Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, Simen1 said:

Mange Israelere har hatt overdreven tro på Iron dome. De har blitt forledet av sin egen statspropaganda. Det så vi også da de første videoene ble filmet utendørs av israelere med ståltro på Iron dome skulle beskytte de, og bryllupsvideoer der missiler haglet ned som om det var uskyldig fyrverkeri. Folk festet videre som om de var trygge.

Mange Israelere var til og med overrasket over at Iran ville svare på angrepet med å forsvare seg selv. Hvor lite forståelse for normale reaksjoner er det mulig å ha? Trekk paralleller til naturen. Når et dyr blir angrepet - hva gjør det da? Det forsvarer selvsagt seg selv og sine. Hvor korttenkt går det egentlig an å bli? Hvorfor har mange Israelere null bakkekontakt?

Når man er guds utvalgte folk så har dem vel en overlegen tro på seg selv. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
16 minutes ago, UglaSukk said:

"Defiant Iran boasts all its nuclear material is 'in a safe place' after Trump dramatically backed down on war."

https://www.dailymail.co.uk/news/article-14830101/Defiant-Iran-boasts-nuclear-material-safe-place.html

Selv om anleggene blir tatt ut, har Iran uranium nok til ti bomber, og dette uraniumet er ikke lenger i anleggene. Er det rett forstått?

Iran har åpenbart alt de trenger til å lage og "levere" en atombombe til Israel. Nå har de også fått en motivasjon de ikke har hatt siden Saddam.

Å gjemme unna noen Fattah-1 og anriktet uran er nok ikke så vanskelig. Det de må gjøre er å lage et stridshode.

Spørsmålet er rett og slett om Israels angrep virker imot sin hensikt. Det er ikke mindre, men mer, sannsynlig at Iran utvikler atomvåpen nå.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Folkflesk said:

Hva er dette bilde av? 

Målet som ble truffet i Haifa i dag.

Jeg svarte på et innlegg, men det ble tydeligvis ikke med.

Skrevet

VG:  "Irans utenriksminister Abbas Araghchi kaller Israels angrep på iranske atomanlegg for grove krigsforbrytelser" i tale med til FNs menneskerettsråd.

Altså, en av de som begår de verste brudd på menneskehetsrettigheter - Iran - skal klage på at Israel begår internasjonale forbrytelser - til ironisk nok(!) : Et menneskerettsråd..

Toppen av latterlighet, uavhengig av hva Israel har gjort. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er bare vestlige som kan begå krigsforbrytelser. Hvis man ikke er vestlig er det ikke forbudt.
Jøder er white-adjacent, eller nesten-hvite og kan holdes til samme standard. Mangfold er sårbare, og kan ikke holdes ansvarlig for egne handlinger. Hvis mangfold gjør noe galt, er det fordi jøder eller hvite har undertrykket dem, så det er deres feil.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
29 minutes ago, Simen1 said:

Mange Israelere har hatt overdreven tro på Iron dome. De har blitt forledet av sin egen statspropaganda. Det så vi også da de første videoene ble filmet utendørs av israelere med ståltro på Iron dome skulle beskytte de, og bryllupsvideoer der missiler haglet ned som om det var uskyldig fyrverkeri. Folk festet videre som om de var trygge.

Mange Israelere var til og med overrasket over at Iran ville svare på angrepet med å forsvare seg selv. Hvor lite forståelse for normale reaksjoner er det mulig å ha? Trekk paralleller til naturen. Når et dyr blir angrepet - hva gjør det da? Det forsvarer selvsagt seg selv og sine. Hvor korttenkt går det egentlig an å bli? Hvorfor har mange Israelere null bakkekontakt?

"The Chosen People"

Skrevet
KalleKanin skrev (1 time siden):

Det er i hvert fall noen av iranerne som bor her som heier på et regimeskifte:
https://www.facebook.com/events/1669866763669113/

Simen1 skrev (26 minutter siden):

Det er ikke bare noen, men veldig mange Iranere som heier på regimeskifte

jeg har alltid vært litt i tvil; er disse personene uhildet til å ha den meningen? Altså, mange av disse stemmene rømte fra Iran i 1979 (eller er barn av disse) og er rojalister som støttet regimet til monarken Muhammed Reza Pahlavi.

jeg får litt assosiasjoner til lignende fra andre land, -det det alltid er noen som vil ha tilbake despoter som måtte pakke bagen å dra. Og er en god del slike siste hundre årene.

Samtidig vil jeg ikke være urettferdig mot slike individer som faktisk har måttet rømme "i nåtid" av egne personlige menneskerett-årsaker. Så er en balansegang for min del å vite hva som er hva.

Skrevet
Mr.M skrev (21 minutter siden):

eg har alltid vært litt i tvil; er disse personene uhildet til å ha den meningen? Altså, mange av disse stemmene rømte fra Iran i 1979 (eller er barn av disse) og er rojalister som støttet regimet til monarken Muhammed Reza Pahlavi.

Jeg har en kamerat som holder på å hente seg ei dame fra Iran. Han har ferierert der en del. Han fant seg dame der nede nettopp fordi de fleste ikke er religiøse. De han snakker regelmessig med er veldig redde for det er mye bomber så kommer ned, hele tiden. Men de er samtidig optimistiske for at det kan bli demokrati. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er ikke bare noen, men veldig mange Iranere som heier på regimeskifte, til noe mindre brutalt og mer humant. Det er denne krafta innenfra som gjør at jeg tror regimeskiftet i Iran vil gå mye bedre enn i Libya og Irak.

Folket som styrtet det vestlige orienterte styret i 1979 til fordel for en islamsk republikk?
Særlig.
Fremdeles pågriper iranere kvinner som ikke "forskriftsmessig" har dekket til hud og hår.
De risikerer å bli drept for dette. Å nevne slike folk og reformer i samme setning er like meningsløst som å tro folket i Libya, Syria, Irak og Afghanistan sitt største ønske var frihet.
De ville innføre islamske stater som gjorde livet enda verre for kvinner o.a. som ikke er bokstavtro islamister.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (32 minutter siden):

Han har ferierert der en del. Han fant seg dame der nede nettopp fordi de fleste ikke er religiøse.

det er nok riktig. de fleste mennesker er ikke bokstavtro, samme hvilken religion det er snakk om.

strengt tatt, de fleste mennesker uansett land, har enkle behov og oppfatninger her i livet. En jobb, mat på bordet, noenlunde trygghet og orden i samfunnet, og familiens beste.

satt å kikket på "street food" videoer, det er selvsagt ingen fasit på tilstanden i et land, men folk finner glede i alle typer samfunn, også i Iran

https://youtu.be/ffzTADzQJAw?si=IPH5lJC28IDl7y8v

https://youtu.be/QJ2gxW_PoWs?si=G9usGeWirH6PZ2Wr

https://youtu.be/wJvLUu-cSjw?si=TFoEyO1B0mDY_0iy

https://youtu.be/8PRPGpj_ccc?si=usG7-OXHqvy-Fs6n

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, Mr.M said:

det er nok riktig. de fleste mennesker er ikke bokstavtro, samme hvilken religion det er snakk om.

strengt tatt, de fleste mennesker uansett land, har enkle behov og oppfatninger her i livet. En jobb, mat på bordet, noenlunde trygghet og orden i samfunnet, og familiens beste.

satt å kikket på "street food" videoer, det er selvsagt ingen fasit på tilstanden i et land, men folk finner glede i alle typer samfunn, også i Iran

https://youtu.be/ffzTADzQJAw?si=IPH5lJC28IDl7y8v

https://youtu.be/QJ2gxW_PoWs?si=G9usGeWirH6PZ2Wr

https://youtu.be/wJvLUu-cSjw?si=TFoEyO1B0mDY_0iy

https://youtu.be/8PRPGpj_ccc?si=usG7-OXHqvy-Fs6n

Har hvert i Iran 2 ganger, og eksen i fra Iran, men hun har ikke bod der på ganske mange år.

Hun hater regime der, men etter siste uka så hater hun Israel enda mere.

Nord Teheran spesielt er veldig liberalt, og langt mere moderne enn eks Oslo, i nord Teheran så ser man veldig lite til religion, mens sør delen av Teheran er veldig religiøst. Er nesten som 2 forskjellige land.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
sjamanen skrev (På 18.6.2025 den 21.52):

Å hallo du!

Vi har en meget lei tendens her i vesten til å alltid tenke at bidrag til et regimeskifte handler om at vi skal "innføre demokrati, frihet og likestilling". Noen av oss har fullstendig kjøpt og betalt propagandaen og ikke tenkt en eneste tanke videre, og ser absolutt hele verden som en sort-hvitt film hvor det ene er vestlig fortreffelighet og resten er søppel. Det er hjernevask så jeg merker jeg blir provosert av det som skrives. 

Du uttrykker deg med den største selvfølgelighet, at det er en slags automatikk i at vesten skal inn og stifte et nytt demokratisk land med våre briller, og siden dét ikke fungerer, men det er altså ikke noe vits i sier du, for det er jo bare muslimske tapte saker alle sammen! Som et gufs fra Viktorianske britiske adelsmenn på felttur i India på 1800tallet.

Det er noe voldsomt arrogant over det du skriver her.

Hallo, hvem er du og hvor i alle dager har du fått din rett til å komme med ditt indoktrinerte syn (vi er alle indoktrinerte!) ?

Kan det hende det finnes andre løsninger som er bedre enn eller vel så gode det vi her i vesten har fått til?

Iran er først og fremst noe for seg selv, med masse historie som en helt egen kultursfære, iranere er et skikkelig interessant folkeslag som jeg tror har potensiale til å blomstre til et flott land hvis folket klarer å ta friheten tilbake, og aller helst ikke suges inn i det kapitalistiske verdenssystemet. Iran er ikke som "alle andre muslimse diktatur" - hva nå enn dette betyr. Jeg vil gjerne henvise deg til noen av JK22 sine innlegg lenger opp som går litt inn på dette med arabere og iranere. 

Jeg kunne jo pirke litt og spørre hvilke "løsninger" du sikter til  ... men ettersom jeg vet bedre lar jeg det ligge.

Det som gjør at multikulturalister og kulturrelativister nekter å anerkjenne Vestens overlegenhet er at de mener det mangler holdbare standarder å vurdere ulike kulturer i forhold til. 
Det burde det ikke være - fakta er at det er bedre å være fri enn slave og undertrykket, bedre å være mett enn sulten, bedre med valgfrihet enn tvang, bedre med demokrati enn diktatur.

Det faktum at menneskestrømmen går én vei - fra sør og øst til nordvest er et ugjendrivelig bevis på Vestens overlegenhet.
Men - problemet er asylmigranter ønsker både velferd og fulle rettigheter fra første dag i Vesten samtidig som de holder fast på "verdiene" som gjør at deres egne land er kaotiske og dysfunksjonelle. 
Mena-folk og afrikanere skjønner ikke at de i realiteten flykter fra seg selv.

Selvsagt skal de få lov til å leve som de vil i sine hjemland, dog synd på kvinnene som ikke får bestemme hvordan de vil leve i 3. verden. (Venstresiden deler ikke denne oppfatningen.)
Men jeg vil ikke ha dem hit for å forringe våre land med denne kulturen. Er det så mye forlangt?
Du som skryter av dem og hvor flotte verdier de har må jo si deg enig i det - at de burde kunne klare seg selv.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Iran har store olje- og gassressurser. Landet er blant de landene i verden med de største forekomstene av både olje og naturgass. Iran har omtrent 2 prosent av verdens kjente oljereserver og 15 prosent av verdens gassforekomster. Dette gjør Iran til en viktig aktør i verdens energimarked Hmmmm, kan det være noe i dette ?

Skrevet
Neptun1 skrev (16 minutter siden):

Det som gjør at multikulturalister og kulturrelativister nekter å anerkjenne Vestens overlegenhet er at de mener det mangler holdbare standarder å vurdere ulike kulturer i forhold til.

paradokset er at sjahen av Iran som ble styrtet, passer til den beskrivelsen. Han mente det meste i vesten var bedre og ville kaste ut all tradisjon og sedvane, mot store deler av folkets vilje. Over natta reiv han sløret av kvinner, som i århundrer, mor som datter, var vant med plagget. På kino dukket det opp billig halvnakne Hollywood filmer, osv. som gjorde folk støtt og ubekvemme. men som alltid, det fantes en elite som likte denslags også. Og mange andre, bare godtok det, fordi han samtidig moderniserte landet "rent teknisk" med industri og arbeidsplasser. Men i lengden holdt det ikke som vi vet, og han måtte fordufte.

Greia er vel å finne en passe balanse over tid, , og ikke nødvendigvis tro at "jo mer frislipp, jo fortere det skjer, jo bedre er det"

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvorfor sammenligner man folk med dyr?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sammenligner man folk med dyr?

han gjorde ikke det, men pekte på  reaksjonsmønster, eller fravær av sådant.

• Liker 2
Skrevet (endret)
36 minutes ago, ForTheImperium said:

Ganske morsomt at plutselig så er det noen som er gift med en fra Iran i dette forumet. Løgn og bedragi er vanlig hos tastaturkrigere lol

Du vet det bor veldig mange Iranere i Norge, en veldig stor andel av Kurderne i Norge er fra Iran

fra Google 

Norge bor det omtrent 26 200 personer med bakgrunn fra Iran, og i tillegg kommer de norskfødte med iranske foreldre.

jeg skal til Bahrain og Oman neste uke, så jeg spandere gjerne en øl på Gardemoen så kan vi diskutere hvem som er tastatur kriger og hvem som har litt erfaring 

Endret av paatur
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...