Gå til innhold

Det heter 'samboer', ikke sambo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Martelè skrev (27 minutter siden):

Hvorfor skriver Nordmenn "sambo" når de egentlig mener 'samboer', som er det riktige begrepet? Dette er uheldig. Fordi 'sambo' er et rasistisk begrep. Det hele slår meg som lite gjennomtenkt og intelligent.

Opplys meg

Sambo= rasisitisk ???
Tror nok du har misforstått noe vesentlig og blander med mongo eller bimbo.
Sambo er svensk for samboer

• Liker 8

Hvis man virkelig vil være vanskelig, så finnes det referanser til at "Sambo" er rasistisk (se under). 

Her til lands er nok dette bare et innslag av snik-svenskifisering av språket vårt. Söta bror sier sambo for samboer, og folk har vel begynt å bruke det samme uttrykket her også. Ut fra konteksten er det neppe noe problem å forstå hva som menes. 

Sitat

Barneboka Lille Sorte Sambo, som kom på dansk første gang i 1937 og på norsk under tittelen Vesle svarte Sambo i 1942, ble opprinnelig utgitt i 1899 som The Story of Little Black Sambo.

Boka, som var skrevet av den skotske forfatteren Helen Bannerman og var utstyrt med slående, enkle tegninger, ble en internasjonal bestselger i første halvdel av forrige århundre. Boka gjorde dermed ordet sambo til et nedsettende kallenavn for afroamerikanere. Historien foregår egentlig i India, men de karikerte figurene er tegnet som svarte afrikanere i en pickaninny- eller blackface-tradisjon. Boka inspirerte flere oppfølgere og etterlikninger, men møtte etterhvert sterk kritikk for sitt rasistiske uttrykk. Little Black Sambo kom sist ut i 2003, da med nye illustrasjoner der hovedpersonen er lysere i huden og har et mer indisk utseende.

Ordet zambo er for øvrig en spansk-meksikansk betegnelse på en person med afrikansk og indiansk opphav.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Neger

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Martelè skrev (1 time siden):

Hvorfor skriver Nordmenn "sambo" når de egentlig mener 'samboer', som er det riktige begrepet? Dette er uheldig. Fordi 'sambo' er et rasistisk begrep. Det hele slår meg som lite gjennomtenkt og intelligent.

Opplys meg

:utakt skrev (14 minutter siden):

Hvis man virkelig vil være vanskelig, så finnes det referanser til at "Sambo" er rasistisk (se under). 

Her til lands er nok dette bare et innslag av snik-svenskifisering av språket vårt. Söta bror sier sambo for samboer, og folk har vel begynt å bruke det samme uttrykket her også. Ut fra konteksten er det neppe noe problem å forstå hva som menes. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Neger

Men himmel og hav, det er jonhelt åpenbart at man her snakker om 2 vidt forskjellige ting. Sambo i mening samboer er jo overhodet ikke rasistisk

• Liker 2
Tussi skrev (Akkurat nå):

Men himmel og hav, det er jonhelt åpenbart at man her snakker om 2 vidt forskjellige ting. Sambo i mening samboer er jo overhodet ikke rasistisk

Det er riktig.
Akkurat som «neger» ikke er rasistisk , men en beskrivelse for mørk.
Alle benevnelser og titler kan benyttes i en negativ kontekst. Men man forbyr ikke yrkestitler som bilselger, konsulent, advokat o.l. eller beskrivelser som blond, rødhåret osv selv om noen av dem stadig blir brukt i nedsettende betydning….

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Om et ord, begrep, symbol, etc. er rasistisk kommer av sammenhengen og den almene oppfatningen av betydningen. 

Hakekorset er et svært godt eksempel. Det har mange, mange betydninger i forskjellige kulturer som daterer seg ekstremt langt tilbake i tid (mange, mange tusen år).
Dog gjorde Hitler og nazistene en så kraftig "merkevarebygging" rundt hakekorset at de endret betydningen av hakekorset for fremtiden. Ingen med vettet i behold kan pryde seg med hakekors og bli overrasket over at noen kobler det til nazismen.

Ordet sambo har nok på ingen måte befestet seg som noe rasistisk i folkeoppfatningen, så det er litt tullete å dra det ditt.

Jeg er også veldig tilhenger av forenklinger av språk, og ser ingen problemer med om "sambo" blir en del av det norske språk.

• Liker 3
23 minutes ago, Vokteren said:

Det er riktig.
Akkurat som «neger» ikke er rasistisk , men en beskrivelse for mørk.
Alle benevnelser og titler kan benyttes i en negativ kontekst. Men man forbyr ikke yrkestitler som bilselger, konsulent, advokat o.l. eller beskrivelser som blond, rødhåret osv selv om noen av dem stadig blir brukt i nedsettende betydning….

Tull og vås.

"Neger" har i dag en negativ rasistisk betydning når det kommer til hvordan folk oppfatter betydningen av ordet. Det å fremstille seg selv som en komplett idiot fullstendig blottet fra innsikt i samfunnsutviklingen er ikke et vinnende argument i debatten. Spør 1000 mennesker om hva de tenker når de hører ordet neger, så vil du få tett på 1000 svar som omhandler raser/rasisme. 

Hva et ord betyr handler om konteksten og den generelle oppfatningen av ordet i befolkningen. Din fronting av at "neger" ikke er rasistisk havner i samme gaten når barn sier "satan" og later som de bare snakker om hockeyspilleren Miroslav Satan og det derfor ikke er et stygt ord.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
:utakt skrev (29 minutter siden):

Hva skal man si. Internett er fullt av folk som ikke forstår konseptet kontekst. 

Eller bare vil trolle, hva vet jeg. 

Trolling får tydeligvis konsekvenser når hysterikerne henger seg på.
Nå er det tilnærmet påbudt å bruke fjollebetegnelser som «n-ordet» eller «hen»

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Tull og vås.

"Neger" har i dag en negativ rasistisk betydning når det kommer til hvordan folk oppfatter betydningen av ordet. Det å fremstille seg selv som en komplett idiot fullstendig blottet fra innsikt i samfunnsutviklingen er ikke et vinnende argument i debatten. Spør 1000 mennesker om hva de tenker når de hører ordet neger, så vil du få tett på 1000 svar som omhandler raser/rasisme. 

Hva et ord betyr handler om konteksten og den generelle oppfatningen av ordet i befolkningen. Din fronting av at "neger" ikke er rasistisk havner i samme gaten når barn sier "satan" og later som de bare snakker om hockeyspilleren Miroslav Satan og det derfor ikke er et stygt ord.

Så du er altså tilhenger av at land som Monte Negro eller Niger skal bytte navn fordi noen bedrevitere i vesten fronter dette ?

Hva med musikksjangeren Negro Spirituals ? Skal århundre gamle navn endres pga fjollerier ?

• Liker 8
Zeph skrev (1 time siden):

Folk er late og forkortar ord, men eg tvilar på at så veldig mange kjenner til at sambo kan vere rasistisk.

Det er sant, og du merker det spesielt blant gamere, haha. Når det gjelder 'samboer',
så ser jeg ikke meningen i å "forkorte" det, etter tiårs vellykket bruk av dets fulle form (som IKKE kan tolkes ondt)

:utakt skrev (2 timer siden):

Her til lands er nok dette bare et innslag av snik-svenskifisering av språket vårt. Söta bror sier sambo for samboer, og folk har vel begynt å bruke det samme uttrykket her også.

Dette er nok fasiten med to strek under svaret.

Begrepet "sambo" kjem frå språkleg påvirkning frå svensk. Før fant vi mest svensk språkpåvirkning i grensestrøka på austlandet men akkurat dette begrepet vil eg anta har komt inn i norsk daglegtale via påvirkning frå svensk TV og film.

Eg finn det heilt usannsynleg at dei som bruker "sambo" for sambuar har henta ordet frå ei 100 år gamal barnebok og deretter valgt å konsekvent omtale sambuaren sin som "sambo" i den hensikt å være nedlatande.

Personleg har eg ein teori om at ein del av dei som bruker "sambo" gjer det for å fylle eit språkleg hol.
Ordet sambuar er eit nøytralt ord som ikkje seiner noko om sivilstanden til dei som bur saman, likevel så bruker Staten begrepet sambuar i betydning av to ugifte personar som lever i eit ekteskapsliknande forhold i forhold til både arvelov og skattemelding.
Dersom to vennar bur saman utan å dele seng så kan både det å kalle seg sambuarar og det å kalle seg eit kollektiv være upresist, begrepet kollektiv brukar ein vanlegvis om minst 3 voksne personar som bur saman.
Språkleg sett så manglar vi eit godt ord for platoniske sambuarar som deler alt i husholdninga utanom senga.

1 hour ago, Vokteren said:

Så du er altså tilhenger av at land som Monte Negro eller Niger skal bytte navn fordi noen bedrevitere i vesten fronter dette ?

Hva med musikksjangeren Negro Spirituals ? Skal århundre gamle navn endres pga fjollerier ?

Jeg tror du bare later som at du er dum for å desperat prøve å få til et poeng. "Ingen" har frontet at land skal bytte navn. "Ingen" mener at ordet "neger" i dag kun brukes for å beskrive en farge.

"Gay" betyde i utgangspunktet glad/lykkelig. Nå er betydningen noe annet ettersom folk stort sett tolker det som homofil. 

Du må forstå at språk og kommunikasjon handler like mye om mottaker, avsender og tilfeldige tilskuere. Jeg kan ikke bare bestemme meg for hva et ord betyr og forlange at alle andre skal dele den forståelsen. Jeg er nødt til å tilpasse mitt språk til de omgivelsene jeg befinner meg i. 
Kampen om ordet "neger" er tapt for de få som iherdig prøver å late som at det kun er en beskrivelse av farge. Det er ikke det ordet betyr lenger.  

• Liker 1
Vokteren skrev (1 time siden):

Veldig mange stråmannsargumenter starter med "Så du…"

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...