Gå til innhold

Nei til pride 2024!


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Reg2000 said:

Kommunismen har hatt tilnærmet null påvirkning på Norge og den vestlige verdens politikk, og styresystemet har stort sett havnet på historiens skraphaug. At det finnes noen få skrullinger igjen som slenger ut en og annen melding på twitter får ikke de store konsekvensene. I dagens Norge og resten av den vestlige verden er det de mer ekstreme og autoritære delene av høyresiden som er på fremmarsj, gjerne knyttet til en form for religiøs bakgrunn. Det er der trusselen mot demokratiet, ytringsfriheten og friheten kommer fra. Det er ikke engang bare en trussel, men helt reelle lovendringer som har tatt mange land i en stadig mer autoritær retning der frihet og demokrati blir ofret på veien. 

Helt uenig, vil si kommunismen har formet oss vannvittig mye. Uten kommunismen hadde man ikke hatt NATO, den kalde krigen, sterkt europeisk samhold, forståelsen av hva det betyr å ha et liberalt og fritt samfunn (dvs vi har vært introspektive på det), forståelsen av hvordan en sterk stat kan bli korrumptert, kuba og hvor nærme man kan komme atomkrig, mange økonomiske eksperimenter, Arafat hadde ikke blitt rekruttert av KGB, Afghanistan hadde vært et mer liberalt samfunn (hvis det holdt seg slik som før sovjets invasjon), og det hadde ikke vært dødskvadroner opplært av USA i søramerika. Spesielt Sør-Amerika, Europa, og Asia hadde sett helt annerledes ut idag hvis det ikke var for kommunismen og dritet som fulgte med.

Quote

Merkelig nok har den ekstreme delen av høyresiden mye til felles med den ekstreme siden av Islam, som de ofte later som de skal forsvare oss mot. 

Helt enig, håper de aldri finner det ut her i Norge slik at de greier å samle seg som en signifikant velgergruppe. Det er ikke overraskende få SIAN medlemmer som går Pride, selv om det provoserer nok til å få en terroraksjon mot seg. Dessverre starter både ytre høyre og konservative muslimer å samle seg nå til en viss grad i USA, så får bare håpe at det ikke brer seg etterhvert slik det som oftest gjør.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Det er også et alt for stort tema til at det lar seg dekke i korthet, men i perioden etter andre verdenskrig ble alt USA & CIA så på som kommunisme, være seg sosialisme, arbeiderrettigheter, ressursfordeling, sosial & økonomisk mobilitet, nøytralitet og en masse annet, aktivt bekjempet med tradisjonell millitærmakt, økonomisk makt, likvideringer, kupp, destabilisering, bestikkelser, og mange andre kreative metoder.
Som sagt, det er mye å skulle sette seg inn í, men fortellingen om hvorfor ulike venstrerettede, og til tider sentrumsorienterte (men nøytrale) prosjekter har feilet så totalt, kan ikke fortelles uten påvirkningen og presset USA har lagt på disse.

Å skulle modernisere eller endre fattige land i den såkalte tredje verden er en vanskelig oppgave i seg selv, og gjøres totalt umulig om du får stormakten i vest mot deg.

Herlig skrevet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er også et alt for stort tema til at det lar seg dekke i korthet, men i perioden etter andre verdenskrig ble alt USA & CIA så på som kommunisme, være seg sosialisme, arbeiderrettigheter, ressursfordeling, sosial & økonomisk mobilitet, nøytralitet og en masse annet, aktivt bekjempet med tradisjonell millitærmakt, økonomisk makt, likvideringer, kupp, destabilisering, bestikkelser, og mange andre kreative metoder.

Ja jeg er klar over det, men nå tenker jeg mest på Norge og Europa og mindre på USA. Arbeiderrettigheter står heldigvis sterkt her. Sosialdemokratiet her har tatt med seg gode sider fra sosialismen og kapitalismen uten å jobbe som hardt for å demonisere motparten.

Merkelig nok er en av de få fagforeningene som eksisterer i USA og ikke minst en av de sterkeste forbundet til politiet.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (37 minutter siden):

Dæven, skulle nesten tro det hadde en verdi å gå pride tog i Norge da, hvis de har tatt det med hit.

Stemmer, men slike som Matapour og Bhattien vil nok heller gjøre kort prosess med de. Hadde ikke Matapour blitt stoppet, hvor mange hadde han drept da tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Reg2000 said:

Ja jeg er klar over det, men nå tenker jeg mest på Norge og Europa og mindre på USA. Arbeiderrettigheter står heldigvis sterkt her. 

Merkelig nok er en av de få fagforeningene som eksisterer i USA og ikke minst en av de sterkeste forbundet til politiet.

Jeg mente ikke anklage deg for å være ignorant til det, bare som et inspill til tråden.
Dersom en mener kommunistiske/sosialistiske prosjekter (og da utelukker jeg soviet) har feilet gjennom sine egne mekanismer, så anbefaler jeg en mye dypere lesning av historien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (1 minutt siden):

 venstresiden helt til ytrevenstre omfavner islam.

Og høyresiden helt til ytrehøyre omfavner troen og idelogien. Samme ulla, samme sauen, en skal passe seg så en ikke havner i den gruppa. Akkurat nå så dominerer ytrehøyre, og mange lar seg lure inn via russerbotter og de som gjentar deres budskap, spesielt de amerikanske kristennasjonalistene.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Og høyresiden helt til ytrehøyre omfavner troen og idelogien. Samme ulla, samme sauen, en skal passe seg så en ikke havner i den gruppa. Akkurat nå så dominerer ytrehøyre, og mange lar seg lure inn via russerbotter og de som gjentar deres budskap, spesielt de amerikanske kristennasjonalistene.  

Tenker ikke at det er høyresiden som er det ødeleggende for samfunnet vårt med unntak av inntoget av islam

  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Med tanke på at gjerningsmannen og de involverte er norske statsborgere, og det skjedde på norsk grunn, hvor man har den norske stat sin beskyttelse, så er dette et norskt anliggende. 

Selvsagt skulle jeg ønske at Iran osv var mer liberale, men jeg er ikke derifra så jeg bryr meg mest om Norge, våres verdier og våres liberale sosialdemokratiske institusjoner.

Du kan dra til Iran og demonstrere der hvis du vil.

For å si det så burde DU  dra til Iran for å toge som foreslår det. Jeg har ingenting i iran å gjøre. 

Diskutere jeg med en 4 åring eller?

Endret av anomys
tilføyelse
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Var nylig på en barneskole hvor alle barn hadde fått utdelt en gratis gymbag i regnbue farger. Denne var såkalt "frivillig" å bruke men jeg overhørte et barn som sa at hun heller ville bruken den fine bamsebaggen sin. Hvorpå en lærer fikk henne til å nærmest skamme seg om hun ikke deltok og brukte den utdelte baggen.

Når det blir et sosialt press så er det ikke lenger frivillig. Jeg trodde vi hadde lært såpass.

At man har skjeive undervisning på skolen er helt ok. ungene kan få lære at det er masse forskjellige legninger. 

Og den skolen var på nyhetene også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Ser du ikke et problem med ytrehøyre, kun når det ytrehøyre er islam ? 

Islamsk ideologi, kultur og religion er et stort problem ja.  Om  du reiser litt rundt i Europa så ser du det du også

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (1 minutt siden):

Islamsk ideologi, kultur og religion er et stort problem ja.

Ja det stemmer, samme med kristendommen spesielt den hatefulle ytrehøyre typen islam og kristendom, ja all abrahamittisk religion er et enormt problem, men det var vel ikke det jeg spurte om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, anomys said:

For å si det så burde DU  dra til Iran for å toge som foreslår det. Jeg har ingenting i iran å gjøre. 

Diskutere jeg med en 4 åring eller?

Her skjønner jeg at det gikk litt for fort i svingene for lille illiberale deg. Den dagen du har fått tenkt ut dine verdier og posisjoner nok til å få et konsist verdensbilde så skal jeg mate forklaringen til deg med teskje.

23 minutes ago, anomys said:

Det hadde du likt hva? Jeg tenker som så at dette tar PST seg av. 

Altså, tror de fleste tenker at det hadde sett jævlig surrealistisk og artig ut.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
anomys skrev (1 time siden):

For å si det så burde DU  dra til Iran for å toge som foreslår det. Jeg har ingenting i iran å gjøre. 

Diskutere jeg med en 4 åring eller?

Når vi først nevner Iran, hvorfor ikke samtidig også nevne Saudi Arabia som er temmelig likestilt mht. menneskerettigheter, diktatur (kalles så fint kongedømme) osv. Eller er det slik at Saudi går under radaren pga. for lite eksponert i media? For det er vel helst slik at vi fokuserer på det som media «vil» ? Det å selv tenke litt utenfor media boksen, er svært vanskelig for enkelte desverre. 

Endret av OMyren
Lenke til kommentar
2 hours ago, Reg2000 said:

Hvis du derimot er en av de som står på barrikadene og klager over at pride i det hele tatt eksisterer og at det er så problematisk at noen folk går i tog et par timer en dag i året må du forvente å få litt motbør. 

Hold Pride unna barnehage og barneskolen, så får du hvertfall meg vekk fra barrikadene. Ungdomsskolen er helt greit. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OMyren skrev (19 minutter siden):

Når vi først nevner Iran, hvorfor ikke samtidig også nevne Saudi Arabia ...


Hvorfor ikke nevne det meste av midtøsten og Afrika, når man først er i gang?

Selv land som Egypt og UAE, populære turistmål for nordmenn, har Sharialov, dårlige rettigheter for minoriteter, kvinner og andre, samt at homofili i stor grad er forbudt ved lov.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
OMyren skrev (29 minutter siden):

Når vi først nevner Iran, hvorfor ikke samtidig også nevne Saudi Arabia som er temmelig likestilt mht. menneskerettigheter, diktatur (kalles så fint kongedømme) osv. Eller er det slik at Saudi går under radaren pga. for lite eksponert i media? For det er vel helst slik at vi fokuserer på det som media «vil» ? Det å selv tenke litt utenfor media boksen, er svært vanskelig for enkelte desverre. 

Tenket å gi S. Arabia en sjanse etter å ha blitt tildelt vervet i kvinnekommisjonen i FN.

Og andre land som er mer eller mindre tolerante. 

Mediene trykker det de selger mest av det de har lov å publisere. 

Og noen av oss velger bort nyheter, jeg skjønner det,  er ikke alt som er like hyggelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...