Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaringer med mopedbil?


Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal gå over til mopedbil i stedet for "vanlig" bil pga. at det virker som om en slik bil er rimeligere i drift. Det er bare det at jeg synes de virker veldig dyre i innkjøp i forhold til hva det virker som en får. Har i tillegg inntrykk av at kvaliteten ikke er av samme standard på en ordinær bil, har ikke prøvd noen enda, men av de jeg har sett på gata så virker det som om det er vanlig med sprekker i karosseriet, dørhåndtak som mangler osv. selv om de ikke er ut til å være så veldig gamle eller hardt kjørt. Kanskje jeg bare har sett kjipe nedslitte eksemplarer - det er ikke så mange av dem i området jeg bor. Noen her som har erfaringer eller synpunkter, vil jeg komme rimeligere ut med en mopedbil eller tror dere det ikke har noe for seg? Budsjettet mitt er på omkring 70 000,-. Det virker som om jeg i hvert fall må ut med såpass for et eksemplar i noen lunde grei stand her jeg bor. Det virker som om det går an å få en grei ordinær bil for rundt 50 000,- så har jeg 20 000,- til overs til driftsutgifter (får vel kjørt en del gjennom bomstasjoner for den summen også).

Kan det være noe å spare på å importere en fra utlandet, i så fall fra hvor?

Hvilke merker er regnet for å være de med best kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle du være så uheldig å havne i en ulykke, er du toast. Ferdig. 

Mopedbiler har elendig sikkerhet sammenlignet med en bil. Sammenligner man mot moped, derimot, så er sikkerheten helt grei. 

Jeg er derfor skeptisk. 

Et kjapt google-søk

 

Sitat

Alle nye bilmodeller krasjtestes og vurderes av Euro NCAP. Av fem mulige sikkerhetsstjerner, får flere mopedbiler bare én stjerne. Til sammenligning får Toyota IQ, en liten, men vanlig personbil, fire stjerner.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kjoreskoler-frykter-at-det-vil-bli-flere-ulykker-med-mopedbil-1.14742681

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Du må nesten vurdere sjølv om det gir meining for deg å kjøpe mopedbil. 

Etter mitt syn så kostar det meir enn det smaker, særleg om du har førarkort klasse B. Mopedbil er billig i drift og kan være heilt kurrant om du berre har småkøyring, men du skal ikkje køyre mykje i 50 sone før du merker irritasjonen med maksfart på 45 km/t. Mopedbilen er "halv bil" og du mister fleksibiliten du har med vanlig bil, som til dømes at du kjem til å bruke omtrent dobbel så lang tid i 80 sonene. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Kun pågrunn av avgifter at de er sprret på 45 km/t. 

Mopedbiler burde vært sperret på 65 km/t sånn at de kan holde fartsgrensen der de stort sett kjører. 
Vil utgjøre en mindre fare for alle. 

Har ingenting med avgifter å gjøre.

Mopedbiler er laget etter et fransk regelverk hvor alle 16åringer kan kjøre disse helt uten førerkort eller trafikal opplæring.
Disse er faktisk ikke designet for høyere hastighet.
Verken bremsene eller drivsystemet er laget for høyere hastigheter.

Sperren på 45 er faktisk etter samme regelverket.
Dette er små bybiler for bruk i Frankrike hvor trafikken alltid står stille.

Grensen på 45kmt for mopeder kommer fra lengre sør i europa og ikke fra norsk avgiftspolitikk.
Dette er felleseuropeiske regler.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt uten førerkort? Veldig rart da at man her må ut med 10-15 tusen for en omfattende oppkjøring for akkurat det samme kjøretøyet. Jeg husker når jeg kjørte moped. Mange av disse ble laget i Spania og der gikk de 80 kmt, gjerne med 7-8 hk effekt. Her ble de nedplombert til 45-50 kmt og ca 2-3 hk. Høyere krav til opplæring her også. Det ble sagt at "kjøretøyets konstruktive hastighet var 45 kmt" det var grunnen til at farten var slik. De fleste fikset dem opp så de gikk 80-90 kmt, og kjørte dermed ulovlig. De færreste ble tatt. Mopedene tålte det godt og varte enda 2-3 generasjoner etter vår bruk. Som pluss fikk man bedre erfaring og trygghet i trafikken og fulgte stort sett farten til biler på normale veier. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (28 minutter siden):

Helt uten førerkort?

Ja i frankrike kan man kjøre disse helt uten førerkort eller noe annen opplæring.
Dette er ikke en moped i den forstand du tenker på.
Mopedbil er egentlig et missvisende navn.

From what age can we drive a licence-free vehicle ? - AIXAM FAQ

Min feil.
Du kan kjøre disse fra du er 14 i frankrike.
og trenger bare et kurs på 8 timer.

Og i dag er til å med mopedene i spania sperret på 45km/t
Det er en EUregel ikke norsk regel som sperrer på 45.
Kompisser av meg hadde mopeder som lovlig gikk i 60.
Disse var registrert i tiden før disse EUreglene kom til norge.

Få tak i en HondaMB5
Disse har en hastighet på 60-70 helt lovlig da disse ble førstegansregistrert før reglene slo inn (dem er sykt dyre nå siden det er internationale samleobjekter)

Lenke til kommentar

Synes det er helt ufattelig hvor dyre alle "alternative" typer biler er. En skulle jo tro at mindre biler, med mikromotor, null tanke på konstruksjon i forhold til kollisjon, og elendig materialkvalitet skulle bety at bilene var billige, men den gang ei. 

Kjøp som nevnt Leaf, eller VW Up. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 21.4.2024 den 7:12 AM):

Svindyre, små drittbiler som går 45 kmt. Kjøp en eldre Leaf, disse er holdbare og rimelige. 

Jepp! Garantert billigere bilhold enn en livsfarlig mopedbil. Særlig hvis du kan lade den hjemme. Tilnærmet "gratis" bilhold. Snakker av erfaring her. Har en 2012 Leaf som det kun har vært byttet ETT stk. 12V-batteri, vindusviskere, dekk og bremseklosser. That's it!

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
John-B skrev (11 timer siden):

Synes det er helt ufattelig hvor dyre alle "alternative" typer biler er. En skulle jo tro at mindre biler, med mikromotor, null tanke på konstruksjon i forhold til kollisjon, og elendig materialkvalitet skulle bety at bilene var billige, men den gang ei. 

Mistenker at det har med produksjonsvolum å gjere. Markedet for mopedbil er ganske lite så ein får ikkje dei heilt store masseproduksjonsfordelane. 

 

I tillegg er det ikkje heilt rett fram når det gjeld førarkort. Utan klasse B så må ein ha sertifikat for moped, og då må ein være bevist på kva kode ein har tatt. Har du tatt førarkort med kode 145 (gjeld i Norge) eller kode 146 (gjeld i Europa) så kan du køyre mopedbil, men berre opp til maks eigenvekt på 150 kg.
I praksis er alle mopedbilar tyngre enn dette og då må ein ha mopedsertifikat med kode 147. Dette slepp ein å tenke på om ein er over 18 år og har tatt lettmotorsykkellappen eller vanleg førarkort, men om ein ikkje har anna enn mopedlappen så må ein være bevist på kva sertifikat ein har. Den som berre har førarkort for vanleg moped kan ikkje køyre mopedbil, og skal ein endre til  kode 147 så må ein i praksis ta all obligatorisk opplæring på nytt.
Det er derfor ikkje gitt at ein kvar 16 åring med mopedsertifikat kan køyre ein mopedbil på sitt sertifikat, så det gjer også sitt til for at det blir litt avgrensa kor mange mopedbilen er aktuell for.

Den aller største fordelen med mopedbil er strengt tatt at dersom ein har mista førarkortet på grunn av helsemessige grunnar så kan ein via legen søke om å få tilbake førarretten for mopedbil. Det er nok også grunnen til at største brukargruppa av mopedbilar er godt voksne personar som av ulike grunnar ikkje har fått godkjent helseattest men som likevel har fått lov til å fortsette å køyre mopedbil.
For å spissformulere meg litt så medfører det at mopedbil for veldig mange blir ein avansert motordreven rullestol.

 

Mopedbilane fyller ei veldig smal nisje som det er veldig få som befinner seg i.
Så har du gyldig førarkort i klasse B så er det nesten ingen grunnar til å kjøpe mopedbil. Eg vil nesten påstå at dersom du køyrer så korte avstandar at ei makshastigheit på 45 km/t ikkje er eit hinder for dit bruksområde, så kan du like godt vurdere å kjøpe ein motorisert rullestol med tak. Då blir makshastigheita riktig nok redusert til maks 15 km/t men til gjengjeld får du fordelen av å være definert som gåande slik at du kan ta snarvegar via gangfelt og gater som er einvegs eller har forbod mot motorkøyretøy. Med mopedbil må du holde deg i vegbana og du må følgje alle dei vanlege trafikkreglane.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Complexity said:

Støtter forslaget om å heller kjøpe en Leaf. Prøv å finne deg en 2013+ modell (sort interiør) så har du billig bilhold. Leaf er også ganske sikre biler i motsetning til mopedbiler.

Er vel høyere forsikring og trafikkforsikringsavgift samt bompenger da. Bruker ikke bilen så mye, 2-3 ganger i uka, så for meg gjelder det å minimere kostnadene mens den står.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Cerent said:

Er vel høyere forsikring og trafikkforsikringsavgift samt bompenger da. Bruker ikke bilen så mye, 2-3 ganger i uka, så for meg gjelder det å minimere kostnadene mens den står.

Da ville jeg kjøpt en veteranbil. Da får du forsikring og veiavgift for ca 1000 kr året. 

Finn en gammel japansk bil fra før 1995.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cerent skrev (5 timer siden):

Er vel høyere forsikring og trafikkforsikringsavgift samt bompenger da. Bruker ikke bilen så mye, 2-3 ganger i uka, så for meg gjelder det å minimere kostnadene mens den står.

Forsikring av en eldre Leaf, med kortest mulig kjørelengde, burde ikke koste allverdens.

Bompenger påvirkes av hvor du kjører (og hvor ofte), men p.t. har elbiler hvertfall noe rabatt. Må du gjennom bomring?

Bor du sentralt til, og i en større by, og kjører såpass lite, hadde jeg valgt en bildelering. Oslo har fler (tror jeg), Bergen/Tr.heim: dele.no, Stavanger/Sandnes-regionen og andre byer aner jeg ikke. Men google vet ofte?! 😉

Bildeleringen jeg er med i, drives som non-profitt. De prøver å ikke ha overskudd. Riktignok har de en eller to personer på lønningslisten, men ut over det går alle penger man spytter inn, tilbake på medlemmene.

Det som er kult, er at jeg kan velge bil etter behov. Den ene dagen kan jeg velge den minste bybil, neste dag henter jeg en stor varebil, og ferien gjennomføres med stasjonsvogn. Her har de både elektrisk og fossilt-drevne utvalg. Riktignok har jeg skaffet meg en grei primærbil. Jeg trenger kanskje ikke mulighetene dele.no gir meg. Allikevel har jeg beholdt medlemsskapet, da jeg synes fleksibiliteten det gir er helt fabelaktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...