Gå til innhold

The Witcher får en femte og siste sesong


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror serien begynner å bli et prima eksempel på turbokapitalistisk serieproduksjon. Stakkars Sapkowski, regner med han fikk seg en passende motytelse for å svelge alle disse voldtektsøktene med universet sitt.

Vi ses på the Museum of Commercial Method om 100 år om tilværelsen tillater :D

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev (2 timer siden):

Jeg trodde det skulle handle om The Witcher. Synd at de ikke klarer å holde seg til narrative, jeg ga opp etter sesong 2.

Det er merkelig når Geralt blir birolle i sin egen serie. 😅 Sprekt av de å fullføre i stedet for å kansellere, selv om det ble en stor skuffelse. Og utrolig synd at de sløste med talentet de hadde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, bubba477 said:

Er det noen som bryr seg lengre? 😂

 

4 hours ago, bshagen said:

Tror jeg knapt. For en fadese Witcher på TV blei :( 

 

4 hours ago, Iki said:

Kunne godt holdt seg til første sesong, kanskje bare halve.

Føles som dem har sløst bort et enormt potensiale, på like linje med de senere sesongene av GOT.

Ikke bare meg som har tilsvarende tanker omkring serien med andre ord... Jeg har sett den første sesongen og syntes den begynte VENVITTIG BRA, for så å dale, og kanskje ta seg noe opp på slutten. Andre sesong syntes jeg begynte dårlig, og husker ikke en gang hva jeg syntes om resten, men bra var den ikke... Har ikke stresset med å se den tredje sesongen...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så mye potensiale, men dessverre dårlig håndtert av serieskaperne. Man må finne folk som har både lidenskap og respekt til kildemateriale og talent til å gjenskape det på skjermen. 

Når man ikke har noen av delene så ender man opp med å lage noe bare for pengenes skyld.

skrekkeksempler på dette er wheel of time og rings of power. Witcher er ikke fullt så ille, men kunne vært mye bedre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kombucha skrev (2 timer siden):

Tror serien begynner å bli et prima eksempel på turbokapitalistisk serieproduksjon. Stakkars Sapkowski, regner med han fikk seg en passende motytelse for å svelge alle disse voldtektsøktene med universet sitt.

Vi ses på the Museum of Commercial Method om 100 år om tilværelsen tillater :D

Sapkowski er kjent for å ikke bry seg så lenge han får penger. Bitter som pokker etter han solgte Witcher IP til CDPR for en gangs sum. Han er en mann som er veldig gammel dags og som ikke tror på at CDPR gjorde verkene hans verdenskjent, noe dem gjorde.

Problemet med hele opplegget her er at Lauren Hissrich kunne ikke bry seg mindre om innholde av bøkene og ønsket heller å lage sin egen fortelling i noen andre sitt univers. Hele prosjektet her er en tragedie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (50 minutter siden):

 

 

Ikke bare meg som har tilsvarende tanker omkring serien med andre ord... Jeg har sett den første sesongen og syntes den begynte VENVITTIG BRA, for så å dale, og kanskje ta seg noe opp på slutten. Andre sesong syntes jeg begynte dårlig, og husker ikke en gang hva jeg syntes om resten, men bra var den ikke... Har ikke stresset med å se den tredje sesongen...

Se denne så sparer du en god del tid:

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Brother Ursus said:

Sesong 4 har vel ikke kommet ut engang?

Glad denne serien endelig dør. Den er en fornærmelse mot både forfatteren, fansen og Cavill.

Nei, ikke før de begynner produksjonen av den. Fra artikkelen i.f.m. denne tråden:

"Netflix har begynt produksjon av den neste sesongen med serien basert på The Witcher. Samtidig kunngjorde strømmegiganten en femte sesong, som også blir den siste."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (58 minutter siden):

Ikke bare meg som har tilsvarende tanker omkring serien med andre ord... Jeg har sett den første sesongen og syntes den begynte VENVITTIG BRA, for så å dale, og kanskje ta seg noe opp på slutten. Andre sesong syntes jeg begynte dårlig, og husker ikke en gang hva jeg syntes om resten, men bra var den ikke... Har ikke stresset med å se den tredje sesongen...

Heilt enig. Koste meg med sesong 1. Såg heile sesong 2 men med lite engasjement, og har sett fyrste episode av episode 3 før eg hoppa av. Eg vil derfor påstå at eg har gjort eit seriøst forsøk på å like serien, og at min kritikk ikkje er utelukkande basert på dårleg omtale.

Eg klarer å heve meg over kritikken over dårlege kostymer og eit voldsomt fokus på mangfold, går heilt fint for min del at det finnes mørkhuda alver, sjølv om også eg synes det tek vekk litt av realismen når små bygder på landsbygda har mangfold likt det ein forventer å sjå i store byar med mykje innflytting.
Likevel er det ikkje tvil om at The Witcher ikkje klarer å levere historien på ein engasjerande måte, blir for mange snarvegar for min del.

Eg synes også at det var eit forferdeleg dårleg valg av serieskaparane å skulle fortelle fyrste sesongen i ikkje-kronologisk rekkefølge. For dei fleste sjåarar var det vanskeleg nok å forstå verdenen om ikkje ein også skulle hoppe i tid, og med all tidshoppinga så er det eigentleg umogleg å forstå at i dette universet så er det ikkje alle karakterane som blir merkbart eldre i løpet av ein generasjon eller to. Det er ikkje lett å henge med i svingane når serien hoppar så mykje i tid samtidig som det berre er enkelte av karakterane som er meint å skulle sjå eldre ut.
Å lage ei god og fengande historie satt i eit fantasi univers og som i tillegg ikkje skal være kronologisk er særdeles vanskeleg, og desto tydelegare blir det når ein snubbler og går på trynet fordi serieskaparane ikkje får det til.

I tillegg er eg heilt einig i at å skulle fortelle historiene om Geralt utan å ha med Geralt er heilt idiotisk. Eg klarer ikkje å forstå kvifor Netflix bruker penger på å kjøpe rettigheitene til eit univers som dei openbart ikkje har tenkt å filmatisere. Dei kunne fint stjålet både karakternamn, monster og alver for å fortelle sine historier heilt gratis ved å ikkje bruke merkevaren The Witcher.
Er det så dårleg stilt blant manusforfattarane at dei er redusert til å skrive fan-fic basert på populære bøker? Det må vel være både betre og enklare å lage sitt eige fantasiunivers og der stå heilt fritt til å fortelle akkurat dei historiene som dei sjølv vil fortelle?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, The Avatar said:

Eg synes også at det var eit forferdeleg dårleg valg av serieskaparane å skulle fortelle fyrste sesongen i ikkje-kronologisk rekkefølge. For dei fleste sjåarar var det vanskeleg nok å forstå verdenen om ikkje ein også skulle hoppe i tid, og med all tidshoppinga så er det eigentleg umogleg å forstå at i dette universet så er det ikkje alle karakterane som blir merkbart eldre i løpet av ein generasjon eller to. Det er ikkje lett å henge med i svingane når serien hoppar så mykje i tid samtidig som det berre er enkelte av karakterane som er meint å skulle sjå eldre ut.
Å lage ei god og fengande historie satt i eit fantasi univers og som i tillegg ikkje skal være kronologisk er særdeles vanskeleg, og desto tydelegare blir det når ein snubbler og går på trynet fordi serieskaparane ikkje får det til.

Veldig enig med deg. Dette er egentlig nesten den eneste kritikken jeg har om sesong 1 sjøl.

Jeg liker Witcher-universet (har kun opplevd det gjennom Witcher III riktignok), men jeg også sleit litt med å følge med. "Revealen" - som ikke kom før uti episode 3 eller 4 - kom som en "åååja - nå ga det mening", men mange seere hadde allerede detti av før dem kom så langt. Kjenner flere som prøvde flere ganger, men klarte bare ikke skjønne hva som foregikk.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
26 minutes ago, The Avatar said:

Heilt enig. Koste meg med sesong 1. Såg heile sesong 2 men med lite engasjement, og har sett fyrste episode av episode 3 før eg hoppa av. Eg vil derfor påstå at eg har gjort eit seriøst forsøk på å like serien, og at min kritikk ikkje er utelukkande basert på dårleg omtale.

Eg klarer å heve meg over kritikken over dårlege kostymer og eit voldsomt fokus på mangfold, går heilt fint for min del at det finnes mørkhuda alver, sjølv om også eg synes det tek vekk litt av realismen når små bygder på landsbygda har mangfold likt det ein forventer å sjå i store byar med mykje innflytting.
Likevel er det ikkje tvil om at The Witcher ikkje klarer å levere historien på ein engasjerande måte, blir for mange snarvegar for min del.

Eg synes også at det var eit forferdeleg dårleg valg av serieskaparane å skulle fortelle fyrste sesongen i ikkje-kronologisk rekkefølge. For dei fleste sjåarar var det vanskeleg nok å forstå verdenen om ikkje ein også skulle hoppe i tid, og med all tidshoppinga så er det eigentleg umogleg å forstå at i dette universet så er det ikkje alle karakterane som blir merkbart eldre i løpet av ein generasjon eller to. Det er ikkje lett å henge med i svingane når serien hoppar så mykje i tid samtidig som det berre er enkelte av karakterane som er meint å skulle sjå eldre ut.
Å lage ei god og fengande historie satt i eit fantasi univers og som i tillegg ikkje skal være kronologisk er særdeles vanskeleg, og desto tydelegare blir det når ein snubbler og går på trynet fordi serieskaparane ikkje får det til.

I tillegg er eg heilt einig i at å skulle fortelle historiene om Geralt utan å ha med Geralt er heilt idiotisk. Eg klarer ikkje å forstå kvifor Netflix bruker penger på å kjøpe rettigheitene til eit univers som dei openbart ikkje har tenkt å filmatisere. Dei kunne fint stjålet både karakternamn, monster og alver for å fortelle sine historier heilt gratis ved å ikkje bruke merkevaren The Witcher.
Er det så dårleg stilt blant manusforfattarane at dei er redusert til å skrive fan-fic basert på populære bøker? Det må vel være både betre og enklare å lage sitt eige fantasiunivers og der stå heilt fritt til å fortelle akkurat dei historiene som dei sjølv vil fortelle?

Det største problemet mitt med serien, i alle fall andre sesong er at jeg syntes karakterene og historien avvek for mye fra det jeg har oppfattet som "riktig" etter å ha spillt alle spillene flere ganger. Jeg syntes karakterer "døde som fluer", og det var med på å bidra til at serien ikke "satt seg" for min del. Jeg vet at spillene ikke er helt trofaste til bøkene, og serien er vel mer i tråd med bøkene i følge det jeg har fått med meg. Men jeg ble samme hva veldig skuffet over den andre sesongen, ikke minst på grunn av hvor ufattlig bra jeg syntes den første sesongen begynte. SÆRLIG med den aller første episoden som minst er blant det beste jeg noensinne har sett, kanskje DET beste!

Selv oppfattet jeg at den første sesongen gav meg noen a-ha-opplevelser som fyllte inn ting jeg ikke helt hadde klart å oppfatte ut i fra spillene. Vet ikke umiddelbart om hullene kom av at jeg glemte ting underveis i gjennomspillingen, eller om hullene faktiskt er på grunn av hull i historien i spillene... Men jeg har intrykk av at spillene refererer til flere ting fra bøkene som ikke er en del av historien i spillene, så jeg er rimelig overbevist om at spillene har en del huller i forhold til bøkene (uten å vite siden jeg ikke har lest bøkene).

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gjest MKII said:

Det største problemet mitt med serien, i alle fall andre sesong er at jeg syntes karakterene og historien avvek for mye fra det jeg har oppfattet som "riktig" etter å ha spillt alle spillene flere ganger. Jeg syntes karakterer "døde som fluer", og det var med på å bidra til at serien ikke "satt" seg for min del. Jeg vet at spillene ikke er helt trofaste til bøkene, og serien er vel mer i tråd med bøkene i følge det jeg har fått med meg. Men jeg ble samme hva veldig skuffet over den andre sesongen, ikke minst på grunn av hvor ufattlig bra jeg syntes den færste sesongen begynte. SÆRLIG med den aller første episoden som minst er blant det beste jeg noensinne har sett, kanskje DET beste!



Det å avvike i seg selv er jo ikke nødvendigvis en kardinalsynd - da en TV serie eller film også bør underholde de som har spilt spillene - noe som er vanskelig dersom man følger plottet fra spillet eller boken slavisk. Da kan man nesten like gjerne se på en playthrough på YouTube eller spille spillet på nytt.

Problemet er snarere at alternativene de presenterer er dårlig skrevet og ser ut til å ta skade nettopp av at man i alt for høy grad tar hensyn til kontemporær amerikansk politikk - både på skjermen men også i produksjonen. Jeg tror ikke det er veldig mange som ønsker store innslag av bitter og splittende politikk i virkelighetsflukten sin.

Slik sett synes jeg faktisk Halo sesong 2 var ganske ålreit og gikk en noenlunde grei balansegang, selv om det var valg jeg også fant tåpelig.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Brother Ursus said:

Det å avvike i seg selv er jo ikke nødvendigvis en kardinalsynd - da en TV serie eller film også bør underholde de som har spilt spillene - noe som er vanskelig dersom man følger plottet fra spillet eller boken slavisk. Da kan man nesten like gjerne se på en playthrough på YouTube eller spille spillet på nytt.

Problemet er snarere at alternativene de presenterer er dårlig skrevet og ser ut til å ta skade nettopp av at man i alt for høy grad tar hensyn til kontemporær amerikansk politikk - både på skjermen men også i produksjonen. Jeg tror ikke det er veldig mange som ønsker store innslag av bitter og splittende politikk i virkelighetsflukten sin.

Slik sett synes jeg faktisk Halo sesong 2 var ganske ålreit og gikk en noenlunde grei balansegang, selv om det var valg jeg også fant tåpelig.

Ikke uenig. Men avviket kan ikke være så stort at det fullstendig løsriver seg fra originalstoffet heller, da blir det i dette tilfellet ikke lenger "The Witcher", men noe helt annet. Det blir en flytende grense, men på ett eller annet tidspunkt blir "noe" i stedet "noe annet" for å generalisere. På et eller annet sted blir det ikke lenger "The Witcher", men "En serie løslig basert på karakterer fra The Witcher"... Og fordi om man ikke slaviskt følger historier fra bøkene/spillene, så kan man lage helt nye historier, men det må passe inn i etablerte historier og karakterene må oppføre seg som etablert. Twist'er kan også skje, men det må begrunnes ut i fra tidligere hendelser/etablerte karaktertrekk og så videre, og ikke bare tas ut av tomme luften. Det er twist'er i spillene også, men de forklares ut i fra overbevisninger karakterene har, dermed begrunnes de og blir troverdige.

Og jeg tror at jeg, som deg tenker at det er grenser for hvor virklighetsnært fantasy bør være nettopp fordi det er en virklighetsflukt. Jeg har i andre sammenhenger sett folk etterlyse "realisme" i spill for eksempel. Det ville vært spennende å sett reaksjone fra slike  hvis de i spill hadde blitt nødt til å sitte og vente mens spillkarakteren sov åtte til ni timer hver natt, måtte lage seg og spise frokost, måtte lage seg og spise lunsj, måtte lange seg og spise middag, måtte gå på do flere ganger i døgnet og så videre... 🤪

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...