Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AL123 skrev (3 minutter siden):

Ok, så det er 2 induktive sensorer som sender sinussignal. Det var da enda godt 🙂 

Med forskjellig spenning ut slik at det skal godt gjøres å ha en uoppdaget feil på sensor. Som sagt. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Med forskjellig spenning ut slik at det sSom sagtkal godt gjøres å ha en uoppdaget feil på sensor. Som sagt. 

Som sagt, Volvos løsning har enda mer redundans, men ga alikevel en recall på 5000 biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Som sagt, Volvos løsning har enda mer redundans, men ga alikevel en recall på 5000 biler.

Det har du ikke sagt til meg. Forklar gjerne, og forklar gjerne hva som er problemet med tesla sin sensor slik at den ikke er til å stole på?

  • Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (På 12.11.2024 den 3:45 PM):

Når vi observerer feil med dødelig utgang  vi gjøre tiltak slik at samme feil ikke skjer igjen.

Det er helt umulig å sikre seg mot alle mulige "freak accidents". Det er heller ikke ønskelig. Det vil alltid være en viss risiko ved å leve. 

Man kan bli truffet av lynet ved å gå ut. Så løser man det slik som her, ved å stenge en lysløype. Som trolig fører til at mange får mindre mosjon enn de ellers ville fått. Bare fordi man måtte gjøre tiltak. https://www.nrk.no/stor-oslo/stenger-lysloype-etter-mistenkelig-dodsfall-1.17002147

Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Det har du ikke sagt til meg. Forklar gjerne, og forklar gjerne hva som er problemet med tesla sin sensor slik at den ikke er til å stole på?

Det har jeg skrevet, men jeg har ikke skrevet at Tesla ikke sin ikke er til å stole på. Tesla har aldri laget en gasspedal, og bruker nok en løsning som er vanlig i markedet. På tidlige modeller mener jeg de lånte Ford sine, mens denne sikkert er fra Bosch, Valeo, KSR eller en av de andre store leverandørene av sånt utstyr. 

  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Det har jeg skrevet, men jeg har ikke skrevet at Tesla ikke sin ikke er til å stole på. Tesla har aldri laget en gasspedal, og bruker nok en løsning som er vanlig i markedet. På tidlige modeller mener jeg de lånte Ford sine, mens denne sikkert er fra Bosch, Valeo, KSR eller en av de andre store leverandørene av sånt utstyr. 

Ja de er ikke selvforsynt enda så det er stor kjangs til at denne er laget av en av de leverandørene ja.

Ok, så du har skrevet det. Hvor da? Ca sidetall så skal jeg gi det ett søk? Sist jeg leste i fra motor eller hva det var påsto "eksperten" at de brukte potensiometer, i entall... Forhåpentligvis stemmer ikke dette både pga manglende redundans samt eldgammel teknologi som er utsatt for feil over tid. I motsetning til berøringsfritt. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja de er ikke selvforsynt enda så det er stor kjangs til at denne er laget av en av de leverandørene ja.

Ok, så du har skrevet det. Hvor da? Ca sidetall så skal jeg gi det ett søk? Sist jeg leste i fra motor eller hva det var påsto "eksperten" at de brukte potensiometer, i entall... Forhåpentligvis stemmer ikke dette både pga manglende redundans samt eldgammel teknologi som er utsatt for feil over tid. I motsetning til berøringsfritt. 

Som jeg skrev, direkte til deg for en time siden, så har Volvos pedal, hvis jeg husker rett (det er et par år siden jeg leste denne kampanjen fra Volvo) et digitalt og et analogt signal som rutes forskjellig frem til kontroller, der signalene sammenlignes. Dersom det er avvik mellom signalene velges den laveste verdien.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AL123 skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev, direkte til deg for en time siden, så har Volvos pedal, hvis jeg husker rett (det er et par år siden jeg leste denne kampanjen fra Volvo) et digitalt og et analogt signal som rutes forskjellig frem til kontroller, der signalene sammenlignes. Dersom det er avvik mellom signalene velges den laveste verdien.

Altså, har de to signal som er ulike. Som Tesla. Altså, redundans er lik. Så kan en jo diskutere om valget av målemetode og signal er bedre men det er fortsatt 2 på begge to. 

Forøvrig helt motsatt av hva den semco eksperten snakket om i artikkelen der det var snakk om ett potensiometer slik jeg husker den. 

Men, om det er rett som du sier tenker jeg at både tesla og volvo sin løsning høres forsvarlig ut. Uten at jeg har gått i detaljene på volvo sin løsning. Og som du også nevnte er det mulig at de begge kommer i fra samme underleverandør som feks bosch. 

  • Liker 2
Skrevet

Et nytt moment, "12 volts-hypotesen", artikkel hos TV2 på Fredag. Utdrag: 
Amerikanske myndigheter har gjenåpnet etterforskning mot Tesla på bakgrunn av ny informasjon. En plausibel forklaring på hvorfor plutselig uintendert akselerasjon kan skje er lansert, ifølge Sintef. 
...spesielt ved lav hastighet og når man dreier på rattet, som ved parkering.
Når servomotoren trekker mye strøm, kan det oppstå et spenningsfall som gjør at 5V-regulatoren ikke kan kompensere, noe som fører til feilkalibrering av 12V-systemet. Feilkalibreringen gir en kort spenningstopp. Dette kan få systemet til feilaktig å registrere at gasspedalen er trykket ned, noe som gir utilsiktet brå akselerasjon der bilens hoved batteri koples inn. 
Årsaken til at Tesla tilsynelatende er overrepresentert er at det er en veldig tung bil som krever stor spenning til servosystemet.
Kilde: SINTEF

 

  • Liker 3
Skrevet
Hårek skrev (1 time siden):

Et nytt moment, "12 volts-hypotesen", artikkel hos TV2 på Fredag. Utdrag: 
Amerikanske myndigheter har gjenåpnet etterforskning mot Tesla på bakgrunn av ny informasjon. En plausibel forklaring på hvorfor plutselig uintendert akselerasjon kan skje er lansert, ifølge Sintef. 
...spesielt ved lav hastighet og når man dreier på rattet, som ved parkering.
Når servomotoren trekker mye strøm, kan det oppstå et spenningsfall som gjør at 5V-regulatoren ikke kan kompensere, noe som fører til feilkalibrering av 12V-systemet. Feilkalibreringen gir en kort spenningstopp. Dette kan få systemet til feilaktig å registrere at gasspedalen er trykket ned, noe som gir utilsiktet brå akselerasjon der bilens hoved batteri koples inn. 
Årsaken til at Tesla tilsynelatende er overrepresentert er at det er en veldig tung bil som krever stor spenning til servosystemet.
Kilde: SINTEF

 

Det er nettopp "uforklarlig hikke i systemet" som ikke kan forklares. Alle elbileiere vet at dette eksisterer, og mannen som ble intervjuet i nyhetsinnslaget har helt rett.

Akkurat som med 12-volts feil og ladetrøbbel hos enkelte fabrikanter tror jeg det ofte brukes like underleverandører til releer og annet som fører til samme feil hos flere fabrikanter.

  • Liker 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet
On 12/8/2024 at 1:07 PM, Svein M said:

Jeg er ikke i tvil om at Tesla Taxien i Bergen gasser av seg selv og at fører ikke klarer å stoppe bilen. Jeg ser også at mange opplever tilsvarende problemer: https://itavisen.no/2023/05/26/tusenvis-hevder-teslaen-akselerer-av-seg-selv/

Dette er jo helt vilt. Det kan ikke bevises teknisk svikt, men siden det heller ikke kan bevises aktløs kjøring så får sjåføren ingen straff? Er ikke mangelen på teknisk svikt når en taxi har kjørt kaotisk gjennom byen bevis nok for aktløs kjøring? Politiet elsker å henlegge saker, noe som gjør at denne sjåføren er ute på veien igjen. Håper han ikke meier ned noen neste gang han er litt trøtt.

Skrevet
On 12/8/2024 at 12:29 PM, Trulss said:

Det er nettopp "uforklarlig hikke i systemet" som ikke kan forklares. Alle elbileiere vet at dette eksisterer, og mannen som ble intervjuet i nyhetsinnslaget har helt rett.

Eh nei, det vet ikke alle elbileiere. Du må gjerne utdypp hva denne "hikken" er for noe. Jeg mistenker at du farer med tøys og ikke aner hva du snakker om.

 

Jeg har kjørt elbil i 3 år nå, flere forskjellige modeller og mange mil. Har aldri hatt mer komfortabelt, enkelt og trygt bileierskap. Har ikke opplevd noen rariter og mangel på kontroll. Det jeg derimot VET er en ting er løpsk gass på fossilbiler og motorsykler som gjør at turtallet løper til himmels. Det er ubehagelig i det sekundet motoren ruser seg før man rekker å vri om tenningen. Jeg har også erfart tett drivstoff filter, treg bil på grunn av kaldt vær, fylle bensin klokka 6 om morran før jobb i -15C og annet prakk og dritt som det er med fossilbiler. Nå setter jeg meg bil hver morgen som aldri har noe problem og altid har nok på tanken til å ta meg dit jeg skal. 

Folk krasjer fossilbiler i hytt og pine også, ingen som henger seg opp i det. De som skaper en ulykke vil altid forsøke å skylde på andre faktorer enn å innse at de har gjort noe galt. 

 

Skrevet (endret)
On 12/5/2024 at 9:27 PM, kremt said:

Virkelig en skremmende hendelse. Et mirakel at ingen ble overkjørt. 

Er ikke dette litt rart når man tydelig ser bremselys i store deler av den ville ferden. Men det blir vel som det står: Den store bilprodusentens ord står veldig sterkt mot en sjåførs ord om hva som skjedde. De kan bare si at gassen var aktivert 100 % uten å si noe om hvordan eller hvorfor. Elektronikk kan gjøre ting på egen hånd i verste fall. De burde nok ikke etterforske sjåføren men bilselskapet. Et annet selskap skrev at de tok alle tesla modeller ut av taxi drift etter lignende hendelse. 

Teslaer har hva de kaller "Multi Collision braking" Det er nok denne som gjør at bremselysene står på i den ville ferden i Bergen.

Denne blir også overstyrt hvis man holder gassen inne. Hadde man stolt mere på bilen, så ville man ikke latt sjåføren overstyre dette.

I tidligere versjoner av Tesla SW, så kunne man skru av denne spesifikt mener jeg bestemt å huske, men sjekket i bilen min nå, og ser ut som det valget er tatt bort.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html

image.thumb.png.a800bfb4af5bff7c11916a12048377c7.png

 

On 12/5/2024 at 9:30 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Ganske åpenbar pedalforvirring. Det skjer veldig ofte ved parkering. Og så er det ikke uforståelig at man blir forfjamset når man kolliderer og fortsetter gjøre samme feil.

Bremselysene fikk trolig en feil i den første kollisjonen. F.eks en klemt 12V ledning.

 

On 12/6/2024 at 4:23 PM, Trulss said:

Periodiske feil som ikke lar seg forklare burde ikke være ukjent for ebileiere.

Bremselysene står jo på hele veien, og det er ingen grunn til å tvile på sjåførens uttalelser. 

 

On 12/6/2024 at 6:46 PM, Svein M said:

Ved ulykken med Tesla Taxi i Bergen så lyser bremselysene. Det tar også lang tid fra første krasjen der den kjører bortover gaten og krasjer i enden av veien. For meg så ser det ut til at bilen gasser på selv og at sjåfør da holder på bremsen. 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Teslaer har hva de kaller "Multi Collision braking" Det er nok denne som gjør at bremselysene står på i den ville ferden i Bergen.

Denne blir også overstyrt hvis man holder gassen inne. Hadde man stolt mere på bilen, så ville man ikke latt sjåføren overstyre dette.

 

Jeg synes sjåføren altid bør ha anledning til å overstyre bilen. Hvis jeg trykker inn gassen og bilen sier "I´m sorry Locrin, I can´t let you do that" så hadde jeg byttet bil :D

Skrevet
On 12/8/2024 at 12:29 PM, Trulss said:

Det er nettopp "uforklarlig hikke i systemet" som ikke kan forklares. Alle elbileiere vet at dette eksisterer, og mannen som ble intervjuet i nyhetsinnslaget har helt rett.

Har bare opplevd liknende for ~50 år siden med en forgasser-Golf på motorvei: feilkonstruksjon av veivhusutlufting til luftinntak kunne medføre at det kom også olje opp og ble matet ukontrollert inn i sylindrene i tillegg til bensinen - ble god aksellerasjon av dette og svart eksos, men bilen lot seg bremse ned og på verkstedet gjorde de noe med slangen fra veivhuset til luftinntak. Betalte ingenting og fikk kanskje noe beroligende - husker ikke.

Lite elektrisk med denne feilen, nei.

17 minutes ago, Locrin said:

Jeg synes sjåføren altid bør ha anledning til å overstyre bilen. Hvis jeg trykker inn gassen og bilen sier "I´m sorry Locrin, I can´t let you do that" så hadde jeg byttet bil :D

Når bilen nekter meg å kjøre på en person er jeg glad for det, men vi er jo alle forskjellige. 🫢

  • Liker 1
Skrevet
On 10/15/2024 at 2:39 PM, Salvesen. said:

Du må seriøst slå opp i noen manualer. Du finner ikke en eneste produsent som garanterer for at bilen ikke kan krasje pga kjøreassistentsystemer. Spessielt ikke om sjåføreren overprøver systemene med å trykke "gassen" i bånn.

Det interessante med sandvika ulykken er at fører ikke satt bak rattet, men i førerstolen og forsøkte å komme over midtkonsollen til førerstolen. I en "gammel" bil kunne ikke det ha skjedd noe da man må sette i nøkkel og vri om, men en del moderne biler er "på" i det nøkkel er inne i bilen. Jeg tror trykket på konsollen har klemt på noe som har sendt signaler til bilen. Det er min gjetning.

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...