn og kvinner har forskjellig standard og behov. For denne ekstra mentale belastningen, jeg er ikke i tvil om at den bidrar til økt sykefravær og uførhet.

(Hull i skoene og skittent hjem / klær, som du er inne på, kan f.eks ende opp i en barnevernssak om omsorgssvikt, bare så du er klar over det. ).

Her mener jeg at det er faktisk kvinnene som selv må gripe tak i dette. Ja, man kan forvente en viss minstestandard, men ofte handler dette om det jeg anser er en konkurranse mellom venninner. Videre kan kvinnen godt delegere/fordele oppgaver og planlegging til mannen, men da må man akseptere at mannen løser det på sin måte. De må slippe det!

Jeg sier ikke dette for å fordele skyld, men fordi jeg mener at i svært mange tilfeller ligger problemet og stresset i kvinnens forventninger til hvordan ting skal være.

Som du ser mener jeg at dette handler om helt andre ting enn arbeidsfordeling. For som en annen er inne på, det er ikke så stressende å ha en bursdagsfest i året per barn, ta noen handlerunder i året med barna, sørge for matpakke og middag eller at det er tørt skift i barnehagen. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (28 minutter siden):

Her mener jeg at det er faktisk kvinnene som selv må gripe tak i dette. Ja, man kan forvente en viss minstestandard, men ofte handler dette om det jeg anser er en konkurranse mellom venninner. Videre kan kvinnen godt delegere oppgaver og planlegging til mannen, men da må man akseptere at mannen løser det på sin måte. De må slippe det!

Jeg er enig med deg i dette, at altfor mange kvinner ikke slipper kontrollen. Eks: står som en hauk over mannen ved bleieskift, (eller i andre situasjoner for å sjekke om han gjør det riktig, skal ha mesteparten av fødselspermisjonen selv.)

Jeg sier ikke dette for å fordele skyld, men fordi jeg mener at i svært mange tilfeller ligger problemet og stresset i kvinnens forventninger til hvordan ting skal være.

Jeg er enig. Men jeg tror det også handler om biologiske forskjeller som kanskje er vanskelig å gjøre noe med, men også sosiale forventninger som kan gjøres noe med.

Som du ser mener jeg at dette handler om helt andre ting enn arbeidsfordeling. For som en annen er inne på, det er ikke så stressende å ha en bursdagsfest i året per barn, ta noen handlerunder i året med barna, sørge for matpakke og middag eller at det er tørt skift i barnehagen. 

Tja, både og. Det handler om arbeidsfordeling når totalbelastningen blir for mye for den ene, selv om den er delvis selvpåført. Det handler derimot ikke nødvendigvis om en urettferdig arbeidsfordeling, men det endrer ikke det faktum at kvinnene blir utslitt / syke av det. Belastningen pga barnefødsler er også noe man lett glemmer å ta med i total regnestykket, altså fødselsskader man ikke blir bra igjen av. Hormonelle endringer og månedlige blødninger,med tilhørende plager (syklusen) er noe dere menn også slipper unna... ( iallefall på deres egen kropp, dere må kanskje deale med en gretten kjerring 😅)

Det handler også om mer enn det han og du selv skriver her. Det handler om det emosjonelle, hvem henvender barna seg til stort sett når noe er galt, hvem er det barnehagen og skolen ringer? Det er endel mentalt "arbeid" her og forventninger utenfra til kvinner man kanskje glemmer om man ikke står i det  / er en kvinne selv.

(Jeg har i utgangspunktet en "mannehjerne" selv, om man kan kalle det for det. Jeg har ikke noe streben etter å være "perfekt ", likevel så har jeg dette 3 - skiftet kontrollbehovet. Jeg er ganske sikker på at dette har vi kvinner med oss fra naturens side). Jeg er fremdeles enig i at flere kvinner må slippe litt tak og godta at mannen gjør ting på hans måte.

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

…kvinner er bedre ledere…

Igjen, ingen spurte om dette. Å stadig komme med disse nesten tourettes-pregede irrelevante utbruddene er ikke nyttig og fremstår mer som et forsøk på kjønnskrig enn noe annet. Jeg skulle ønske vi slapp denslags.

leticia skrev (1 time siden):

Slik som du gjør, m.a.o, ved å unnlate å ta med det tredje skiftet i beregningen på totalbelastningen. Du fortsetter å påstå at menn jobber mer, vel vitende om at det tredje skiftet ikke er tatt med i statistikken.

Det er en masse diffuse og vage størrelser vi ikke kjenner eller tar høyde for i totalberegningen. Det være seg at mor tenker på skoleavslutning eller far planlegger økonomien. Ut fra det vi klarer å tallfeste er det ikke grunnlag for å si at belastningen på kvinner er større (statistikken viser den er litt høyere på menn). Å selektivt velge et knippe ting kvinner tenker på (og utelate tilsvarende for menn) fremstår som lite nyttig ‘kirsebærsplukking’. 

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, herzeleid said:

Igjen, ingen spurte om dette. Å stadig komme med disse nesten tourettes-pregede irrelevante utbruddene er ikke nyttig og fremstår mer som et forsøk på kjønnskrig enn noe annet. Jeg skulle ønske vi slapp denslags.

Det er en masse diffuse og vage størrelser vi ikke kjenner eller tar høyde for i totalberegningen. Det være seg at mor tenker på skoleavslutning eller far planlegger økonomien. Ut fra det vi klarer å tallfeste er det ikke grunnlag for å si at belastningen på kvinner er større (statistikken viser den er litt høyere på menn). Å selektivt velge et knippe ting kvinner tenker på (og utelate tilsvarende for menn) fremstår som lite nyttig ‘kirsebærsplukking’. 

Ja for å "planlegge økonomien" er virkelig en jobb du. 🙄 Det tar fem minutter.

Kvinner både tar mer ansvar for familien og hjemmet og jobber mer for familien og hjemmet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
rabler skrev (2 timer siden):

Ja for å "planlegge økonomien" er virkelig en jobb du. 🙄 Det tar fem minutter.

Kvinner både tar mer ansvar for familien og hjemmet og jobber mer for familien og hjemmet.

Enig, såklart 😊

Man må være temmelig blendet / ignorant hvis man påstår noe annet.

Økonomien tar ikke lang tid å planlegge, men hvis man ikke har økonomisk kontroll / dårlig økonomi så kan det føre til endel ekstra tankevirksomhet som kan føre til sykdom.

Det er mange artikler å hente frem om det tredje skiftet, og at det er kvinner som er bedrifts / prosjektledere hjemme. At de har denne naturlige ledererfaringen. Men jeg ser ikke helt poenget med å hente dem frem når de uansett ikke blir lest eller forstått av enkelte andre i forumet.

Men prøver likevel...

https://www.namdalsavisa.no/det-tredje-skiftet-slitne-modre-og-avkoblede-fedre/o/5-121-1239490

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/05/30/fedre-bor-stresse-litt-mer-sa-modre-kan-stresse-litt-mindre/

https://vfb.no/vart-arbeid/arkiv/mamma-stresser-mest/

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/alle-par-gjor-denne-feilen-snakkes-ikke-om/16778928/

Vel, uansett. Hvis man får en jevnere fordeling på det tredje skiftet, så blir det nok lettere for kvinner å følge Sannas "råd" også, om å spre beina litt oftere...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 5/18/2025 at 10:36 PM, Selfuniverse said:

Forskningen viser at kvinner i parforhold har to hovedklager på menn:

• Mannen stiller ikke opp for meg, og ...
  • Det er ikke nok følelsesmessig nærhet og tilknytning.

Jeg vet ikke om det siterte over er sant. Så jeg ser ikke nødvendigheten av å gi link. Men la oss si at det er sant...

Trenger ikke menn å stille opp for kvinner de er sammen med, hvis de ikke føler for det?

Er det fælt for en mann hvis han plikt-stiller opp for en kvinne som han er sammen med?

Jeg stilte opp for min ekskone, uansett hva det skulle være, ofte på bekostning av mine preferanser og følelser selvfølgelig. Jeg tenkte at det var min absolutte plikt, og jeg er fremdeles svært enig med meg selv fra da, fordi i ett forhold så handler det ikke om meg meg meg, men om -oss-. Spesielt hvis det er barn i bildet. Jeg vet også at det å automatisk stille opp for kvinnen er realiteten for ganske mange menn i forhold. De sier sjeldent eller aldri nei til kvinnen. Jeg sa aldri nei og gjorde alt det jeg så som mine plikter. I mitt tilfelle tok jeg dette prinsippet vel langt, som førte til at jeg gjorde alt, på stor bekostning av min helse. Det er heller ikke bra, men jeg har lært mer, og har helt sikkert mye mer å lære.

Skulle jeg ha sagt nei når jeg ikke følte for å stille opp for min kone?

Værsegod. (brannfakkel.gif)

Klart du skal seie nei, om så bare for å krydre tilværelsen i tilfeller der det ikkje står om livet. Samlivet blir dritkjedelig om man skal danse samme fuckings dansen kvar dag ut og inn. Sjølvsagt skal det nødvendige være i boks slik at nada går ut over barn eller skaper unødig røre i felles økonomi. 

• Liker 1
Skrevet
On 5/20/2025 at 4:13 PM, Nasjonalisten said:

Jeg tror det er langt bedre att 1 overmettes(med samtykke), enn at 1 sultes.
Det er en grunnleggende forventning med ett samliv i alle romantiske forhold, både menn og kvinner plikter å være en romantisk partner, og å vedlikeholde kroppen.
Om begge er 100% komfortabel med 0 samliv, så er det så klart i orden.

Den svoltne kan onanere meir om di ikkje finner felles takt sex-messigt. Sex og intimitet er gjerne eit resultat av at romantikken blir vedlikeholdt på alle plan. Den dagen man ser på romantikken som ei plikt er samlivet på vei ut døra...

• Liker 3
Skrevet (endret)

De fleste kvinner i dag mangler de ferdigheter de kvinner skal ha. Det som påstår at kvinner tar ansvar har neppe opplevd hvordan kvinner var for ikke så lenge siden.

De ekte kvinnene døde med robotstøvsugerens inntog. 

Min bestemor hadde fire jobber, samtidig som hun stelte hjemme. Hun så 1 time TV per uke og resten av tida var det jobbing og husstell fra 06:30 til 21:30, hver dag.

Min farmor la seg etter Dagsrevyen, så hun kunne stå opp tidlig for å bake brød før fjøsstellet.

Dagens kvinner er ikke en gang en skygge av tidligere kvinner.

Endret av BadCat
  • Hjerte 2
Skrevet

Man kan se det som en ren kost/nytte vurdering. Som jeg tolker Sanna litt at hun gjør også med sitt utspill.

Menn har som regel størst seksuelle behov. Nytten av at han får "tømt" seg kontra den "kostnaden" det har for kvinnen. 

Når man ser det i sammenheng med samlivet/ekteskapet forøvrig på alle andre plan: Følelsesmessig, barn, økonomi,familie,  trygghet.....Så er jo dette egentlig en ganske liten del av helheten. Det tror jeg mange kvinner ser også. 

Skal man ha grisen i hus, så må behovene til grisen dekkes. Sier et gammelt jungelordtak såvidt jeg husker..

Skrevet
Maabren skrev (8 timer siden):

Den svoltne kan onanere meir om di ikkje finner felles takt sex-messigt. Sex og intimitet er gjerne eit resultat av at romantikken blir vedlikeholdt på alle plan. Den dagen man ser på romantikken som ei plikt er samlivet på vei ut døra...

Syns du treffer veldig bra med dette innlegget. Spesielt ordet vedlikehold er viktig. De 2 kommentarene under din, vel, de er vel egentlig bare en god påminnelse om hvorfor aktiviteten min i forumet har blitt kraftig redusert. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (8 timer siden):

Man kan se det som en ren kost/nytte vurdering. Som jeg tolker Sanna litt at hun gjør også med sitt utspill.

Menn har som regel størst seksuelle behov. Nytten av at han får "tømt" seg kontra den "kostnaden" det har for kvinnen. 

Når man ser det i sammenheng med samlivet/ekteskapet forøvrig på alle andre plan: Følelsesmessig, barn, økonomi,familie,  trygghet.....Så er jo dette egentlig en ganske liten del av helheten. Det tror jeg mange kvinner ser også. 

Skal man ha grisen i hus, så må behovene til grisen dekkes. Sier et gammelt jungelordtak såvidt jeg husker..

Nei. Kost/nytte-vurdering og andre økonomiske begreper brukt på nære relasjoner er pseudo-intellektuelt forfengelig tøv.

Hvis folk går rundt og prater om sine relasjoner på denne måten, er det ikke rart det blir brudd. Griser bor i binge, ikke hus.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
BadCat skrev (9 timer siden):

De fleste kvinner i dag mangler de ferdigheter de kvinner skal ha. Det som påstår at kvinner tar ansvar har neppe opplevd hvordan kvinner var for ikke så lenge siden.

De ekte kvinnene døde med robotstøvsugerens inntog. 

Min bestemor hadde fire jobber, samtidig som hun stelte hjemme. Hun så 1 time TV per uke og resten av tida var det jobbing og husstell fra 06:30 til 21:30, hver dag.

Min farmor la seg etter Dagsrevyen, så hun kunne stå opp tidlig for å bake brød før fjøsstellet.

Dagens kvinner er ikke en gang en skygge av tidligere kvinner.

Herregud. Ønsker du deg virkelig tilbake til 50-tallet? Her fremstår du bare som et troll ... 

Hvis ekte kvinner er døde, så er hvertfall ekte menn også like døde! 

Jeg står ikke opp kl 05:00 for å gå i fjøset og fikse stell av dyr og slikt. Ei heller ser du meg løpende rundt på bondegården for å fikse gjerder, tak, vegger, etc. Ikke ligger jeg under traktoren og skrur, heller. Jakt på elg, fiske, slakt av fjærkre og bufe? Nope! Not me!

Faktisk så bor jeg ikke på bondegård. Bor i by, med alt av hverdaglige gode og forenklet liv det medfører. Maten kjøper jeg ferdig pre-prosessert (og ultra-prosessert 🫣) på den lokale butikken. Går noe i stykker på bilen, så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Til nød klarer jeg å bytte dekk selv, men det er så kjedelig, at jeg normalt sett har satt ut det til dekkhotellet også ... 

Du må gjerne rante og sukke og stønne over dagens moderne mennesker @BadCat, men det er nå en gang dette samfunnet du er en del av. 50-tallet er passé! Kanskje en idé å oppdatere seg litt, og justere seg bittelitt etter hvordan samfunnet har endret seg? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Folk mangler praktiske ferdigheter i dag. Begge kjønn og både hjemme og på jobb. Jobber de har hatt i flere år og kan det fremdeles ikke.

Det er bare tull å ta frem 50-tallet. Det var ikke slik som i dag ved tusenårsskiftet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (7 minutter siden):

Folk mangler praktiske ferdigheter i dag. Begge kjønn og både hjemme og på jobb. Jobber de har hatt i flere år og kan det fremdeles ikke.

Jeg tror nok dine utsagn i tråden her reflektere mer om deg og dine nære enn samfunnet ellers.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg har nytt godt av den tida jeg ble født inn i. Sunne verdier og praktiske ferdigheter ble fremdeles praktisert. Samtidig fikk jeg med meg mesteparten av den digitale tidsalder.

Har du fått med deg at dagens unge sliter med grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive og regne? Du kan for eksempel se Debatten fra i går.

Vi bor i et samfunn som tror at man skal løse manko på sykepleiere ved å fjerne karakterkrav og hvor man har angst for å irettesette folk som et ute av kontroll.

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, leticia said:

Enig, såklart 😊

Man må være temmelig blendet / ignorant hvis man påstår noe annet.

Økonomien tar ikke lang tid å planlegge, men hvis man ikke har økonomisk kontroll / dårlig økonomi så kan det føre til endel ekstra tankevirksomhet som kan føre til sykdom.

Det er mange artikler å hente frem om det tredje skiftet, og at det er kvinner som er bedrifts / prosjektledere hjemme. At de har denne naturlige ledererfaringen. Men jeg ser ikke helt poenget med å hente dem frem når de uansett ikke blir lest eller forstått av enkelte andre i forumet.

Men prøver likevel...

https://www.namdalsavisa.no/det-tredje-skiftet-slitne-modre-og-avkoblede-fedre/o/5-121-1239490

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/05/30/fedre-bor-stresse-litt-mer-sa-modre-kan-stresse-litt-mindre/

https://vfb.no/vart-arbeid/arkiv/mamma-stresser-mest/

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/alle-par-gjor-denne-feilen-snakkes-ikke-om/16778928/

Vel, uansett. Hvis man får en jevnere fordeling på det tredje skiftet, så blir det nok lettere for kvinner å følge Sannas "råd" også, om å spre beina litt oftere...

Intressant vinkling du kommer med. Du kommer med en massa tidningsartiklar och klagar på att folk ignorerar det du kommer med samtidigt som du ignorerar mitt inlägg om själva forskningen och datan som andra kommit med.

Läste igenom länkarna över och ingen av dem tog upp att kvinner jobbar 38% mindre än männen som det stod i forskningen. Bara som ett eksempel på vinklingen alltså. Några tal och detaljer fant jag inte heller. 

Så gått som allt verkar ha en viss vinkling som eksemplifiseras for eksempel här.

"Også menn gjør oppgaver som ikke alltid regnes med. Å være lagleder for fotballen er ikke alltid noe man gjør bare for gøy. Samtidig er også kvinner lagledere. Og de oppgavene mennene ellers gjerne framhever, som å pusse opp barnerommet, er gjerne tidsavgrensede. Hvis man organiserer og lager middagene, er det en kontinuerlig aktivitet gjennom flere år. Dag for dag økes det til et antall timer som tross alt langt overgår det meste man kan gjøre med malerkost og listverk."

Ok, män gör också en del men det er ju inte lika jobbigt och stressigt som det kvinner enligt artikeln gör liksom. Är nog en del män som också planerar och lagar middagar förövrigt. 

En del i det "3:dje skiftet" som papper ofta gör enligt min erfaring. Ordnar med barnens aktiviteter nämns av noen anledning nästan aldrig i artiklarna. 

Men det är klart, när det att ordna ekonomien är en fillesak som absolut inte kan jämföras med allt det jobbiga kvinner alltså gör så sier vel det sitt. Det män anses göra är enkelt medans det som kvinner anses göra är vansklig og stressande. 

Skrevet
BadCat skrev (8 minutter siden):

Jeg har nytt godt av den tida jeg ble født inn i. Sunne verdier og praktiske ferdigheter ble fremdeles praktisert. Samtidig fikk jeg med meg mesteparten av den digitale tidsalder.

Har du fått med deg at dagens unge sliter med grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive og regne? Du kan for eksempel se Debatten fra i går.

Vi bor i et samfunn som tror at man skal løse manko på sykepleiere ved å fjerne karakterkrav og hvor man har angst for å irettesette folk som et ute av kontroll.

Hvilken tid ble du født inn i da? Det er sikkert sant at du har "nytt godt av den tida", slik jeg forstår det så er du tross alt mann, og ble ikke møtt med de hindringer som kvinner gjorde.

Og når du sier at "kvinner i dag ikke har de ferdigheter kvinner skal ha" Hvilke ferdigheter ser du for deg at kvinner skal ha som de ikke har? Kjenperødt flagg her angående kvinnesyn, hvis du ikke kan gi en god forklaring som ikke viser et dårlig kvinnesyn.

Min tanke er at alle folk er individer, ikke kjønn,  og skal behandles deretter. Ikke puttes i bås om hvilke "ferdigheter de skal ha ut fra hva de har mellom beina".

Jeg er likevel enig med deg i det du sier om skolen, respekt for lærere, karakterkrav for sykepleiere.

Vil du ha kvinner i jobb, eller vil du heller ha masse arbeidsinnvandring? Samfunnet har endret seg, slik det gjør hele tiden. Noe til det bedre og noe til det verre. Kvinner er viktige for å få A / S Norge til å gå rundt, og da må de behandles på en måte som gjør at de ikke blir syke av å være på jobb fordi belastningen hjemme blir for høy.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Intressant vinkling du kommer med. Du kommer med en massa tidningsartiklar och klagar på att folk ignorerar det du kommer med samtidigt som du ignorerar mitt inlägg om själva forskningen och datan som andra kommit med.

Beklager, du har vært ignorert hos meg en god stund (flere måneder). Jeg er heller ikke helt stødig i svensk.

fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Men det är klart, när det att ordna ekonomien är en fillesak som absolut inte kan jämföras med allt det jobbiga kvinner alltså gör så sier vel det sitt. Det män anses göra är enkelt medans det som kvinner anses göra är vansklig og stressande. 

Som kvinne, som har tatt seg av både økonomiplanleggingen og resten av det tredje skiftet, så kan jeg trygt påstå at økonomiplanleggingen er en liten fillesak. (Unntak som nevnt hvis man sliter med å få økonomien til å gå rundt). Kanskje flere menn skulle gi  kvinner rattet når det gjelder økonomien, når man ser kjønnsmessig på inkassosaker 😘

https://kred.no/kvinner-er-generelt-sett-bedre-betalere-enn-menn/

Resten av det tredje skiftet pågår på daglig basis, og som du kunne lese i en av artiklene så settes det andre krav til kvinner enn menn å ha "ting på stell". Hvor mange menn har vel ikke fått "skryt" utenfra når de gjør oppgaver som samfunnet forventer at en kvinne tar, som hun aldri får skryt for...

Å være trener for barna som du også nevner, anser jeg for å være en del av det 2.skiftet, men en viktig jobb som menn oftere gjør en kvinner.

• Liker 4
Skrevet

Resten av det tredje skiftet pågår på daglig basis, og som du kunne lese i en av artiklene så settes det andre krav til kvinner enn menn å ha "ting på stell". Hvor mange menn har vel ikke fått "skryt" utenfra når de gjør oppgaver som samfunnet forventer at en kvinne tar, som hun aldri får skryt for...

Jeg lager det aller meste av mat hos oss. Når vi har selskap og jeg har laget en god middag er det ikke mangel på skryt. Oppmerksomhet rundt oppdekning og pynt, at alt er ryddig og fint derimot…

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Beklager, du har vært ignorert hos meg en god stund (flere måneder). Jeg er heller ikke helt stødig i svensk.

Greit, antar att det är därför du ignorerar forskningen.

Resten av ditt inlägg er irrelevant. Bara dina egna spekulationer och fordommar.  

Tyckte nog Herzeleid överdrev lite i sina inlägg men han har nog rätt. Verkar som det 3:dje skiftet mest brukes för att kunna visa at kvinner gör mest samtidigt som man slipper bry sig om den andra arbeidsbelastningen. Er så otroligt viktigt att visa hur ojämställt det fremdeles er i Norge. 

Artiklarna tar inte upp arbeidstid, nämner knappt det vanliga husarbeided och framställer det som at 3 skiftet BARA görs av kvinner och att det är helt otroligt krävande. Det män ofta gör anses mye enklare. Planering av barnens idrettsaktiviteter som pappor ofta gör tas ikke upp. 

Forskningen tar i alla fall upp det andra, enligt mig överdriver en del forskjeller som går i kvinner favör och underdriver det som går i mäns favör. Total regnskapen verkar de ikke bry sig om.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...