Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Skrevet
ParadiseCity skrev (18 minutter siden):

Med min synsing og observasjon så tror jeg mange arbeidsplasser i Norge er kraftig underbemannet i forhold til andre Europeiske land. 
For eksempel legg merke til hvor mange ansatte det er i en gjennomsnittlig matbutikk i Norge i forhold til Sverige eller hvilke som helst annet europeisk land. I Sverige sitter det alltid en bak kassa klar til å betjene kunder, i Norge løper de fram og tilbake mellom å stable i hyllene og betjene kassa. Nå tar jeg matbutikken som et eksempel da, men jeg merker det på jobben min også. Når jeg begynte her var vi 8 ansatte på avdelingen, 3 har sluttet men har ikke blitt erstattet samtidig som arbeidsmengden bare øker og øker.

Når jeg begynte i min jobb var det to arbeidere per stasjon som hadde jobbet slik i nermere 30år. For noen år siden endret det seg til en arbeider per stasjon i tillegg til halvert produksjonstid etter endring i hvordan timer blir estimert.

Det er mange fravær skader i bedriften etter slitasje i knær, rygg og armer. Time hos spesialist har nærmere 2månder ventetid, så der blir de sykemeldt istedenfor å få rett behandling så snart som mulig.

Lønna er den samme, og bedriften hadde over en milliard profitt etter skatt i 2024.

Vi har mange goder i bedriften, men det er og høy belastning på flere arbeidsområder. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morromann skrev (11 timer siden):

Ellers har vi noe som heter egenandeler og frikort da. Tar ikke 20% av inntekten det heller.

Ja, og så er det endel medisinske utgifter som ikke dekkes av egenandelene og frikortet da 😉

• Liker 2
Skrevet

Lange ventelister gjør jo sitt, og mange blir nok uføre på veien. Reduksjon av antibiotikabruk og annet gjør at folk går syke lenger og man kan få følgeskader. Ellers kan nevne at Norge importerer uføre i stor stil, så det at antallet øker er ikke veldig merkelig.

Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Ellers kan nevne at Norge importerer uføre i stor stil, så det at antallet øker er ikke veldig merkelig.

Men endel av de har vel ikke rettigheter med tanke på uføretrygd og havner på sosialstønad i stedet for. @Tussi vet du noe om det?

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (54 minutter siden):

Men endel av de har vel ikke rettigheter med tanke på uføretrygd og havner på sosialstønad i stedet for. @Tussi vet du noe om det?

Nei, jeg vet ikke men har hørt de vil få mer enn vanlig uføre fordi de må etablere seg. I Moss fikk de jo gratis førerkort men aner ikke om dette fortsatt praktiseres. Tror ikke skadede ukrainere må gå på sosialstønad.

Skrevet
Trulss skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke men har hørt de vil få mer enn vanlig uføre fordi de må etablere seg. I Moss fikk de jo gratis førerkort men aner ikke om dette fortsatt praktiseres. Tror ikke skadede ukrainere må gå på sosialstønad.

Dette stemmer ikke, de vil muligens få etableringstilsudd, men løpende ytelser er ikke høyere. Jeg fikk også etableringsutgifter dekket

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke, de vil muligens få etableringstilsudd, men løpende ytelser er ikke høyere. Jeg fikk også etableringsutgifter dekket

Nettopp, man får altså en rekke verdifulle tilskudd i tillegg. Jeg vil tro man også kommer godt ut på boligsiden ang. finansieringsordninger osv. som andre bare kan drømme om. 

• Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (1 minutt siden):

Nettopp, man får altså en rekke verdifulle tilskudd i tillegg. Jeg vil tro man også kommer godt ut på boligsiden ang. finansieringsordninger osv. som andre bare kan drømme om. 

Hva får deg til å tro det? Syke innvandrere uten opptjeningstid får maksimalt minste ufør. 

De får kanskje lettere kommunal bolig, men ikke lettere lån 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Hva får deg til å tro det? Syke innvandrere uten opptjeningstid får maksimalt minste ufør. 

De får kanskje lettere kommunal bolig, men ikke lettere lån 

Joda, de kvalifiserer vel automatisk for kommunens leie til eie ordninger, og andre ordninger som etnisk norske ikke får så lett. Men dette er en avsporing av debatten. Poenget med å nevne innvandring er at de øker tallet for sykdom og uføreytelser, og at tallet utenfor arbeidslivet går rett i taket.

Skrevet
Trulss skrev (7 minutter siden):

Joda, de kvalifiserer vel automatisk for kommunens leie til eie ordninger, og andre ordninger som etnisk norske ikke får så lett. Men dette er en avsporing av debatten. Poenget med å nevne innvandring er at de øker tallet for sykdom og uføreytelser, og at tallet utenfor arbeidslivet går rett i taket.

Jeg spør igjen, hva får deg til å tro det? Er det noe som du kan linke til, eller er det street talk?

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg spør igjen, hva får deg til å tro det? Er det noe som du kan linke til, eller er det street talk?

Det varierer fra kommune til kommune. Du kan ta et googlesøk på Moss og førerkort da det har stått om dette i alle landets aviser. Jeg har ingen oversikt over hvilke ordninger enkelte grupper mennesker for ta del i, om det var dette du lurte på.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Takk for informasjonen. Det er mye fordommer ute og går på hva "innvandrere og flyktninger får" når de kommer til Norge. Ofte er det feilinformasjon, og hvordan saker blir vinklet som er et problem.

Jeg syns forøvrig det er riktig at noen som allerede var uføre før de kom hit ikke skal få utbetalt uføretrygd, men må ha sosialstønad i stedet for, samtidig som det må være frustrerende å leve med å måtte søke sosialstønad måned etter måned.

• Liker 1
Skrevet

Om vi er så redusert av sykdom og skavanker som det blir påstått så er det kanskje på tide at vi begynner å behandle alle som får sykdom og skavanker likt, men det gjør vi altså ikke, tenner råter på rot og følgesykdommer/komplikasjoner kommer på rekke og rad, bare ren idioti og vente til det blir et problem for resten av helsevesenet.  

https://www.dagbladet.no/meninger/300-000-rammes-enorme-konsekvenser/83054389

• Liker 4
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Om vi er så redusert av sykdom og skavanker som det blir påstått så er det kanskje på tide at vi begynner å behandle alle som får sykdom og skavanker likt, men det gjør vi altså ikke, tenner råter på rot og følgesykdommer/komplikasjoner kommer på rekke og rad, bare ren idioti og vente til det blir et problem for resten av helsevesenet.  

Ja, det er også slik at hvis man har ræva tannhelse så kan det skape problemer for f eks kreftbehandling 

• Liker 3
Skrevet
tommyb skrev (På 8.5.2025 den 10.19):

Av det psykologen i artikkelen trekker frem så er det nok det punktet om forventninger til livet. Og nordmenn har nok i større grad fått urealistiske forventninger til hvordan man skal leve og hva som er riktig og hva som forventes av omgivelsene. Siden Norge; sammen med Sverige er det mest konfome samfunnet i Europa når det gjelder forventninger til hvordan det "skal" være og hvor man er så opptatt av å fremstå "korrekt" i forhold til venner, familie og kolleger. Er nok mye av konfomitetskulturen vår som er med å gjøre oss sykere også. Det OG en gunstigere sykelønnsordning.

Trulss skrev (På 8.5.2025 den 12.36):

Lange ventelister gjør jo sitt, og mange blir nok uføre på veien. 

Ja, det er prisen for den glorifiserte "foretaksmodellen" som har ødelagt helsevesenet.

Reduksjon av antibiotikabruk og annet gjør at folk går syke lenger og man kan få følgeskader.

Nåja, for mye forbruk av antibiotika er ikke bra og skader immunforsvaret. Den fornuftige begrensningen av antibiotika i Norge er en av hovedgrunnene til at vi hadde såpass lave dødsfall i coronapandemien sammenlignet med land hvor antibiotikabruk er skyhøyt.

Ellers kan nevne at Norge importerer uføre i stor stil, så det at antallet øker er ikke veldig merkelig.

Det at det er veldig høye tall på bruk av trygdeytelser hos enkelte grupper er en kjennsgjerning, men kravene til å få uføretrygd er ganske strenge og det er det jo rimelig anta at det er hos disse gruppene også? Man får ikke uføretrygd kun fordi man er vanskelig å integrere i det norske samfunnet.

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (På 8.5.2025 den 14.39):

Og det skulle bare mangle - uansett hvor mye kampanjejournalistikk om hvor "urettferdig" dette er. Flyktingeinsituttet er ikke ment som en mulighet til permanent migrasjon og tilgang til livsvarige stønader for de som har fått opphold i Norge; selv om det selvfølgelig brukes som det. Selv mener jeg reglene burde være enda strengere på dette punktet, men det er kanskje noe som hører hjemme i innvandringsdiskusjonene?

Trulss skrev (På 8.5.2025 den 15.15):

Nei, jeg vet ikke men har hørt de vil få mer enn vanlig uføre fordi de må etablere seg. I Moss fikk de jo gratis førerkort men aner ikke om dette fortsatt praktiseres. 

Jah...fikk ungdommer fra ressurssvake hjem som ikke hadde innvandrerbakgrunn det samme? Er ganske provoserende, det får man si. Men det blir OT her.

Trulss skrev (På 8.5.2025 den 15.15):

Tror ikke skadede ukrainere må gå på sosialstønad.

At de går på uføretrygd er lite sannsynlig. For som påpekt tar prosessen med å få utredet uføretrygd gjennomsnittelig 7-8 år og krigen i Ukraina begynte for 3 år siden; samt at man må ha 5 års botid i Norge som nevnt i lenker her, så nei de går nok ikke på uføretrygd.

Tussi skrev (På 8.5.2025 den 15.43):

At enkelte grupper er overrepresenterte når det gjelder bruk av sosiale tjenester og trygdeytelser er en kjent sak. Og at valg av Norge som land å emigrere til; helt i utkanten av Europa ofte motiveres av størrelsen på ytelsene snarere enn hva som er mulig på arbeidsmarkedet. Norge ble ikke oversvømmet av leger og ingeniører i 2015 som vi ble lovet. Men dette er en politisk skapt situasjon og ikke noe man skal klandre migranene for som tross alt går over der gjerdet er lavest. Som påpekt i lenker er det ikke nødvendigvis slik at de fleste går på uføretrygd men det finnes andre trygdeytelser også.

• Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (På 8.5.2025 den 15.51):

Det varierer fra kommune til kommune. Du kan ta et googlesøk på Moss og førerkort da det har stått om dette i alle landets aviser. Jeg har ingen oversikt over hvilke ordninger enkelte grupper mennesker for ta del i, om det var dette du lurte på.

Ja, det er en del kommunale ordninger som blir gitt av "generøse" politikere som ønsker å fronte et image om at de gjør noe fanatastisk selv om det dydsposering. Men dette er kommunale tilbud, men uføretrygd er en del av folketrygden og ikke noe som kommunene bestemmer over. Kommunene bestemmer over sosialhjelp fordi det er en kommunal ytelse og ikke har noe med folketrygden å gjøre.

leticia skrev (På 8.5.2025 den 15.55):

Takk for informasjonen. Det er mye fordommer ute og går på hva "innvandrere og flyktninger får" når de kommer til Norge. Ofte er det feilinformasjon, og hvordan saker blir vinklet som er et problem.

Joda, det er mye feilinformasjon men desverre også mye korrekt informasjon som viser urimeligheten i hvordan systemet fungerer. Og det ER en kjensgjerning at norske trygdeytelser og størrelsen på disse er en motiverende faktor i valg av land å emigrere til i Europa. Og Norge er som kjent langt fra nærmeste trygge nødhavn for verdens konfliktområder. Det brukes ekstremt mye penger på velferdsordninger i Norge; ganske mange milliarder samtidig som norsk økonomi har blitt ekstremt ustabil med priseksplosjon, kronekollaps og renter som vokser inn i himmelen. Dette er selvfølgelig ikke innvandreres skyld; og heller ikke nødvendigvis innvandringen. De som migrerer ønsker et bedre liv for seg og sine og jeg har ikke noe som helst problem med å forstå dette. De som har skyld i dette er stromannsgale politikere med liten forståelse av enkle sammenhenger i verden.

skaftetryne32 skrev (På 8.5.2025 den 18.55):

Om det ikke hadde vært for "den norske modellen" som går ut på å skape en størst mulig stat - med mest mulig verdiløse bullshitjobber - hadde vi hatt en tannhelsereform for lenge siden. Det har gått mange verdifulle årsverk med som kunne vært brukt blant annet på dette.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...