Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Sodastream brusmaskin


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Sodastream brusmaskiner?

Jeg husker tilbake til 80-tallet da disse var veldig populære, men at det fortsatt ikke smakte "ordentlig" brus. Gjelder dette fortsatt eller har det blitt forbedringer på deres smakssiruper? Iflg. Wikipedia har visstnok Sodastream blitt kjøpt opp av Pepsi, så da er vel den sirupen "ekte" og dermed gir samme smak som Pepsi man kjøper i matbutikken, eller?
Nå foretrekker jeg heller Coca Cola da, men er det mulig å få kjøp smaker som dette eller andre smaker enn de som Sodastream selv har å tilby?

Til slutt: det er ganske mange ulike modeller å velge mellom. Ut fra hva jeg har forstått er det snakk om to ulike gassbeholderstandarder (en som du skrur på, en annen som klikker på plass) og så er det noen som tar både glass- og plastflasker mens andre bare tar de av plast. Og så ser jeg at noen maskiner trenger strøm mens andre ikke gjør det: er det her snakk om å enten holde inn "fylle på kullsyre" knappen i en viss tid som man må passe på selv mens de elektriske der gjøres dette av maskinen slik at man får akkurat riktig mengde kullsyre hver gang?
Kan noen som har erfaring med Sodastream forklare disse tingene litt nærmere da nettsiden ikke sier meg så mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare søk på "will it carbonate" på YT så finner du masse demonstrasjoner. Her er en som ikke trenger strøm.

Merk at det ikke er anbefalt å bruke noe annet enn vann i disse da sikkerhetsventilen kan tette seg. Sirup etc. tilsetter du etterpå.

 

Lenke til kommentar

Påstås at Drinkmate er en bedre maskin. Påstås mer effektiv bruk av gassen og man kan karbonere andre vesker enn bare rent vann. Hadde prøvd en sånn om vi skulle byttet maskin nå.

Sodastream vil ikke at man bruker annet enn vann. Stoffer som skummer funker dårlig og overtrykksventilen kan bli tett hvis det kommer kliss eller partikler oppi, som potensielt kan gjøre ting farlig. Smakstilsetninger har man i etterpå med Sodastream, men det har ulempen at man gjerne slår ut en del kullsyre når man blander det inn, så det blir ikke så godt karbonert som det blir om man gjør det på direkten.

Veldig stor forskjell på å karbonere en hel cocktail mot å blande inn litt boblevann.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

minimax skrev (39 minutter siden):

Jeg husker tilbake til 80-tallet da disse var veldig populære, men at det fortsatt ikke smakte "ordentlig" brus. Gjelder dette fortsatt eller har det blitt forbedringer på deres smakssiruper? Iflg. Wikipedia har visstnok Sodastream blitt kjøpt opp av Pepsi, så da er vel den sirupen "ekte" og dermed gir samme smak som Pepsi man kjøper i matbutikken, eller?

Nå foretrekker jeg heller Coca Cola da, men er det mulig å få kjøp smaker som dette eller andre smaker enn de som Sodastream selv har å tilby?

Sodastream med cola-sirup frå Pepsi smaker fortsatt ikkje ordentlig Pepsi, det smaker i beste fall billigcola. Tilsvarande med 7up-siruppen, smaker ikkje ordentleg 7up men det smaker sitronbrus og det er kanskje godt nok for folk flest. 

Min personlege erfaring er at det blir minst like vellykka å lage min eigen brus basert på vanleg saft i staden for disse dyre sirupflaskene med brussmak. 

Har ikkje prøvd sodastrem på straum, den eg har brukar mekanisk knapp for å trykksette vatnet, og det fungerer godt nok. Eg trykksett to til tre gongar til eg høyrer lyden endrar seg og vatnet ikkje lenger tek til seg kullsyre. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, MailMan13 said:

Påstås at Drinkmate er en bedre maskin. Påstås mer effektiv bruk av gassen og man kan karbonere andre vesker enn bare rent vann. Hadde prøvd en sånn om vi skulle byttet maskin nå.

Får man kjøpt disse i Norge? Jeg fant ikke noe på nettet, hverken hos Prisjakt eller andre steder.
Kanskje et dumt spørsmål, men hva annet enn vann er det aktuelt å legge kullsyre til? Har hele tiden tenkt på dette som et alternativ til å kjøpe brus i butikken (og drasse på tunge flasker/bokser).

 

Quote

Sodastream vil ikke at man bruker annet enn vann. Stoffer som skummer funker dårlig og overtrykksventilen kan bli tett hvis det kommer kliss eller partikler oppi, som potensielt kan gjøre ting farlig. Smakstilsetninger har man i etterpå med Sodastream, men det har ulempen at man gjerne slår ut en del kullsyre når man blander det inn, så det blir ikke så godt karbonert som det blir om man gjør det på direkten.

Veldig stor forskjell på å karbonere en hel cocktail mot å blande inn litt boblevann.

Høres ut som du har dårlig erfaring med Sodastream. Er dette generelle erfaringer fra andre også?

Når det gjelder kullsyre som forsvinner etter at man har blandet inn smakstilsetningen: kan man da løse det ved å trykke ned "fyll på kullsyre" knappen ekstra lenge/flere ganger?
Brukes kullsyrebeholderne generelt opp veldig fort, og må skiftes ut ofte? I utgangspunktet drikker vi ikke så mye brus her, men om kullsyre hjelper til å drikke mer vann generelt (kanskje med et hint sitron eller noe), så blir det kanskje litt oftere.

En annen ting: jeg er ikke så begeistret for plastflasker, og ser at Sodastream har en modell ("Duo" eller den elektrisk varianten "e-Duo") som tar både plast- og glassflasker, men ingen andre modeller så langt jeg kan se. Men kanskje det finnes tredjepartprodusenter som tilbyr glass eller stålflasker som passer de ulike maskinene? Noen som vet?

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
13 minutes ago, minimax said:

Får man kjøpt disse i Norge? Jeg fant ikke noe på nettet, hverken hos Prisjakt eller andre steder.
Kanskje et dumt spørsmål, men hva annet enn vann er det aktuelt å legge kullsyre til? Har hele tiden tenkt på dette som et alternativ til å kjøpe brus i butikken (og drasse på tunge flasker/bokser).

 

Høres ut som du har dårlig erfaring med Sodastream. Er dette generelle erfaringer fra andre også?
Når det gjelder kullsyre som forsvinner etter at man har blandet inn smakstilsetningen: kan man da løse det ved å trykke ned "fyll på kullsyre" knappen ekstra lenge/flere ganger?
Brukes kullsyrebeholderne generelt opp veldig fort, og må skiftes ut ofte? I utgangspunktet drikker vi ikke så mye brus her, men om kullsyre hjelper til å drikke mer vann generelt (kanskje med et hint sitron eller noe), så blir det kanskje litt oftere.

Vi bruker vår 85% av tiden til kun vann, og det fungerer helt fint. Ikke noe problemer med den når den brukes som den er ment.

Andre ting som er aktuelt å karbonere kan være ferdigblandet brus og cocktails. Man får mye mer kullsyre i det ferdige produktet når man karbonerer direkte, uten å blande det ut etterpå.

Brus-sirupene til Sodastream bruker vi ikke lenger. De vi forsøkte var alle litt skummete, så om man karbonerte vannet krafting for så å blande i så blir det bare vulkanutbrudd i flasken og masse søl og kliss. Man ender opp med saft med hint av kullsyre uansett, bare litt mindre siden mye av det ender på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar

Det går ann å karbonisere andre væsker enn berre vatn med Sodastream, men det bryt med brukarveiledninga ettersom det er større for for at det bruser over, og at det då blir kliss som i verste fall kan hindre ventilane i å fungere. I beste at du ikkje får ut kullsyre, i verst fall at du tetter sikkerheitsventilen slik at overtrykket ikkje slepp ut. 

Av andre væsker som er aktuelle å tilsette kulsyre i så kan det være alt frå brusrestar som har blitt slapp og som blir betre av meir kullsyre, i tillegg kan det være spennande å karbonisere f.eks. juice. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 timer siden):

Brus-sirupene til Sodastream bruker vi ikke lenger. De vi forsøkte var alle litt skummete, så om man karbonerte vannet krafting for så å blande i så blir det bare vulkanutbrudd i flasken og masse søl og kliss. Man ender opp med saft med hint av kullsyre uansett, bare litt mindre siden mye av det ender på kjøkkenbenken.

Dette skjer ikke etter Pepsi tok over. Kan helle rett opp i uten problemer. Sodastream smakene var tyktflytende sirup greier, der måtte man helle sakte med flasken i en vinkel....

Bruker Pepsi Max, Pepsi max cherry, 7up og Mirinda.

Kjøper Wassermaxx kullsyre på Europris. 60kr ved bytte.

 

Smaken er som baken.... Du må bare prøve.

Jeg liker Pepsi Max Cherry. Kjøper kun Monster i tillegg til Sodastream. 

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
minimax skrev (3 timer siden):

eg husker tilbake til 80-tallet da disse var veldig populære, men at det fortsatt ikke smakte "ordentlig" brus. Gjelder dette fortsatt eller har det blitt forbedringer på deres smakssiruper? Iflg. Wikipedia har visstnok Sodastream blitt kjøpt opp av Pepsi, så da er vel den sirupen "ekte" og dermed gir samme smak som Pepsi man kjøper i matbutikken, eller?

Du kan jo enkelt lage dine egne siruper, om de fra butikken ikke tilfredsstiller, noe de egentlig ikke gjør. 

Oleo saccharum er en personlig favoritt.

https://www.seriouseats.com/cocktail-101-how-to-make-oleo-saccharum-lemon-oli-for-punch-wondrich

minimax skrev (57 minutter siden):

Er dette generelle erfaringer fra andre også?

Jeg synes den er helt ålreit, gjør jobben den skal gjøre.

Lenke til kommentar

Problemet jeg hadde med slike produkter var at det plutselig ikke var billigere enn å kjøpe ferdigprodukt på tilbud.

Og tilbake på den tiden kostet vel sirup 29kr på tilbud ( var også dårligere produkt på den tiden ) 
Ser nå at det koster 60kr, og havner på 40kr tilbud i ny og ne.   Hvis sirupen er blitt bedre, "levetiden" på kullsyren forlenget osv så er det kanskje verdt det ved 40kr tilbud ?   

For min del ble det uansett et tap, kastet mye brus pga kullsyren var ute før jeg fikk drukket opp det jeg lagde.


men min bestemor derimot som bare kjøpte kullsyrevann før på butikken.. Hun har spart mye penger.
Bruker den hver dag og prøver mange forskjellige smaker..Så det er gull verdt for det enkle vel?

Endret av DIYDari
Lenke til kommentar

Ville aldri kjøpt merket Soda Stream sjøl, siden de produserer i okkuperte områder i Israel. Når det er sagt, den maskinen jeg har, som jeg har arvet, fungerer bra.

For min del er jeg mest interessert i farris. En dråpe balsamico-eddik er også bra som smakstilsetning synes jeg, evt. med tilsatt stevia. Og solbærsaft og appelsinjuice er godt.


Har brukt maskinen til litt brus-essenser også, men savnet etter brus forsvinner nokså fort, dersom man bare slutter med det.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Aiven said:

Ville aldri kjøpt merket Soda Stream sjøl, siden de produserer i okkuperte områder i Israel. Når det er sagt, den maskinen jeg har, som jeg har arvet, fungerer bra.

Hvem som okkuperer hva er en helt annen diskusjon, og jeg anbefaler heller å faktasjekke dette i historiebøker osv. (samt sunt bondevett) i motsetning til å henge seg på den politisk korrekte retorikken 😉

 

Quote

 

For min del er jeg mest interessert i farris. En dråpe balsamico-eddik er også bra som smakstilsetning synes jeg, evt. med tilsatt stevia. Og solbærsaft og appelsinjuice er godt.
Har brukt maskinen til litt brus-essenser også, men savnet etter brus forsvinner nokså fort, dersom man bare slutter med det.

 

Hmmmm. Kanskje greia er å IKKE sammenligne f.eks. Cola med en slik brusmaskin sin Cola, akkurat som jeg har blitt skuffet når jeg har prøvd en eller annen "Cola" variant (f.eks. Grans Cola), men heller bruke den til å lage sitt eget type "sprudlevann". Jeg drikker ikke så mye brus, så kanskje jeg rett og slett bare skal kjøpe ekte Coca Cola når jeg ønsker Coca Cola smak!

Apropos Cola: jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg synes Coca Cola smaker bedre på noen restauranter (f.eks. Egon) enn Coca Cola man kjøper i butikken og tar med hjem. Bare innbildning, eller har utesteder mulighet til å blande kullsyre/smaksforholdet selv?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, minimax said:

Apropos Cola: jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg synes Coca Cola smaker bedre på noen restauranter (f.eks. Egon) enn Coca Cola man kjøper i butikken og tar med hjem. Bare innbildning, eller har utesteder mulighet til å blande kullsyre/smaksforholdet selv?

Brus på resturanter som har tappetårn, ikke flaske/boks, er konsentrat blandet ut med boblevann.

Mye samme prinsipp som man gjør selv. Men selve blandingen skjer nok under trykk, så de mister ikke kullsyren på samme måte.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
2 minutes ago, MailMan13 said:

Brus på resturanter som har tappetårn, ikke flaske/boks, er konsentrat blandet ut med boblevann.

Mye samme prinsipp som man gjør selv, men selve blandingen skjer nok under trykk, så de mister ikke kullsyren på samme måte.

Får man kjøpt Cola-konsentrat noe sted, eller er dette kun tilgjengelig for restauranter og i større mengder?
Det kan vel hjelpe å tilføre ekstra kullsyre fra en brusmaskin (trykke knappen ned flere ganger/lenger), men blir vel ikke likt uansett, ettersom det ikke blir blandet under trykk.

Lenke til kommentar
minimax skrev (35 minutter siden):

Hvem som okkuperer hva er en helt annen diskusjon, og jeg anbefaler heller å faktasjekke dette i historiebøker osv. (samt sunt bondevett) i motsetning til å henge seg på den politisk korrekte retorikken 😉

Jeg har nok satt meg mer inn i problemstillingen enn de fleste. Hvilke historiebøker anbefaler du?

 

minimax skrev (35 minutter siden):

Hmmmm. Kanskje greia er å IKKE sammenligne f.eks. Cola med en slik brusmaskin sin Cola, akkurat som jeg har blitt skuffet når jeg har prøvd en eller annen "Cola" variant (f.eks. Grans Cola), men heller bruke den til å lage sitt eget type "sprudlevann". Jeg drikker ikke så mye brus, så kanskje jeg rett og slett bare skal kjøpe ekte Coca Cola når jeg ønsker Coca Cola smak!
 

Det er litt det jeg gjør, vet ikke hvor man får tak i ekte cola-sirup heller. Men synes sirupene fra Sodastream smaker brus. Har kjøpt de hos Havaristen i Enebakk (billig). De har jo da ikke Coca Cola, men 7-up, Pepsi, Mountain Dew, etc.

Har ikke helt klart å holde meg helt unna Sodastreams siruper dessverre, siden det virker som de nesten har monopol her i landet. Noen som vet om alternativer?

 

minimax skrev (35 minutter siden):



Apropos Cola: jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg synes Coca Cola smaker bedre på noen restauranter (f.eks. Egon) enn Coca Cola man kjøper i butikken og tar med hjem. Bare innbildning, eller har utesteder mulighet til å blande kullsyre/smaksforholdet selv?

Er enig der. Mange som sier dette. Vet ikke om brus på plastflasker tar smak fra plasten, eller om det er andre forklaringer. Glasscola er også bedre enn plast (eller var det sist jeg kjøpte det for 10 år sida).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 timer siden):

Brus-sirupene til Sodastream bruker vi ikke lenger. De vi forsøkte var alle litt skummete, så om man karbonerte vannet krafting for så å blande i så blir det bare vulkanutbrudd i flasken og masse søl og kliss. Man ender opp med saft med hint av kullsyre uansett, bare litt mindre siden mye av det ender på kjøkkenbenken.

Har ikke slik maskin, men merket meg at brus sirupene selges ut veldig billig i elektrobutikker og andre utsalg siste halvår. Altså sitter de i gjen med overskudd på lagre som går ut på dato. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...