Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

10åring, alkoholfritt øl


Gjest 6d95c...a0e

Anbefalte innlegg

Gjest 6d95c...a0e

Hei

 

Kona mi har barn med sin ex, sønnen er 10 år, med siden han var 9, har han alltid fått alkoholfritt øl med faren når dem er i lag, mange forskjellige smaker osv. Så sitter dem å drikker øl i lag, faren drikker med alkohol i, mens sønnen drikker alkoholfritt.

 

Dette mener jeg er helt forkastelig.... er det feil reaksjon fra min side eller hva tenker dere?

Er flaut når han snakker med andre unger på sin egen alder så snakker han om øl osv, og andre voksne hører dette også.

Tenker at det blir lettere for han å drikke/like øl med alkohol for han enn andre ungdommer når dem begynner med alkohol osv.

 

Anonymous poster hash: 6d95c...a0e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c8d3f...c85

Det handler vel mye godt om verdier og holdninger. Det er ikke ulovlig, så man får ikke gjort all verden med det foruten å snakke om det. Kanskje en rolle barnets mor burde ta.

Jeg ville ikke drukket alkoholfrie varianter av alkoholholdige drikker med mine barn. 

Anonymous poster hash: c8d3f...c85

Lenke til kommentar
Gjest 6d95c...a0e

Trådstarter her, Mora liker det ikke i hele tatt, men det bryr faren seg ikke om.

Anonymous poster hash: 6d95c...a0e

Lenke til kommentar

Dette en sak mellom din kone og hennes eks. Det er ikke ulovlig, og hvis du mener det er feil er det noe som du og din kone må finne ut av når dere har ansvaret for sønnen, ved at han da ikke får drikke alkoholfritt øl. Hvorvidt det å drikke alkoholfritt øl i ung alder bidrar til at man drikker vanlig øl i voksen alder har jeg ingen formening om. 

Lenke til kommentar
Gjest 6d95c...a0e
zanta skrev (3 minutter siden):

Dette en sak mellom din kone og hennes eks. Det er ikke ulovlig, og hvis du mener det er feil er det noe som du og din kone må finne ut av når dere har ansvaret for sønnen, ved at han da ikke får drikke alkoholfritt øl. Hvorvidt det å drikke alkoholfritt øl i ung alder bidrar til at man drikker vanlig øl i voksen alder har jeg ingen formening om. 

Her i huset har vi fortalt hva vi mener om det, og han får heller ikke smake på alkohol, heller ikke alkoholfritt øl.

Anonymous poster hash: 6d95c...a0e

Lenke til kommentar
Gjest 6d95c...a0e skrev (1 minutt siden):

Her i huset har vi fortalt hva vi mener om det, og han får heller ikke smake på alkohol, heller ikke alkoholfritt øl.

For å se det fra en annen vinkel: Hvor skal grensen gå? Skal en 10-åring få drikke brus, men ikke alkoholfritt øl (som kanskje er sunnere enn brus)? Skal en 10-åring få drikke "energidrikker", som i store mengder er mer usunt enn både brus og alkoholfritt øl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 72722...246

Du får vise ungen hvordan alkoholikere oppfører seg. 
kanskje han skremmes litt.

Min far ga meg øl med alkohol når jeg var 12-13 år fordi jeg maste så ekstremt.
Spyttet rett ut og har aldri likt øl siden..Gadd heller aldri å bli med på den fasen hvor man lærer seg å like det når kamerater gjorde det.

 

 

Anonymous poster hash: 72722...246

Lenke til kommentar

Einaste som tilseier at det blir lettare å seinare drikke øl i voksen alder er at ungen har lært seg å like drikke som ikkje smaker søtt. Om det er ein ulempe eller ikkje blir sjølvsagt eit anna spørsmål. 

Min fyrste tanke er at det er spørsmål om kva som eventuelt er alternativet, alkoholfritt øl er eit langt sunnare alternativ enn brus. 

Personleg så kjenner eg meg ganske sikker på at det er ingen som har vokse opp og blitt alkoholikarar fordi dei fekk smaken på alkoholfritt øl i barndommen. Det er tross alt alkoholen og rusen ein eventuelt misbruker, ikkje smaken av alkoholfri drikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville nesten rose eksen, det å drikke øl med faren, selv alkoholfritt, kan heller være en måte å normalisere at drikking er noe som hører til i en sosial anledning, og ikke noe kult man binge med for å bli drita fortest mulig når man er russ eller like før.

For min del ville dette være god opplæring, hvis gjort på en fornuftig måte, og jeg ser ikke noe problem med det.
Det kan vel ikke være noe forskjell mellom dette og brus eller energidrikk, eller de er kanskje til og med verre som noen sier.

Er det kanskje litt hipster? Ja mulig, men det er heller ikke ulovlig det selv om det ser teit ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6d95c...a0e skrev (7 timer siden):

Kona mi har barn med sin ex, sønnen er 10 år, med siden han var 9, har han alltid fått alkoholfritt øl med faren når dem er i lag, mange forskjellige smaker osv. Så sitter dem å drikker øl i lag, faren drikker med alkohol i, mens sønnen drikker alkoholfritt.

 

Dette mener jeg er helt forkastelig.... er det feil reaksjon fra min side eller hva tenker dere?

Alkoholfritt øl er mye sunnere enn det meste annet av leskedrikk som finnes på markedet, det er også god opptrening i å like bitrere smaker, med andre ord, han vil kanskje like mat med mer variert smak tidligere enn jevnaldrende, og så kommer det viktigste, det er alkoholfritt. Jeg sliter virkelig med å se problemet, jeg drakk ofte alkoholfritt i familielag, eller sammen med fattern på varme dager, det er en måte og skape et bånd mellom dem på vil jeg tro, noe de to deler sammen, så lenge ikke faren sitter der og pimper 12 om dagen så ser jeg virkelig ikke problemet, det nevner du ingenting om så problemet ser ut til å være at det er drikken kalt øl, så ja jeg jeg mener det er voldsom overreaksjon og kalle det forkastelig, det er jo alkoholfri drikke, hva er egentlig problemet ? 

Det skal nevnes at om han gjør det på en forsvarlig måte en øl en gang i blant så lærer han kanskje sønnen en sunnere drikkekultur enn å bare bælme innpå som så mange unge, og eldre nordmenn gjør. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis faren har et greit forhold til alkohol, saa ser jeg bare positivt med det.

Har han ikke det, saa er det ikke bra.

I utgangspunktet, er det jo bare fordommer. Det er jo et av de sunneste valgene du kan ta, hvis du velger alkoholfri drikke.

Men hvis den sosiale settingen, blir feil, slik som om at, faren gjoer for mye av det, mister kontroll, alkoholiserte kompiser er med, freks., saa er det ikke bra.

Endret av Karltorbj
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da min sønn var 2 likte han smaken av alkoholfri øl, nå er han snart 9 og synes lukten er æsj!

Sitter her og nyter Aas Uten, kun 3.60kr på Coop Extra. Mye bedre enn brus.

Det er litt alkohol i alkoholfritt øl. Aas Uten har 0.7%

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husk også eplejuice er alkoholfri vin og vatn er alkoholfri vodka. 

Særleg smaksatt øl slik som radler (som eg antek er meint med øl med ulike smakar) så er det mest brus. Hadde det blitt solgt som brus med naturleg sødme frå malt så hadde folk kjøpt det fordi det er sunt. 

Smaksatt øl har ellers ikkje så mykje til felles med anna øl. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 minutter siden):

Det er litt alkohol i alkoholfritt øl. Aas Uten har 0.7%

Vanlegvis er det langt mindre alkohol, typisk nærmare 0,4. Grunnen til at det står 0,7% på flaska er at dette er maksimalt alkoholinnhold for at ølet skal være klassifisert som alkoholfritt. Neste klasse er lettleste som kan være opp frå 0,7 til 2,7 %. 

0,7% er forøvrig same alkoholinnhold som kulturmjølk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Husk også eplejuice er alkoholfri vin og vatn er alkoholfri vodka. 

Særleg smaksatt øl slik som radler (som eg antek er meint med øl med ulike smakar) så er det mest brus. Hadde det blitt solgt som brus med naturleg sødme frå malt så hadde folk kjøpt det fordi det er sunt. 

Smaksatt øl har ellers ikkje så mykje til felles med anna øl. 

Det som er greit, med eplejuicen og Clausthaleren, det er hvist du er paa puben, saa sklir du mer inn, enn med Fanta og Cola,

De gir jo utvanna vin til ungene i syd europa,

Som sagt, sosialsettingen.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke det er greit. Det er ikke bra for barn å være sammen med berusede foreldre. 

Avhenger fryktelig av mengde, og mengde ble aldri nevnt, bare at gutten drakk alkoholfri øl, hadde mengden faren drakk vært et problem vil jeg tro det ble nevnt som et langt større problem, en blir ikke mye merkbart beruset av en øl, blir en beruset så var det første pilsen på 4,7 år. 

Lenke til kommentar
Gjest 6d95c...a0e skrev (8 timer siden):

Her i huset har vi fortalt hva vi mener om det, og han får heller ikke smake på alkohol, heller ikke alkoholfritt øl.

Anonymous poster hash: 6d95c...a0e

Hvordan opplever du farens forhold til alkohol?

Lenke til kommentar

Kona til trådstarter har sagt fra at hun ikke synes det er greit, men er ikke ulovlig, så ser ikke at det uten videre er så mye mer å gjøre. Jeg ville ikke gjort det til en prinsippsak hvis ex hadde ønske om å unngå også alkoholfritt øl, men kan jo ikke bestemme hva andre skal gjøre og tenke. Ville vært mer betenkelig til vegansk kosthold, særlig usunt kosthold eller andre forhold som faktisk påvirker helse og fostring. Tiåringer kan jo selv kjøpe alkoholfritt øl på butikken, så holdninger hjemmefra kan påvirke, men vil ikke være til hinder for at barn faktisk drikker alkoholfritt øl hvis de absolutt ønsker og har økonomi til det.

Er greit å merke seg at noen alkoholfri varianter ikke er helt alkoholfri, men kan inneholde opp til 0,7 prosent alkohol.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (57 minutter siden):

Avhenger fryktelig av mengde, og mengde ble aldri nevnt, bare at gutten drakk alkoholfri øl, hadde mengden faren drakk vært et problem vil jeg tro det ble nevnt som et langt større problem, en blir ikke mye merkbart beruset av en øl, blir en beruset så var det første pilsen på 4,7 år. 

Det er nok til at personer skifter personlighet nok til at det er ubehagelig for barna. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...