Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øreskylling mest vanlig i Norge - En uting?


Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt det slik at i Norge så er det mest vanlig at ørevoksfjerning foregår via øreskylling enten hjemme eller hos fastlege/hørselsklinikk.  Dette er for eksempel noe som praktiseres stikk motsatt i England. Her både anbefaler og fraråder de fleste audiografer å bruke øreskylling da de mener dette kan gjøre veldig stor skade både på øregang og trommehinne. I stedet har mange hørselsklinikker i England spesialert seg på mere skånsomme metoder for øvervoksfjerning med blant annet såkalt "microsuction" som det heter på engelsk. Altså at ørevoksen blir sugd ut av øret via et redskap med lavt sugetrykk, noe som etter min mening virker å være mer logisk og riktig måte å gjøre ørevoksfjerning på.

Endret av magirus78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (11 timer siden):

Er nok en uting ja. Først og fremst er det veldig unødvendig.

Det er mye lettere og tryggere å la noen med stødig hånd, helst en lege, plukke ut hardnet ørevoks med spesialverktøy.

Ja nettopp

Lenke til kommentar

Har skyllet ørene en sjelden gang når det er mye gruff inni der, som regel hvis jeg har hatt vondt i halsen og ørene i forbindelse med forkjølelse. Har da brukt middel som jeg har kjøpt på apoteket og skyllt med ballong.  

Hvis det er mange som skyller ørene ofte, så kan det være like mye misbruk av det som å skylle nesa med Otrivin, som medfører at folk blir mer plaga. 

Selv får jeg følelsen av å være tett i øra hvis jeg bruker ørepropper, så jeg lar være å bruke det.

Ble "støvsugd" i det ene øret på ØNH for mange år siden. Måtte ha mange behandlinger siden jeg hadde en ørebetennelse som ikke ga seg. Tok 3 måneder før det forsvant, det danna seg eksem i øret pga. betennelsen og verken som rant. Det ble mange runder med lokal antibiotika og lokal kortisonbehandling.  Har ikke hatt det siden. 

Folk som plages mye med ørene må få det sjekka og ikke pirke seg i ørene med q-tips eller lignende. 

Lenke til kommentar
On 4/5/2024 at 11:52 PM, magirus78 said:

Dette er for eksempel noe som praktiseres stikk motsatt i England. Her både anbefaler og fraråder de fleste audiografer å bruke øreskylling da de mener dette kan gjøre veldig stor skade både på øregang og trommehinne.

Det er mange "rare" tradisjoner ute og går. En gang ble jeg nektet å bli servert kaffe og isdessert samtidig på en engelsk restaurant. Vekslingen mellom det varme og det kalde ville gjøre at tennene kom til å sprekke, sa de. Og de hadde det fra lege-hold, så de tok det alvorlig. Til slutt klarte jeg å overbevise dem om at det kom til å gå bra, men det var på mitt eget ansvar og de ville ikke ta på seg noe skyld om jeg plutselig skulle sitte der med munnen full av "tanngrus". (Det gikk bra.)

Hvis skylling med vann gjøres skånsomt, så er det ikke farlig for øret og trommehinnen. (Jeg hadde selv noen runder med det da jeg var i 20-årene. Da var det noen hos bedriftslegen som gjorde det. Senere kjøpte jeg meg et "kit" i USA, men det har jeg ikke hatt bruk for ennå. Typisk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte øreskylling/ballong på apotek i fjor etter å ha fått en vokspropp med væske bak (veldig irriterende). Virket veldig skånsomt på meg - det er jo kjemikalier som løser opp voksen og i og med at det selges reseptfritt på apotek skal det per definisjon være helt trygt å bruke.  Ikke merket noe negativt ift øregang/hørsel og hifi er en hobby.  

Men alt med måte.  Vannforgifting er også mulig om du drikker 2L vann på 20 min: https://www.forskning.no/mat-og-helse-vann/derfor-kan-du-do-av-a-drikke-for-mye-vann/2242040

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Rune_says said:

det er jo kjemikalier som løser opp voksen og i og med at det selges reseptfritt på apotek skal det per definisjon være helt trygt å bruke.

"kjemikaliene" er hovedsaklig en nøytral olje. En nøytral matolje gjør akkurat samme jobben til ca 1% av prisen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (57 minutter siden):

"kjemikaliene" er hovedsaklig en nøytral olje. En nøytral matolje gjør akkurat samme jobben til ca 1% av prisen.

Vel, holder en knapp på noe som er testet til formålet og helt trygt for egenbehandling fremfor å evt ende opp med  matoljerester i øret som harskner og gir grobunn for infeksjoner.

Lenke til kommentar

Det du får på apoteket er en ganske annen måte å gjøre det på enn det som gjøres på legekontoret. Ihvertfall det jeg har prøvd. På apoteket får du en olje som skal løse opp en stund og så skylles det ut noenlunde forsiktig med lunkent vann. Jeg har fått skylling på et vanlig legekontor en gang og det var et helsikkens spetakkel i øret mens det sto på. Opplevdes litt som en høytrykkspyler i øret. Og så har jeg fått en rengjøring hos øre/nese/hals-spesialist en gang jeg var der for noe annet. Det var en langt mer skånsom og mindre voldsom opplevelse. Foretrekker den siste hvis jeg får velge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser jeg har fått masse forskjellige svar her nå, og det takker jeg for. Samtidig var jeg mest ute etter å klarert litt rundt dette at det i Norge ser ut til å være mest vanlig med øreskyll både hos fastegekontor og hos spesialist. mens det for eksempel i England er blitt mer vanlig med mer skånsomme metoder som såkalt "mircrosuction" for fjerning av ørevoks o.l fra ørene. 

Jeg vet ikke om det er noen forskjeller i Norge versus England når det gjelder audiologi, men jeg har forstått det slik at det er slike audiolog-klinikker mange går til i Engalnd for å få fjernet ørevoks. 

Endret av magirus78
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (24 minutter siden):

Det er ingen problem med øreskylling. Det blir ingen skade på verken trommehinne eller øregang. Jeg vil gjerne se noen velbegrunnede påstander, dvs kildereferanser, til hvorfor skylling av øregang med lunkent vann er skadelig. 

Enig.

Når jeg skyller, sprayer jeg først spray inn som løser opp voksen, deretter gjør jeg den sprut inn, sug ut tingen. Funker flott.

Bare når øret er plagsomt da, når det begynner å bli trommesolo konsert og sånn skyller jeg og dritten renner ut.

RRhoads skrev (På 8.4.2024 den 3:09 AM):

Jeg bruker q-tips. Har hørt advarslene, men det har gått bra i 45 år. Har vide øreganger.

Sist jeg brukte q-tip endte jeg opp med å dytte en hard gammel forsteinet klump lenger inn, noe som forandret situasjonen fra «plagsom» til «smertefull og prekær» og nødvendiggjorde å få den sugd ut, den så ut som en over middels stor grus.

Lenke til kommentar
Entern skrev (12 minutter siden):

 

Sist jeg brukte q-tip endte jeg opp med å dytte en hard gammel forsteinet klump lenger inn, noe som forandret situasjonen fra «plagsom» til «smertefull og prekær» og nødvendiggjorde å få den sugd ut, den så ut som en over middels stor grus.

Høres ikke godt ut. 

For meg er problemet at jeg svetter mye i øra. Bruker en del hørselvern, og hvis jeg ikke tørker inni der begynner det å klø. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (28 minutter siden):

Høres ikke godt ut. 

For meg er problemet at jeg svetter mye i øra. Bruker en del hørselvern, og hvis jeg ikke tørker inni der begynner det å klø. 

Da er det nok lurt å tørke seg grundig i øra ja :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...