Gå til innhold

Salg av laptop - risiko for å gjenopprette data?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på å selge laptopen min og oppgradere til noe annet. Det er mulig jeg er over snittet paranoid, og jeg har ikke brukt maskinen til noen statshemmeligheter, men er det realistisk at noen "vanlige folk" vil klare å gjenopprette data når jeg bruker Windows innebygde verktøy for "slett alt og tilbakestill"? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er en SSD disk:

Du kan bruke Diskpart etter å ha bootet fra en Windows install usb-minnepinne

Se kapittel "How to Securely Erase Your SSD with Windows Diskpart" eller kapittel "How to Securely Erase Your SSD with a Manufacturer's Utility"

https://www.tomshardware.com/how-to/secure-erase-ssd-or-hard-drive

(note: om en sletter hele disken så må en installere Windows fra usb-minnepinne etterpå)

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker at Windows sin tilnakestillingsfunksjon er god nok, den er tross alt utvikling for å slette personlege filer før PCen skal brukast av ny brukar. 

Heilt 100% sikkert blir det aldri, så du må nesten gjere ei vurdering på kor sensitive data du har lagra. Ein mellomting kan være at du bruker tredjeparts programvare for å slette og skrive over dei mest sensitive filene, og deretter gjenopprette PCen. 

Eit anna tips er å skru ut disken og sette inn ein ny som du installerer Windows på før du selg den. Den gamle disken kan du bruke som ekstern harddisk, som kan være greit for backup. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Om det er en SSD disk:

Du kan bruke Diskpart etter å ha bootet fra en Windows install usb-minnepinne

Se kapittel "How to Securely Erase Your SSD with Windows Diskpart" eller kapittel "How to Securely Erase Your SSD with a Manufacturer's Utility"

https://www.tomshardware.com/how-to/secure-erase-ssd-or-hard-drive

(note: om en sletter hele disken så må en installere Windows fra usb-minnepinne etterpå)

Takk, det var en nyttig artikkel. :) 

The Avatar skrev (1 time siden):

Tenker at Windows sin tilbakestillingsfunksjon er god nok, den er tross alt utvikling for å slette personlege filer før PCen skal brukast av ny brukar. 

Jeg vil jo også tenke det, men så vises det (som i artikkelen Svein M lenket) at det ikke er tilfelle. 

Sitat

After the reset process completed, my personal files were erased as was all the software I had installed. However, after I installed and ran EaseUS Data Recovery Wizard Free, a utility that finds and undeletes files, I located all my old files. To prove my point, I recovered a file called mypasswords2.txt that had lived in the Documents folder and I was able to read everything inside of it. 

Som sagt, jeg har ikke gjort noe veldig spesielt med maskinen, men det er noe med tanken på at andre potensielt skal kunne sitte og se på familiebilder, gamle jobbsøknader og hvem vet, nettleserhistorikk? 

Lenke til kommentar

Vanlig re-installasjon, formatering og Diskpart Clean sletter kun filtabellene og evt. partisjonstabellene. Alt ligger fremdeles lagret på disken/SSD-en. Det er derfor man har programmer som CCleaner, BCWipe samt produsentenes egne programmer for sikker sletting.

Lenke til kommentar

Det simpleste og enkle er full formatering av disken og for den saks skyld Secure Erase for oss vanlige dødelige.

Det finnes helt enkle programmer der ute som kan plukke frem gamle slettede data som er maaaange måneder gamle, slik som Undelete 360.

Når du "sletter" en fil på PC-en blir den ikke fysisk slettet, men systemet bytter ut første bokstav i filnavnet med et $-tegn. Dette for å fortelle systemet at plassen(e) filen opptok, er nå ledig for overskrivning/nye data.

Dette er ikke noe du kan se i utforsker. Da må du kjøre CMD (noe som ligner på gamle DOS) og kjøre kommandoen Unblock (+ div parametere som - , .  : og eller bokstav som har en bestemt funksjon i forhold til kommandoen som kjøres) i mappe/bane du vet en slettet fil befant seg i.  Da får du faktisk listet opp alle de filene som er slettet, men nå har de et $-tegn som første tegn i filnavnet istedet for din originale bokstav . Da kan du bruke Rename (Ren) for å få gjenopprettet filen og gjøre den lesbar igjen.

Men hvor stor er sansynligheten for at "alle" kan dette og har et inderlig behov for å gjenopprette gamle filer på maskinen bare for å snoke og det som værre her..

Det beste er nok full formatering og SecureErase (skrive over alle sectorer/blokker med 0000 avhengig av disktype).

Etter dette, vil nok selv IBAS jobbe en del hardere for å rekonstruere gamle data.

Endret av Tangent
Lenke til kommentar
6 hours ago, :utakt said:

Jeg tenker litt på å selge laptopen min og oppgradere til noe annet. Det er mulig jeg er over snittet paranoid, og jeg har ikke brukt maskinen til noen statshemmeligheter, men er det realistisk at noen "vanlige folk" vil klare å gjenopprette data når jeg bruker Windows innebygde verktøy for "slett alt og tilbakestill"? 

Som du forstår har ikke filene blitt overskrevet selv om de har blitt slettet.

Denne artikkelen beskriver 2 metoder for å overskrive all ubrukt diskplass: (den ene er innebygd i Windows)
https://www.groovypost.com/howto/securely-wipe-free-space-windows-pc/

edit: Og du trenger ikke reinstallere Windows etterpå.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 timer siden):

Jeg tenker litt på å selge laptopen min og oppgradere til noe annet. Det er mulig jeg er over snittet paranoid, og jeg har ikke brukt maskinen til noen statshemmeligheter, men er det realistisk at noen "vanlige folk" vil klare å gjenopprette data når jeg bruker Windows innebygde verktøy for "slett alt og tilbakestill"? 

Det finnes en del laptop hvor sikker sletting kan gjøres fra BIOS.

Lenke til kommentar

Om du bare oppretter en ny partisjon så kan f.eks verktøy som Testdisk grave ut de tidligere filene via å gjenopprette FAT. Det finnes også verktøy for å hente ut data av en utnullet disk (alt er overskrevet). Dette krever spesielt utstyr.

Det tryggeste er å bruke en militærspesifisert wiper som overskriver flere ganger for å forhindre avanserte metoder for recovery.

https://www.diskpart.com/articles/dod-hard-drive-wipe-1984.html

Lenke til kommentar

Om du ikke er bekreftet spion, jobber ved et atomkraftverk i Iran eller bare er verdens beste på å finne meme's (alle vil ha den). Som nevnt over, kan en SSD's egen interne programvare hindre en fullstendig sletting.  Min oppskrift er å kryptere harddisken med enten Windows sin egen Bitlocker eller å laste ned Veracrypt. Dog, er jeg usikker om nøkkel for Bitlocker kan historisk lagres i TPM. Deretter en re-installasjon. Eller å miste kroner i salget, fjerne disk og erstatte med ny. Da vil selvsagt kvittering for ny følge med og tilpasses i pris ved salg.

Lenke til kommentar
4 hours ago, sedsberg said:

SSD-er har også algoritmer for å hindre gjentatte skrivinger til samme områdene. Dermed er man ikke sikret at det man skriver over faktisk blir overskrevet.

Vet ikke helt hvordan dette fungerer når en forholder seg til laveste nivå av adressering som sektorer. Ting som TRIM f.eks har jo med filsystemet sin allokering og gjøre, så en SSD er jo sånn sett mer sofistikert enn en HDD. TRIM tenker vel strengt tatt ikke jobbe kun på SSD, men med kan vel også få hjelp av host OS til å vite hvilke sektorer som kan trimmes.

Firmware til HDD og SSD er nok ikke normalt sett filsystem-aware siden de finnes relativt mange filsystemer som må støttes da.

Lenke til kommentar

Hei. Vanlig dame/mann i gata, har nok ikke så mye kunnskap eller ork til å prøve og leite etter hva forrige eier holdt på med på PC`en. Ved formatering av Harddisker og SSD`er så trenger man programvare for å leite etter slettede filer.

Hvis du skal være helt sikker, men det blir jo en utgift for deg igjen da, er å kjøpe en helt ny SSD, sette inn den og installere Windows på den. Da er det ingenting og beskymre seg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...