Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dirty business i mekanikerbransjen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bilen min på «verksted 1» for service og EU-godkjenning. De sier at bilen ikke godkjennes pga masse rust på bremseskiver bak og at de må byttes. 
svarer at jeg syns dette er veldig suspekt da jeg byttet både skiver og klosser bak for 7 måneder siden på forrige service, hos et annet verksted (verksted 2). 
 

velger da å umiddelbart kjøre bilen til verksted 2 da jeg ikke finner det riktig at bremseskiver skal ruste mellom 2 kontroller, og det er umulig riktig at man skal bruke flere tusen kroner hver kontroll for å skifte de samme delene. De sier ordrett at det er «bullshit» og at de er godt innenfor å bli EU-godkjent, og da godkjenner bilen.

Ringte opp igjen til verksted 1 som sier at de ikke kan godkjenne selvom verksted 2 godkjenner, og at det går på «skjønn» så de står inne for sin mening. 

hvordan kan det være så stor forskjell mellom verksteder at de er helt i ytterpunktene av hverandre?? Kan det være verksted 1 kun vil tjene penger, eller at verksted 2 ikke vil tape penger pga dårlig jobb ved bremseskifte for 7 måneder siden?? Og ikke minst hvordan skal man stole på at bilen er trafikksikker? 
Er også snakk om to relativt kjente verksted (ene merkeverksted, andre vanlig verksted)

ringte også veivesenet som sier vi kan klage det inn, men «vinner» lite på det uansett. 

potensielt kunne en uviten eller naiv person lett punget ut 7500(som det kostet) hos verksted 1 for noe som ikke trengs i det hele tatt. Syns det er helt sykt at det er sånn! Er det mye dirty business innenfor mekaniker bransjen?? Er det noen mekanikere her som tørr å snakke fritt?

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde snakket med vegvesenet og bedt om en etterkontroll, vegvesenet burde være interessert i og se på saken i og med du har uttalelser fra to verksteder. El bil?

  • Liker 3
Skrevet
agvg skrev (2 minutter siden):

Hadde snakket med vegvesenet og bedt om en etterkontroll, vegvesenet burde være interessert i og se på saken i og med du har uttalelser fra to verksteder. El bil?

Er elbil ja, men bremser hardt ofte og gjør det jeg kan for vedlikehold. De sa de kunne ta den inn på gratis etterkontroll men så at konsekvensen er at de kontrollerer verkstedene oftere bare(noe verksted 1 sa at de ble flere ganger i uken) 

Er egentlig mest ute etter svar på om det er mye utnyttelse og misbruk i denne bransjen??? Man føler seg jo helt crazy når man bestrider verksteder men åpenbart er det en av to her jeg ikke kan stole på. 

Skrevet

@Stajente

Verkstedene blir jo kontrollert, vegvesenet reiser rundt og gjør uanmeldte kontroller av eu-kontrollene, har aldri opplevd noe men selvsagt vet de på verkstedet at jeg er i stand til og fikse det meste selv så jeg blir vel neppe utsatt for noe. Men noe er jo skjønn, ikke alt er absolutt så man kan jo havne i den situasjonen du er i.

 

  • Liker 1
Skrevet

Javisst er det mye snusk fremdeles. De satser på at folk ikke har kontroll selv.

Selv har jeg opplevd dette på Oldervoll Drotningsvik (Opel) da jeg hadde bilen inne for en hjuljustering. De påstå bremsene var så utslitt at de var farlige. 

Ba de sjekke mine varekjøp hos de, som viste jeg hadde kjøpt komplette bremser bare et par måneder i forveien.

De ga seg ikke, så jeg forlangte at de viste meg bremsene mine mens den ennå sto på bukk

 Der var jo bremsene strøkne, men jaggu mente han at han blandet med en annen bil. Vi sjekket da samtlige biler inne på verkstedet, alle hadde noenlunde ok bremser.

Da ga han seg.

Sendte verksmester en epost om dette, hvor han lovet å ta en runde med de som satt i mottaket 🥴

Et annet verksted påstod at kjølevæsken måtte byttes, ifm fyll av AC. Altså helt irrelevant. Da var kjølevæsken (av nøyaktig rett sort og farge) byttet ifm jeg byttet regreim og vannpumpe et par uker (!) i forveien. De mente de hadde målt den til å være uten noen beskyttelse, jeg målte den til å være 100%.

Takker "han der oppe" at jeg har et lokalt verksted (Mekonomen Forland Autosenter på Skogsskiftet på Sotra) som har vist seg absolutt pålitelig og ærlig. Rimelig er de og.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Vegvesenet kan fjærne feilpunkter. Har selv vært med på kontroll av en bil hos vegvesenet som hadde mange feil etter EU, men når eieren skulle begynne å bytte delene selv stusset veldig da mange av gamle så helt fine ut.

Vegvesenet gikk over bilen og tok bort de fleste feilene, og tror de tok saken videre med verkstedet også. Så mulig man burde gå via dem så verkstedet får litt tilsnakk eller noe.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (24 minutter siden):

Vegvesenet kan fjærne feilpunkter. Har selv vært med på kontroll av en bil hos vegvesenet som hadde mange feil etter EU, men når eieren skulle begynne å bytte delene selv stusset veldig da mange av gamle så helt fine ut.

Vegvesenet gikk over bilen og tok bort de fleste feilene, og tror de tok saken videre med verkstedet også. Så mulig man burde gå via dem så verkstedet får litt tilsnakk eller noe.

Vegvesenet her i Bergen er iallefall veldig interessert i slike tilfeller. De er jo også det eneste klageorganet du kan bruke ift mistanke om feil på en PKK.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Habla Møberg skrev (18 timer siden):

Javisst er det mye snusk fremdeles. De satser på at folk ikke har kontroll selv.

Og gir blanke i hva folk HAR kontroll på. Jeg har muligens nevnt dette, men mitt merkeverksted; Subaru i Lillehammer fikk klar beskjed når jeg skulle ha service på bilen at det ENESTE jeg har kontroll på er vindusspylervæske da jeg etterfyller den ved behov og hadde toppet den opp før service. Likevel presterer mekanikeren å sette på regninga 1 liter. Jeg pratet med verkstedmesteren om dette og han beklaget dette. Men når det samme gjentar seg ikke bare en men to ganger seinere, og unnskyldningen var at det måtte være en lekkasje som naturlig nok ikke var der lenger så gav jeg opp det verkstedet og skiftet til Subaru på Gjøvik..
OG etter å ha fortalt om dette så regnet jeg med at jeg ikke kom til å høre mer, stor overraskelse, de presterte å sette opp spylevæske på en faktura. Jeg ble ganske ILTER og forbannet, verksmesteren unnskylte alt og gav meg en ny kanne med spylevæske som unnskyldning og presiserte at dette skulle IKKE skje flere ganger, noe det heldigvis ikke har gjort. 
Meeen jeg skal ha bilen der om ei uke på ny service så man vet ikke..
Sa forøvrig at de heller burde fakturere for bremsevæske eller olje eller noe annet jeg ikke har kontroll på hvis de skulle fortsette denne svindelen.. 

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ein del skjønn innvolvert. Kravet for bremseskiver bak er at det ikkje skal være rust på meir enn 50% av kontaktflata, dette vurderes utifrå ein visuell kontroll. 

Ofte kan det være nok å bruke bremsene aktivt før kontrollen for å slite vekk overflaterust. 

Verkstedet vil ofte ikkje riskere å miste godkjenninga til å utføre EU kontroll ved å godkjenne ein bil som Vegvesenet kan underkjenne ved etterkontroll. 

Om verksted 2 finn bremsene i orden så kan det være så enkelt som at no er rusten slitt vekk slik at du kan framvise bilen på nytt hos verksted 1 for å få godkjent. 

Skrevet

Det er nok høyere sjanse for å bli lurt dersom man er kvinne. Jeg sjekker over hele bilen før kontroll for å få minst mulig punkter, og dette har fungert bra. Ta alt det enkle først, lys, viskere, spyling, dekk, varseltrekant, vest, belter. Rydd og vask hele bilen så blir det enklere for alle. Sett deg litt inn i ting og gi inntrykk av at du har peiling på bil, da er det mindre sjanse for at de prøver å lure deg. 

  • Liker 2
Skrevet

Man risikerer jo å få underkjent en godkjenning man ellers har fått dersom man klager til Statens vegvesen og det viser seg at det var verksted 1 som hadde rett, eller? Det bør jo ikke være ulik praksis på ulike steder. I tannlegebransjen er det samme greien: Hvor mye som må rettes og repareres, kommer litt an på hvilken tannlege man bruker...

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Det er nok høyere sjanse for å bli lurt dersom man er kvinne. Jeg sjekker over hele bilen før kontroll for å få minst mulig punkter, og dette har fungert bra. Ta alt det enkle først, lys, viskere, spyling, dekk, varseltrekant, vest, belter. Rydd og vask hele bilen så blir det enklere for alle. Sett deg litt inn i ting og gi inntrykk av at du har peiling på bil, da er det mindre sjanse for at de prøver å lure deg. 

Er helt enig i tips om ryddig bil. Det må jo også være noe irriterende hvis eneste mangel er at man ikke har refleksvesten i orden :D

Skrevet

Betal for feilet PKK på verksted nr 1 uten å rette feil.   Ta ny PKK på verksted nr 2 blir da billigste variant. Er ikke noe krav om at du må ta oppfølging på samme verksted som feilet deg.  Men kan jo evt være ugunstig ift godkjenningsfrist.

Bremseskiver ruster utrolig fort om bilen står ute i fuktig luft/regn..  men overflaterust kan like enkelt dras av med litt bremsing i nedoverbakke.

Det viktige er om tykkelsen på bremseskivene fortsatt er over minstetykkelse og at klossene har greit med belegg igjen.  Er det det så bør det være OK.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Rune_says skrev (1 time siden):

Det viktige er om tykkelsen på bremseskivene fortsatt er over minstetykkelse og at klossene har greit med belegg igjen.  Er det det så bør det være OK.

Selv om bremseskiver og klosser er ok, så kan man fortsatt ha feil på bremsene, som du sikkert også er klar over. F.eks. kollapset bremseslange, defekt bremsecaliper, feil på glidebolter og kontaktflater som gjør at bremseklossene ikke beveger seg som de skal. Etc. etc. Har man rust på skivene så er det en sterk indikasjon på at noen av disse feilpunktene kan være tilstede, så synes det er veldig fornuftig at dette blir anmerket på PKK. Hensynet til å avdekke feil veier tyngre enn å ta hensyn til de som er for sløve til å bremse bort den ufarlige daglige rusten som nesten umiddelbart kommer på skivene når bilen står parkert i fuktig vær, før bilen skal på kontroll.

Endret av Hollabaloo
Skrevet
Stajente skrev (5 timer siden):

hvordan kan det være så stor forskjell mellom verksteder at de er helt i ytterpunktene av hverandre??

Jeg jobber ikke som mekaniker, men svarer allikevel. 

Kontrollinstruks eu-kontroll sier i punkt 1.1.14. Bremsetromler, bremseskiver:

For lette kjøretøy (tillatt totalvekt opp til og med 3500 kg) skal mangelmerknad for rust på bremseskive ilegges dersom det er mer enn;

  • 25 % rust på en side av bremseskive på foraksel
  • 50 % rust på en side av bremseskive på øvrige aksler

Dette gir 2-er feil.

En mulig forklaring er at du hadde rust på bremseskivene p.g.a lite bruk av bremsene før kontroll hos verksted 1, og at du i tiden etter kontroll hos verksted 1 og før sjekk hos verksted 2 brukte bilen og bremsene såpass at du fikk slipt bort rusten på skivene så det ikke lenger var grunnlag for 2-er feilen. Jeg ser også nå etter å ha skrevet dette at @The Avatar er inne på det samme. 

Skrevet

Off topic, men dette er grunnen til at jeg helt har gått over til leasing. Jeg har ikke snøring på biler og må på verksted for den minste feil eller ting som må gjøres. Jeg har ikke eid så mange biler oppigjennom, men på de bilene jeg har hatt har det gått med over hundre tusen i verksted utgifter, minst. Jeg er sikker på at verkstedene gliste fra øre til øre når de så meg komme.

Ved leasing av ny bil slipper jeg verksted utgifter da det aller meste går på garanti. Slipper EU kontroll (da det ikke er krav om EU kontroll før etter 5 år), slipper verditap. Og leasing koster det samme eller mindre som å låne penger til å kjøpe bil. Og ikke minst så får jeg ny bil hvert 3 år. Jeg har aldri brukt så lite penger på bil som etter jeg begynte å lease. Forutsigbar utgift uten noen overraskelser om man behandler bilen pent. Kommer aldri til å eie en bil igjen, med mindre jeg vinner i lotto...

Skrevet (endret)

@Hollabaloo Svaret mitt var kun relatert til overflaterust.  Jeg bruker bilen lite, parkerer endel ute og rust er det med en gang etter regn.  Det har med at bremseskiver ikke er laget rustfrie, for det ville gitt mindre bremseeffekt.  (Evt løsning er keramiske bremseskiver og tilhørende sportsbil bremser til 150K men det blir i overkant dyrt igjen 🙃 )

Jeg går ut i fra at det er andre kontrollpunkter hva gjelder å sjekke kalippere og bremseslanger. Bremsevæske skal skiftes annethvert år uansett, pga at væsken trekker til seg vann og gir lavere kokepunkt/bortfall av bremsekraft som enkelte veteranbil-eiere glemmer https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2019-06

 

Endret av Rune_says
Skrevet
Rune_says skrev (15 timer siden):

Betal for feilet PKK på verksted nr 1 uten å rette feil.   Ta ny PKK på verksted nr 2 blir da billigste variant. Er ikke noe krav om at du må ta oppfølging på samme verksted som feilet deg.  Men kan jo evt være ugunstig ift godkjenningsfrist.

Enig! Jeg gjør det gjerne klart for verksted nr. 1 at jeg ikke kommer til å bruke de for feilretting og etterkontroll. Da vet de at de ikke har noe å tjene på "overdrive" noen feilpunkter.

Skrevet
Rune_says skrev (1 time siden):

@Hollabaloo Svaret mitt var kun relatert til overflaterust.  Jeg bruker bilen lite, parkerer endel ute og rust er det med en gang etter regn.  Det har med at bremseskiver ikke er laget rustfrie, for det ville gitt mindre bremseeffekt.  (Evt løsning er keramiske bremseskiver og tilhørende sportsbil bremser til 150K men det blir i overkant dyrt igjen 🙃 )

Jeg går ut i fra at det er andre kontrollpunkter hva gjelder å sjekke kalippere og bremseslanger. Bremsevæske skal skiftes annethvert år uansett, pga at væsken trekker til seg vann og gir lavere kokepunkt/bortfall av bremsekraft som enkelte veteranbil-eiere glemmer https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2019-06

 

Ja, og den overflaterusten skal lett slipes bort etter en normal kjøretur med moderat bremsing dersom bremsene er i orden. Easy peasy. Det er kanskje underkommunisert av de rette instansene, men å sørge for at bremsene (både foran og bak) har vært i aktivt bruk før bilen kjøres inn til kontroll burde være noe som bileiere får informasjon om i forkant av pkk på samme måte som at de blir bedt om å sjekke lyspærer, varselstrekant og refleksvest. 

Det er ingen krav til hvor ofte bremsevæsken skal skiftes fra eu sin side såvidt jeg kan se, men dårlig bremsevæske blir allikevel fanget opp på kontrollen siden det er et eget kontrollpunkt for å inspisere bremsvæsken, både visuelt for forurensning, samt måling av kokepunkt (punkt 1.8 bremsevæske).

Kalipere, bremseslanger og bremseanlegg generelt blir testet gjennom prøving på bremseprøver (bremsevirkning), samt diverse visuelle kontroller. 

 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...