Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, Snowleopard said:

Er ikke min jobb å motbevise eller bevise noe som helst her, spesielt siden jeg ikke har kommet med noen påstander.

Det er Volvo bl.a. som skal sørge for å fortjene tilliten, og opprettholde den, til dems produkter og sikkerheten, som nå må på banen og vise at de faktisk og fremdeles er verdt den tilliten. Når de som sagt feilinformerer om sensorer, så gjør de altså det motsatte.

Det er enkelt for meg og andre å holde oss unna Volvo, og ev. andre merker som viser tilsvarende problemer. Det finnes nok av alternative merker og modeller å velge mellom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Just_Asking_Questions

Videoannonse
Annonse
Skrevet

  

del_diablo skrev (47 minutter siden):

Godt at du tror at du stiller kritiske spørsmål ved å trenere og unnvike, men sånn fungerer det ikke.
:)

Har du fattet nå hvem som hevder og mener de kan bevise at sjåføren ikke satt i førersetet, og at de har brukt bilens egne sensorer som dokumentasjon? Bare å gå inn og lese artiklene på Motor sine hjemmesider.

Nytter ikke å være skråsikker i din sak, og så klarer du ikke engang å se dette, men kreve bevis av andre som peker på nettopp andre sine undersøkelser. Altså ikke bare løse fortellinger, men undersøkelser gjort av fagfolk som er anerkjent for sine grundige undersøkelser og høye kompetanse

Jeg aner ikke hva slags bakgrunn du har, men noe sier meg at du ikke er i nærheten av vedkommendes kompetanse innen fagfeltet.

sverreb skrev (38 minutter siden):

Javel, om du tror det er det det dreier seg om, så værsågod å tro det. 🙄

Men sannheter har blitt knust før, når mange nok har stilt spørsmål når "bevisene" ikke holder mål. F.eks. ble folk tidligere brent, torturert og/eller halshugd for sånn crazy idéer som at jorden ikke er flat men rund, eller at jordkloden ikke er senteret resten av planetene og stjernene roterer rundt!

Tok noen hundre år fra de første teoriene ble fremmet, til man endelig forstod at man hadde tatt feil i alle disse årene.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det spesielle med Sandvika ulykken er at fører ikke er i førersetet men sitter i passasjersetet. Han har venstre fort over til fører siden. For at bilen da skal kunne kjøre med full gass så må han først trykke på bremsen for å sette bil i kjøremodus, og deretter gi full gass. Det er et åpen spørsmål om dette er mulig, men det er vel ikke bevist at det ikke er mulig. Bilens system viser full gass i flere sekunder (tre sekunder).

Endret av Svein M
Skrevet
del_diablo skrev (1 minutt siden):

Vis du gjengir påstandene, hvorfor tror du på dem?
:)

Fordi jeg mener bevisene fra han fyren hos Sintef virker troverdig. Ergo virker det som det er sannsynlighetovervekt på at dette kan gjelde i flere tilfeller.

Når han dessuten avdekker at det faktisk er setesensorer i setene, som Volvo først påstod ikke eksisterer, så mener jeg man kan stille spørsmål til troverdigheten til Volvo.  De må jo vite selv hva bilene har og ikke har. Så hva annet av det de har sagt og påstått stemmer ikke når det ettergås?

Kommentarene som er gitt i ettertid, får det hele til å fremstå i et merkelig lys fra Volvo sin side. Og når man vet at de har mest å tjene på å unnslippe ansvar, så kommer da tilleggsspørsmål om hva annet har de unnlatt å informere om? Har de funnet noe de ikke vil gå ut med fordi det kan føre til dyre søksmål i ettertid?

Jeg har ikke svarene, men jeg synes likevel det er viktig at Volvo stilles spørsmålene, og må svare for seg her. Og det er vel det de og må gjøre når rettssaken går videre.

Nå har vi jo uansett informasjon om at enkelte selskaper har vist om defekter i bilene sine, men ikke bare har de holdt helt kjeft om det, men de har heller ikke brukt kunnskapen til å prøve å rette på feilene og fortsatt solgt biler de var fullstendig klar over at hadde alvorlige feil.

Man må jo tenke at det finnes sikkert andre som kan tro de vil slippe unna med slikt om man bare nekter nok. Er jo i asiatisk kultur å nekte å innrømme feil for ikke å tape ansikt. Er det dette vi ser som skjer med Volvo nå?

Her må Volvo spille med åpne kort, for å gjenvinne tillitt de har hatt før, men som de nå er i ferd med å tape....

  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, Svein M said:

Det med vektsensor forklarer Volvo at den har ikke noe med airbag å gjøre. Så det virker som en misforståelse mellom Volvo og bladet Motor.

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-her-er-vektsensoren-volvo-sa-at-ikke-finnes/330067

Det begynner å bli temmelig åpenbart at det er noen her som har en agenda. De kommer med de samme påstandende fordekt som 'spørsmål' slik at de kan unnvike krav om sannsynliggjøring i form av argumentasjon eller dokumentasjon gang på gang.

Påstandene er blitt tilbakevist mange ganger f.eks som du gjør her, men det synker ikke inn, og et par dager etterpå kommer de og stiller de samme 'spørsmålene' om igjen.

Skrevet
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Hvem her kan med hånda på hjertet si "Jeg kjøper gjerne en Volvo XC40 nå. Jeg er IKKE redd den skal ta av på egen hånd" ???

XC 40 er definitivt en av mine favoritter i prisklassen. Tror man skal ha et voldsomt Teslabias for å Legge så mye vekt på disse sakene

Skrevet
Hanhijnn skrev (19 timer siden):

Hvem her kan med hånda på hjertet si "Jeg kjøper gjerne en Volvo XC40 nå. Jeg er IKKE redd den skal ta av på egen hånd" ???

Hmm, ingen nei. Bombe...😉

  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 10/1/2025 at 12:12 AM, Snowleopard said:

  Har du fattet nå hvem som hevder og mener de kan bevise at sjåføren ikke satt i førersetet, og at de har brukt bilens egne sensorer som dokumentasjon? Bare å gå inn og lese artiklene på Motor sine hjemmesider.

Det er mye mer sannsynlig at disse sensorene viser feil, enn at gasspedal-sensorene viser feil, ettersom disse sensorene ikke har samme krav til redundans. Bare sånn for ordens skyld.

Altså hvis man skal ikke stole på hva sensor-loggene sier, så må man også forkaste disse loggene.

Når man sitter igjen med ingen data etter å ha forkastet alle dataene, så er det bare å spekulere i vei.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (23 timer siden):

Hvem her kan med hånda på hjertet si "Jeg kjøper gjerne en Volvo XC40 nå. Jeg er IKKE redd den skal ta av på egen hånd" ???

Det hadde jeg overhodet ikke hatt noen problemer med.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Jalla21 said:

Det hadde jeg overhodet ikke hatt noen problemer med.

Ja, det ville ikke vært et moment det ville falt meg inn å ta med i vurderingen. Kjøpte nettopp ny bil, og EX90 var såvidt med i vurderingen, faktisk uten at jeg husket på at noen folk har vært skeptiske til Volvo.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet

Har selv kjørt bil som utilsiktet gav full gass av seg selv. No big deal. Men det var en manuell 1.4 Yaris diesel med 89HK. Kunne fort blitt litt mer spennende i f.eks. en Tesla.

Skrevet

Hele poenget var at i en bil som f.eks. en Tesla så har man ikke så mye tid. Aksellerasjonen på disse er ikke bare en smule bedre enn en gammal, dau diesel. Den er helt astronomisk i forhold. Spesielt ved veldig lave hastigheter som parkering og i kryss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...