Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

*Økt fokus på selvforsyning/matproduksjon.

*Bruke mer penger på infrastruktur/helse/utdanning i eget land, mindre på andre land (uhjelp).

*Slutte å selge strøm til utlandet så lenge det gir høyere strømpriser for oss.

*Ikke tillate innvandring som gir økt kriminalitet.

Ville vært noen av mine favoritt saker, men ingen partier har samme syn som jeg har.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
PosteMonopolet skrev (13 timer siden):

Viktigste for meg er å unngå å stemme på dem som ga oss det sinnsyke diktaturet under pandemien.

Så du mener det er bedre at folk dør i hopetall og at helsevesenet blir så overbelastet at de må ta umulige valg ?

Hva med å se litt lenger enn til nesetippen ?

• Liker 7
Vokteren skrev (1 time siden):

Så du mener det er bedre at folk dør i hopetall og at helsevesenet blir så overbelastet at de må ta umulige valg ?

Hva med å se litt lenger enn til nesetippen ?

Tydelig at du var blandt dem som var helt ukritisk til propagandaen man fikk servert av FHI & co.

Smule8o skrev (22 minutter siden):

Du kan altså ikke stemme på et eneste parti som var på Stortinget i forrige eller denne perioden?

Nei, jeg er selvsagt missfornøyd med jobben alle partiene på stortinget har gjort tideligere, dem kopierer bare hverandres møkkapolitikk så nå stemmer jeg bare på de små partiene som enna ikke har prøvd seg på stortinget.

PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Nei, jeg er selvsagt missfornøyd med jobben alle partiene på stortinget har gjort tideligere, dem kopierer bare hverandres møkkapolitikk så nå stemmer jeg bare på de små partiene som enna ikke har prøvd seg på stortinget.

Og du påstår at andre svelger propaganda helt ukritisk ?

Det er småpartiene som spiller mest på misnøye fordi de aldri behøver å stå til rette for sin egen politikk…..

• Liker 4
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 1.5.2025 den 10.07):

Årets stortingsvalg er i startgropen og de forskjellige partiene har begynt å posisjonere seg.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2025

Med pågående krig og finansiell uro antar jeg at stabilitet og forutsigbarhet blir et nøkkelord.

Hva mener du blir de viktigste sakene ved årets valg ?

Altså - ikke Støre eller Erna som statsminister.

Stabilt synkende kjøpekraft, kronekurs og utflagging av gründere må man være sosialist eller masochist for å ønske.
Samme vedr. ønsker om å gi bort naturressursene og underkaste oss EU (Tyskland)

Norge er også verste Nato-medlemmet med AP. Åpne grenser og grenseløs naivitet med Russland skader hele Europa.

Endret av Neptun1
rabler skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke enig med noen partier og velger dermed de jeg er minst uenig med.

Det vil kanskje ikke fungere her dessverre. Hvert eneste parti har noe som jeg er så uenig i at jeg aldri kan stemme på dem. Tidligere har jeg faktisk krasjet en del valgomater. Den ene kom frem med følgende morsomme melding : "kombinasjon ikke mulig".  Jeg aner ikke hva de hadde tenkt de som lagde denne valgomaten..men en slik melding glemmer man jo ikke..

"Den 5. til 9. mai 2025 samles 315 valgte delegater fra hele LO-familien til kongress i Folkets hus i Oslo. Der skal vi vedta LOs politikk og planer for perioden 2025 til 2029."
Jeg tviler sterkt på at de kommer til å gjøre noe annet enn å sitte still i båten, og drive med nettverking. Og da er AP i praksis dødt kjøtt i politikken.. 

Skrevet (endret)

Ønsker virkelig ikke en Frp-høgre regjering, og anser det veldig sannsynlig at då blir støre statsminister om det ikke blir dem.
Det eg håper på er at rødt tar over for SP, og at AP lekker stemmer både til rødt og sv, med et veldig lite SP. 

For meg blir det hvertfall å stemme på Rødt enn så lenge. Ved kommunevalg har eg stemt MDG, da eg synes MDG ute i distriktet har mer bakkekontakt med bønder, klima og miljø enn eg synes de har nasjonalt. 

Men det er noe å pirke på i alle parti, og eg tenker at selv om det er noe i Rødt eg overhodet ikke liker (som ukraina hjelp osv), så vet eg at dette får de aldri gjennom uansett, selv om de skulle vært på 20%

Endret av disk
  • Liker 3

Arbeiderpartiet er det eneste styringsdyktige paritet. Om de samarbeider med SV så er det en fordel. Det er heller ikke dumt om de er avhengig av Rødt for å dempe høyrekreftene i partiet.

Erna Solberg har vist tydelig at hun ikke har moral og at Høyre fortsetter med henne som presidentkandidat forteller det meste. En Høyre/Frp-regjering vil bety fortsatt angrep på velferdsordningen og en fortsatt erosjon av alt som gjør Norge til et bra land å leve i. Høyre bryr seg ikke om folk. Det så vi tydelig under pandemien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Synes det kan virke som vi her i norge får omtrentlig den samme politikken men med små nyanseringer uansett hvem vi stemmer på, Høyre og Arbeiderpartiet har blitt for like, og oppleves til tider som at de jobber mot sin egen agenda uavhengig av hva de har lovet velgerne.

Savner et skikkelig oppgjør med strømpriser, utenlandskabler, elektrifisering, "alt mulig slags svada" uten å måtte stemme FRP eller noe annet populistisk parti som ikke helt makter å levere i lengden.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1

Hva som vil prege valgkampen blir vanskelig å spå men jeg vet nå hva JEG mener bør være viktig.

Viktigst selvfølgelig at det skal handle om politikk og ikke personer.

Ta tilbake statlig kontroll over energien som tilhører folket. MAKSPRIS på strøm, IKKE fastpris. Full stans i bygging av vindturbiner og umiddelbar start i utredning som ikke er byråkratisk trenering for utbygging av kjernekraft. Stans i elektrifisering av Melkøya. Kaste ut datasentrene til Google og TikTok. Full stans i statsstøtte til batterifabrikker. EUs fjerde energipakke reverseres.

Stortstilt gjennomgang av sløseri i offentlig sektor. Og med alvor denne gangen. Slik at man kan frigjøre både økonomiske og menneskelige ressurser til viktigere samfunnsoppgaver.

Satsing på jernbane og høyhastighetstog.

Om velferd - ha to tanker i hodet samtidig. Få ned sykefravær men samtidig beskytte eksisterende folketrygdordninger. Nedgang i uføretrygdede bør være et mål, men ikke også et middel slik Høyre og FRP til dels snakker om. Bedre oppfølging og forebygging av utenforskap som holder unge utenfor arbeidslivet. Reversering av høyere aldersgrense for alderspensjon; men heller gå motsatt vei og sette ned pensjonalderen til 64 eller 64 år.

Sterkere vern av naturen mot utbygging og ødeleggelse. Allemannsretten inn i Grunnloven.

Realistisk og mer bærekraftig innvandringspolitikk etter dansk mønster hvor man ikke har berøringsangst for å ta viktige diskusjoner. Smutthull som gjør asyl til et middel for permanent migrasjon og statsborgerksap testes. Permanent oppholdstillatelse kun i veldig få og spesielle tilfeller. Krav om plettfri vandel for statsborgerskap; som ellers blir et begrenset gode.

Fjerning av drakoniske og dystopiske lover for overvåking og spionasje på innbyggere som er snikinnført de siste 10 årene. Om politikerne mener Norge er et tillitssamfunn får de vise det i praksis. Ingen lovforslag om å sette folket i tvangsarbeide i tilfelle krig eller egendefinerte kriser.

Stanse kapitalflukten ut av Norge med mer gunstige ordninger for gründervirksomhet og endring av skatteregler som driver kapitalflukt.

Styrket forsvar av Norge men ikke på bekostning av velferdsordninger slik Erna har leflet med.

• Liker 1
36 minutes ago, Kakkelfant said:

Synes det kan virke som vi her i norge får omtrentlig den samme politikken men med små nyanseringer uansett hvem vi stemmer på, Høyre og Arbeiderpartiet har blitt for like, og oppleves til tider som at de jobber mot sin egen agenda uavhengig av hva de har lovet velgerne.

Savner et skikkelig oppgjør med strømpriser, utenlandskabler, elektrifisering, "alt mulig slags svada" uten å måtte stemme FRP eller noe annet populistisk parti som ikke helt makter å levere i lengden.

Jeg er ikke helt uenig, men det er også et ganske stort men her…

Forskjellen ligger i detaljene. Likheten ligger i at både Høyre og Arbeiderpartiet har lange tradisjoner med å belite seg som man sier i Bergen. De respekterer i stor grad de vedtak og endringer motparten gjør når det er de som styrer. Dette er både en svakhet, men også, og aller mest, en styrke. Det gjør at det i Norge er stabile forhold.

Forskjellene ligger i de målene partiene har. Og her er det dessverre mange som undervurderer langtidseffekten av høyrepolitikk.

Anekdoter som kabler og elektrifisering er egentlig ikke viktig i det hele tatt. Det er lurt å ha strømkabler mot Europa med tanke på egen sikkerhet. At vi en gang på nittitallet bestemte å gjøre strøm til en handelsvare med egen børs og et ekstra, fordyrende ledd som ikke gjør annet enn å trade strømkontrakter er det lite å gjøre med. Den tannkremen er det vanskelig å få inn i tuben.

"Alt mulig annet svada" er akkurat det: svada. Som populistene mot bedre vitende lover å "gjøre noe med".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...