Gå til innhold

Vipps og felles lønskonto


Anbefalte innlegg

Kona og eg ynskjer å ha ein felles lønskonto for å gjere økonomien meir oversiktleg. Når eg kontaktar banken så får eg beskjed om at i så fall kan berre kontoeigar kan bruke Vipps, for det er eit krav å ha eigen bankkonto. 🤔

Eg har søkt noko på nettet, men eg vert ikkje heilt klok. Eg tenkte ikkje dette var noko problem viss ein bruka Vipps med kredittkort eller bankkort? Ein vil gjerne ikkje kunne betale rett til/frå bankkonto, men det kan me leve godt med. 

Eller tek eg feil? Må ein ha eigen løns-/brukskonto for å i det heile teke kunne bruke Vipps? 🤔

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Vipps kan kobles til andre bankkontoer enn lønnskontoen, inkludert kredittkort. 

At Vipps kan kobles til flere av sine egne bankkontoer og kredittkort er greit.

Men kan Vipps kobles til en som kun disponerer bankkontoen min, eller må den personen også være eier av bankkontoen/kredittkortet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men korleis skal ein då tolke dette, som òg står på nettsidene til Vipps? 

Sitat

Kan jeg legge til en felleskonto i Vipps?

Ja, hvis du står som eier av felleskontoen kan du legge den til som betalingskilde i Vipps. Det er ikke mulig å ha samme konto registrert på to profiler samtidig.

Når du legger til en konto i Vipps, sjekker vi eieren av kontoen automatisk. Derfor vil ikke en disponent av felleskontoen kunne legge til kontoen i profilen sin.

Er du disponent på felleskontoen, og har eget kort knyttet til kontoen? Da kan du legge til kortet i profilen din og bruke det til å betale med.

Det siste avsnittet ville eg tolka som at ein kan kople til berre eit bankkort, og at alt er OK så lenge ein minimum disponerer ein norsk bankkonto? Men det er kanskje feil oppfatta? 

Lenke til kommentar

Siden dere har separate kontoer pr. i dag så trenger man ikke si opp den ene kontoen men heller la den sto tilnærmet tom. Da kan man fortsatt ha vipps.

Men slik jeg forstår nettsidene til vipps kan dere begge bruke denne kontoen for vipps dersom dere har vært deres kort tilknyttet samme konto og den ene part da er disponent på samme konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (23 timer siden):

Siden dere har separate kontoer pr. i dag så trenger man ikke si opp den ene kontoen men heller la den sto tilnærmet tom. Da kan man fortsatt ha vipps.

Eg reknar med at dette vert løysinga for oss. 

Når det er sagt så tykkjer eg dette er eit snodig krav frå Vipps si side. Så lenge du har norsk BankID (som er eit anna av krava deira) så burde det vere nok, etter mitt syn. Så vidt eg har forstått så er det ikkje akkurat uvanleg at eit ektepar berre har felleskonto i banken, så der må no vere mange med same problemstilling. 

Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (15 minutter siden):

Eg reknar med at dette vert løysinga for oss. 

Når det er sagt så tykkjer eg dette er eit snodig krav frå Vipps si side. Så lenge du har norsk BankID (som er eit anna av krava deira) så burde det vere nok, etter mitt syn. Så vidt eg har forstått så er det ikkje akkurat uvanleg at eit ektepar berre har felleskonto i banken, så der må no vere mange med same problemstilling. 

Det er uvanlig, ingen fornuftig grunn til, og skikkelig dumt, at man ikke har en eneste bankkonto man selv eier, kun disponerer andres konto. Dette er et problem med deres bruk av bankens løsninger, ikke et problem med Vipps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis "Per" og "Kari" skal ha en felleskonto, så er det viktig å være klar over at dette egentlig er en konto som eies kun av (f.eks) Per, der Kari kun har en disposisjonsrett til kontoen. Per vil derfor ha større rettigheter til kontoen enn Kari, f.eks kan han trekke tilbake disposisjonsretten på et hvilket som helst tidspunkt.

Det mest normale er nok at man har 3 konti: At både Per og Kari beholder sin egen lønnskonto/brukskonto, og så oppretter en av dem en ekstra konto som den andre gis disposisjonsrett til. Så velger man sammen hvor mye som bør overføres til felleskonto hver måned og hvor mye hver enkelt bør beholde til privat forbruk. Man bør også avtale hvilke utgifter som er fellesutgifter som skal gå av felleskonto, og hvilke utgifter som er private og som skal gå fra egen konto.

Man kan velge å gi hverandre disposisjonsrett til hverandres konti, slik at både Per og Kari har tilgang til hverandres lønnskonti. Det kan man gjøre uavhengig om man velger å lage en 3. "felleskonto", om man velger å bruke Per sin lønnskonto som "felleskonto", eller om man velger å bruke både Per og Kari sin lønnskonto som "felleskonti".

Hvis Kari ikke har en egen bankkonto i sitt navn vil det skape flere problemer for dere:

  • Kari kan ikke motta e-faktura i sitt navn.
  • Kari kan få problemer med å få/fornye bankid (banker krever ofte at du har lønnskonto/aktivt kundeforhold).
  • Hvis Per dør så vil Kari (midlertidig) miste tilgang til felleskonto (eid av Per) og bankkort knyttet til den kontoen.
  • Kari kan få problemer med å betale regninger der hun skal/bør stå som betaler (kanskje spesielt i de tilfeller der regningen ikke har KID som identifiserer henne som betaler).
  • Kari kan få problemer med å få utbetalt penger, i mange sammenhenger er det nok et krav at penger utbetales til egen konto. (Dette gjelder i hvertfall lønn, men jeg vil tro det kan gi problemer for mange andre "offisielle" utbetalinger også.)
Sitat

Arbeidsmiljøloven:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(2) Lønn i penger, herunder feriepenger og annen godtgjøring i penger, skal utbetales fra arbeidsgiver via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling til arbeidstakers konto. Første punktum gjelder likevel ikke dersom slik betalingsmåte er umulig eller svært byrdefull for arbeidstaker eller arbeidsgiver.

 

Endret av what_no2000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Herr Brun skrev (På 29.3.2024 den 8:20 PM):

Det er uvanlig, ingen fornuftig grunn til, og skikkelig dumt, at man ikke har en eneste bankkonto man selv eier, kun disponerer andres konto.

Det skal du sjølvsagt få lov til å meine. :D

Gjerrigknarken skrev (På 30.3.2024 den 3:36 PM):

Hvorfor skal dere ha "felles" lønnskonto egentlig?

Fordi me har 100 % felles økonomi (altså ikkje noko "dine" og "mine" pengar her i huset), og har lyst til å sleppe ein evig runddans med overføring mellom kontoane alt ettersom kven som har mest pengar på konto og/eller størst utgifter på det aktuelle tidspunktet.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (19 minutter siden):

Fordi me har 100 % felles økonomi (altså ikkje noko "dine" og "mine" pengar her i huset), og har lyst til å sleppe ein evig runddans med overføring mellom kontoane alt ettersom kven som har mest pengar på konto og/eller størst utgifter på det aktuelle tidspunktet.

Ved en slik løsning (som funker fint for mange) er det viktig å være klar over at dersom den som står som kontoeier skulle falle fra (=dø) vil kontoen bli sperret, og den andre parten vil miste tilgangen til egne midler til (u)skifteattest foreligger. Derfor kan det være lurt å ha hver sin konto med lønnsinngang (og Vipps), og en felles konto til utgifter, hvor begge overfører penger til, og at begge har en buffer stående på sin personlige konto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har felleskonto, madammen som eier og begge to har vipps på den(jeg også, har disp. rett) Sparebanken Sogn og Fj.

Alle inntekter går på den kontoen.

Edit: sjekket ut nå og bare innskudd til Norsk Tipping gjelder meg og hun. Ikke noe annet, merkelig..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjerrigknarken skrev (På 30.3.2024 den 3:36 PM):

Hvorfor skal dere ha "felles" lønnskonto egentlig? 

Om dere absolutt skal ha en "felles" konto kan dere vel bare fortsette å ha hver deres lønnskonto og så opprette en annen konto som dere overfører penger til for felles utgifter?

Enig. Det går ikke hos NAV heller, mtp barnetrygd eller sykepenger. Man må jo alltid ha sin egne, personlige konto selv om man deler andre konto med andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...