Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Mr.M said:

kan komme i vippeposisjon i en eller annen sak og dermed bli viktig brikke, men skjer vel ikke ofte, da øvrige partier vel forhandler og posisjonerer seg for å unngå det scenario.

For å illustrere så manglet Venstre ca. 11000 stemmer på å komme over sperregrensen. Da hadde de fått 3-4 kandidater til og høyresiden hadde plutselig vunnet valget. Å komme over / under sperregrensen for partier som V, KRF, R og MDG er det som avgjør hvilke koalisjoner vi får og hvilken side som vinner valget.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Nå som støvet har lagt seg litt, kan vi si at dette valget ble en seier for kronisk syke, uføretrygdede og pensjonister uten store oppsparte formuer. Høyres forslag om å nedprioritere kronisk syke og pensjonister i helsekøene blir lagt bort de neste fire årene. AAP-karensåret, som i praksis skulle “motivere” syke til å bli friske ved å frata dem alt dem eier, blir ikke gjeninnført. Kuttene i tilleggsytelser for uføre og i AFP-ordningen blir heller ikke noe av.

For min egen del kunne jeg hatt en økonomisk gevinst under en Høyre/FrP-regjering, med lavere formuesskatt og kutt i gevinstbeskatning så var egentlig litt ambivalent rundt hvem som kom til å vinne. Men etter å ha selv vært gjennom NAV-prosessen med AAP under en borgerlig regjering, vet jeg hvordan det oppleves å være syk eller skadet under de borgerlige. Det gjorde det vanskelig for meg å stemme på de borgerlige denne gangen, selv om det ville gitt meg en privatøkonomisk fordel. For meg veier det tyngre at syke og utsatte grupper blir ivaretatt, enn at jeg selv får noen ekstra kroner å bruke.

Totalt sett er jeg derfor glad for utfallet. 

Tja. Jeg synes ikke venstresiden er så god for "de svake". Det har ikke blitt mindre fattigdom, og byråkratiet og tilbudet har ikke blitt bedre. 
Vår familie har selv behov for velferdstjenester, men jeg er ikke veldig imponert eller fornøyd, og tror faktisk høyresiden kunne gjort en bedre jobb, ved å sørge for mer konkurranse, mer valgfrihet, og mer fokus på kvalitet i tjenestene. Der har for oss, høyresiden hatt mye bedre løsninger. Nå blir tilbud lagt ned, nedskalert og det virker som mye av ressursene forsvinner i byråkrati uten at det hjelper sluttbrukerne. (Dette er også selvopplevd i egen statlig jobb...) 

Nå er det om å gjøre at "noe skjer", uten fokus på om det dekker behovet. 

Ingen hos oss har dog vært i AAP/arbeidsledighet-systemet, så mulig erfaringene på det er anderledes hvis man har følt dette på kroppen. 

Helsekøene har vel heller ikke blitt kortere. Mulig "responstiden" har gått noe ned, men de reelle køene har vel ikke blitt mindre. Og har mange subjektive eksempler på at at man i enda større grad nå blir dyttet rundt, uten at det virker som det er ønskelig å løse problemet. Ved større bruk av private tilbydere ville det nok i større grad vært fokus på dette.

Når staten skal løse alt, men samtidig ikke blir straffet for å levere elendig kvalitet, frykter jeg nå at tilbudene i praksisk blir enda verre. Det kommer helt sikkert til å bli kastet enda mer penger på problemet, men som vil forsvinne i enda mer byråkrati og surr og rot.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
52 minutes ago, Nitrius said:

Lurer på noe, kan SP gå over til høyeresiden og sådan blir det blå regjering med Sylvi som statsminister? Eller er valget satt nå med rødt og Jonas fortsetter uavhengig hva diverse partier velger å gjøre?

Dersom SP, V, KRF, H og FRP sammen sier at de har enighet om en koalisjon og et samarbeid vil de i praksis kunne danne regjering da de vil kunne trenere alle forsøk fra Støre / AP og det vil ikke være vits for Støre å prøve å fronte et alternativ. Men det vil være veldig rart å gjøre nå, og det er også helt usannsynlig med en så samlet enighet fra alle på høyresiden + SP.

Det naturlige er at AP som største parti starter samtaler med mulige samarbeidspartnere inkludert SP og vurderer om de har tilstrekkelige støtte til at de kan styre Stortinget sin politikk dit de vil i de fleste saker, altså at de i praksis kan danne en regjering med tilstrekkelig tillit.

Skrevet
Subara skrev (12 minutter siden):

Jeg synes at Stortinget kunne tatt fri dagen etter valget. Latt politikere som er litt oppe i årene få sovet ut. Media er på hele tiden og lager drama og underholdning.

litt som i sports-journalistikk, utøverne har knapt rukket passere målstreken og hiver fortsatt etter pusten, går kun noen sekunder før de får dyttet mikrofoner opp i fjeset og blir bedt fortelle "hva de føler" og komme med analyser av prestasjonen. Aldri tid å la det få synke inn før de må utlevere seg.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Nitrius said:

Lurer på noe, kan SP gå over til høyeresiden og sådan blir det blå regjering med Sylvi som statsminister? Eller er valget satt nå med rødt og Jonas fortsetter uavhengig hva diverse partier velger å gjøre?

SP er for godt utbygde velferdsordninger. De kan nok samarbeide med de borgerlige i enkeltsaker, men hjertet er på de rødgrønnes side 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, fwj__ said:

Nå blir det full fest for de som går på stønader, de som holder hjulene i gang må tråkke hardere 

Virkelig? Du skal ikke bare legge skylden for Norges (Sansynligvis dine egne) problemer på de stakkarene som går på stønader,men nå indirekte legger du skylda på de for at stemte "feil" og vil sikre sin egen inntekt. 

How low can you go osv... 

• Liker 9
Skrevet (endret)
fwj__ skrev (5 timer siden):

Nå blir det full fest for de som går på stønader, de som holder hjulene i gang må tråkke hardere 

Supert, jeg har fortsatt rettighetene til uføretrygd. Da tror jeg at jeg slutter i jobben min og går tilbake på trygd , kanskje tar jeg master på det også. 

Ser frem til å få mye bedre råd enn jeg har nå

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet

Vi slapp i alle fall mer politi.

Ikke at jeg har dem etter meg, men er jo typisk populisme når H  og Frp kappes om å love flest mulig.

Det etterforskere det er mangel på, ikke patruljerende politi. Det er nesten for mange, når de har 4-5 biler tilgjengelig nattetid som kan jakte ungdom som sitter to på moped osv.

Dessuten er det vel på tide å avkriminalisere hasj, så kan man halverer politistyrken med 50% over natta for da har de ikke noe å gjøre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

Vi slapp i alle fall mer politi.

Ikke at jeg har dem etter meg, men er jo typisk populisme når H  og Frp kappes om å love flest mulig.

Det etterforskere det er mangel på, ikke patruljerende politi. Det er nesten for mange, når de har 4-5 biler tilgjengelig nattetid som kan jakte ungdom som sitter to på moped osv.

Dessuten er det vel på tide å avkriminalisere hasj, så kan man halverer politistyrken med 50% over natta for da har de ikke noe å gjøre.

Tror det Sverige tapte kampen mot kriminaliteten på var at de kuttet i antall etterforskere pg prøvde mer forebygging. Ble en katastrofe

Skrevet
KalleKanin skrev (14 minutter siden):

Ingen hos oss har dog vært i AAP/arbeidsledighet-systemet, så mulig erfaringene på det er anderledes hvis man har følt dette på kroppen. 

Helsekøene har vel heller ikke blitt kortere. Mulig "responstiden" har gått noe ned, men de reelle køene har vel ikke blitt mindre. Og har mange subjektive eksempler på at at man i enda større grad nå blir dyttet rundt, uten at det virker som det er ønskelig å løse problemet. Ved større bruk av private tilbydere ville det nok i større grad vært fokus på dette.

Hvis man først har sett NAV-systemet på nært hold, opplevd nedlatenheten, mistenkeliggjøringen og alle ringene man skal hoppe igjennom, blir man veldig obs på hvordan de svakeste i samfunnet behandles. Nå er det mest oppmerksomhet på dem som har ansvar for barn, og mindre på dem som er voksne/alene, pensjonister, uføre osv. Føler meg ikke sikker på noen forbedringer der fra noen av blokkene.

Helsevesenet har etter min mening et problem som ikke kan løses ved å kaste inn flere folk eller mer penger. Det er hele innstillingen til helse som er gal. Ingen gjør mer enn de absolutt må, det gjennomsyrer alt. Har man problemer som influerer på flere 'behandlingsfelt', behandles man bit for bit. Ingen ser sammenhenger, vi har ikke et holistisk behandlingssystem. Som du sier, ballen kastes videre og man avskriver seg alt ansvar for annet enn sin egen lille bit av puslespillet. Og da er det lett å miste motet...man går lei av å mase på leger og bli møtt med "ikke mitt bord"-innstilling. Vet ikke om det er der skoen trykker for din del, men generelt er det nok riktig at ventetidene ikke har gått vesentlig ned. Trenger man en spesialist, er ventetidene fremdeles for lange. Kommer man inn via ØyeblikkeligHjelp får man nettopp det, men videre utredning tar masse tid. Så helsevesenet er mer opptatt av stadige omrokkeringer de må tilpasse seg enn av "behandlingskvalitet".

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Støre har et veldig knapt flertall med 87 mandater, slik det ser ut nå. For å få vedtatt et budsjett, må Arbeiderpartiet samle alle partiene på den rødgrønne siden. Det trengs fem partier for å skaffe flertall, og det er noe vi aldri har sett før i norsk politikk, sier valgforsker ved institutt for samfunnsforskning, Johannes Bergh, til Dagbladet. 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/aldri-sett-for-i-norsk-politikk/83566770

• Liker 1
Skrevet

Tro om frp blir like populære ved neste valg om Trump ikke er president lengre?

Mindre påvirkning av ungdommen kanskje.

• Liker 2
Skrevet
23 minutes ago, BamseMums80 said:

Virkelig? Du skal ikke bare legge skylden for Norges (Sansynligvis dine egne) problemer på de stakkarene som går på stønader,men nå indirekte legger du skylda på de for at stemte "feil" og vil sikre sin egen inntekt. 

How low can you go osv... 

For å følge opp mitt eget innlegg. Så blir det vel ingen fest uansett. AP er i styringa. De kommer ikke til å akseptere økte inntekter for uføre og AAP mottakere sån uten videre,og blir det om noe,så blir det brødsmuler - som alltid. Ingen vil dra fram champagnen av NAV mottakere,det er jeg sikker på,og du kan helt sikkert puste lettet ut!

Der AP er bedre en Høyre og co er jo at det ikke nærmest går automatikk i kutt. Kutt kutt kutt. Så de blir nok ikke rikere,men de får det gjerne heller ikke verre,som høyresiden jo går på valg på. (Aldersgrenser,karensår etc)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Tror det Sverige tapte kampen mot kriminaliteten

veldig mye kriminalitet er knyttet til at droger er kriminelt.

ergo, ved å avkriminalisere f.eks. hasj, tar man vekk grunnlaget for å drive gangster-virksomhet.

• Liker 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (2 minutter siden):

For å følge opp mitt eget innlegg. Så blir det vel ingen fest uansett. AP er i styringa. De kommer ikke til å akseptere økte inntekter for uføre og AAP mottakere sån uten videre,og blir det om noe,så blir det brødsmuler - som alltid. Ingen vil dra fram champagnen av NAV mottakere,det er jeg sikker på,og du kan helt sikkert puste lettet ut!

Der AP er bedre en Høyre og co er jo at det ikke nærmest går automatikk i kutt. Kutt kutt kutt. Så de blir nok ikke rikere,men de får det gjerne heller ikke verre,som høyresiden jo går på valg på. (Aldersgrenser,karensår etc)

Vel AP sørget jo for at unge på AAP får mindre enn eldre, alle andre ting likt... (tror det var ap som kuttet i satsene til de yngste)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvorfor skal det være så stort motsetningsforhold mellom å ha en god velferdsstat og samtidig ha en næringsvennlig politikk som holder verdiskapning og bedrifter i Norge? Hvorfor må det være svart hvitt og enten eller i politikken slik det virker som? Jeg mener begge deler er fullt mulig. Det virker ihvertfall som om SV ikke forstår at verdiskapning er en forutsetning for å ha en velferdsstat.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Tussi said:

Vel AP sørget jo for at unge på AAP får mindre enn eldre, alle andre ting likt... (tror det var ap som kuttet i satsene til de yngste)

Det er jo denne strategien de har med unge at de ikke skal gis opp,så de forsøker Høyre metoden med gulrot for å få de i jobb. Noe som jo ikke fungerer,men noe måtte de vil gjøre. Økningen av unge som faller utenfor - for resten av livet er alarmerende. Usikker på hvordan jeg ville taklet å være ung i dag selv. Virker helt grusomt. Men strategien med å frata noen noe er jeg ikke så sikker på fungerer som tiltenkt. 

Endret av BamseMums80
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Morromann said:

Hvorfor skal det være så stort motsetningsforhold mellom å ha en god velferdsstat og samtidig ha en næringsvennlig politikk som holder verdiskapning og bedrifter i Norge? Hvorfor må det være svart hvitt og enten eller i politikken slik det virker som? Jeg mener begge deler er fullt mulig.

Det mener jeg også! Det har blitt ALT for svart og hvitt.

• Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Morromann said:

Hvorfor skal det være så stort motsetningsforhold mellom å ha en god velferdsstat og samtidig ha en næringsvennlig politikk som holder verdiskapning og bedrifter i Norge? Hvorfor må det være svart hvitt og enten eller i politikken slik det virker som? Jeg mener begge deler er fullt mulig. Det virker ihvertfall som om SV ikke forstår at verdiskapning er en forutsetning for å ha en velferdsstat.

Si det. Høyre vil ha kutt i velferdsstaten. Frp er for populistisk til å si det rett ut, men jeg tviler ikke et sekund på at det er det de vil også for å finansiere sine løfter.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...