Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Tussi skrev (6 minutter siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/iran-israel-kan-bli-enda-verre/o/5-95-2486841#Echobox=1750160391 Godt skrevet av en iraner som kjenner regimet En som sitter i et annet land og skriver dritt om landet sitt er en pålitelig kilde? Hvordan hadde nordmenn reagert om det satt en nordmann i Spania og skrev dritt om Norge? 1 1
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Gouldfan skrev (24 minutter siden): Hvordan da? Eneste mulighet for begge er luftkrig... Annet enn spion agenter eller proxy terrorister.. Man kan ikke gå inn fra noe sted annet enn fallskjerm soldater... Heldigvis begynner amerikanerne å skjønne bedrageriet. Mange begynner å våkne opp og vil ikke lenger bidra med sine skattepenger til nok en krig som i realiteten kjempes av USA med marionettmesterne trekkende i trådene i baakgrunnen. Netanyahu - jhannum me marr kanjara! Reporteren tilintetgjør løgnene til Netanyahu siden 1996. Endret 17. juni av Boing_80 1 1
Populært innlegg rozon Skrevet 17. juni Populært innlegg Skrevet 17. juni 8 minutes ago, Boing_80 said: En som sitter i et annet land og skriver dritt om landet sitt er en pålitelig kilde? Hvordan hadde nordmenn reagert om det satt en nordmann i Spania og skrev dritt om Norge? Ganske likt deg som sitter trygt i Norge, mens det henrettes noen i Iran hver 8. time elns? Er det lov å spør om profilbildet ditt? Hvis du elsker Iran, hvorfor er du ikke der? 11 1 2
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) rozon skrev (2 minutter siden): Er det lov å spør om profilbildet ditt? Hvis du elsker Iran, hvorfor er du ikke der? Mange nordmenn elsker Ukraina, men de fleste er ikke der. Endret 17. juni av Boing_80 1
sjamanen Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Markiii skrev (På 15.6.2025 den 1.47): Israel trakk seg jo ut av Gaza i 2005, til og med uten å stille noen betingelser. Grunnen til at de gikk inn i Gaza nå var at Gaza invaderte Israel og slaktet ned israelere. Gaza startet denne krigen. Vestbredden er litt mer komplisert, fordi det er et område der mange jøder ble etnisk renset fra tidligere, og de har nå begynt å vende tilbake igjen. Det er derfor vi ser arabere bli kastet ut av hjemmene "sine". Det er nemlig jødiske familier som formelt sett eier disse hjemmene, da de ble kastet ut derfra tidligere da jødene ble etnisk renset fra området. Israel lærte nok også fra Gaza-fadesen. Da de trakk seg ut i 2005 økte antallet terrorangrep derfra kraftig. Det var grunnen til blokaden som kom i 2007. Israel ønsker nok ikke å gjenta samme feil med Vestbredden. Derfor må de ha kontroll på området, for å hindre terrorister fra å bruke det til å forberede terroraksjoner. Det du skriver her vil jeg gjerne at noen med litt bedre oversikt over historien kan kommentere på. Du skriver at Vestbredden (du omtaler det som ett enhetlig område) var jødisk og ble etnisk renset. Når skjedde dette? Og igjen, gjelder dette altså hele området? Hvorfor er det da komplisert, som du selv sier? At GAZA har startet denne krigen må du lenger ut på landet med. HAMAS (ikke Gaza) satt igang en voldsom reaksjon fra Israel ved å angripe Israel, et angrep som om ikke helt, men hvertfall delvis, skyldes Israels hensynsløse bosettings og annekteringspolitikk. Uansett hva man syns om Hamas, så gidder jeg ikke høre på folk som ikke er villig til å innse at palestinerne har en rettmessig sak og i tiår nå har blitt hundset med og plaget og jaget fra land de er bosatt på. Så er vi alle enige om at angrep og målretting av aksjoner mot sivile er uakseptabelt og isolert sett bør Hamas fjernes fullstendig fordi de går etter sivile. Akkurat der er jeg enig. Men; Terrorangrepene (på de sivile vel og merke, la oss være ærlige, angrep på Israels militære er ikke terror) kommer aldri til å gi seg så lenge det er palestinere i området uten eget fritt land. Hamas eller ei. Hva er det med disse endeløse forsvarene av Israel og det de bedriver? Endret 17. juni av sjamanen 2 1
ParadiseCity Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Iran var MINST 3 år unna er det amerikanske etteretningskilder har nå gått ut til pressen med. 3
Tussi Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni sjamanen skrev (20 minutter siden): At GAZA har startet denne krigen må du lenger ut på landet med. HAMAS (ikke Gaza Hamas er myndighetene i Gaza 5 1
ParadiseCity Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni sjamanen skrev (17 minutter siden): Hva er det med disse endeløse forsvarene av Israel og det de bedriver? Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke prøver å flytte ned dit. De rosemaler det israelske samfunnet og stat opp til skyene og har samtidig gjerne en sterk tendens til å svartmale alt i det norske samfunnet. Det er enda mer ekstremt på Facebook for eksempel der jeg daglig ser kommentarer på poster fra norske ministre og politikere der nordmenn skriver rett ut at de håper Israel går etter de enten via sanksjoner eller andre metoder. For meg er det landssvik å skrive om sine egne folkevalgte. 1 1
rozon Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 10 minutes ago, sjamanen said: Du skriver at Vestbredden (du omtaler det som ett enhetlig område) var jødisk og ble etnisk renset. Når skjedde dette? Og igjen, gjelder dette altså hele området? Hvorfor er det da komplisert, som du selv sier? Er det ikke historie på skolen lengre? Eller er dette kapitlet tatt ut av hensyn til den forestillingen vi ønsker å fremstille? Uansett, området ble okkupert og annektert av Jordan i 1948 og fordrev jødene. Etter Seksdagerskrigen i 1968 når Israel gjenerobret området har mange jøder fortsatt juridisk eiendomsrett til eiendommer, mens Palestinerne mener de eier det. Ta sykkelen din som ble stjålet for 1 år siden. Plutselig ser du den på skolen igjen. Spørsmålet er... Er sykkelen din, eller har vekommende som sykler den overtatt retten til den? I følge loven er sykkelen din, men kan vi gjøre det samme med eiendommer? Israel mener ja, mens palestinavennene sier den som holder sykkelen eier den. 15 minutes ago, sjamanen said: At GAZA har startet denne krigen må du lenger ut på landet med. HAMAS (ikke Gaza) satt igang en voldsom reaksjon fra Israel ved å angripe Israel, et angrep som om ikke helt, men hvertfall delvis, skyldes Israels hensynsløse bosettings og annekteringspolitikk. Krigen, som du kaller det, var mot Hamas og alle involverte i terrorangrepet. Når Gaza i prinsippet er styrt av Hamas, så blir det vanskelig å skille de to. Vel, det er veldig greit å snakke om det når man sitter i et varmt hus i Norge og ingen svensker lobber billige raketter ned i skolegårdene våre. Men, å se en sak fra to sider er ikke akkurat palestinavennene sin sterke side. 19 minutes ago, sjamanen said: Uansett hva man syns om Hamas, så gidder jeg ikke høre på folk som ikke er villig til å innse at palestinerne har en rettmessig sak og i tiår nå har blitt hundset med og plaget og jaget fra land de er bosatt på. Meninger og sånn har lite verdi. 20 minutes ago, sjamanen said: Så er vi alle enige om at angrep og målretting av aksjoner mot sivile er uakseptabelt og isolert sett bør Hamas fjernes fullstendig fordi de går etter sivile. Akkurat der er jeg enig. Bra. Kan vi fortsette å snakke om store stygge Iran nå? 21 minutes ago, sjamanen said: Terrorangrepene (på de sivile vel og merke, la oss være ærlige, angrep på Israels militære er ikke terror) kommer aldri til å gi seg så lenge det er palestinere i området uten eget fritt land. Hamas eller ei. Tror det er større sannsynlighet for at Bergen blir et eget land, enn at Gaza noen sinne vil fungere som et land. Sorry, men... Det er ikke folkene som er problemet(tm), men det at noen av folkene har veldig sterke meninger om at motparten kun skal dø. Da når resten av befolkningen stiller seg opp mellom disse, uten å ta parti selvsagt - palestinere can do no wrong, så ender vi i en kinky situasjon. For du ser, Israel har penger, makt, innflytelse, og de har slett ikke lyst å la seg slakte ned som lam. Så da er vi der da... 26 minutes ago, sjamanen said: Hva er det med disse endeløse forsvarene av Israel og det de bedriver? Nei si det. Dersom mitt land jevnlig ble bombet med raketter, selvmordsbombinger, og alle landene rundt hadde avtaler på hvordan de skal dele opp landet mitt etter de tar det og dreper alle folkene mine... Jeg hadde nok ikke vært like tilbakeholden. Og jeg er faktisk god i Risk altså, så det så. 7 2
no u Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni ParadiseCity skrev (21 minutter siden): Iran var MINST 3 år unna er det amerikanske etteretningskilder har nå gått ut til pressen med. Har du kilden på det? Jeg hadde en liten mistanke om at norske medier kanskje hadde oversatt feil. "Opptil 3 år" avkrefter i hvert fall ikke at Iran er veldig nærme atomvåpen... VG-artikkel som bruker "opptil 3 år": https://www.vg.no/nyheter/i/3M87LM/amerianske-etterretningskilder-til-cnn-iran-var-opptil-tre-aar-unna-aa-kunne-lage-atomvaapen 2
OMyre Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Saudi Arabia sammenlignet med Iran. Er det ett «bedre» land?? Eller er det «bra» pga. støtten fra USA, således går litt under radaren ?? 1
El burro Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Boing_80 skrev (1 time siden): En som sitter i et annet land og skriver dritt om landet sitt er en pålitelig kilde? Hvordan hadde nordmenn reagert om det satt en nordmann i Spania og skrev dritt om Norge? Snakker hun dritt om landet sitt eller snakker hun dritt om det islamistiske møkka-regimet som er årsaken til at hun og veldig mange andre iranere har måtte flykte fra hjemlandet?. Nå er vel rundt 10% av iranere i verden flyktninger som har rømt landet på grunn av disse ekstreme skjeggfussene som styrer landet med en jernhånd mens den andre handen er på koranen, det stor grunn til å tro at prosentandelen av iranere som vil bli kvitt disse tullingene er veldig høy. Det finnes mange nordmenn rundt om i verden som snakker dritt om Norge og kritiserer norsk politikk, det finnes mange nordmenn i Norge også som snakker dritt om Norge men siden Norge og nordmenn er rimelig moderne og oppegående så er det ikke nevneverdig mange som bryr seg så mye om slike uttalelser og meninger. Hadde Norge vært like tilbakestående som Iran og lignende land så hadde vi nok knertet nordmenn som uttaler seg negativt om vårt land og våre politikere. Boing_80 skrev (46 minutter siden): Mange nordmenn elsker Ukraina, men de fleste er ikke der. Mange pakistanere i Norge elsker Pakistan og det pakistanske styret, mange tyrkere i Norge elsker Tyrkia og Erdogan. Det de har til felles er at de absolutt ikke vil bo i disse landene som de elsker så høyt, der får de nemlig ikke den velferden og livskvaliteten som er resultatet av norske og vestlige verdier generelt... men å kritisere Norge og vesten gjør de. De aller fleste iranere som bor i vesten elsker landet sitt, men de hater det islamske styresettet som har gjort de til flyktninger. Når det er sagt så er det Iran som er årsaken til også denne runden med krig, Iran har konstant ført krig mot Israel via islamistiske terrororganisasjoner de siste 40 årene. Iran med det islamistiske styresettet takler nemlig ikke at jødene har sitt eget land, det er forøvrig ikke bare Iran som har dette forkastelige synet på jøder. Det er dessverre noe som er veldig utbredt i hele den muslimske verden siden muslimer får dette jødehatet inn med morsmelken og religiøs indoktrinering. Det Israel gjør nå er å svare på en høyst reell trussel, ekstremistene som styrer Iran får kloa i atomvåpen så vil det være en katastrofe. De folka der er så gale at de kan bruke religion til å rettferdiggjøre et angrep på Israel eller land i vesten. 5 4
ParadiseCity Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni no u skrev (26 minutter siden): Har du kilden på det? Jeg hadde en liten mistanke om at norske medier kanskje hadde oversatt feil. "Opptil 3 år" avkrefter i hvert fall ikke at Iran er veldig nærme atomvåpen... VG-artikkel som bruker "opptil 3 år": https://www.vg.no/nyheter/i/3M87LM/amerianske-etterretningskilder-til-cnn-iran-var-opptil-tre-aar-unna-aa-kunne-lage-atomvaapen https://www.nrk.no/nyheter/etterretningskilder-til-cnn_-iran-var-minst-tre-ar-unna-a-kunne-lage-atomvapen-1.17458724 Men ser CNN artikkelen det blir referert til sier «up to 3» samtidig som de presiserer at Iran var «years away» fra å ferdigstille et komplett våpen som kunne nå noen mål 1
sjamanen Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni rozon skrev (10 minutter siden): Er det ikke historie på skolen lengre? Eller er dette kapitlet tatt ut av hensyn til den forestillingen vi ønsker å fremstille? Uansett, området ble okkupert og annektert av Jordan i 1948 og fordrev jødene. Etter Seksdagerskrigen i 1968 når Israel gjenerobret området har mange jøder fortsatt juridisk eiendomsrett til eiendommer, mens Palestinerne mener de eier det. Ta sykkelen din som ble stjålet for 1 år siden. Plutselig ser du den på skolen igjen. Spørsmålet er... Er sykkelen din, eller har vekommende som sykler den overtatt retten til den? I følge loven er sykkelen din, men kan vi gjøre det samme med eiendommer? Israel mener ja, mens palestinavennene sier den som holder sykkelen eier den. Krigen, som du kaller det, var mot Hamas og alle involverte i terrorangrepet. Når Gaza i prinsippet er styrt av Hamas, så blir det vanskelig å skille de to. Vel, det er veldig greit å snakke om det når man sitter i et varmt hus i Norge og ingen svensker lobber billige raketter ned i skolegårdene våre. Men, å se en sak fra to sider er ikke akkurat palestinavennene sin sterke side. Meninger og sånn har lite verdi. Bra. Kan vi fortsette å snakke om store stygge Iran nå? Tror det er større sannsynlighet for at Bergen blir et eget land, enn at Gaza noen sinne vil fungere som et land. Sorry, men... Det er ikke folkene som er problemet(tm), men det at noen av folkene har veldig sterke meninger om at motparten kun skal dø. Da når resten av befolkningen stiller seg opp mellom disse, uten å ta parti selvsagt - palestinere can do no wrong, så ender vi i en kinky situasjon. For du ser, Israel har penger, makt, innflytelse, og de har slett ikke lyst å la seg slakte ned som lam. Så da er vi der da... Nei si det. Dersom mitt land jevnlig ble bombet med raketter, selvmordsbombinger, og alle landene rundt hadde avtaler på hvordan de skal dele opp landet mitt etter de tar det og dreper alle folkene mine... Jeg hadde nok ikke vært like tilbakeholden. Og jeg er faktisk god i Risk altså, så det så. Historie og hva du lærer på skolen skal du ta med en rimelig stor dose salt. Jeg har ikke kontroll på hele tidslinjen i det "hellige land", og imøteser alt som kan bidra til å gi meg bedre oversikt. Jeg kunne naturligvis lest meg opp på alt sammen, men tar gjerne en historieleksjon her istedet. Er det altså da slik å forstå at det du skriver gjelder vestbredden som helhet, inkludert bosettinger fra nyere tid? Er det slik å forstå at alt Israel foretar seg egentlig bare er gjenerobring av land jødene ble forvist fra i 1948 ? Hva med tiden før det ? Hva skjedde i det britiske palestina ? Hva var grunnen til at Jordan fordrev jødene? Sykkelanalogien din kunne du spart deg for. Jeg er selvfølgelig enig med den opprinnelige eieren av den stjålne sykkelen i eksemplet ditt. Hvem i all verden ville vært uenig i noe slikt? Det du skriver om Gaza og Hamas kjøper jeg ikke. Det er enkelt å kontre med følgende påstand: Hvis Oslo ble isolert av Sverige som okkuperer alt landet rundt, og de eneste folkene som kjemper din sak er Gutta på Skauen, ville du støttet Gutta på Skauen? Nå skal det vel også sies at store deler av menneskene på Gazastripen ikke ønsker verken Hamas eller Israel eller noen andre, de ønsker kun å leve i et fritt land. Du snakker om å sitte i et varmt hus i Norge du.. Hvorfor i all verden kan ikke Israel bare se til pokker å anerkjenne at disse menneskene fortjener sitt eget sted å leve? Det greiene med at "alle ønsker å drepe oss" fra Israel, sammen med Irans skremselspropaganda på andre siden, er, propaganda myntet på befolkningen for å radikalisere de. Jeg tror ikke en tøddel på at en fredelig baker på Gaza egentlig ønsker å utslette noe som helst. Den påstanden der, som mange synes å tro gjelder det palestinske folk, degraderer Palestinere til et slags hevngjerrig og blodtørstig folkeslag helt ulikt alle andre mennesker i verden som kun ønsker å leve i fred. Det er en skamløs propaganda som selvfølgelig ikke stemmer. Hva arabiske ledere og islamister måtte finne på å si, er en helt annen sak. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke jødene fortjener en viss ekstra beskyttelse - det har historien vist at de trenger. Men fra sykkelreparatøren på Gaza? Give me a break. Så ser jeg at du overser at dette er en konflikt med to parter. Truslene og faenskapet du snakker om Israelerne blir utsatt for, har ikke oppstått og lever ikke et vakuum. De lever i et kontinuerlig samspill mellom to parter i konflikt, hvor det oppstår frustrasjon, sinne og andre ting som leder til de angrepene du nevner. Jeg må si jeg er litt overrasket over at jeg må påpeke det. 2 1
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) El burro skrev (29 minutter siden): Snakker hun dritt om landet sitt eller snakker hun dritt om det islamistiske møkka-regimet som er årsaken til at hun og veldig mange andre iranere har måtte flykte fra hjemlandet?. Nå er vel rundt 10% av iranere i verden flyktninger som har rømt landet på grunn av disse ekstreme skjeggfussene som styrer landet med en jernhånd mens den andre handen er på koranen, det stor grunn til å tro at prosentandelen av iranere som vil bli kvitt disse tullingene er veldig høy. Det finnes mange nordmenn rundt om i verden som snakker dritt om Norge og kritiserer norsk politikk, det finnes mange nordmenn i Norge også som snakker dritt om Norge men siden Norge og nordmenn er rimelig moderne og oppegående så er det ikke nevneverdig mange som bryr seg så mye om slike uttalelser og meninger. Hadde Norge vært like tilbakestående som Iran og lignende land så hadde vi nok knertet nordmenn som uttaler seg negativt om vårt land og våre politikere. Mange pakistanere i Norge elsker Pakistan og det pakistanske styret, mange tyrkere i Norge elsker Tyrkia og Erdogan. Det de har til felles er at de absolutt ikke vil bo i disse landene som de elsker så høyt, der får de nemlig ikke den velferden og livskvaliteten som er resultatet av norske og vestlige verdier generelt... men å kritisere Norge og vesten gjør de. De aller fleste iranere som bor i vesten elsker landet sitt, men de hater det islamske styresettet som har gjort de til flyktninger. Når det er sagt så er det Iran som er årsaken til også denne runden med krig, Iran har konstant ført krig mot Israel via islamistiske terrororganisasjoner de siste 40 årene. Iran med det islamistiske styresettet takler nemlig ikke at jødene har sitt eget land, det er forøvrig ikke bare Iran som har dette forkastelige synet på jøder. Det er dessverre noe som er veldig utbredt i hele den muslimske verden siden muslimer får dette jødehatet inn med morsmelken og religiøs indoktrinering. Det Israel gjør nå er å svare på en høyst reell trussel, ekstremistene som styrer Iran får kloa i atomvåpen så vil det være en katastrofe. De folka der er så gale at de kan bruke religion til å rettferdiggjøre et angrep på Israel eller land i vesten. Til det lange innlegget ditt: ganske mange kjøper ikke det narrativet som maktpersoner og mediene prøver å pushe på oss. Det er som om vi skal bli tvunget til å tro på historier som er nyanserte, men som presenteres på en "spiselig" måte strippet for perspektiver. Jeg stoler rett og slett ikke på mediene uten at det gjør meg til en motstander av MSM. Derfor kjøper jeg ikke "historien" om at Israels krig er for å "hjelpe" iranerne. Men de som vil kjøpe narrativet så må de gjerne gjøre det. Det er mange som støtter Israel uansett hva de enn gjør og det begynner mange å bli lei av. Det som bør forsøkes er diplomati, men krigshisseren Netanyahu saboterer alt slikt. Iran har rett til å forsvare seg mot imperialistene USA og Israel. Sistnevnte har tatt syrisk land etter krigen som skjedde der. Det er klart at de som snakker dritt om landet sitt mens de er trygge i et annet land ikke nødvendigvis er sannferdige. Et eksempel: da Rwanda-krigen pågikk fikk daværende president med sin familie asyl i Frankrike. En president som løp belgisk og fransk ærend ved å ødelegge landet sitt. Det er klart at disse nikkedukkene vil bli brukt politisk og gjort om til sannhetsvitner i propaganda øyemed. Mange av dere har trolig aldri vært i Iran og kan si lite om tingenes tilstand. Helt siden shahen ble styrtet har spesielt USA siklet etter iransk olje, men den iranske regjeringen ville nasjonalisere den. Dette falt amerikanerne tungt for hjertet og det ble satt i gang propaganda for å lage fundamentet for invasjon. Casus belli? Frigjøre det iranske folket. Yeah fucking right. Så må vi ikke glemme Saudi-Arabia som ser på Iran som sin store historiske fiende. Min støtte går til det iranske folket og ikke regjeringen. Jeg er samstemt med de iranerne som ikke ønsker amerikansk imperialisme i sitt land. Endret 17. juni av Boing_80 1 1
Tussi Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Boing_80 skrev (3 minutter siden): Derfor kjøper jeg ikke "historien" om at Israels krig er for å "hjelpe" iranerne. Selvsagt et ikke denne krigen for å hjelpe iranerne, det sier seg selv. Men det er mange iranere som håper på en bedre fremtid etter dette. Det har jeg desverre mine tvil om, geopolitikken i området tilsier noe annet 4 1
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Tussi skrev (2 minutter siden): Selvsagt et ikke denne krigen for å hjelpe iranerne, det sier seg selv. Men det er mange iranere som håper på en bedre fremtid etter dette. Det har jeg desverre mine tvil om, geopolitikken i området tilsier noe annet Hvis det er så selvsagt, hvorfor er det så mange krigshissere i denne tråden? Gaza-situasjonen er ikke løst. Diplomati er veien å gå. Nei til amerikansk og isralesk imperialisme. Endret 17. juni av Boing_80 2 1
ps5 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Det som trengs er en full reset. Det klarer ikke diplomati. 2 1
Boing_80 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni ps5 skrev (6 minutter siden): Det som trengs er en full reset. Det klarer ikke diplomati. Og hva er full reset slik du ser det?
Simen1 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) Boing_80 skrev (18 timer siden): Nei til amerikansk og isralesk imperialisme. Israel har et ønske om å ta Gaza og vestbredden som sine kolonier, det er klart. Men Iran da? Jeg kan ikke se for meg at Israel ønsker å ha de som koloni, så hva er det egentlig du tenker på her? Og USA da? Hvor ser du for deg at de ønsker en kolonistat? Eidt: Jeg tenker da på fysisk annektering og overstyring. Endret 18. juni av Simen1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå