Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

10åring, alkoholfritt øl


Gjest 6d95c...a0e

Anbefalte innlegg

RRhoads skrev (2 minutter siden):

Det er nok til at personer skifter personlighet nok til at det er ubehagelig for barna. 

Ja dem driver å sier det, men det tviler jeg på, ingen skifter personlighet av en øl, da har man toleransen til treåring, på meg høres det ut som skremselspropaganda, det kan traumatisere barna dine, høres ut som bullshit fra ende til annen, blir det mer så kan jeg gå med på det, men ikke en øl. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig i at det er motbydelig. Det har ingenting å si om det er alkoholfritt eller ikke. Spiller ingen rolle om det er "sunnere" heller. Øl om det er alkoholfritt eller ikke er en voksendrikke, og ment for de som vil mulig fortsatt ha ølsmaken men skal kjøre. 

Du som voksen er pliktig til å holde voksne emner/temaer/ting unna barn inntil de er voksne nok selv. Makan for en tråd. Faen for slags rollemodell er man hvis man drikker alkoholfritt øl med barn?

Endret av Yakamaru
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (4 minutter siden):

Må si meg enig i at det er motbydelig. Det har ingenting å si om det er alkoholfritt eller ikke. Spiller ingen rolle om det er "sunnere" heller. Øl om det er alkoholfritt eller ikke er en voksendrikke, og ment for de som vil mulig fortsatt ha ølsmaken men skal kjøre. 

Du som voksen er pliktig til å holde voksne emner/temaer/ting unna barn inntil de er voksne nok selv. Makan for en tråd. Faen for slags rollemodell er man hvis man drikker alkoholfritt øl med barn?

Det er soennen, som drikker alkoholfritt, faren drikker med alkohol.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 6d95c...a0e skrev (10 timer siden):

Hei

 

Kona mi har barn med sin ex, sønnen er 10 år, med siden han var 9, har han alltid fått alkoholfritt øl med faren når dem er i lag, mange forskjellige smaker osv. Så sitter dem å drikker øl i lag, faren drikker med alkohol i, mens sønnen drikker alkoholfritt.

 

Dette mener jeg er helt forkastelig.... er det feil reaksjon fra min side eller hva tenker dere?

Er flaut når han snakker med andre unger på sin egen alder så snakker han om øl osv, og andre voksne hører dette også.

Tenker at det blir lettere for han å drikke/like øl med alkohol for han enn andre ungdommer når dem begynner med alkohol osv.

 

Anonymous poster hash: 6d95c...a0e

Det er du som er forkastelig hvis du ikke forstår hva barnet egentlig drikker. Alkoholfritt øl har B-vitaminer, mineraler og næring som unger faktisk trenger. Alkoholen er tilsvarende hva man kan finne i fermenterte drikker som Kombucha. Det eneste du beviste her er at du er kunnskapsløs og kvikk til å dømme. 
 

Å begynne med dumme påstander og slutninger som at «dette gjør at barnet kommer til å like øl lettere» er dratt fullstendig ut av sammenhengen. Å nyte alkohol i passe mengder med barn til stede kan også vise de samme barna måtehold og sunt drikkevarer.
 

Det eneste de lærer på ungdomsfester er jo å drikke mest mulig alkohol på kortest mulig tid. Mens med far så slapper man av, prater sammen og nyter solen. 
 

Det er mer gift i ordinær brus i alle former enn en alkoholfri øl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette fremstår som en tråd som hadde passet bedre som en samtale på en Oslo vest kaffe blant folk som kritiserer jakt og drap av dyr samtidig som de kjøper biff på Meny. 

Problemstillingen er at sønnen drikker drikke uten alkohol med faren. Noe jeg ikke kan anse som annet enn et ikke-problem - selv om jeg legger godviljen til.

Det er et så stort "ikke-problem" at folk her inne prøver så godt de kan til å få det til å bli et problem som å vri det over til faren - om han kanskje egentlig har et usunt forhold til alkohol og drikker seg beruset med sønnen sin osv. 
Dette ville så klart vært et problem og et veldig høyaktuelt problem i Norge - det at mor drikker for mye vin eller far drikker øl eller sprit på kveldingen eller høytider som gjør at ungene, etter en høy nok mengde føler seg utrygge etter en personlighetsendring de ikke gjenkjenner.
Men var dette problemet, antar jeg TS ville satt fokus rundt dette? Og ikke det at ungen drikker veske uten alkohol (eller lav nok grad til at det juridisk ikke er aldergrense satt)

Skjermtid og antatt litt for store puter under armene hos mor og stefar er nok mye mer usunt for poden enn at far bruker tid med sønnen ved å snakke med han og anerkjenne han som en person - med eller uten en alkoholfri øl i hånden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 timer siden):

Problemet er ikke alkoholfritt øl, problemet er at faren drikker alkohol med barnet.

Hvorfor er det et problem?
Mange som drikker alkohol med barn rundt, og det er ikke et problem så lenge de klarer å begrense seg, og ikke blir full. 

En øl har ingen virkning på meg.
En flaske vin har liten virkning, det er farligere å kjøre trøtt enn det er å kjøre etter en flaske vin, men kun en av de kan en straffes for. 

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Dette fremstår som en tråd som hadde passet bedre som en samtale på en Oslo vest kaffe blant folk som kritiserer jakt og drap av dyr samtidig som de kjøper biff på Meny. 

Problemstillingen er at sønnen drikker drikke uten alkohol med faren. Noe jeg ikke kan anse som annet enn et ikke-problem - selv om jeg legger godviljen til.

Det er et så stort "ikke-problem" at folk her inne prøver så godt de kan til å få det til å bli et problem som å vri det over til faren - om han kanskje egentlig har et usunt forhold til alkohol og drikker seg beruset med sønnen sin osv. 
Dette ville så klart vært et problem og et veldig høyaktuelt problem i Norge - det at mor drikker for mye vin eller far drikker øl eller sprit på kveldingen eller høytider som gjør at ungene, etter en høy nok mengde føler seg utrygge etter en personlighetsendring de ikke gjenkjenner.
Men var dette problemet, antar jeg TS ville satt fokus rundt dette? Og ikke det at ungen drikker veske uten alkohol (eller lav nok grad til at det juridisk ikke er aldergrense satt)

Skjermtid og antatt litt for store puter under armene hos mor og stefar er nok mye mer usunt for poden enn at far bruker tid med sønnen ved å snakke med han og anerkjenne han som en person - med eller uten en alkoholfri øl i hånden.

Problemet her ,er at vi kjenner ikke faren.

Har de en fin, soenn og far prat, mens de, nyter utsikten.

Eller er den alkoholfrie Briggen, noe han bruker til aa  faa seg en fest, den helgen soennen er der, i sammen med alkoholiserte kompiser?

Virket som det er et moenster i det. Hver gang han er med han, drikkes det.

Som sagt tidligere, det er ikke Clausthaleren, som er problemet her.

 

Lenke til kommentar
On 16.5.2024 at 2:40 PM, Guest 6d95c...a0e said:

Tenker at det blir lettere for han å drikke/like øl med alkohol for han enn andre ungdommer når dem begynner med alkohol osv.

"Når dem begynner med alkohol"

Hva slags spådom er dette? Vet du at de kommer til å bruke verdens farligste rusmiddel i fremtiden?

Kanskje de styrer unna verdens farligste rusmiddel hele den generasjonen rundt denne gutten på 10 år, slik at de ikke går inn på ett alkoholisert helgedrikke spor som er kilde til store problemer, skader, psykologiske lidelser etc videre som unge voksne.

Har du tenkt over muligheten for at kanskje samfunnet greier å vende om denne forferdelige kulturen?

Blir kanskje litt mer utfordrende for denne 10 åringen da, siden faren hans viser ham regelmessig hvordan man kan bruke verdens farligste rusmiddel. Og fordi barn kopierer i stor grad.

Jeg tror ikke faren sier: "Jeg drikker øl med alkohol fordi jeg ble inlemmet i denne dumme alkohol kulturen lenge før du ble født, som har skapt problemer og lidelser for meg som kunne vært unngått. Men jeg har en helt spesiell plan om å få deg hekta på bare alkoholfritt øl, slik at du kanskje kommer til å hate øl med alkohol resten av livet, eller at du starter en svært velykket kultur revolusjon i hele norge der alle tilslutt bare drikker øl uten alkohol... Vi får se om planen min fungerer."

Men det er vel lov å håpe at han sier det til sønnen sin...

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (9 minutter siden):

Blir kanskje litt mer utfordrende for denne 10 åringen da, siden faren hans viser ham regelmessig hvordan man kan bruke verdens farligste rusmiddel. Og fordi barn kopierer i stor grad.

Vi vet ennå ikke farens bruk, men fokuset har hele tiden vært på at gutten drikker alkoholfritt øl sammen med faren, ikke på at faren drikker 20 øl med alkohol, det hadde vært et problem verdt å skrive om, men om gutten læres ett fornuftig bruk, en øl til maten, type søreuropeisk bruk så er det faktisk positivt i forhold til Norges nåværende drikkekultur.

Øl uten alkohol er fremdeles øl uten alkohol, maks mengde noe man finner tilsvarende av i et brød, jeg tror ikke barn trenger å læres å drikke øl da det er som å drikke all annen leskedrikk, det er ikke noe som trenger å læres, hadde han ikke lært å drikke for 10 år siden hadde han allerede vært dau. Å lære å like bitre smaker er heller ikke negativt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (På 17.5.2024 den 1:17 AM):

Du som voksen er pliktig til å holde voksne emner/temaer/ting unna barn inntil de er voksne nok selv. Makan for en tråd. Faen for slags rollemodell er man hvis man drikker alkoholfritt øl med barn?

Mener du at den eneste løsningen er å skygge unna alt som har med alkohol å gjøre til barnet er 18? Sånn at det blir en hemmelig voksen greie? 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Sjørøver said:

Mener du at den eneste løsningen er å skygge unna alt som har med alkohol å gjøre til barnet er 18? Sånn at det blir en hemmelig voksen greie? 

Nei. Det jeg sier er at man burde bruke sunn fornuft når det kommer til å holde voksne ting unna barn. Det at de ser en ølboks eller to i kjøleskapet er greit i seg selv, det er en annen å lure på unger voksne vaner/smak/interesser. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (57 minutter siden):

det er en annen å lure på unger voksne vaner/smak/interesser. 

Hvem lurer noen ? At de lærer seg å like bitre smaker er bare positivt. Det er ikke en interesse å drikke brus, vel stort sett ikke i det minste, ei heller en øl, det er stort sett bare smak og behag. Å holde seg hydrert er vel stort sett en god vane. 

 

Yakamaru skrev (57 minutter siden):

Det at de ser en ølboks eller to i kjøleskapet er greit i seg selv

Er det ? Er det greit at de ser dette mystiske ulovlige forlokkende brygget i kjøleskapet ? Gi poden en alkofri øl så er kanskje det mystiske litt mindre mystisk. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Innholdet i glasset er irrelevant. Det kunne vært eplejuice for den saks skyld bare for at sønnen og faren skulle kunne drikke noe med lik farge, og dermed assosiere til øl.

 

Derimot burde temaet ligge på hva slags mengder snakker vi om at fargen drikker, hvilken sinnstilstand ender han opp i og er dette noe som gjøres hele tiden eller til spesielle anledninger og holdningene til faren rundt dette med alkohol generelt. For alt vi vet gjør faren en god jobb på å bygge sunne og trygge verdier rundt dette med alkohol, selv om det kanskje er i det tidligste laget.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hansien said:

bygge sunne og trygge verdier rundt dette med alkohol, selv om det kanskje er i det tidligste laget.

Jeg skjønner at kulturen er så grodd fast at slike setninger kanskje blir sett på som helt uproblematisk.

Hva med disse setningene?

bygge sunne og trygge verdier rundt dette med amfetamin, selv om det kanskje er i det tidligste laget.

bygge sunne og trygge verdier rundt dette med kokain, selv om det kanskje er i det tidligste laget.

bygge sunne og trygge verdier rundt dette med hasj, selv om det kanskje er i det tidligste laget.

 

Man kan si at alle rusmidler, uansett hva det er, starter med sunne og trygge verdier, og så kan det komme ut av kontroll når som helst, som er spesielt risikabelt hvis barndommen ellers ikke var bra.

Jeg vil vite hvilke meninger dere andre her har hvis denne faren bruker kokain fremfor sønnen sin, mens sønnen får spise noe hvitt godteripulver. (tror jeg husker noe sånt hvitt pulver som man kunne dyppe en kjærlighet i)

Men de har det koselig sammen da mens faren bruker kokain fremfor sønnen. Greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner at kulturen er så grodd fast at slike setninger kanskje blir sett på som helt uproblematisk.

Når du kun siterer ut en avkuttet setning i den ene delen av innlegget som du reagerer på, så blir det selvfølgelig en kultur som har grodd fast. Ser man helheten så ser man også en person som spør en rekke spørsmål, og fremmer et poeng basert på den generelle uvitenheten rundt disse spørsmålene som kan være like så gjeldende som ytterpunktene i den andre enden som er høylytte i tråden her.

Jeg har ikke argumentert for ulovlige rusmidler, så resten av innlegget ditt får du kverulere for og i mot selv.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (3 minutter siden):

Jeg vil vite hvilke meninger dere andre her har hvis denne faren bruker kokain fremfor sønnen sin, mens sønnen får spise noe hvitt godteripulver. (tror jeg husker noe sånt hvitt pulver som man kunne dyppe en kjærlighet i)

Tror du at hvitt godteripulver vil føre til fremtidig bruk av kokain ? Lærer man å bruke kokain av dette hvite godteripulveret ? Hva med knott lærer barna å bli pillemisbrukere av dette ? 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, skaftetryne32 said:

Tror du at hvitt godteripulver vil føre til fremtidig bruk av kokain ?

Nei. Men jeg satte det i en lignende sammenheng som når faren bruker ett rusmiddel, mens sønnen får noe som ligner helt.

Hvis faren ikke har fortalt sønnen om alkohol og hvor farlig det er, så blir det mer skremmende, fordi kanskje sønnen vil tro at han kan drikke fra samme flaske som far gjør. Det var jo ett fokus på smak så det ut til, så en eller annen gang vil jo sønnen uansett enten spørre om, eller prøve å smake fra de flaskene med alkohol vil jeg tro.

Da blir det oppkonstruerte eksempelet mitt, med at far bruker kokain fremfor sønnen mens sønnen spiser godteripulver, mer relevant kanskje, siden sønnen på ett eller annet tidspunkt ville sett for seg muligheten for å prøve det hvite pulveret til far også.

Hvis far hadde drukket alkoholfritt øl sammen med sønnen, og samtidig fortalt om verdens farligste rusmiddel og alle dets problemer det skaper, så hadde jeg tenkt at det ihvertfall ikke er verdt å bruke tid på.

Det er det at faren bruker verdens farligste rusmiddel fremfor sønnen sin som vekker bekymring i meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...