Tussi Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mr.M skrev (2 minutter siden): skal ikke utelukke at Israel på forhånd har alliert seg med en av de militante opposisjonsbevegelsene som eksisterer. Hvis denne skuddvekslingen ikke bare er enkeltstående tilfelle da, relatert til noe helt annet "trivielt" hvis det er opposisjonen, blir det interessant/spennende å se om de lykkes overta makten, eller om "prestestyret" er seiglivet. Tror de fleste opprørsgrupper er fullstendig klar over at de er innesperret mellom Iran og trolig fiendtlige land, og etter USAs handlinger i Syria i 2019 og Irak i 2003 stoler nok svært få på USA igjen. Israel er for langt borte til å kunne gi noen form for meningsfull bistand 1
OddZen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Gouldfan skrev (1 time siden): Israels Iron Dome anti skyts som er verdens mest avanserte anti luft skyts tar mye av det. Iran hevder at de har mye nye raketter som trenger igjennom anti luft skyts til Iron Dome.. men det koster jo da de så vidt jeg skjønner sender ut dummy raketter for å lure systemet. Takk for svar. Jeg var nok litt utydelig i spørsmålsstillingen. Jeg leser at Israel har luftherredømme over Teheran og mye av det som er viktig i Iran. Hvordan klarer de det?
Ballalaika Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Folkflesk skrev (11 minutter siden): Hadde vært fair om Israel hadde kunne tatt i mot hele den flyktningestrømmen de har skapt. Så kunne Jared Kuschner ha bygget opp "new beautiful houses", som den demente oransjemannen har lallet om. Som nevnt tidligere, de ba om det, og fikk blankt nei av en nordmann i FN el 4
Folkflesk Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Mr.M skrev (18 minutter siden): skal ikke utelukke at Israel på forhånd har alliert seg med en av de militante opposisjonsbevegelsene som eksisterer. Hvis denne skuddvekslingen ikke bare er enkeltstående tilfelle da, relatert til noe helt annet "trivielt" hvis det er opposisjonen, blir det interessant/spennende å se om de lykkes overta makten, eller om "prestestyret" er seiglivet. Ville tatt det meste av slikt med en neve salt før de blir gjengitt av større medier med en viss troverdighet. BBC nevnte et par eksempler på et par bilder som har blitt heftig resirkulert i henholdsvis Iran og Israel. Det første viser angivelig raketter som regner ned over Israel på nattehimmelen. BBC fant ut at bildet stammet fra januar og viste en av Musks mange havarerte raketter som var på vei mot jorda igjen. Det andre viste iranere som slåss mot politi i gatene. Dette viste seg å være flere år gammelt, fra protestene mot regimet i 2019. Dette er mao en del av propaganda-krigen. Endret 16. juni av Folkflesk 2 1
Mr.M Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Tussi skrev (1 minutt siden): Israel er for langt borte til å kunne gi noen form for meningsfull bistand nja, Israel har luftrom-herredømme og kan droppe mye hjelp fra oven etterhvert? Selvsagt ikke mens det iranske militæret forsatt henger sammen, men det har blitt hevdet at det er oppløsningtendenser og at iranske militære legger fra seg våpen å fordufter. (om det er sant eller fiende-propaganda aner jeg ikke) så, i et scenario hvor militæret går opp i limingen og, en opposisjons-gruppe evt. lykkes å få folkelig støtte, kan de lykkes. Hvor i landet aner jeg ikke, men kanskje Teheran er første prioritet, delvis pga. symboleffekten. Uansett, slike grupper blir ofte uglesett og stemplet som "terrorister" (også i EU/USA) men for all del, de fortjener en sjanse. (slik som med nye ledelsen i Syria)
Mr.M Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Tussi skrev (55 minutter siden): Tror de fleste opprørsgrupper er fullstendig klar over at de er innesperret mellom Iran og trolig fiendtlige land sant nok. det blir en tøff marsj i tilfelle. de vi har i tankene er vel PJAK (kurdisk gruppe), og PMOI (People's Mujahedin of Iran) https://pjak.net/en/ https://en.wikipedia.org/wiki/Kurdistan_Free_Life_Party https://english.mojahedin.org/ https://no.wikipedia.org/wiki/Folkets_Mujahedin men, det er bare spekulasjoner fra min side, mulig vi ikke er "der" ennå. Endret 16. juni av Mr.M
Folkflesk Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) OddZen skrev (53 minutter siden): Takk for svar. Jeg var nok litt utydelig i spørsmålsstillingen. Jeg leser at Israel har luftherredømme over Teheran og mye av det som er viktig i Iran. Hvordan klarer de det? Synes det er greit å trekke fra det stadige skrytet til Netanyahu når man bedømmer dette. En god del kilder tyder på at Israel har overtaket i luftrommet over vestlige Iran da Irans anti-luftvernsystem er redusert. Dette gjør at Israel lettere kan komme til med bombing. Men å sende jagerfly frem og tilbake over en så lang distanse er ikke noe du kan holde på med i evigheter heller. Så Israel vil nok snart se at handlingsrommet deres fort begynner å krympe. Og i forhold til atomprogrammet til Iran, så er situasjonen ikke spesielt endret fra før krigen startet: Israel har ikke våpen til å ta ut underfjeldske installasjoner og er derfor avhengig av at USA går inn i krigen. Noe jeg ikke ville satt pengene på at de gjør. Endret 16. juni av Folkflesk 2
Tussi Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mr.M skrev (Akkurat nå): sant nok. det blir en tøff marsj i tilfelle. de vi har i tankene er vel PJAK (kurdisk gruppe), og PMOI (People's Mujahedin of Iran) https://pjak.net/en/ https://english.mojahedin.org/ men, det er bare spekulasjoner fra min side, mulig vi ikke er "der" ennå. Problemet med PJAK, som er en gruppe jeg støtter helhjertet, er at Tyrkia ville gått inn militært og trolig etnisk renset de kurdiske områdene i Iran. De hater kurdere, og ihvertfall kurdiske militante under samme paraply som PKK. Jeg håper mer på et militærkupp og deretter rettigheter for minoriteter og kvinner. Jeg tror det blir en katastrofe hvis PJAK skulle vinne frem, for Tyrkia vil ikke godta det. Og hvis de skulle gjøre opprør og Revolusjonsgarden beholder makten, grøss og gru. De henrettet allerede veldig mange kurdere I Iran
Mr.M Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Tussi skrev (4 minutter siden): Problemet med PJAK, som er en gruppe jeg støtter helhjertet, er at Tyrkia ville gått inn militært og trolig etnisk renset de kurdiske områdene i Iran. De hater kurdere, og ihvertfall kurdiske militante under samme paraply som PKK. Jeg håper mer på et militærkupp og deretter rettigheter for minoriteter og kvinner. Jeg tror det blir en katastrofe hvis PJAK skulle vinne frem, for Tyrkia vil ikke godta det. Og hvis de skulle gjøre opprør og Revolusjonsgarden beholder makten, grøss og gru. De henrettet allerede veldig mange kurdere I Iran jau, er vel kanskje en berettiget frykt det. PMOI har muligens større mulighet å lykkes. (hvis regime faller)
Folkflesk Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Mr.M skrev (18 minutter siden): jau, er vel kanskje en berettiget frykt det. PMOI har muligens større mulighet å lykkes. (hvis regime faller) Problemet til Folkets Mujahedin, en venstreorientert gruppe, er at de valgte å støtte Saddam Hussein under krigen på 80-tallet, og etterpå. Spesielt de iranerne som husker dette føler ofte et enda sterkere hat mot denne gjengen enn regimet. Så dette er nok neppe en gruppe som kan samle iranerne. Noen har nevnt sjahens gamle familie som en mulighet, men det var vel en grunn til at de ble fjernet i 1979. Dette illustrerer vel egentlig at en av regimets styrker har vært en svak og splittet opposisjon. Endret 16. juni av Folkflesk 1 2
JK22 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni (endret) OddZen skrev (3 timer siden): Israel har luftherredømme over Teheran og mye av det som er viktig i Iran. Hvordan klarer de det? USA. Et militært kampfly som er tungt armert, trenger brensel, og på 2,000 km er det simpelt ikke mulig selv med alle brenselstanker man kunne henge på kampflyet, som må etterfylles - og for å ha kapasitet til rådighet for hele 200 fly døgnet rundt må man ha et par dusin tankfly til rådighet. Det er kraftige indisier på at amerikanske tankfly over østre Syria og Irak hovere der som flygende bensinstasjoner fordi opptak derfra viser fly nærmest sto i kø før de kom inn i Iran og deretter tilbake til Israel. Bare USA har en så stor tankflyflåte utstasjonert i Jordan, Bahrain og Saudi-Arabia som så langt hadde vetoet bruk av kampfly muligens fordi de ikke forestilt seg et totalt kollaps av det iranske luftforsvaret. i et dusin år hadde israelerne også arbeidet med å utvikle svære langavstands speider/angrepsdronefly som Eitan for akkurat et slikt scenario som vi ser i dag, selv om de fleste militæreksperter avvist dette for å være altfor overoptimistisk - nå sitter disse i vantro og bevitner hvordan de israelske droneflyene dominere hele det iranske luftrommet. Dette gjør det nærmest umulig for de iranske militære å ha operasjonsfrihet som sett med det siste angrepet på Israel mandag kveld. Og; du har ikke fulgt med mine innleggene gjennom tråden. Det er en femtekolonnisthær som trolig talt flere hundre på det minst, og tusener på det meste, som gjennomførte verdenshistoriens meste vellykkede femtekolonnistaksjon fordi disse tok ut radarstasjoner, kommandofasiliteter, hjulpet kampfly under likvideringsangrep på høytstående offiserer, luftvernsvåpensystemer og overvåket de iranske rakettstyrkene. Aldri tidlig har en krig blitt vunnet så raskt gjennom femtekolonnistaktivitet og fordekte assistanse i brudd på ære- og moralnormer knyttet til krigsvirksomhet, slik at selv Putin ville ha funnet dette svært beundringsverdig. Endret 17. juni av JK22 5 2 1
JK22 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Etter Trump på egen ansvar "beordret" evakuering av Teheran samtidig som han antyder at det er for sent for Iran å få en "deal" har det gått meget raskt, han forlot G7-møtet før det fullføres og drar rett hjem til et krisemøte, sannsynlig fordi han hadde bestemt seg for å slutte seg til den israelske angrepskrigen på Iran som har blitt nærmest forsvarsløst. Millioner flykter nå halsløst ut av den iranske hovedstaden mens det kranker innad i regimet hvor det er sterke motsetninger fra før, som har kommet til overflaten. Alt tyder på at den andre opsjonen med amerikansk tilslutning til det israelske angrepet på Iran vil bli gjort til realitet. 2 1
JK22 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Dette er mulig sist akt i presteregimets svanesang i møte med Israel. Det kommer flere og flere tegn på voksende tendens på kaos og forvirring i selve Iran, Trumps trusler mot Teheran hadde kommet som et så stort sjokk, at både regimelojalistene og regimemotstandere realisere at regimets endetid kan ha kommet. I Libanon, Jemen og Irak er det latt merke til et stemningsskift hos kreftene som hadde basert seg på iransk støtte, hvilken kan tyder på at disse ikke er villig til å gå i krig for et fallende regime som hadde i ett år blitt en indirekte fare pga. israelske muldvarper i IRGC-hierarkiet. Det er slutt på angrep på Israel, selv Hamas har gitt opp. Et sikkert tegn på regimekollaps er når fanger kommer fri. Det er rapporter om at både sivilfanger og politiske fanger kan ha kommet på frifote i Teheran, hvor det kunne sees at myndighetene lot til å ha uteblitt, ingen portforbud, ingen unntakstilstand, svært lite annet - det nasjonale maktsenteret kan være i ferd med å falle sammen. 4 1 1
obygda Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Snikpellik skrev (1 time siden): Trump er jo en dust..Han har null forståelse for at å evakuere 10 millioner mennesker er en umulighet. Og går man inn og teppebomber et tett befolket område hvor 10 millioner bor så snakker vi brudd på alle mulige etiske og moralske regler. Men slike har jo Trump aldri hatt..ei heller Netanyahu. I deres øyne er nok ikke Irans befolkning ekte mennesker...men en undergruppe av mindre verdi.. 2
iMarius Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Trump: – Alle i Teheran bør evakuere umiddelbart Igjen viser Trump hvor egoistisk han er. Nekter å skrive under på G7 sin felles uttalelse om de eskalering, men drar heller hjem for å "løse" konflikten selv. Dette gjør han kun fordi han etterpå kan si at det var HAN som løste konflikten, og ingen andre. Han er og forblir en søppelskalle. 3 1
Folkflesk Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Trump er nå så ustabil i oppførselen at man snart må erklære ham offisielt dement. Først forhandler han med Iran, så støtter han retorisk et israelsk angrep, før han avbryter en G7-møte der han først og fremst forteller om at Putin har blitt dårlig behandlet, og nå twitrer han som en gærning mens han sender ut illevarslende utsagn om noe "great" som skal skje. Helt utrolig oppførsel og de andre lederne må vel bare konkludere med at han har mistet det. Så får vi se om han nå er rekruttert til Netanyahu sine planer, som man alltid kan anta er verre enn man tror. 5 2
Scarvo Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Sånn rent hypotetisk: det virker som om Israel til en hver tid har kontroll på hvor samtlige med en høyere rolle i det iranske forsvaret befinner seg. Senest nå meldes det at øverst-kommanderende også skal være drept. Dersom Israel nå kvitter seg med landets øverste leder, hva man kan realistisk forvente i retur fra Iran?
Simen1 Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni obygda skrev (3 timer siden): Trump er jo en dust..Han har null forståelse for at å evakuere 10 millioner mennesker er en umulighet. Og går man inn og teppebomber et tett befolket område hvor 10 millioner bor så snakker vi brudd på alle mulige etiske og moralske regler. Men slike har jo Trump aldri hatt..ei heller Netanyahu. I deres øyne er nok ikke Irans befolkning ekte mennesker...men en undergruppe av mindre verdi.. Det er ingen tegn til teppebombing så langt. Siste tall jeg så var 224 døde sivilister pr søndag kveld. Der mange av de sivile hadde tilknytning til atomvåpenprogrammet eller var militærtopper. At det går med noen ~10 ekstra per VIP er ikke veldig mye. Det er veldig langt mellom realiteten og den retorikken du har her. 4 1 1
Gouldfan Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni OddZen skrev (10 timer siden): Takk for svar. Jeg var nok litt utydelig i spørsmålsstillingen. Jeg leser at Israel har luftherredømme over Teheran og mye av det som er viktig i Iran. Hvordan klarer de det? Jagerfly og droner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå