Gå til innhold

Helldivers 2 innfører krav om PlayStation-konto på PC – fikk 36 000 negative brukeranmeldelser på én dag


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Skutor said:

 

Det er jeg selvfølgelig helt enig i. har man kjøpt spillet, så skal man ikke bli stengt ute fra å spille det på no bullshit som det her.
Det kan jo hende jeg er litt naiv her, men det her trer jo ikke i kraft før i slutten av Mai. Jeg vil jo tro utviklerene ikke har lyst eller planer om å stenge brukere fra flere land ute av spillet. Og at de aktivt prøver å finne en løsning på det innen den tid.
Men det her påvirker jo ikke noen her i komentarfeltet uansett regner jeg med.
Sånn reint personlig klarer jeg ikke å fyre meg så veldig opp over det her.

 

Og når det kommer til sikkerhet; altså jeg veit sony har et litt frynsete rykte der. Men, med tanke på den tiden vi lever i nå, er jeg er helt sikker på at det er så utrolig masse mørketall rundt det med hacking, og at det er utrolig mye vi ikke får høre om engang. Det lille jeg har av info på PSN-kontoen min. Det kan jeg faktisk leve med at går sin seiersgang på nettet.
Jeg føler litt at folk som fortatt maser om det her enten er et snev paranoide, eller bare har hørt litt for mye på favoritt-youtuberen sin rante om det her.

Jeg har brukt kredittkort på nett i 25 år, og har blitt hacket en gang. Gjett hvem den skyldige var? Jo, Sony. Det har sikkert vært andre innbrudd, men ingen av de andre har greid å lekke kredittkortinfoen min. Og jeg er i utgangspunktet Sony-fan, men de som driver nettjenestene deres har jeg ikke mye til overs for. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke er Sony som vil ha bio monitoring så er det konstante hackerangrep på PSN. Siste var ifjor, og det er kun det som fikk media oppmerksomhet. PSN er IKKE en trygg plattform whatsoever, og har ingenting med "sikkerhet/trygghet" å gjøre. Det handler om makt og kontroll, og Sony har vært en av de mest forbrukerfiendtlige firmaene i mange år allerede. 

Alle de andre spillene trenger ikke PSN, så det å retroaktivt kreve at spillere skal linke en PSN konto spesifikt for Helldivers 2 er bare rent scumbaggery. De kan drite og dra og jeg er ferdig med Arrowhead helt inntil de kutter ut Sony helt. 

Det er ingen som liker Sony, og burde gå opp for folk at et slikt drittfirma fortjener å gå konkurs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk burde også vite at det å linke spillet til en psn konto alltid har vært et krav.

Det er ikke noe nytt.

Men pga server integreringen de hadde så fikk folk problemer med likningen når spillet først kom ut, så dem valgte å utsette kravet.

Dette var alltid kommunisert på butikk siden på Steam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (23 minutter siden):
Skutor skrev (29 minutter siden):

 

Det er snakk om å opprette en konto og en engangpålogging.

Dere får det til høres ut som man må løpe et halvmaraton hver gang man skal spille helldivers i tiden framover.

Men hvorfor må vi det? 

Grunnen til skepsis til PSN er nevnt opp og ned i mente. 

Og som du skrev, du har en account for mus, en for tastatur, en for ditt og en for datt. Hvorfor er dette nødvendig? Jeg regner jo med at du satte det på spissen, men samtidig så er jeg litt skeptisk på det og.

 

De har oppgitt grunn til hvorfor de gjør det, så kan jo det diskuteres om det er en god grunn. Men det har blitt slengt ut ganske mange merkelig teorier her, som ikke henger helt på greip. Alt fra, penger, utpressing, og utnytting av brukeren.

Det er en del alu-foliehatter her virker det som.

 

Jeg er enig i at det ikke bør være nødvendig med alle disse kontoene over alt. Men sånn har det nå blitt da.

Jeg husker også tid uten microtransaksjoner i spill. Men jeg har lært meg å akseptere at sånn er det nå.

Jeg syns bare det blir veldig tullete å lage så jævla mye drama over det her. Det her er jo bare en dråpe til i konto-havet

Endret av Skutor
Korrektur
  • Liker 5
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Skutor said:

Jeg liker hvordan du hver gang bare ungår poengene mine helt.

 

Det er ikke det jeg sier, det var litt satt på spissen og mest ment som kødd.

 

Det jeg mener er at man må ha konto for absolutt ALT nå om dagen.

Jeg har en konto for at tastaturet skal funke, en for musa, og en for headsettet mitt. Jeg må tilogmed ha konto for å enklest mulig få skjermkortet mitt til å funke.

Og én konto til har så utrolig lite å si at jeg klarer nesten ikke å sette ord på hvor lite jeg bryr meg om det.

I akkurat det her tilfellet hadde jeg jo tilogmed konto fra før av. Så jeg trenger ikke å opprette en engang.

Hehe, er jo nettopp dette som er problemet. Spesielt etter kjøp. 

Det er så mange tjenester og kontoer at det er vanskelig å ha kontroll og oversikt over hvilke data som blir delt og med hvem. Lese brukervilkårene og holde seg oppdatert på de er jo nesten umulig, når det endrer seg ofte. Ikke aner jeg hvem de selger data videre til heller. 

Big data er skremmende. Hver ting man deler ser i utgangspunket ikke noe problematisk ut, men de store selskapene handler jo data med hverandre og samler sammen. Er vel ofte dataen over brukere som egentlig er grunnen til oppkjøp av andre selskaper også. 

Flere tjenester legger seg også som bakgrunns prosess på pc'n og bruker ressurser selv om man ikke bruker programmet eller spillet, irriterende selv om jeg ikke merker så mye til det annet enn når jeg ser i task manager osv. 

Så hvor går grensene? 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (14 minutter siden):

Jeg har brukt kredittkort på nett i 25 år, og har blitt hacket en gang. Gjett hvem den skyldige var? Jo, Sony. Det har sikkert vært andre innbrudd, men ingen av de andre har greid å lekke kredittkortinfoen min. Og jeg er i utgangspunktet Sony-fan, men de som driver nettjenestene deres har jeg ikke mye til overs for. 

Skal vi gå over til anekdoter nå?

Jeg har fått 2 kontoer stjålet gjennom årene. Steam og Origin

En kompis fikk steamkonten sin hacket for en måneds tid siden, tross 2-faktorpålogging.

 

Skal vi alle slutte å bruke steam eller?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Skutor said:

Skal vi gå over til anekdoter nå?

Jeg har fått 2 kontoer stjålet gjennom årene. Steam og Origin

En kompis fikk steamkonten sin hacket for en måneds tid siden, tross 2-faktorpålogging.

 

Skal vi alle slutte å bruke steam eller?

Én kompis fikk Steam-kontoen hacket? Hva med de 77 millionene som fikk PSN-kontoen hacket?

https://en.wikipedia.org/wiki/2011_PlayStation_Network_outage

Quote

On April 26, nearly a week after the outage, Sony confirmed that it "cannot rule out the possibility"[11] that personally identifiable information such as PlayStation Network account username, password, home address, and email address had been compromised. Sony also mentioned the possibility that credit card data was taken—after claiming that encryption had been placed on the databases, which would partially satisfy PCI Compliance for storing credit card information on a server. Subsequent to the announcement on both the official blog and by e-mail, users were asked to safeguard credit card transactions by checking bank statements. This warning came nearly a week after the initial "external intrusion" and while the Network was turned off.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skutor skrev (1 time siden):

Her må du forklare, for jeg klarer ikke å forstå hvordan det her handler om penger.
Er det for å få flere PSN-brukere? Så de kan slå i bordet med det på neste Sony-styremøte?

Mer penger og mer data. Som du sier så har det mye å si at de får nye folk. Både fordi det øker antall "PSN brukere" men også lettere å selge mer ting hvis du allerede har en konto.

For ikke å snakke om de landene der du faktisk ikke kan opprette en PSN-konto som gjør dette til et stort problem for de, men jeg går utifra at det er en minoritet.

Skutor skrev (56 minutter siden):

Det jeg mener er at man må ha konto for absolutt ALT nå om dagen.

Jeg har en konto for at tastaturet skal funke, en for musa, og en for headsettet mitt. Jeg må tilogmed ha konto for å enklest mulig få skjermkortet mitt til å funke.

Ja og det er et problem at du må ha konto for alle disse. Det er helt på trynet. Derfor reagerer folk, fordi det har gått så langt. Jeg er en av de som tenker på hvor jeg lager konto og hvilken informasjon de får gjennom programvaren. Massevis av produkter, programvare og tjenester som jeg egentlig liker men som jeg står over fordi jeg ikke liker hvordan de håndterer dataen eller tvinger deg til å ha konto når det ikke burde være et krav.

Hvis de hadde krevd konto fra starten av så hadde det også vært ille, men ikke like ille. Det som gjør at folk reagerer nå er jo måten de endre ting på. De gjør på mange måter samme feilen som Escape From Tarkov-utviklerne gjorde, bare på et annet område

Og så må det presiseres igjen at Sony har et elendig track record på å holde dataen trygg. De har hatt mange sikkerhetsbrudd der dataen havner på avveie.

--- 

Skjønner ikke hvordan du ikke klarer å se at hele saken er er et problem. At du ikke bryr deg personlig er jo greit, men de fleste klarer å ha nok perspektiv til å skjønne hvorfor folk reagerer.

Jeg klarer å se din side og at du ikke bryr deg, og at de som dette går utover bryr seg. Men jeg klarer ikke se hvordan du ikke klarer å forstå de som har et problem med det. For det er ikke så vanskelig.


Hilsen en som faktisk har en PSN konto også.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Én kompis fikk Steam-kontoen hacket? Hva med de 77 millionene som fikk PSN-kontoen hacket?

https://en.wikipedia.org/wiki/2011_PlayStation_Network_outage

 

Det er 14 år siden.

14 år! 

Hvordan vet du at det her ikke har skjedd med andre? 

Skal love deg at mange store selskaper har opplevd lignede, men har unnlatt å nevne det fordi de så hvordan det gikk med Sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helldivers 2 er nå nede i 27% på Steam. Det er nesten 103.000 nye, negative omtaler i løpet av to-tre dager.

Utrolig leit å se et flott spill gå ned i flammer slik, men jeg håper Sony får meldingen. Utvikleren Arrowhead har allerede beklaget seg. Tror ikke de har så mye de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Skutor skrev (35 minutter siden):

Jeg syns bare det blir veldig tullete å lage så jævla mye drama over det her. Det her er jo bare en dråpe til i konto-havet

Det er jo ikke bare det. Hvis det var et krav fra starten hadde det vært noe annet, eller at hvis grunnen for å linke det faktisk var en god grunn, men her er det jo bare Sony som prøver å ta en sleip en.

Heldigvis er utviklerne på spillernes side virker det som.
https://www.reddit.com/gallery/1cjyll7

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å tro at alle andre blir hacket?

Det at steam selv gikk ut å sa at 70.000 brukere ble hacket hver eneste måned?

https://www.bitdefender.com/blog/hotforsecurity/77000-steam-accounts-are-hacked-and-raided-every-month/

 

Det at siden du selv bruker for å gi opplysninger om Sony også har en lik side om Microsoft?

https://firewalltimes.com/microsoft-data-breach-timeline/

 

Å late som om kun Sony blir hacket blir litt tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke bare det. Hvis det var et krav fra starten hadde det vært noe annet

Det var et krav fra starten.

 

"Some players are having trouble linking their PSN accounts to their game in the initial setup screen. They may see an error code indicating a server request problem. For now, you can skip that screen and play normally. Later—after we resolve those server request errors—the game will ask people who skipped that screen to try linking their accounts again."

Fra steam siden til spillet.

Endret av Iki
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Mer penger og mer data. Som du sier så har det mye å si at de får nye folk. Både fordi det øker antall "PSN brukere" men også lettere å selge mer ting hvis du allerede har en konto.

For ikke å snakke om de landene der du faktisk ikke kan opprette en PSN-konto som gjør dette til et stort problem for de, men jeg går utifra at det er en minoritet.

Ja og det er et problem at du må ha konto for alle disse. Det er helt på trynet. Derfor reagerer folk, fordi det har gått så langt. Jeg er en av de som tenker på hvor jeg lager konto og hvilken informasjon de får gjennom programvaren. Massevis av produkter, programvare og tjenester som jeg egentlig liker men som jeg står over fordi jeg ikke liker hvordan de håndterer dataen eller tvinger deg til å ha konto når det ikke burde være et krav.

Hvis de hadde krevd konto fra starten av så hadde det også vært ille, men ikke like ille. Det som gjør at folk reagerer nå er jo måten de endre ting på. De gjør på mange måter samme feilen som Escape From Tarkov-utviklerne gjorde, bare på et annet område

Og så må det presiseres igjen at Sony har et elendig track record på å holde dataen trygg. De har hatt mange sikkerhetsbrudd der dataen havner på avveie.

--- 

Skjønner ikke hvordan du ikke klarer å se at hele saken er er et problem. At du ikke bryr deg personlig er jo greit, men de fleste klarer å ha nok perspektiv til å skjønne hvorfor folk reagerer.

Jeg klarer å se din side og at du ikke bryr deg, og at de som dette går utover bryr seg. Men jeg klarer ikke se hvordan du ikke klarer å forstå de som har et problem med det. For det er ikke så vanskelig.


Hilsen en som faktisk har en PSN konto også.

Hvor mange nye bruker tror du det her gir? 

En helt ubetydelig mengde er svaret 

 

De landene som ikke kan oprette konto slipper,  det har allerede blitt nevnt flere ganger her.

 

Jeg er selv eier av både helldivers2 og Tarkov EoD og bortsett fra at begge deler er dårlig PR, så er det ikke sammenlignbart i det heletatt.

Sett opp en dummy psn konto, fake navn. Dummy mail om du redd for at den kommer på avveie, selv den sikkert er overalt på nettet uansett. Oppgi minimalt med info, skal jo ikke bruke kontoen til noe uansett, problem solved.

 

Jeg kan skjønne at folk er irriterte.

Men folk oppfører seg jo som om arrowhead har drept bikkja dems

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Hva får deg til å tro at alle andre blir hacket?

Du er ganske naiv hvis du tror at Sony er den eneste store hackeskandalen de siste 15 årene, bare fordi vi ikke har hørt noe særlig om andre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Skutor said:

Du er ganske naiv hvis du tror at Sony er den eneste store hackeskandalen de siste 15 årene, bare fordi vi ikke har hørt noe særlig om andre.

Og du skal være bra foliehatt hvis du tror at alle andre blir hacket like mye, bare at på en eller annen måte er det ingen som får vite det.

Eller... "Åh neiii!! Noen snakker stygt on Sony fordi de har elendig sikkerhet! Men alle andre kan jo ha akkurat like dårlig sikkerhet og er jo dermed like ille!"

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...