Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (19 minutter siden):

Kanskje vi hadde hatt det bedre og mer jordnært uten oljepengene….

Mer jordnært, helt klart. Bedre vet jeg ikke, det kommer sikkert an på øyet som ser. Det er vanskelig å sammenlikne når vi ikke vet om noe annet. Vi kan selvsagt gå tilbake og se på tiden før oljepengene kom, men det har skjedd utviklling ellers og i samfunnet i løpet av denne tiden, så derfor blir sammenlikningen vanskelig. Jeg tenker at vi kan se et tydelig skille før og etter smarttelefonen kom på markedet. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (20 minutter siden):

Jeg vil heller hevde at mange nordmenn har blitt flinkere til å klage de siste 20-30 årene, nettopp fordi vi har kostet på oss så mye at vi har blitt bortskjemte, egoistiske, kravstore og nedlatende.

Vanskelig å være uenig i det. Det gjelder alle deler av befolkningen, forresten. Kanskje mest middelklassen. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (17 timer siden):

Det er vanskelig å vite hvordan vi hadde ligget an med utbetaling av sosialhjelp hvis det ikke var noen innvandrere i Norge. Vi hadde hatt cirka 1,2 millioner færre innbyggere i landet da, og arbeidsmarkedet hadde sett litt annerledes ut. Kanskje flere nordmenn hadde vært i jobb, slik at en andel av de 40 % nordmenn som mottar sosialhjelp i dag hadde vært i jobb i stedet for? Kanskje vi hadde innordnet samfunnet på en helt annen måte hvis vi var så færre folk? Innvandrere kan også bety så mangt, f.eks så er både Sverige og Danmark en del av innvandrerstatistikken. 

Det finnes mye statistikk om dette temaet, men som de politisk overkorrekte jobber febrilsk for feie under teppet.
Dette innlegget ble feks refusert av Aftenposten :

https://www.utenfilter.no/2025/08/26/den-ikke-vestlige-innvandringen-truer-velferdsstaten/

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (12 minutter siden):

Det finnes mye statistikk om dette temaet, men som de politisk overkorrekte jobber febrilsk for feie under teppet.

https://www.utenfilter.no/2025/08/26/den-ikke-vestlige-innvandringen-truer-velferdsstaten/

Jeg er enig i at innvandring fra MENA - land totalt bidrar negativt, og sånn sett over tid vil være en trussel mot velferdsstaten. Men jeg mener samtidig at vi trenger annen innvandring, som f.eks arbeidsinnvandring fra øst Europa. 

Får ikke kommet inn på Aftenposten og sett det innlegget han svarer på, det hadde vært greit å hatt hele oversikten. Jeg er heller ikke enig med innleggsforfatter her at eldrebølgen ikke er problemet. Det er et stort problem vi har visst kom til å komme, og vi trenger nok hender til å håndtere den. Ellers er jeg generelt skeptisk til alt som kommer fra ND, men akkurat dette innlegget her var det mye fornuft i. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 hours ago, MrL said:

Kjenner til det fordi jeg har familie der. Eldrehjem er noe av det mest tragiske jeg har sett. Forøvrig vært i media.

7 av 10 kroner går til sosialhjelpkroner går til innvandrere, ref 2023 tall. 

Det er en av forskjellene blant Høyre og FRP, FRP har aldri støttet dette.

Kostnaden av innvandring og asyl er hinsides, bare for Syria flykningene estimeres til hundrevis av milliarder.

Til sammenligning var hele statsbudsjettet for helseforetak 228 milliarder i 2025. Mao, disse pengene kunne hatt stor effekt for å si det mildt. 

Ja det er nok et problem. På godt og vondt at flere partier på samme side skal kjempe om sine saker, gjør også at valgløfter brytes og ingen blir fornøyde. 

Dette beløpet gjelder hele livsløpet. Derfor blir det bare tull å sammenligne med en årlig utgift.

Men hvorfor stoppe ved livsløp? Barna til innvandrerne vil bidra med skattekroner omtrent som nordmenn, som forøvrig også subsidieres av oljepenger.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (32 minutter siden):

Velkjent innhold for dem som ikke stikker hodet i sanden.

Det er trist og et stort demokratisk problem at all rikspresse og medier er venstrevidde og i alle år har dekket over konsekvensene av innvandring fra 3. verden. Samt migrantenes manglende vilje til å innrette seg etter våre regler og standarder.
Mediene motsetter seg ytringsfriheten de hevder vi har.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at innvandring fra MENA - land totalt bidrar negativt, og sånn sett over tid vil være en trussel mot velferdsstaten. Men jeg mener samtidig at vi trenger annen innvandring, som f.eks arbeidsinnvandring fra øst Europa. 

Får ikke kommet inn på Aftenposten og sett det innlegget han svarer på, det hadde vært greit å hatt hele oversikten. Jeg er heller ikke enig med innleggsforfatter her at eldrebølgen ikke er problemet. Det er et stort problem vi har visst kom til å komme, og vi trenger nok hender til å håndtere den. Ellers er jeg generelt skeptisk til alt som kommer fra ND, men akkurat dette innlegget her var det mye fornuft i. 

Hvorfor kan ikke politikerne bli enige om å begynne der hvor problemene er størst?

Hva med å kreve at alle fra MENA-områdene skal ha forhåndsgodkjent visum for å komme inn i Norge og samtidig endre praksis for utvisning av kriminelle ?

Skrevet
Vokteren skrev (18 minutter siden):

Hvorfor kan ikke politikerne bli enige om å begynne der hvor problemene er størst?

Kanskje fordi de ikke er enige om hvor problemene er størst.  

Vokteren skrev (19 minutter siden):

Hva med å kreve at alle fra MENA-områdene skal ha forhåndsgodkjent visum for å komme inn i Norge og samtidig endre praksis for utvisning av kriminelle ?

Visum kan være en god løsning. Når det gjelder utvisning av kriminelle så er det kanskje litt vanskeligere. Tenker du at de som begår kriminelle handlinger skal slippe å sone straffen sin, og bare bli sendt rett ut,  eller at de må ta fengselsstraffen sin først? Et annet problem med utvisning er papirløse innvandrere. Vi må faktisk vite hvor vi skal utvise dem til. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Dette beløpet gjelder hele livsløpet. Derfor blir det bare tull å sammenligne med en årlig utgift.

Men hvorfor stoppe ved livsløp? Barna til innvandrerne vil bidra med skattekroner omtrent som nordmenn, som forøvrig også subsidieres av oljepenger.

Nei for poenget er å vise at beløpet kan å drifte helsesektoren i flere år, men i praksis kunne kanskje et 11 sifret beløp blitt lagt til i helsesektoren hvert år.

Men hva utgjør de milliardene fra eller til. Hvorfor snakke om de milliardene når vi kan krangle om en formueskatt som utgjør 30 milliarder og 0.01% av statsbudsjettet - det er vel der fokuset bør være!

Endret av MrL
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Innvandrere fra østeuropeiske land skaper også utfordringer. Samtidig må man vurdere behovet i norsk arbeidsliv, der svært mange allerede står utenfor. Jeg er også skeptisk til begrepet "arbeidsinnvandring", da det i praksis handler om ordinær innvandring. De blir boende og får alle tjenestene som alle andre. Dessuten har innvandrere fra østeuropeiske samlet lavere sysselsettingsgrad enn norskfødte.

Skrevet
30 minutes ago, MrL said:

Nei for poenget er å vise at beløpet kan å drifte helsesektoren i flere år, men i praksis kunne kanskje et 11 sifret beløp blitt lagt til i helsesektoren hvert år.

Men hva utgjør de milliardene fra eller til. Hvorfor snakke om de milliardene når vi kan krangle om en formueskatt som utgjør 30 milliarder og 0.01% av statsbudsjettet - det er vel der fokuset bør være!

Dette er jo det reneste vås. For å få det korrekte beløpet må en dele på antall år i livsløpet.

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, leticia said:

Problemet med arbeidsinnvandring fra Øst Europa et at de igrunn ikke er så veldig interessert i å komme hit lengre. De fleste øst europeiske land har kraftig økonomisk vekst og stadig bedre levekår. Vi har tett på stagnasjon og en valuta som blir stadig mindre verdt.

Når en ikke kan friste med så mye økt kjøpekraft et det ikke så lett å lokke folk hit. Klart, man kan kanskje friste med at det er mye lettere og mer lukrativt å være ufør her da. Men det tiltrekker nok ikke ønskede innvandrerne.

Skrevet

Folk er ikke så veldig forskjellige og har de samme drømmene uavhengig av hvor de kommer fra. Skaffe jobb å tjene penger for å skape en fremtid for seg å sine. 

Man kan ikke bestille vellykket arbeidskraft og integrering på forhånd. Noen har lett for å tilpasse seg, mens andre strever mer. Dette fordi det er snakk om mennesker som er forskjellige.

Jeg kjenner ganske mange innvandrere, og ingen av dem går på sosialkontoret. De har like mye press på seg for å lykkes som oss, da de som kommer fra samme land ofte vet om hverandre og måles opp i mot hverandre. "Å trekke kortet på NAV"- så enkelt er det jo ikke - ja, da er du mislykket, så dette vil man gjøre alt for å unngå. Det er dessuten vanskelig å skjule dårlig råd på sikt.

• Liker 5
Skrevet
50 minutes ago, Smule8o said:

Når en ikke kan friste med så mye økt kjøpekraft et det ikke så lett å lokke folk hit

Noen bransjer tilbyr gode rotasjonsordninger. Så kan det være relativt rolige dager til tider mange plasser. Men mange kommer vel hovedsakelig for å få norsk pensjon fra staten, det får de etter 3 år, samt barnetrygd. Mange av de som kommer er gjerne rundt 60 år, hvertfall 50. Så det er ikke sånn at  de kan plukke fra øverste hylle lengre og tilby minstelønn her til lands i den bransjen de ansetter. Men i stor grad går nok de fleste innleide på minste lovlige sats for sitt fag. Og bedrifter klager stadig, SÅ vanskelig å finne folk sier de, helt umulig i Norge, halvveis umulig i Polen, så skryter de av mangfoldet og at de har folk fra 50 land på plassen for å få dette til å gå rundt, og at de stadig går lengre og lengre ut for å finne folk. En oversikt viste at Norge var blant landene med absolutt dårligst utvikling i inntekt og kjøpekraft de siste 10-15 årene. Kommer luksusfellen og tar oss?

Følgende bilde sier litt om hvor mye mer verdt norsk krone var i gamle dager. Et ganske morsomt tilbakeblikk. Den tiden kommer nok IKKE tilbake. 

teksttv.PNG.06187ce3fb2e1197fdeef91bb8f85a90.PNG

Skrevet
13 hours ago, leticia said:

Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvilken måte man er det. Er man konservativ fordi man ikke liker forandringer, greit nok. Er man kristenkonservativ, og i tillegg  syns at det er greit at folk blir undertrykt og diskriminert pga sitt kjønn eller seksuelle legning (altså at menneskerettigheter blir brutt), så jo, da er det noe galt. 

@Duriello her, sier uansett at han anser seg selv som anti - konservativ. Btw, du kan slutte å kalle meg for sosialist, blåstrømpe er et bedre ord. 

Kristenkonservative vet like godt som alle andre at man er skapt med fri vilje, det betyr derimot ikke at man trenger å være enig i hvordan andre velger å leve livet sitt eller bli presset til å godta noe som går imot deres tro. F.eks er jo du er sterk motstander av eldre mennesker som treffer voksne mennesker i utlandet som er yngre enn dem selv. Da er det ikke måte på hvordan feministiske venstresosialister tillater seg å sitte på sin høye hest og kritisere/omtale andres kjærlighetsliv.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (14 timer siden):

Urealistisk.

Et sånt forslag ville i stor grad stride mot både internasjonale konvensjoner og EØS/Schengen-regelverket som Norge er bundet av.

Å innføre særskilt visumplikt for MENA-land på asylfeltet vil også kollidere med diskrimineringsforbudet i både menneskerettighetskonvensjonen (EMK) og FNs rasediskrimineringskonvensjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (13 timer siden):

Dette er jo det reneste vås. For å få det korrekte beløpet må en dele på antall år i livsløpet.

Det var jo akkurat det jeg gjorde for deg.

Vet du hva et estimat er?

Hvis maksbeløpet til NRK var riktig hadde det vært 11 sifret årlig (Som jeg sa kanskje var mulig) ved livsløp på 75 år, og 10 sifret ved 85 år.  Det er ikke oppgitt hvilken livsløp tid de har brukt. Og dette er uannsett bare tall for Syria flyktninger. 

Endret av MrL
Skrevet (endret)
5 minutes ago, MrL said:

Det var jo akkurat det jeg gjorde for deg.

Vet du hva et estimat er?

Hvis maksbeløpet til NRK var riktig hadde det vært 11 sifret årlig (Som jeg sa kanskje var mulig) ved livsløp på 75 år, og 10 sifret ved 85 år.  Det er ikke oppgitt hvilken livsløp tid de har brukt. Og dette er uannsett bare tall for Syria flyktninger. 

750 milliarder/75=10 milliarder. Jaja du har forsåvidt rett. Men 10 milliarder er ikke så mye penger som du prøver å gi inntrykk av.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...