Baranladion Skrevet 9. september Skrevet 9. september Tussi skrev (9 minutter siden): Å redde liv i fattige land er ikke akkurat sløsing vil jeg si Vi vil aldri få de pengene igjen, og sannsynligvis aldri få returhjelp i samme størrelsesorden, så rent økonomisk så er det gedigen sløsing. Når det er sagt, så tror jeg det betaler seg tilbake i at det også påvirker vårt eget samfunn, vi hjelper andre og vi hjelper hverandre, altså det bidrar til å opprettholde folkehelsa og velferdsstaten, når vi har en innstilling om å også hjelpe andre. Når det er sagt, så tror jeg det er altfor lite kontroll over hvordan nødhjelpspengene faktisk blir brukt. Vi kunne sikkert effektivisert og fått til like mye hjelp for mye mindre penger. Jeg er redd pengene sitter litt for løst, og at det viktigste ikke nødvendigvis er å gi mest mulig hjelp, men å vise at vi er villig til å bruke masse penger. 3 1
Tussi Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) Baranladion skrev (5 minutter siden): Vi vil aldri få de pengene igjen, og sannsynligvis aldri få returhjelp i samme størrelsesorden, så rent økonomisk så er det gedigen sløsing. Når det er sagt, så tror jeg det betaler seg tilbake i at det også påvirker vårt eget samfunn, vi hjelper andre og vi hjelper hverandre, altså det bidrar til å opprettholde folkehelsa og velferdsstaten, når vi har en innstilling om å også hjelpe andre. Når det er sagt, så tror jeg det er altfor lite kontroll over hvordan nødhjelpspengene faktisk blir brukt. Vi kunne sikkert effektivisert og fått til like mye hjelp for mye mindre penger. Jeg er redd pengene sitter litt for løst, og at det viktigste ikke nødvendigvis er å gi mest mulig hjelp, men å vise at vi er villig til å bruke masse penger. Enig i at vi må kunne forvente at det v gir brukes fornuftig, men å redde liv er et mål i seg selv som ikke burde måles i penger. Så kan vi selvsagt ikke redde hele verden, men for de vi hjelper betyr det jo alt. Og det har en verdi tenker jeg. Uhjelp er en av de viktigste sakene for meg Endret 9. september av Tussi
Vokteren Skrevet 9. september Forfatter Skrevet 9. september Tussi skrev (4 minutter siden): Enig i at vi må kunne forvente at det i bruler brukes fornuftig, men å redde liv er et mål i seg selv som ikke burde måles i penger. Så kan vi selvsagt ikke redde hele verden, men for de vi hjelper betyr det jo alt. Og det har en verdi tenker jeg. Uhjelp er en av de viktigste sakene for meg Uhjelp er viktig i den forstand at det brukes mye penger. Historien viser dessverre at mange av disse har gått til luftslott og korrupsjon pga kulturforskjeller, mangelfulle spesifikasjoner, dårlig kontroll og prestisje. Eksempler som effektivt undergraver omdømme, velvilje og tillit. Økonomisk hjelp må ha klare kriterier, bærekraft og langsiktighet som grunnmur. 2 1
Tussi Skrevet 9. september Skrevet 9. september Vokteren skrev (Akkurat nå): Uhjelp er viktig i den forstand at det brukes mye penger. Historien viser dessverre at mange av disse har gått til luftslott og korrupsjon pga kulturforskjeller, mangelfulle spesifikasjoner, dårlig kontroll og prestisje. Eksempler som effektivt undergraver omdømme, velvilje og tillit. Økonomisk hjelp må ha klare kriterier, bærekraft og langsiktighet som grunnmur. Selvsagt, hjelp til selvhjelp er jo viktig. Men i akutte situasjoner må en jo bare hjelpe der og da Når.det gjelder hjelp til f eks Afghanistan burde hjelpen kun gis med klare krav om kvinners rettigheter. Leste en plass idag om hjelpemannskaper etter jordskjelvet som reddet ut menn og barn og lot skadde kvinner ligge igjen for å dø fordi det var ulovlig å ta på dem... 2
Theo343 Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Få ned helsekøer så folk ikke faller utenfor arbeidslivet. Gi bedre tannlegehjelp så folk ikke får helseproblemer pga. tenner. Sørg for at alle har råd til basis ting som husly, strøm, mat, klær, kollektivtrafikk og utdannelse. Se på NAV og Barnevernet. Gi flere uføre muligheter som lønner seg, i arbeidslivet. Sørg for at gamle som har jobbet for landet hele livet får en verdig tilværelse sine siste gjenværende år, fremfor å dø med bleia full, nærmest alene på et sykehjem. Ikke minst slutt å gjør forskjell på folk basert på kjønn, hudfarge, etnisitet osv i disse hjelpesystemene. Tilbakefør lavere mulig pensjonsalderen for de som har jobbet i en "samfunnskontrakt" ang. pensjon i hele 20-30 år, for så å bli ranet på høylys dag siste 5 år. Gjør det mye mer lønnsomt å være og bli i en kjernefamilie som oppdrar felles barn sammen og finn tilbake til verdier og tradisjoner som gir unge troen på dette. Bygg studentboliger, skap flere studieplasser innenfor det landet trenger, og legg til rette for at unge kan få håp om egen bolig igjen. Sørg for å legge bedre til rette for hverdagspendlerne som ikke kan droppe bilen ved å lage bedre muligheter for å kjøre bilen til bygrensa, parkere rimelig og hoppe på shuttle systemer. Få orden på togtrafikken! Sørg for at folk får hjelp av Politiet når de har behov for det. Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn. Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. Endret 9. september av Theo343 1 3
Abigor Skrevet 10. september Skrevet 10. september 3 hours ago, Tussi said: Å redde liv i fattige land er ikke akkurat sløsing vil jeg si Det blir ikke lønnsomt, som var et argument. Andre ting som neppe blir lønnsomt er barnevern. Mye rare argumenter å se her. 1 1
Phantom Software Skrevet 10. september Skrevet 10. september 5 hours ago, Gouldfan said: Er ikke valget over? Gøy to beating a dead horse??? Neida, er mye moro igjen før vi har en styrende regjering. Det kan endatil fortsatt bli Listhaug som statsminister om partiene vil. 1
Mykesider Skrevet 10. september Skrevet 10. september Jeg ser ikke noe galt i å tjene 950 000 kr i Norge og betale 5 prosent skatt. Det er sånn det bør være, så var det politisk arroganse og holdninger.
Karltorbj Skrevet 10. september Skrevet 10. september (endret) Har loenningene, blitt saa hoeye naa, at gjennomsnitten, ligger paa en million? Endret 10. september av Karltorbj 2 1
GnilreG Skrevet 10. september Skrevet 10. september Theo343 skrev (8 timer siden): Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Få ned helsekøer så folk ikke faller utenfor arbeidslivet. Gi bedre tannlegehjelp så folk ikke får helseproblemer pga. tenner. Sørg for at alle har råd til basis ting som husly, strøm, mat, klær, kollektivtrafikk og utdannelse. Se på NAV og Barnevernet. Gi flere uføre muligheter som lønner seg, i arbeidslivet. Sørg for at gamle som har jobbet for landet hele livet får en verdig tilværelse sine siste gjenværende år, fremfor å dø med bleia full, nærmest alene på et sykehjem. Ikke minst slutt å gjør forskjell på folk basert på kjønn, hudfarge, etnisitet osv i disse hjelpesystemene. Tilbakefør lavere mulig pensjonsalderen for de som har jobbet i en "samfunnskontrakt" ang. pensjon i hele 20-30 år, for så å bli ranet på høylys dag siste 5 år. Gjør det mye mer lønnsomt å være og bli i en kjernefamilie som oppdrar felles barn sammen og finn tilbake til verdier og tradisjoner som gir unge troen på dette. Bygg studentboliger, skap flere studieplasser innenfor det landet trenger, og legg til rette for at unge kan få håp om egen bolig igjen. Sørg for å legge bedre til rette for hverdagspendlerne som ikke kan droppe bilen ved å lage bedre muligheter for å kjøre bilen til bygrensa, parkere rimelig og hoppe på shuttle systemer. Få orden på togtrafikken! Sørg for at folk får hjelp av Politiet når de har behov for det. Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn. Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. Hvorfor har han ikke gjort noe med dette på de fire årene de allerede har hatt makten? Fine ord, men kommer ikke til å bli gjennomført.
Vokteren Skrevet 10. september Forfatter Skrevet 10. september Theo343 skrev (8 timer siden): Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn. Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. Og da kan vi ikke importere enda flere ressurskrevende individer som har store utfordringer med å bli integrert. Nå må vi først få kontroll over dagens galopperende budsjetter innen trygd, skole, helse, justis osv slik vi unngår enda mer polarisering, kriminalitet og mistenksomhet. 1 1
Nedward Skrevet 10. september Skrevet 10. september Baranladion skrev (11 timer siden): Vi vil aldri få de pengene igjen, og sannsynligvis aldri få returhjelp i samme størrelsesorden, så rent økonomisk så er det gedigen sløsing. Når det er sagt, så tror jeg det betaler seg tilbake i at det også påvirker vårt eget samfunn, vi hjelper andre og vi hjelper hverandre, altså det bidrar til å opprettholde folkehelsa og velferdsstaten, når vi har en innstilling om å også hjelpe andre. Det er riktig at vi sannsynligvis ikke får krone for krone tilbake. Det vi derimot får for pengene er innflytelse og undergraving av blant annet Kinesisk og Russisk innflytelse i fattige land (som ofte er rike på naturressurser). Vi er godt tjent med at russerne og kineserne ikke får fotfeste rundt om kring. Så hvis vi skal føre et regnskap på u-hjelp, så er det absolutt verdt å ta verdien av innflytelse i betraktning. Dog kan man jo naturligvis lure på hvorfor DR Kongo har sponset fotballklubben Barcelona med over 400 millioner kroner, samtidig som dem mottar bistand fra bla. Norge. Det er fundamentalt galt. 1
leticia Skrevet 10. september Skrevet 10. september Karltorbj skrev (1 time siden): Har loenningene, blirr saa hoeye naa, at gjennomsnitten, ligger paa en million? Nei 2
Karltorbj Skrevet 10. september Skrevet 10. september (endret) leticia skrev (8 minutter siden): Nei Kjoeper det svaret, men her inne snakkes det, av noen, som det er en vanlig loenn. Endret 10. september av Karltorbj
Simen1 Skrevet 10. september Skrevet 10. september Fra Soria Moria eventyrslott, til rødgrønn eventyrblanding. I følge Nettavisen. Jeg klarer ikke helt å se for meg at de skal klare å både danne og holde på en 5-parti-flertallsregjering. Blant annet står Rødt og MDG langt i fra hverandre i forholdet til NATO og kringen i Ukraina. MDG er vel også såpass i midten at det ikke er helt utenkelig å samarbeide med blå blokk. Jeg vil påstå at valg-thrilleren ikke er over! 1 1
Subara Skrevet 10. september Skrevet 10. september (endret) Theo343 skrev (17 timer siden): Enig i dette og hvis det skulle vise seg at JGS faktisk gjennomfører det han lovte i talen i natt så endrer det mitt syn på han som statsminister. Men nå er jeg litt uskkker på om det er Stoltenberg eller Støre som er statsministeren. Det var hvistnok også Stoltenberg usikker på i dag Som jeg har skrevet utallige ganger i dette forumet og andre steder "Et samfunn bør dømmes etter hvordan det behandler sine barn, syke og gamle". Så lenge det ivaretas så er ikke fargen avgjørende for min del. Så får de politiske argumentasjonsrekkene legges litt i ro. Samt enig med det en annen person skrev. Ha fri dagen etter valgnatten slik at man får hvile og husker hvem som er statsminister. Ellers hadde de sikkert kost seg sammen på samme kontor. "Wazzap JJ" Oj, da! Ser ut til at i hvert fall Stoltenberg kunne ha trengt en hviledag etter "blemmen. Lov å være sliten dagen etter, da. https://www.aftenposten.no/stories/135543?playlistId=Tstpy7P0VfO3Eu8vNwfLIWf8 Aftenposten har ikke med at Stoltenberg oppfatter at han sa feil, men NRK har: "sa jeg noe feil i stad?". https://www.nrk.no/video/d47da72d-b116-45e4-b1fe-0788b25293c5 Han prøver samtidig å overdøve demonstranter fra Natur og Ungdom. Støre er ikke der, men holder fortet og feirer med kake. https://www.nrk.no/video/7fc79b44-fa4e-4da2-85f2-6df00e63c173 På tross av "blemmen" synes jeg at ex-statsministeren er en veldig dyktig kommunikatør. Bedre enn både Støre og Erna, og han slår Sylvi ned i støvlene, som ikke sier lite. Ikke rart at Ap gjorde et skikkelig byks oppover etter at han kom inn i regjering. Trynefaktor en ting, her det står heller ikke på kompetansen. Men politikere i Norge holder vel ikke like lenge som i feks. USA, med tanke på fremtidige statsministere. I Norge er det viktig å være ung og rask (ev. rask eldre), selv om man har mer erfaring og blir klokere med årene. Endret 10. september av Subara 2
Subara Skrevet 10. september Skrevet 10. september Theo343 skrev (10 timer siden): Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Få ned helsekøer så folk ikke faller utenfor arbeidslivet. Gi bedre tannlegehjelp så folk ikke får helseproblemer pga. tenner. Sørg for at alle har råd til basis ting som husly, strøm, mat, klær, kollektivtrafikk og utdannelse. Se på NAV og Barnevernet. Gi flere uføre muligheter som lønner seg, i arbeidslivet. Sørg for at gamle som har jobbet for landet hele livet får en verdig tilværelse sine siste gjenværende år, fremfor å dø med bleia full, nærmest alene på et sykehjem. Ikke minst slutt å gjør forskjell på folk basert på kjønn, hudfarge, etnisitet osv i disse hjelpesystemene. Tilbakefør lavere mulig pensjonsalderen for de som har jobbet i en "samfunnskontrakt" ang. pensjon i hele 20-30 år, for så å bli ranet på høylys dag siste 5 år. Gjør det mye mer lønnsomt å være og bli i en kjernefamilie som oppdrar felles barn sammen og finn tilbake til verdier og tradisjoner som gir unge troen på dette. Bygg studentboliger, skap flere studieplasser innenfor det landet trenger, og legg til rette for at unge kan få håp om egen bolig igjen. Sørg for å legge bedre til rette for hverdagspendlerne som ikke kan droppe bilen ved å lage bedre muligheter for å kjøre bilen til bygrensa, parkere rimelig og hoppe på shuttle systemer. Få orden på togtrafikken! Sørg for at folk får hjelp av Politiet når de har behov for det. Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn. Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. Jeg tror ikke det vil gå så ille, selv om jeg er enig i at mye av det du nevner kan bli bedre. Vi har dessuten oljefondet som back-up. Kan det være at vi hører for mye om det negative som skjer og ikke like mye om når ting går bra? Journalistene er på jobb over alt, klare til å kritisere og dokumentere for at ting skal bli bedre i demokratiet Norge. 1
leticia Skrevet 10. september Skrevet 10. september Karltorbj skrev (42 minutter siden): Kjoeper det svaret, men her inne snakkes det, av noen, som det er en vanlig loenn. Slenger med litt statistikk på det, så kan du (og andre) se selv Hva er vanlig lønn i Norge? – SSB 3
leticia Skrevet 10. september Skrevet 10. september Subara skrev (16 minutter siden): Kan det være at vi hører for mye om det negative som skjer og ikke like mye om når ting går bra? Helt klart. Det virker nesten at jo bedre folk har det jo svartere bilde ønsker de å male av egen situasjon.... 4
freedomseeker Skrevet 10. september Skrevet 10. september Jeg er ganske sikker på at Støre er godt fornøyd med at medieynglingen MDG kom seg over sperregrensen. MDG og Ap deler mye av den samme politikken, på klima, masseinnvandring, EU og bistand. Nettopp i EU-spørsmålet og i de store grønne pengeslukene er MDG en langt mer fordelaktig samarbeidspartner for Støre enn Rødt og Sp og delvis SV. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå