Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (8 timer siden):

Sitter å ser sendingen på NRK nå. Hva faen feiler det det mennesket som står å kjefter på statsministerkandidatene? 😅 (Hvit og blå topp)

Noen tror at det eneste folk trenger, er brød og sirkus…..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fikk nettopp sms, at jeg måtte huske å stemme og at jeg kunne forhåndsstemme. Jeg har allerede stemt... Er det dette skattepengene mine går til? Det offentlige er så sinnsykt dårlig på teknologi, det er helt håpløst. 

EDIT: Godt mulig det er noe personvern greier som slår inn her, men makan til sløsing.. 

Endret av Salvesen.
Skrevet
Colin. skrev (8 timer siden):

Det vil den nok, men jo mer mangel på boliger og mer inflasjon-drivende politikk, jo høyere vil prisene bli. Og siden sosialistene virker å ikke ha en anelse om hva som må gjøres for å snu trenden (eller vilje 😏), så vil nok verdien stigere mye raskere på få år. Det er ihvertfall min spådom. 😛

Prisene blir høye fordi altfor mange har lyst å bo på samme sted i forhold til boliger som bygges akkurat der. Her som jeg bor, greit nok, boligene har steget i verdi også her, men ikke i nærheten av pressområder som f.eks Oslo. (Eneboligen vi bor i har økt verdien med 2,5 ganger kjøpsprisen på 22 år. ). Jeg skjønner du har et behov for å skylde på sosialister for alt som er galt i verden,  men det virker faktisk ikke som om borgerlig flertall heller har fått gjort / kommer til å gjøre noe med boligprisene. Vet ikke om di fulgte debatten i går, men der sa Støre at det må bygges mer boliger. 

Nei. Fikk bostøtte for 2 år siden. Er først de siste årene at de virkelig har stramt inn, og bostøtten har ikke blitt oppjustert samtidig som man fikk økning i trygd/lønn.

Jeg er litt av den oppfatningen at har man uføretrygd så bør den være stor nok til at man ikke trenger bostøtte i tillegg. Da må man heller finne seg et billigere sted å bo. 

Krona er så dårlig at for å få råd til en ferie, så blir det nudler, egg og havregryn for å kunne spare noen kroner. I tillegg til ingen utsikt til bedring dersom sosialistene vinner.

Jeg tror ikke det er beregnet at uføretrygden (laveste sats) skal føre til at man har mulighet til et feriebudsjett. Jeg har nevnt det tidligere, at du nok iallefall ikke kan håpe på bedre tider hvis "kutt i stønader - partiene" inntar regjeringskontorene. Litt dumt egentlig,  alle de som er trygda som stemmer Høyre og FRP, iallefall hvis de er opptatt av egen økonomi. Særlig FRP har også noen valgløfter som iallefall vil bety økt inflasjon og dårligere tider for de som har minst. Jeg er egentlig en borgerlig velger selv, men pga de partiene vil gjeninnføre karensåret på AAP, og jeg har sett hvordan det har slitt på noen venner av meg, så er det uaktuelt i år. 

Men får se, har troa på at det vil komme noen overraskende resultater på valgnatten, at noen av partiene til høyre for FRP kan få god oppslutning.

Hvis du snakker om konservativt ,  så kanskje de kan få uventet høy oppslutning i Rogaland / Agder, men sannsynligvis fremdeles langt unna et direktemandat. Og sperregrensa på landsbasis kan de bare drømme om. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Fikk nettopp sms, at jeg måtte huske å stemme og at jeg kunne forhåndsstemme. Jeg har allerede stemt... Er det dette skattepengene mine går til? Det offentlige er så sinnsykt dårlig på teknologi, det er helt håpløst. 

EDIT: Godt mulig det er noe personvern greier som slår inn her, men makan til sløsing.. 

Er ikke dette en fin ting da, å minne folk på å stemme? Å få valgdeltakelsen høyere er veldig bra for demokratiet. Synes det er vel anvendte penger jeg.

Fikk nettopp melding selv, men har også forhåndsstemt.

At akkurat du og jeg allerede har stemt er jo ikke noe de har oversikt over når de sender ut meldinger, og det er en bra ting.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Duriello said:

Edit* Utenlandskablene og deutchlands grønne skifte. 

Bygging av alle utenlandskabler vi har ble vedtatt og påbegynt før vi tilsluttet oss ACER 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (12 timer siden):

Syns hu var tøff jeg. Når man snakker om forurensning så er det vel også tiden overmoden til  å ta opp f.eks vedfyring, og ikke bare snakke om biler... 

https://www.forskning.no/forurensning-nilu-norsk-institutt-for-luftforskning-partner/mer-vedfyring-er-skadelig-for-lufta-i-byene/361275

Det ble innført nye utslippskrav til vedovner i 2022 (forrige gang i 1998). Jeg er litt usikker på hva mer man kan gjøre enn å sikre at nye ovner som selges tilfredsstiller disse kravene, kanskje mer støtte til Enova-tiltak.

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Det ble innført nye utslippskrav til vedovner i 2022 (forrige gang i 1998). Jeg er litt usikker på hva mer man kan gjøre enn å sikre at nye ovner som selges tilfredsstiller disse kravene, kanskje mer støtte til Enova-tiltak.

Det hjelper fint lite det, hvis man bor i et område hvor det fremdeles er ovnene som ble laget før 1998 som står i folks hus. Nye hus som bygges må nødvendigvis ha nye ovner som tilfredsstiller disse kravene. Ellers så bygges det vel også mye leiligheter som ikke har vedfyringsmuligheter i det hele tatt? 

Nye utslippskrav for vedovner fra 2022 – SINTEF-blogg

Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Det hjelper fint lite det, hvis man bor i et område hvor det fremdeles er ovnene som ble laget før 1998 som står i folks hus. Nye hus som bygges må nødvendigvis ha nye ovner som tilfredsstiller disse kravene. Ellers så bygges det vel også mye leiligheter som ikke har vedfyringsmuligheter i det hele tatt? 

Nye utslippskrav for vedovner fra 2022 – SINTEF-blogg

Joda, men det er et stort inngrep om dette skulle hatt tilbakevirkende kraft og folk måtte fjerne gamle fungerende vedovner. Det er dyrt, og gir også utslipp.

Er enig i at det er et problem. Jeg bor ganske sentralt i Oslo og på kalde dager kan lufta være skikkelig jævlig på grunn av vedfyring. For astmatikere er det et stort problem.

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

For astmatikere er det et stort problem.

Ikke bare for astmatikere, men andre lungesyke og folk med hjerte og karsykdommer også. Jeg ser for meg at dette må føre til endel sykefravær som kunne vært unngått. 

• Liker 1
Skrevet
58 minutes ago, Salvesen. said:

Å sende en SMS er bortimot gratis. Det koster nok mer å finne ut av hvem som har stemt.

• Liker 4
Skrevet

Har litt dårlig samvittighet for vedovnen min. Men det var ikke bare ovnen som ikke var etter forskriftene. Til og med trappen var plassert feil, så jeg ga opp. Ellers har jeg lagt inn varmepumpe, så da blir det mindre vedfyring.

Kanskje derfor jeg ikke har vært så engasjert i klimadebatten? 

Når man skriver her på forumet, får man noen aha-opplevelser om seg selv og hvorfor man stemmer som man gjør.

Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Her må Stoltenberg komme på banen, totalt uakseptabelt at man får en sms. Norge er et hakk unna Nord-Korea! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
35 minutes ago, freedomseeker said:

Morsom du

Faktisk helt seriøs. "Å buke gass som pressmidler" er bare svada. EU er nok veldig klar over at vi er like avhengige av inntektene fra salg av olje og gass som de er av å kjøpe det av oss.

Dessuten er begge deler handlet av private selskap på børser. Kablene er stort sett bare 50% norskeide, det er masse langtidsavtaler, lovverk m.m. ingått for handel av både gass og strøm.

Uten å konkretisere langt mer hva de har tenkt å mtp alt dette er dette bare enkel populistisk svada.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Å sende en SMS er bortimot gratis. Det koster nok mer å finne ut av hvem som har stemt.

Nei slike tjenester er ikke gratis, spesielt ikke når en skal sende til millionvis av mennesker.

Skrevet
Krig og fred skrev (19 minutter siden):

Her må Stoltenberg komme på banen, totalt uakseptabelt at man får en sms. Norge er et hakk unna Nord-Korea! 

Tenkte mer på sløsing av penger… har ingenting i mot å få sms.

Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Er ikke dette en fin ting da, å minne folk på å stemme? Å få valgdeltakelsen høyere er veldig bra for demokratiet. Synes det er vel anvendte penger jeg.

Fikk nettopp melding selv, men har også forhåndsstemt.

At akkurat du og jeg allerede har stemt er jo ikke noe de har oversikt over når de sender ut meldinger, og det er en bra ting.

For sløsingen sin del bør en ha oversikt.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

For sløsingen sin del bør en ha oversikt.

Da tror jeg de kunne fått trøbbel med grunnloven for å si det sånn.

At denne SMS-en erstatter valgkortet både fysisk og digitalt synes jeg er greit. Sparer miljøet og kan neppe være noe dyrere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Da tror jeg de kunne fått trøbbel med grunnloven for å si det sånn.

At denne SMS-en erstatter valgkortet både fysisk og digitalt synes jeg er greit. Sparer miljøet og kan neppe være noe dyrere.

Godt mulig, men offentlig sløsing bør en begrense så godt som det lar seg gjøre. Jeg har i alle fall ikke noe i mot at mitt personnummer og evt andre detaljer knyttes mot min stemme. Gi meg gjerne bankid og nettløsning så sparer jeg tid også. 

men det er nå bare meg og min mening, forstår såklart at dette ikke gjelder alle og kanskje få:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...