Gå til innhold

Kotaku-ansatte tvinges til å skrive 50 spillguider i uka – redaktøren sier opp i protest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er helt fair at redaktør sier opp når hun er uenig med valg og prioriterer fra ledelsen, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal gå offentlig ut og kritisere tidligere arbeidsgiver. Dette skader bare selskapet og gjør tilværelsen for de gjenværende ansatte verre.

Vil anta at øvrige nettsteder ikke vil røre denne redaktøren med ildtang.

 

 

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev:

Er helt fair at redaktør sier opp når hun er uenig med valg og prioriterer fra ledelsen, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal gå offentlig ut og kritisere tidligere arbeidsgiver. Dette skader bare selskapet og gjør tilværelsen for de gjenværende ansatte verre.

Vil anta at øvrige nettsteder ikke vil røre denne redaktøren med ildtang.

 

 

Viss du er journalist, så verkar å skrive 50 guidar i veka, fordelt på sju personar, heilt spinnvillt. Det der tappar sjølv den raskaste og mest effektive for all energi og arbeidsvilje. Så eg tviler på at det går utover ryktet hennar i bransjen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (6 minutter siden):

Hvilke tekster er det?

Har lest at mange syns at for mange av artiklene er for "politisk ladet/vinklet", at det skrives for mye om såkalte "dumme" influensere/streamer/YouTubere osv. (Lest det i kommentarfeltet til de diverse artiklene på Kotaku)

Jeg stoppet å lese Kotaku for noen måneder siden, fordi jeg følte at de fleste artiklene var kun skrevet som mini guider for nye populære spill, og det fylte opp hele forsiden stadig vekk. Nærmest klipp og lim fra andre lignende artikler. (Oppsett, skrivemåte osv).

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Laserbeam said:

Har lest at mange syns at for mange av artiklene er for "politisk ladet/vinklet", at det skrives for mye om såkalte "dumme" influensere/streamer/YouTubere osv. (Lest det i kommentarfeltet til de diverse artiklene på Kotaku)

Jeg har også sett mange syte over lignende, uten at jeg noen gang har vært enig om det. Bare litt overrasket at dette kommer fra @Iki.

39 minutes ago, Laserbeam said:

Jeg stoppet å lese Kotaku for noen måneder siden, fordi jeg følte at de fleste artiklene var kun skrevet som mini guider for nye populære spill, og det fylte opp hele forsiden stadig vekk. Nærmest klipp og lim fra andre lignende artikler. (Oppsett, skrivemåte osv).

Og nå har vi jo fått en forklaring på denne endringen. Ikke den klokeste avgjørelsen IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Iki said:

De tekstene som er for politiske, slik som nevnt ovenfor?

Ok. Da er vi uenige. Jeg har ikke sett slike tekster på Kotaku. Etter min mening er det de skriver sort sett både fornuftig, gjennomtenkt og vel begrunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at tanken er god fra ledelsen, men man burde alltid ha med seg de som skal gjøre dette med i beslutningsprosessen for viktige innspill og praktiske justeringer fra de som er nærmest kundene.

Problemer oppstår som regel når ledelsen er for hands-off i forhold til hva selskapet egentlig holder på med. Det at en heller ikke forstår hva kundene forventer av nettstedet er aldri et godt tegn.

 

Lenke til kommentar

OK, jeg for vel være "den karen" (min norskifisering av "that guy" siden det er trendy hehe).

Kotaku er siden hvor skribentene har oppfordret leserene sine å laste ned piratkopier av Nintendo spill, hovedsakelig Metroid Dread. Og så blir da kotaku blacklisted av Nintendo og de får ikke gratis anmelderkopi til TOTK og bare griner og syter og 

https://nextshark.com/kotaku-writer-nintendo-blacklist-wwii-photo  https://web.archive.org/web/20230503034702/https://twitter.com/LukePlunkett/status/1653585227846160385 dette. Patetisk.

Søkte opp "stupid kotaku articles" og fant denen oppsumeringen:

 

De skal jo ofte ha sine "politiske" syn i alt mulig som ikke akkurat er bra journalistik mtp de jager vekk en stor del lesere, som nå åpenbart biter dem i rassen. Vær uavhengig som journalist.

De måtte selvfølgelig hoppe på Sweet Baby Inc bølgen og og nesten kalle folk for dumme om de ikke er enige med dem.


Jeg personlig fikk nok av trollingen dems når de skulle kalle søte, postapokalyptiske spillet Stray er "rasistisk" fordi bamboo hatter. Det er jo åpenbar clickbait og, ikke minst, idiotisk. 

 

Kotaku er en gjeng veldig useriøse "journalister" som tror siden dems er en lekeplass for dem hvor de kan gjøre hva de vil uten å ta ansvar. Men her kom karmaen.

Men! Jeg fikk i hvert fall vite at det fantes Nazibarer i Japan. Er vel det beste jeg fikk ut av den siden xD For se om det ennå er noen så kan jeg ta turen neste gang jeg er der.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev:

OK, jeg for vel være "den karen" (min norskifisering av "that guy" siden det er trendy hehe).

Kotaku er siden hvor skribentene har oppfordret leserene sine å laste ned piratkopier av Nintendo spill, hovedsakelig Metroid Dread. Og så blir da kotaku blacklisted av Nintendo og de får ikke gratis anmelderkopi til TOTK og bare griner og syter og 

https://nextshark.com/kotaku-writer-nintendo-blacklist-wwii-photo  https://web.archive.org/web/20230503034702/https://twitter.com/LukePlunkett/status/1653585227846160385 dette. Patetisk.

Søkte opp "stupid kotaku articles" og fant denen oppsumeringen:

 

De skal jo ofte ha sine "politiske" syn i alt mulig som ikke akkurat er bra journalistik mtp de jager vekk en stor del lesere, som nå åpenbart biter dem i rassen. Vær uavhengig som journalist.

De måtte selvfølgelig hoppe på Sweet Baby Inc bølgen og og nesten kalle folk for dumme om de ikke er enige med dem.


Jeg personlig fikk nok av trollingen dems når de skulle kalle søte, postapokalyptiske spillet Stray er "rasistisk" fordi bamboo hatter. Det er jo åpenbar clickbait og, ikke minst, idiotisk. 

 

Kotaku er en gjeng veldig useriøse "journalister" som tror siden dems er en lekeplass for dem hvor de kan gjøre hva de vil uten å ta ansvar. Men her kom karmaen.

Men! Jeg fikk i hvert fall vite at det fantes Nazibarer i Japan. Er vel det beste jeg fikk ut av den siden xD For se om det ennå er noen så kan jeg ta turen neste gang jeg er der.

Jeg leser lite på kotaku, og du har sikkert helt rett, men føler for å poengtere at det å legge politiske meninger inn i spilljornalistikk ikke nødvendigvis er noe dumt, sånn på generell basis. Eller kanskje man ikke skal legge inn så mye politiske meninger, helst, men å trekke inn politiske perspektiver er bare bra. Kan godt være at de gjør det på en teit måte på kotaku, men isåfall er problemet at de gjør det på en teit måte - ikke at de prøver gjør det i seg selv. Spilljornalistikk som evner å se og diskutere spill i kontekst av den generelle samfunnsdebatten trenger vi mer av synes jeg. Nå sier jeg på ingen måte at du påstår noe annet, men man må slutte å tenke at "spill er bare spill" og at de bare er uskyldige, upolitiske leketøy som eksisterer i et vakum. Spill fortjener tvert imot å utfordres, kritiseres og hedres på akkurat samme måte som alle andre ting her i verden. Merker jeg kunne ranta lenge om dette, men jeg skal gi meg x)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Joelsp3anuts skrev (7 timer siden):

Spilljornalistikk som evner å se og diskutere spill i kontekst av den generelle samfunnsdebatten trenger vi mer av synes jeg. Nå sier jeg på ingen måte at du påstår noe annet, men man må slutte å tenke at "spill er bare spill" og at de bare er uskyldige, upolitiske leketøy som eksisterer i et vakum.

Hvorfor kan ikke spill bare være spill uten politiske undertoner? Som rekreasjon etter en lang dag tenker jeg at mange gamere kun vil sone ut fra virkelighetens kjas og mas, gjerne med litt lettfattelig underholdning. Selvsagt kan noen spill være sterkt politiske den ene eller andre veien for de som er opptatte av sånt. Likevel, det å tvinge frem en politisk mal som skal gjelde alle spill, eller andre former underholdning, blir bare overbærende og distraherende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (På 22.3.2024 den 12:05 PM):

Er helt fair at redaktør sier opp når hun er uenig med valg og prioriterer fra ledelsen, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal gå offentlig ut og kritisere tidligere arbeidsgiver. Dette skader bare selskapet og gjør tilværelsen for de gjenværende ansatte verre.

Vil anta at øvrige nettsteder ikke vil røre denne redaktøren med ildtang.

 

 

Hvordan får du til dette resonementet? Det er på grunn av at tidligere ansatte går ut med egne historier at vi får avdekket problemer med bl.a arbeidsmiljøer. Det kalles varsling. Hvordan tenker du at slik praksis ellers skal avdekkes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ancient_scars skrev (22 minutter siden):

Hvordan får du til dette resonementet? Det er på grunn av at tidligere ansatte går ut med egne historier at vi får avdekket problemer med bl.a arbeidsmiljøer. Det kalles varsling. Hvordan tenker du at slik praksis ellers skal avdekkes?

Her er det vel primært en uenighet rundt hva slags produksjon som skal prioriteres, og lite "varsling" som sådan? Jeg tror en skal være forsiktig med å redusere "varsling" til å også omfatte å gå offentlig ut med interne uenigheter når en ikke får viljen sin. 

Lenke til kommentar
On 24.3.2024 at 1:01 PM, Joelsp3anuts said:
On 23.3.2024 at 5:20 PM, Chaos_Niddhogg said:

OK, jeg for vel være "den karen" (min norskifisering av "that guy" siden det er trendy hehe).

Kotaku er siden hvor skribentene har oppfordret leserene sine å laste ned piratkopier av Nintendo spill, hovedsakelig Metroid Dread. Og så blir da kotaku blacklisted av Nintendo og de får ikke gratis anmelderkopi til TOTK og bare griner og syter og 

https://nextshark.com/kotaku-writer-nintendo-blacklist-wwii-photo  https://web.archive.org/web/20230503034702/https://twitter.com/LukePlunkett/status/1653585227846160385 dette. Patetisk.

Søkte opp "stupid kotaku articles" og fant denen oppsumeringen:

 

De skal jo ofte ha sine "politiske" syn i alt mulig som ikke akkurat er bra journalistik mtp de jager vekk en stor del lesere, som nå åpenbart biter dem i rassen. Vær uavhengig som journalist.

De måtte selvfølgelig hoppe på Sweet Baby Inc bølgen og og nesten kalle folk for dumme om de ikke er enige med dem.


Jeg personlig fikk nok av trollingen dems når de skulle kalle søte, postapokalyptiske spillet Stray er "rasistisk" fordi bamboo hatter. Det er jo åpenbar clickbait og, ikke minst, idiotisk. 

 

Kotaku er en gjeng veldig useriøse "journalister" som tror siden dems er en lekeplass for dem hvor de kan gjøre hva de vil uten å ta ansvar. Men her kom karmaen.

Men! Jeg fikk i hvert fall vite at det fantes Nazibarer i Japan. Er vel det beste jeg fikk ut av den siden xD For se om det ennå er noen så kan jeg ta turen neste gang jeg er der.

Expand  

Jeg leser lite på kotaku, og du har sikkert helt rett, men føler for å poengtere at det å legge politiske meninger inn i spilljornalistikk ikke nødvendigvis er noe dumt, sånn på generell basis. Eller kanskje man ikke skal legge inn så mye politiske meninger, helst, men å trekke inn politiske perspektiver er bare bra. Kan godt være at de gjør det på en teit måte på kotaku, men isåfall er problemet at de gjør det på en teit måte - ikke at de prøver gjør det i seg selv. Spilljornalistikk som evner å se og diskutere spill i kontekst av den generelle samfunnsdebatten trenger vi mer av synes jeg. Nå sier jeg på ingen måte at du påstår noe annet, men man må slutte å tenke at "spill er bare spill" og at de bare er uskyldige, upolitiske leketøy som eksisterer i et vakum. Spill fortjener tvert imot å utfordres, kritiseres og hedres på akkurat samme måte som alle andre ting her i verden. Merker jeg kunne ranta lenge om dette, men jeg skal gi meg x)

Veldig sterkt uenig med deg. Journalister skal være uavhengige i både i nyheter og anmeldelser. Det er ingen plass til personlige politiske eller religiøse saker der. Det kan de ha i egne meningsartikkeler. Destructoid gjorde det bra før gamur rævpulte siden til døde. De anmeldte, for eksempel, Hogwarts Legacy uten å røre hva Rowling sa, men hadde så en meningsartikkel om saken i etterkant. 
Polygon hadde en katastrofal anmeldelse av Cyberpunk 2077 hvor en transperson anmeldte spillet og brukte neste halve anmeldelsen på a syte om hvordan transperson blir mishandlet i spillet. Totalt meningsløst. Litt artig egentlig siden ALLE i spillet sliter nede i gatene av Night City. "You're all in it together" er faktisk det mest inkluderende xD

 

Men som jeg skrev tidligere så prøvde fjottene hos kotaku å gjøre Stray "rasistisk" bare for clicks og det var bare helt patetisk i seg selv.

Jeg er upolitisk og vil dermed helst bare lese om spill uten noe ekstra fjas fra folk med fritidsproblemer.

 

Kotaku kommer til å forsvinne og det er like så greit, synes nå jeg. Men smaken er jo som rassen 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...