Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Opp til 3 år og minimum 2-3 dager er ikke motsetninger. Tenk matematisk mindre enn eller lik-tegn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Simen1 said:

Opp til 3 år og 2-3 dager er ikke motsetninger. Tenk matematisk mindre enn eller lik-tegn.

Jo det vil jeg si. Dette er ikke matematisk logikk.

Skrevet
Folkflesk skrev (14 minutter siden):

Det er den som starter en krig som har hovedansvaret. Det har norske myndigheter vært rimelig klare på.

Det var liksom ikke Saddam Hussein som utløste krigen i 2003 heller.

Hvem startet denne krigen?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Netanyahu-regimet startet denne krigen. Forøvrig har vel Israel gjennom flittig bruk av lobbygrupper og støttespillere i USA vært med på å diktere amerikansk utenrikspolitikk i den regionen hvertfall de siste 30 årene. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (27 minutter siden):

Det er den som starter en krig som har hovedansvaret. Det har norske myndigheter vært rimelig klare på.

Det var liksom ikke Saddam Hussein som utløste krigen i 2003 heller.

Men krigen er ikke startet av Israel, det er oppskalering av en langvarig konflikt.

Iran sendte hundrevis av raketter mot Israel i 2024, de har tatt del av Palastina konflikten og støttet Hamas og Hezbollah, trent opp soldater. Iran har trolig deltatt og støttet hamas i 7 okt. angrepet. 

Israel har også sikkert gjort sitt, men dette er ikke noe uprovosert angrep.

Endret av MrL
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
MrL skrev (4 minutter siden):

Men krigen er ikke startet av Israel, det er oppskalering av en langvarig konflikt.

I følge Israel-vennene så har ikke Israel startet en eneste krig i hele sin historie, så nei takk til ørkenvandring med akkurat de kamelene. Har prøvd det før og vil gjerne ha igjen de timene av mitt liv.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Folkflesk skrev (4 minutter siden):

Må ha vært Sveits.

Det er Sveits som har finansiert og fasilitert Hamas, Hizbollah, Houthiene osv de siste tiårene for å angripe Israel? 

Godt mulig. Mye penger i sveitsiske banker har jeg hørt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Du kan gjerne ramse opp noen av de krigerne Israel startet. Husk å gjemme kontekst, det er ikke viktig.

Som sagt, jeg gidder ikke å diskutere ansvar for kriger med folk som er ideologisk overbeviste om at Israel aldri har gjort noe aggressivt. Da kan jeg likegodt møte opp på MIFFs neste vekkelsesmøte på Fornebu.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
MrL skrev (13 minutter siden):

Iran sendte hundrevis av raketter mot Israel i 2024, de har tatt del av Palastina konflikten og støttet Hamas og Hezbollah, trent opp soldater. Iran har trolig deltatt og støttet hamas i 7 okt. angrepet. 

Israel har også sikkert gjort sitt, men dette er ikke noe uprovosert angrep.

Krigen vi ser nå er en krig startet av Israel. Casus belli for israelsk aggresjon var ikke fordi Hizbollah sendte raketter på de ifjor det er fordi de kommer med noen tvilsomme påstander om atomvåpen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (16 minutter siden):

I følge Israel-vennene så har ikke Israel startet en eneste krig i hele sin historie, så nei takk til ørkenvandring med akkurat de kamelene. Har prøvd det før og vil gjerne ha igjen de timene av mitt liv.

Follk flest vet ikke hva som skjer og er lite oppdaterte. Israel har finansiert mye faenskap sammen med USA. Netanyahu påstod at Irak hadde atomvåpen og USA med England i spissen startet en krig. Så viste det seg at alt var en bløff. Det er kun hyklere som ikke vil erkjenne at planen er Stor-Israel. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Follk flest vet ikke hva som skjer og er lite oppdaterte. Israel har finansiert mye faenskap sammen med USA. Netanyahu påstod at Irak hadde atomvåpen og USA med England i spissen startet en krig. Så viste det seg at alt var en bløff. Det er kun hyklere som ikke vil erkjenne at planen er Stor-Israel. 

Iran står også bak mye faenskap, og planen der er å utslette Israel, som de har sagt flere ganger 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Hvordan da? Eneste mulighet for begge er luftkrig... Annet enn spion agenter eller proxy terrorister..

Man kan ikke gå inn fra noe sted annet enn fallskjerm soldater...

Skrevet
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Opp til 3 år og 2-3 dager er ikke motsetninger. Tenk matematisk mindre enn eller lik-tegn.

Takk for at du sa det jeg tenkte når jeg leste "opp til 3 år".

Det er en veldig merkelig vinkling når noen sier at Iran kan ha 90% anriket uran "tidligst om 2-4 uker", og så svares det med "nei, senest om 3 år" til "atomvåpen klart til å avfyres" :shrug:

Hvis det stemmer at Iran veldig målrettet har jobbet mot atomvåpen uten noen intensjon om å avbryte utviklingen, så er det egentlig ikke så nøye for meg om det var snakk om dager, uker, måneder eller "opp til 3 år". Som flere har understreket tidligere, så har dette atomprogrammet vært et problem i årtier. Deler av det som skjer nå burde kanskje ha skjedd for flere år siden.

Jeg syns også det er merkelig at det er så lett å skade atomkraftverkene, men ikke disse laboratoriene som kanskje er flere hundre meter under bakken? Det tyder jo på at Iran godt vet hva slags reaksjoner som er fornuftige å forvente på det Iran prøver å oppnå i disse labene...

Personlig så håper jeg at det som skjer nå er mindre fælt enn det man forhåpentligvis forhindrer fra å skje i fremtiden 🕊️

• Liker 4
Skrevet (endret)
Tussi skrev (13 minutter siden):

Iran står også bak mye faenskap, og planen der er å utslette Israel, som de har sagt flere ganger 

Og det rettferdiggjør det som utspiller seg på Gaza? Israel graver sin egen grav.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...