Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alzheimer risiko å ha "hjernedød" jobb?


Gjest a78fd...4de

Anbefalte innlegg

Gjest a78fd...4de

Hei gode og dyktige mennesker. 

Er det noen her som er oppdatert på Alzheimer? 

Jeg er voksen mann over midten av livet. Har i mange år hatt jobb med mye ansvar, tillit og påkjenninger. 

Skiftet til en jobb som krever lite av meg. Nå har jeg etter noen år kommet i et spor der jeg har ødelagt min karriere og CV med å være for lenge i en jobb. En jobb som selvsagt har en funksjon osv, men hvem som helst kan gjøre jobben og det krever ingen kunnskap eller utdanning for å utføre arbeidet. Man får heller ingen feedback på det man gjør osv. 

Har blitt bekymret for hvordan det påvirker mental kapasitet å være i en jobb, der man kan "har ganske hjernedød aktivitet". Når hjerne og intellekt på ingen måte utfordres eller må jobbe, på den tiden man er mye borte: På jobb. Her i turnus. 

Finnes det forsking på "hjernedøde" jobber og økt risiko for Alzheimer?

Forstår det slik at hjernetrim er viktig. Mulig jeg bommer helt, at Alzheimer rammer totalt tilfeldig ut fra gener? 

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a78fd...4de

TS. Ikke meningen å provosere med ordet "hjernedød jobb". Jeg kaller en spade for en spade. Noen jobber, som det stadig blir mindre av, krever nesten ingenting av deg.

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Lenke til kommentar
Gjest a78fd...4de

TS her. Hva jeg jobber med er ikke viktig. Ønsker ikke å fornærme noen.

En jobb som har vært åpen for alle å søke og lite krav utover å holde seg våken.

Tema er min bekymring for å ikke bruke hodet. Kan ikke dra fram hjernetrim aktiviteter i arbeidstiden heller. Jeg er heller ikke den skarpeste kniven i skuffen 😳

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er forsket på akkurat dette. Om du syns at hjernen råtner bort på jobb, så tenker jeg det er desto viktigere at du bruker den litt på fritiden. Utdanning er nevnt som noe som kan virke forebyggende mot demens. Du trenger ikke nødvendigvis gå i gang med mastergrad, men hva med et årsstudium i noe du syns er interessant? Lær et nytt språk? Lær et instrument? Bare finn på noe for å aktivisere de små grå. 

Flere tips her: https://www.forskning.no/partner-alzheimer-depresjon/ti-grep-for-a-forebygge-demens/266680

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Guest a78fd...4de said:

Hei gode og dyktige mennesker. 

Er det noen her som er oppdatert på Alzheimer? 

Jeg er voksen mann over midten av livet. Har i mange år hatt jobb med mye ansvar, tillit og påkjenninger. 

Skiftet til en jobb som krever lite av meg. Nå har jeg etter noen år kommet i et spor der jeg har ødelagt min karriere og CV med å være for lenge i en jobb. En jobb som selvsagt har en funksjon osv, men hvem som helst kan gjøre jobben og det krever ingen kunnskap eller utdanning for å utføre arbeidet. Man får heller ingen feedback på det man gjør osv. 

Har blitt bekymret for hvordan det påvirker mental kapasitet å være i en jobb, der man kan "har ganske hjernedød aktivitet". Når hjerne og intellekt på ingen måte utfordres eller må jobbe, på den tiden man er mye borte: På jobb. Her i turnus. 

Finnes det forsking på "hjernedøde" jobber og økt risiko for Alzheimer?

Forstår det slik at hjernetrim er viktig. Mulig jeg bommer helt, at Alzheimer rammer totalt tilfeldig ut fra gener? 

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Det gjøres mye forskning på Alzheimer, men jeg kan ikke huske at selve jobben du gjør vil være en direkte årsak til at sykdommen oppstår. Noen år siden jeg var ferdig med studiene, men jeg følger litt mer fortsatt.

Alzheimer kommer av økning i celledød i hjernebark og hippocampus. Personer med Alzheimer virker å ha forstyrrelser i en del av nevrotransmitterne, som dopamin og noradrenalin. Det er genetiske grunnlag. Og det er noen proteiner (to ulike..?) som virker å være en større mengde av i hjernen til pasientene enn hos andre.

Ingenting i forskningen peker på spesifikke handlinger eller oppgaver som forårsaker dette. Men god fysisk aktivitet virker å ha en viss effekt på å unngå sykdommen. Som ofte drar med seg andre egenskaper som normalt blodtrykk, unngå røyking, fornuftig kosthold osv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kjenner ikkje til forskning som tilseier at yrkesvalget er viktig.

Det er heller ikkje slik at hjernetrim generelt sett har førebygger Alzheimer. Det som likevel er sant er at det du øver mykje på blir du også god i. Blant anna har forskning vist at jo fleire språk du kan flytande jo betre ordforåd har du når du får Alzheimers, teorien bak det er at når du startar å gløyme enkelte ord så kan fleirsprsåklege hente fram ordet som representerer det dei vil seie frå eit av dei andre språka, og at når ein fyrst har funnet ordet på eit språk så er det berre å oversette til språket ein vil uttrykke seg på. Så god språkkompetanse kan gjere det lettare å uttrykke seg når ein blir gamal og dement, men det vil ikkje hjelpe på å bli god til å ikkje gløyme ansikt.
Men derimot dersom ein brukar mykje tid på å bla i fotoalbum og "pugger" ansiktet til venner og familie så vil det mest truleg ta mykje lenger tid før du ikkje lenger husker ansiktet til venner og familie.

 

Har du ein superintelektuell jobb der du dagleg virkeleg jobbar mentalt med å kalkulere bæreevna til bruer eller rentekostnaden på huslån så vil du nok også når du blir gamal og dement lengre kunne klarere å utføre akkurat disse arbeidsoppgåvene som du har trent på heile yrkeslivet, men denne mentale aktiviteten er ikkje nødvendigvis overførbar til meir kvardagslege ting som kan motvirke konsekvensane av å få Alzheimer.

 

Og strengt tatt, har du ein "hjernedød" jobb så gir jo det massevis av muligheit til å verkeleg la tankane svirre og utfordre deg mentalt. Står du ved samlebandet på ein fabrikk så kan du jo heilt fint terpe på den store gangetabellen eller tenke ut ditt neste sjakktrekk om du berre vil. For akkurat slik mentaltrening er litt vanskeleg om du har ein jobb som krev all din mentale konsentrasjon.
Eg er nok ganske sikker på at det nok er mykje viktigare kva du gjer på fritida som stimulerer deg, enten det er at speler Bridge på onsdagskveldane eller du går søndagstur på fjellet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a78fd...4de

TS. Takker for innspill. Fysisk helse er et moment ja. Har ca 20 år igjen i yrkesliv. Bekymrer meg for lav kognitiv utvikling/stimuli. Er nok en kombo av skam også, med å bli asosial over å ha jobben jeg har. 

Jobben er der man er i halve tiden av våken tilstand. 

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Lenke til kommentar
Gjest 40a5d...b97

En jobb som du snakker om TS er ikke godt for deg.

Regner med at det er lite sosialt som skjer også?

Det funker fint i 5 år.. Men så burde en begynne å se etter steder hvor man kan få litt stimuli i hverdagen...Du tilbringer halvparten av din våkne tid på jobb mer eller mindre.. Er viktig at det gjør deg godt. 

Du vet selv svaret, jeg bekrefter det du tenker..Nå gjør noe med det.

Jeg tok over en slik jobb for en kar noen år tilbake. Jeg skjønner godt hvor deilig det kan være å forbli i en slik situasjon, men det er bare noe du tror..Når du får jobb, ansvar og tilbakemeldinger..Så vokser du som person og trives bedre.

Kan bare anta at du går rundt å føler på lite mestring. Noe som heller ikke er bra.

Slike jobber er også enkle å finne erstattere til..Er garantert noen du kjenner rundt deg som kan tenke seg en slik jobb, da gjør du det lettere for arbeidsgiver å gi slipp også.

Anonymous poster hash: 40a5d...b97

Lenke til kommentar
Gjest a78fd...4de skrev (9 timer siden):

Hei gode og dyktige mennesker. 

Er det noen her som er oppdatert på Alzheimer? 

Jeg er voksen mann over midten av livet. Har i mange år hatt jobb med mye ansvar, tillit og påkjenninger. 

Skiftet til en jobb som krever lite av meg. Nå har jeg etter noen år kommet i et spor der jeg har ødelagt min karriere og CV med å være for lenge i en jobb. En jobb som selvsagt har en funksjon osv, men hvem som helst kan gjøre jobben og det krever ingen kunnskap eller utdanning for å utføre arbeidet. Man får heller ingen feedback på det man gjør osv. 

Har blitt bekymret for hvordan det påvirker mental kapasitet å være i en jobb, der man kan "har ganske hjernedød aktivitet". Når hjerne og intellekt på ingen måte utfordres eller må jobbe, på den tiden man er mye borte: På jobb. Her i turnus. 

Finnes det forsking på "hjernedøde" jobber og økt risiko for Alzheimer?

Forstår det slik at hjernetrim er viktig. Mulig jeg bommer helt, at Alzheimer rammer totalt tilfeldig ut fra gener? 

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Godt poeng.
Arbeidslivets parter er opptatt av at jobben skal være utviklende og lærerik, nettopp for å unngå sykdom og lite engasjement.
Hvis det er personalavdeling og medarbeidersamtaler, er dette veien å gå. Seriøse arbeidsgivere setter pris på initiativ.
En bekjent av meg hadde det på samme måte og var i ferd med å resignere/sykemelde/førtidspensjonere seg.
Der gikk flere kollegaer sammen om saklig kritikk og det endte med at sjefen ble forflyttet.

Lenke til kommentar

En hobby som krever noe av deg er bra for helsa. Ideelt sett tror jeg at en mentalt krevende jobb i kombinasjon med en hobby som er fysisk og litt mental er best. 

I mangel på det, så er sånne ting som tømrerarbeid noe jeg synes er veldig kjekt. Jeg må finne ut hvordan jeg skal løse oppgaven, og bruke verktøy riktig, samtidig som det er ganske fysisk. Å drive med det på heltid er nok ikke kjempesunt.

Lenke til kommentar
Gjest a78fd...4de

TS her. Takker for gode innspill. 

Jeg hadde en ide om viktigheten av å holde god stimuli og aktivitet i synapser i hjernen. At hjernetrim har viktig. Altså utfordringer man skal løse og sette hjernen i aktivitet. 

At monotone, automatiserte handlingsmønstre i en jobb kan være negativt for god hjerneaktivitet, dermed også økt risiko for Alzheimer. 

En jobb med null feedback og følelse av å være verdiløs, der man ses litt som samfunnets restekurv, stimulerer også lite. Kan nyte det litt til tider. Da overgangen fra tidligere er enorm. Eneste likhet er lav lønn, nå megetvlav lønn. Det går litt på menneskeverdet løs også. Stygg tanke, for skal jo være og er takknemlig for å ha en jobb. 

Anonymous poster hash: a78fd...4de

Lenke til kommentar
Gjest a78fd...4de skrev (9 timer siden):

En jobb med null feedback og følelse av å være verdiløs, der man ses litt som samfunnets restekurv, stimulerer også lite. Kan nyte det litt til tider. Da overgangen fra tidligere er enorm. Eneste likhet er lav lønn, nå megetvlav lønn. Det går litt på menneskeverdet løs også. Stygg tanke, for skal jo være og er takknemlig for å ha en jobb. 

Ein slik jobb er nok ikkje bra for den mentale helsa generelt sett, men det er ikkje haldepunkt for å knytte dette til faren for å få Alzheimer, eller kor alvorlege plager ein får av sjukdomen.

Det vil nok ikkje være ein ulempe å få mental stimulering, men samtidig er det nok heller ikkje strengt nødvendig for det er ingenting som tyder på at du visner vekk mentalt sett av ein hjernedød jobb, men du vil sjølvsagt kunne gløyme kunnskap og ferdigheiter som du ikkje lenger bruker aktivt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest a78fd...4de skrev (På 2.4.2024 den 11:02 AM):

 

Har blitt bekymret for hvordan det påvirker mental kapasitet å være i en jobb, der man kan "har ganske hjernedød aktivitet". 

Anonymous poster hash: a78fd...4de

"Forskerne ser en sammenheng mellom yrke og demens
En ny studie fra FHI i samarbeid med Oslo universitetssykehus viser at personer med mindre mentalt krevende yrker, har over 40 prosent høyere sannsynlighet for å utvikle demens etter fylte 70 år sammenlignet med mer mentalt krevende yrker."

https://www.nrk.no/buskerud/ny-unik-studie-fra-fhi-viser-at-valg-av-yrke-kan-ha-betydning-for-utvikling-av-demens-1.16844816

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig mye innsikt på dette men mener å ha lest eller hørt tidligere at det ikke finnes en sånn direkte sammenheng mellom mental stimuli og risiko for demenssykdom. Så hvis det stemmer at lite stimulerende jobb øker sannsynligheten for demens/alzheimer med over 40%, når så mange som 14% blir rammet allerede som 70-åring, så er jo det oppsiktsvekkende. Da blir man altså demenssyk mens man fortsatt har flere år igjen av arbeidslivet, og er syk hele sin pensjonisttilværelse. Hvis det stemmer så burde lite stimulerende jobber komme med en gigantisk varseltrekant og kanskje bli forbudt. Som det skrives i nevnte artikkel så er demens en sykdom mange dør av. Noe som øker risikoen for å få en invalidiserende og dødelig sykdom med 42% er grunn til stor bekymring, sett med folkehelseøyne.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...