Gå til innhold

Betale restskatt før 31. mai?


Anbefalte innlegg

Fra denne artikkelen (sikkert betal): https://www.vg.no/dinepenger/skatt/i/660JwQ/hallgeirs-10-beste-skattetips

Quote

PS: Betal restskatten før 31 mai!

De siste årene har det ikke kostet noe særlig å betale restskatten seint. «Strafferenta» på restskatt var lik eller nær null. Men ikke nå lenger! Går du over fristen 31 mai, må du betale 3,51 % rente til staten. Ikke så mye, tenker du? Tenk om igjen. Den effektive årsrenta er på skyhøye 23 % hvis den betales i august (litt mindre om den deles på to terminer). Det skyldes at nettorenta på 3,51 % må gjøres om til en effektiv årsrente før skatt, for å sammenlignes med ordinære renter. Derfor: Betal før 31 mai!

Jeg ender opp med mellom 40k og 60k i restskatt, så får i utgangspunktet ikke betalt det før i midten av juni når feriepengene kommer.
 

Det høres ut på ordlyden over som at man får 3.51% påslag fra en dag til en annen, men er det ikke heller slik at renten på 3.51% starter å løpe fra og med den 31. mai? Så om jeg betaler noen uker senere så ja, jeg må betale noe renter, men ikke flere tusen.

Hvordan er det? Jeg kan jo i teorien få betalt dette via kredittkort som er rentefritt i noen dager frem til jeg betaler ned med feriepenger, men er ikke særlig gira på en sånn løsning.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel noe sånt som at om du ikke betaler innen 31. mai, får du umiddelbart lagt på renter for den tiden som allerede har gått frem til 31. mai. Derfor er det spesielt i år ganske viktig å få betalt inne fristen for å ikke måtte ut med ganske mye i renter. Det vil derfor lønne seg å betale med kredittkort (Bill Kill) for å få rentefri utsettelse den ekstra måneden du trenger, øke boliglån, eller ta en annen form for kortvarig lån med lavere rente enn det du vil utløse av å betale restskatten etter fristen.

Endret av Chr1stian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der som står stemmer. Selv bruker jeg rammelånet, men ikke alle som har mulighet til det. Har du ingen venner/familie du kan låne av noen ukers tid?

I tillegg kan man spare 95 kr på å betale 95 kr for lite. Årsaken til 95 er at det blir under 100 kr når rente legges til. Mulig 96 også går, men så kald fisk er jeg ikke.

Endret av General Sniff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 28.3.2024 den 10:24 AM):

Fra denne artikkelen (sikkert betal): https://www.vg.no/dinepenger/skatt/i/660JwQ/hallgeirs-10-beste-skattetips

Jeg ender opp med mellom 40k og 60k i restskatt, så får i utgangspunktet ikke betalt det før i midten av juni når feriepengene kommer.
 

Det høres ut på ordlyden over som at man får 3.51% påslag fra en dag til en annen, men er det ikke heller slik at renten på 3.51% starter å løpe fra og med den 31. mai? Så om jeg betaler noen uker senere så ja, jeg må betale noe renter, men ikke flere tusen.

Hvordan er det? Jeg kan jo i teorien få betalt dette via kredittkort som er rentefritt i noen dager frem til jeg betaler ned med feriepenger, men er ikke særlig gira på en sånn løsning.

Om du betaler etter 31. mai får du renter helt fra 1. juli i fjor.

"Betaler du etter 31. mai er renten på 3,51 prosent. Renten beregnes fra 1. juli i inntektsåret, altså året før du leverer skattemeldingen, frem til du betaler. Det betyr at hvis du for eksempel har fått restskatt for inntektsåret 2023, som betales i august 2024, legger vi på renter på beløpet fra 1. juli 2023 frem til betalingsdato."

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/

Jeg har selv godt og vel 188 000 i restskatt denne gangen og betaler selvfølgelig 31. mai.

Endret av Gjerrigknarken
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (På 28.3.2024 den 11:09 AM):

Årsaken til 95 er at det blir under 100 kr når rente legges til. Mulig 96 også går, men så kald fisk er jeg ikke.

I verste fall ville ein då måtte betale 103,50 i restskatt, så dette er vel ikkje akkurat noko som går ut over nattesøvnen for å seie det slik.

Retting: Som det går fram ovanfor er det 3,51% per år, så då vil det kanskje bli rundt 104 kr.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 minutter siden):

I verste fall ville ein då måtte betale 103,50 i restskatt, så dette er vel ikkje akkurat noko som går ut over nattesøvnen for å seie det slik.

Retting: Som det går fram ovanfor er det 3,51% per år, så då vil det kanskje bli rundt 104 kr.

Jeg vet hva 100 kr er. Å utnytte systemet på denne måten er jo mest på gøy, ikke fordi 100 kr er mye.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eg er einig i at dette kan vere eit sjeldan eksempel på at det kan svare seg å betale ei rekning med kredittkort, men gevinsten blir ikkje stor. Om ein brukar kredittkortet til fleire ting er det heller ikkje gitt at ekstra betaling til kredittkortet dekkar kontantuttak før anna uteståande gjeld, så om ein skal vere sikker på å unngå meir renter enn nødvendig må ein betale inn heile gjelda ved fyrste høve.

Dersom eg hadde nokre kroner til overs ville eg ha brukt desse til å betale inn restskatten innan 31/5, og så heller brukt kredittkortet så mykje som mogeleg til varekjøp. Og så brukt feriepengane til å betale kredittkortrekninga. Då ville ein sleppe renter fullt ut.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (5 minutter siden):

Jeg vet hva 100 kr er. Å utnytte systemet på denne måten er jo mest på gøy, ikke fordi 100 kr er mye.

Det eg prøvde å påpeike er at uttrykket "kald fisk" ikkje er det rette ordvalet her.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 30.3.2024 den 8:32 PM):

Det eg prøvde å påpeike er at uttrykket "kald fisk" ikkje er det rette ordvalet her.

Og det jeg prøvde å påpeke, var at jeg spøkte omkring hvor viktig denne hundrelappen var, herunder også om bruken av uttrykket "kald fisk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...