Gå til innhold

Forhandle lønn hos eksisterende arbeidsgiver ved nytt tilbud? Erfaringer?


Gjest b7ee6...0e0

Anbefalte innlegg

Gjest b7ee6...0e0 skrev (56 minutter siden):

Fra mitt perspektiv har det mye med markedssituasjonen å gjøre. For noen år tilbake ble jeg rekruttert tilbake til samme arbeidsplass etter å først ha sluttet med en vesentlig høyere lønn. Uerstattelig? Neppe. Men kritisk for å kunne gjennomføre alle prosjektene de hadde i sving? Så absolutt. De hadde ikke hatt nubbesjangse til å komme i mål uten meg (og selvsagt også alle andre i firmaet som sto på).

Jeg mener selv jeg ville vært et tap for bedriften om jeg sier opp. Det er fordi jeg vet hvilke verdier jeg har, kompetansen min og hvordan jeg jobber sammenligner med mange andre som ikke bærer sin egen vekt for å si det på den måten. Samtidig er jeg heller ikke en nøkkelperson som firmaet trenger for å overleve. Vi har jo noen sånne også.

Uenig i det du sier om svært mange gode arbeidssøkerer når det gjelder min bransje. Vi har svært mange nyansatte som søker. Men erfarne konsulenter er veldig vanskelig å få tak i. Og det har vært flere rekrutteringsforsøk de siste årene som ikke har ført frem. Derfor, om man skal erstatte en erfaren arbeidstaker som jobber selvstendig med en nyansatt som skal læres opp og bygge erfaring, så er det en veldig kostbar prosess også med et usikkert utfall!

Tilbake til markedssituasjon. Per i dag har markedssituasjonen endret seg veldig. Så fra den gangen jeg ble rekruttert tilbake og de var villig til å betale ekstra for det er nok situasjonen i dag heller slik at de til og med kan se positivt på å slanke arbeidsstokken noe. Selv om jeg per i dag er engasjert i prosjekter. Samtidig har firmaet en uttalt strategi om å holde på medarbeidere siden av erfaring kan ting fort snu og da er man igjen i en situasjon hvor man trenger arbeidskraft og den er vanskelig å få tak i (erfarne folk).

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Jeg nevnte ikke konkret bransje, eller din bransje. 

Det svinger på antall utdannede med mer. I noen bransjer er det mangel på folk, jeg kjenner ikke til disse. I andre er det kø av høyt kvalifiserte til i ta "din plass". På sistnevnte blir det å takke for det man får eller finne jobb annet sted.

Jeg jobber på at sted der jeg har spisskompetanse i feltet. Samtidig er det svært mange utdannede med master +++ som kan overta min jobb på sekundet. Det er litt kjipt, men desverre, man er bare, en brikke og er ikke noe mer verdt enn de i køen som kan ta min stilling. Derfor er også min lønn meget lav. Vedr marked og etterspørsel.

Antall høyt utdannede øker kraftig, dermed blir det også færre og sjeldnere med at man blir belønnet utover grunnlønn. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ps5 skrev (40 minutter siden):

Dagens marked i de fleste bransjer ser vel noe slik ut.

Børge Lund fikk sparken fra sin første jobb - før han hadde begynt, da fagforeningen reagerte på at han ble ansatt midt i en nedbemanningstid. - Jeg fikk sluttpakke og coaching for å finne ny jobb! sier "Lunch"-sjefen. 📸: Pål Christensen / Strand Forlag / Handout / NTB

Tja. Hos oss presiseres det at jobben ikke er sikker. Da noen holder fast i tro på at jobb, selv i en kommune, er sikker. Det er dynamisk etter behov og forespørsel med mer. 

Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Dagens marked i de fleste bransjer ser vel noe slik ut.

Børge Lund fikk sparken fra sin første jobb - før han hadde begynt, da fagforeningen reagerte på at han ble ansatt midt i en nedbemanningstid. - Jeg fikk sluttpakke og coaching for å finne ny jobb! sier "Lunch"-sjefen. 📸: Pål Christensen / Strand Forlag / Handout / NTB

I USA kanskje, men i Norge er det svært unromalt å få sparken. Etter 10+ år i samme selskap(med en liten pause) kan jeg vell telle på en hånd antall folk som har fått sparken i Norge. Det er veldig få. Dog skal det sies at selskapet har gått godt disse årene, sånn generelt sett. I nedgangstider er det jo verre, men de fleste ender vell opp med permitering og ikke sparken, så lenge selskapet kommer seg igjennom den vanskelige tiden. 

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg nevnte ikke konkret bransje, eller din bransje. 

Det svinger på antall utdannede med mer. I noen bransjer er det mangel på folk, jeg kjenner ikke til disse. I andre er det kø av høyt kvalifiserte til i ta "din plass". På sistnevnte blir det å takke for det man får eller finne jobb annet sted.

Jeg jobber på at sted der jeg har spisskompetanse i feltet. Samtidig er det svært mange utdannede med master +++ som kan overta min jobb på sekundet. Det er litt kjipt, men desverre, man er bare, en brikke og er ikke noe mer verdt enn de i køen som kan ta min stilling. Derfor er også min lønn meget lav. Vedr marked og etterspørsel.

Antall høyt utdannede øker kraftig, dermed blir det også færre og sjeldnere med at man blir belønnet utover grunnlønn. 

Var derfor jeg spesifiserte at det gjaldt fra mitt perspektiv. Andre kan ha andre erfaringer. Hvilken bransje jobber du i da om jeg kan spørre? Noen yrker og stillinger er jo lettere å lære opp nye folk i enn andre. 

Hos oss tipper jeg vi ligger normalt rundt 2 år med opplæring før en nyutdannet er rimelig selvgående (men fortsatt fersk). Noen trenger mer tid. Andre mindre. Men det er sjeldent noen substitutt for erfaring og det tar simpelthen tid å akkumulere.

Personlig har jeg totalt 20 års relevant arbeidserfaring. Og 8 år på nåværende arbeidsplass med spisset kompetanse. Nei, jeg er ikke uunnværlig. Men de kan ikke ta en med en teoretisk (!) masterutdanning og erstatte meg på et blunk. Det tar tid. Mye tid :) 

I tillegg krever opplæring ressurser hvor folk med mer erfaring må bruke sin arbeidsdag på oppfølging og opplæring. Faktisk har jeg selv følt på at de nye hos oss i dag ikke får den tiden de fortjener som nye (jeg var heldig og fikk tett oppfølging).

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

I USA kanskje, men i Norge er det svært unromalt å få sparken. Etter 10+ år i samme selskap(med en liten pause) kan jeg vell telle på en hånd antall folk som har fått sparken i Norge. Det er veldig få. Dog skal det sies at selskapet har gått godt disse årene, sånn generelt sett. I nedgangstider er det jo verre, men de fleste ender vell opp med permitering og ikke sparken, så lenge selskapet kommer seg igjennom den vanskelige tiden. 

Vi med 10-20+ års erfaring er nok i stor grad unntatt fra dette, men ta en kikk på ferske it-folk rett ut av skolen eksempelvis. 

Du har forøvrig rett i at de fleste må gjennom permitteringer før de evt sparkes ut.

https://www.kode24.no/artikkel/signerte-fast-jobb-sa-avbrot-itera-kontrakten/80869070

https://www.kode24.no/artikkel/itera-avlyser-arets-sommerstudenter-veldig-overraskende/80846234

https://www.kode24.no/artikkel/aplia-permitterer-jeg-hatt-mange-sovnlose-netter/80700388

https://www.kode24.no/artikkel/variant-permitterer-tyngste-uken-jeg-har-opplevd/80662536

https://www.kode24.no/artikkel/alv-permitterte-4-ansatte-aldri-opplevd-mindre-trykk/80722606

Lenke til kommentar


Jeg har vært leder i mange år innen IT-bransjen i tillegg til å ha vært med som gründer i andre bransjer, og har dermed håndtert mange situasjoner der ansatte har fått jobbtilbud og ønsker å forhandle på lønn og/eller andre goder. IT-bransjen er som man kan se i innlegget over ikke det beste stedet for en nyutdannet å få eller bytte jobb for tiden, før jeg gikk ut av arbeidslivet nylig så mottok vi rekordmange søkere til ulike IT-stillinger fra personer med lang erfaring sammenlignet med tidligere år.

Stort sett har alle som har fått et jobbtilbud og så kontaktet meg som lederen deres hatt hovedfokus på å få bedre lønn om de skal bli værende. Det har variert hvordan folk har tatt det opp; noen har kommet med krav til meg om at de vil ha X i lønn for å bli værende, noen sier de ønsker at vi ser på hva vi vil gjøre for å beholde dem uten å gi noen sum eller si hva de har fått tilbud om. Som leder er det ofte enklere å vite hvor stor forskjellen er fra dagens lønn sammenlignet med tilbudet, men det har sjelden pleid å ha så stor betydning på utfallet siden vi opererte innenfor gitte rammer det kan være vanskelig å gå utenom.

De personene vi har pleid å anse som nøkkelpersoner vil alltid ha en god posisjon hvor vi kan finne på å strekke oss ekstra for å beholde dem. Med nøkkelpersoner så mener jeg personer med det vi anser som viktig kompetanse, eventuelt vanskelig kompetanse å erstatte eller en domenekunnskap i selskapet som vedkommende har opparbeidet seg over mange år. Dette er ofte veldig faglig vinklet men at man er flink med å bidra positivt til det psykosoiale arbeidsmiljøet kan ha stor verdi for at vi ønsker å beholde en ansatt også. 

Mitt råd er å legge frem på en høflig måte at du har fått et tilbud som du vurderer, og legge vekt på at du tar dette opp fordi tilbudet er interessant, men at du tross alt trives der du. Det at du faktisk tar opp tilbudet med nåværende arbeidsgiver er jo et signal på at du vurderer å bli værende. En god leder blir ikke snurt over noe slik, dette er en del av gamet i arbeidsmarkedet med tilbud og etterspørsel, og man kan ikke forvente at folk er trofaste mot jobben sin til enhver tid eller pris.

Det du derimot også må være forberedt på er at arbeidsgiver ikke er så villig til å strekke seg for å beholde deg og dette kan skyldtes flere forhold; budsjettmessige hensyn, de tenker du kan erstattes uten for store konsekvenser eller de ser på det som en mulighet til å omrokkere internt om de skulle miste deg. Da ville jeg helt klart vurdert den nye jobben. Det kjedelige er om du føler det er signalet de sender og så bli værende. Så en god leder prøver nok å pakke inn hvorfor man ikke kommer med et godt mot-tilbud, selv om det sender et signal til deg som ansatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0

Takk for bra svar! :) 

Av nysgjerrighet - hvor ofte har du gitt ansatte høyere lønn i en slik situasjon? Og hvor ofte har det endt med en lykke til videre som første svar? :) 

 

Hedonism skrev (19 minutter siden):

Stort sett har alle som har fått et jobbtilbud og så kontaktet meg som lederen deres hatt hovedfokus på å få bedre lønn om de skal bli værende. Det har variert hvordan folk har tatt det opp; noen har kommet med krav til meg om at de vil ha X i lønn for å bli værende, noen sier de ønsker at vi ser på hva vi vil gjøre for å beholde dem uten å gi noen sum eller si hva de har fått tilbud om. Som leder er det ofte enklere å vite hvor stor forskjellen er fra dagens lønn sammenlignet med tilbudet, men det har sjelden pleid å ha så stor betydning på utfallet siden vi opererte innenfor gitte rammer det kan være vanskelig å gå utenom.

De personene vi har pleid å anse som nøkkelpersoner vil alltid ha en god posisjon hvor vi kan finne på å strekke oss ekstra for å beholde dem. Med nøkkelpersoner så mener jeg personer med det vi anser som viktig kompetanse, eventuelt vanskelig kompetanse å erstatte eller en domenekunnskap i selskapet som vedkommende har opparbeidet seg over mange år. Dette er ofte veldig faglig vinklet men at man er flink med å bidra positivt til det psykosoiale arbeidsmiljøet kan ha stor verdi for at vi ønsker å beholde en ansatt også. 

Mitt råd er å legge frem på en høflig måte at du har fått et tilbud som du vurderer, og legge vekt på at du tar dette opp fordi tilbudet er interessant, men at du tross alt trives der du. Det at du faktisk tar opp tilbudet med nåværende arbeidsgiver er jo et signal på at du vurderer å bli værende. En god leder blir ikke snurt over noe slik, dette er en del av gamet i arbeidsmarkedet med tilbud og etterspørsel, og man kan ikke forvente at folk er trofaste mot jobben sin til enhver tid eller pris.

Det du derimot også må være forberedt på er at arbeidsgiver ikke er så villig til å strekke seg for å beholde deg og dette kan skyldtes flere forhold; budsjettmessige hensyn, de tenker du kan erstattes uten for store konsekvenser eller de ser på det som en mulighet til å omrokkere internt om de skulle miste deg. Da ville jeg helt klart vurdert den nye jobben. Det kjedelige er om du føler det er signalet de sender og så bli værende. Så en god leder prøver nok å pakke inn hvorfor man ikke kommer med et godt mot-tilbud, selv om det sender et signal til deg som ansatt.

 

Jepp. Jeg hadde helt klart lagt det frem på en høflig og saklig måte uten noen som helst krav eller forventninger. Mer som at jeg nå har fått et tilbud som jeg dessverre må vurdere av økonomiske hensyn, men at jeg helst skulle sett at jeg ble værende og om det var noen mulighet for å i det minste nærme seg litt det nye tilbudet.

Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke kom til å innlede noen samtale med nåværende leder så sant det nye tilbudet ikke var vesentlig høyere enn hva jeg har i dag og jeg var innstilt på å gå videre. Nå fikk jeg faktisk det nye tilbudet tidligere i dag og det var såpass nært nåværende lønn (og uten å ta høyde for lønnsjustering til sommeren) at det ikke engang er aktuelt å vurdere det.

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0
DIYDari skrev (4 minutter siden):


Kjenner flere seriøse ledere som vil bli fornærmet gitt riktig situasjon oppstår.
 

Jeg sa opp tidligere uten å gå til en konkurrent. Sa opp fordi jeg flyttet vekk for en periode. Fikk faktisk følelsen av at lederen min tok selv det personlig og ble fornærmet av at noen kunne finne på å forlate hans fantastiske firma. Når jeg tenker meg om har han hatt noen avslutningstaler også for andre som har sluttet hvor det har vært noen subtile kommentarer som kan oppfattes som noen små stikk. 

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0 skrev (Akkurat nå):

Jeg sa opp tidligere uten å gå til en konkurrent. Sa opp fordi jeg flyttet vekk for en periode. Fikk faktisk følelsen av at lederen min tok selv det personlig og ble fornærmet av at noen kunne finne på å forlate hans fantastiske firma. Når jeg tenker meg om har han hatt noen avslutningstaler også for andre som har sluttet hvor det har vært noen subtile kommentarer som kan oppfattes som noen små stikk. 

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Mange glemmer at sjefer er også mennesker. Med helt vanlige følelser som resten.

Mange har bare lenge idolisert alt som har med "ledelse" å gjøre som om de har noe ekstra som ikke andre mennesker har.
Og på den veien har de som følger, og de som leder glemt å ha litt medfølelse for hverandre.. Noe som gjør at vi sitter i den båten vi gjør.

 

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0
DIYDari skrev (1 minutt siden):

Mange glemmer at sjefer er også mennesker. Med helt vanlige følelser som resten.

Mange har bare lenge idolisert alt som har med "ledelse" å gjøre som om de har noe ekstra som ikke andre mennesker har.
Og på den veien har de som følger, og de som leder glemt å ha litt medfølelse for hverandre.. Noe som gjør at vi sitter i den båten vi gjør.
 

Og hvilken båt er det? :)

Ellers enig i det du sier. 

Det jeg har observert gang på gang er at veldig mange ansatte glemmer at de faktisk er ansatte i en bedrift og tror det er "one big happy familiy" hvor sjefen er deres beste venn som vil de alt godt. Jeg skal ikke være detaljert siden det kan bli avslørt, men det var en situasjon for litt tilbake hvor det var helt opplagt at mange ansatte fikk seg en øyevåkner og wake-up call når de innså at det jeg skrev over faktisk ikke stemmer og at "bestevennen" deres hadde ført de bak lyset.

Selvsagt kan lederen være et godt menneske som vil deg vel, men til syvende og sist er det business. Og akkurat det har vel også min nåværende leder sagt under regulære lønnsforhandlinger tidligere :) 

Men nå sporer vi kanskje av en smule...

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar

  

Gjest b7ee6...0e0 skrev (5 minutter siden):

Takk for bra svar! :) 

Av nysgjerrighet - hvor ofte har du gitt ansatte høyere lønn i en slik situasjon? Og hvor ofte har det endt med en lykke til videre som første svar? :) 

 

Jeg har ikke ført noe statistikk men har vært heldig å stort sett ha flotte folk jobbende for meg. Sånn fingeren i luften anslår jeg at vi kom med det jeg anser som et bra mottilbud i 80ish prosent av tilfellene og et okay ett i 15ish prosent og det jeg vil si var et "dårlig" tilbud i kanskje maks 5ish prosent. Vi pleide stort sett alltid å prøve å gi noe, det var svært sjelden jeg hadde ansatte jeg tenkte det var "bra" å miste. Da var det jo viktigere å ta tak i eventuelle årsaker til at man ikke føler vedkommende presterer eller fungerer i rollen sin, og like mye et nederlag for min egen del om man ikke fikk ryddet opp i noe slik på en god måte for begge parter. Men enkelte tilfeller lar seg rett og slett ikke løse, dessverre. Jeg har kun håndtert en avskjedigelse og et fåtall (endrings)oppsigelser opp igjennom årene.

Det jeg glemte å nevne i sted er at selskapet jeg jobbet i siste ti årene var offentlig eid og vi dermed var nødt å være mer påpasselig med lønns-posen enn i det private, siden vi tross alt fikk pengene våre over skatteseddelen. Så mange som kom til meg og hadde fått tilbud i det private, og særlig fra konsulentbransjen (som er glad i å rekruttere IT-folk), visste at vi ikke kunne matche lønnen men ville likevel høre om det var noe vi kunne gjøre. Eksempelvis så kom det en flink og viktig ansatt til meg i fjor som hadde fått tilbud om startlønn på rett over millionen i det private. Vårt mot-tilbud ble nærmere 150-160k under dette, som er ansett som et bra tilbud for den rollen vedkommende hadde hos oss, men for stort sprik for den det gjaldt. 

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0 skrev (Akkurat nå):

Og hvilken båt er det? :)

Ellers enig i det du sier. 

Det jeg har observert gang på gang er at veldig mange ansatte glemmer at de faktisk er ansatte i en bedrift og tror det er "one big happy familiy" hvor sjefen er deres beste venn som vil de alt godt. Jeg skal ikke være detaljert siden det kan bli avslørt, men det var en situasjon for litt tilbake hvor det var helt opplagt at mange ansatte fikk seg en øyevåkner og wake-up call når de innså at det jeg skrev over faktisk ikke stemmer og at "bestevennen" deres hadde ført de bak lyset.

Selvsagt kan lederen være et godt menneske som vil deg vel, men til syvende og sist er det business. Og akkurat det har vel også min nåværende leder sagt under regulære lønnsforhandlinger tidligere :) 

Men nå sporer vi kanskje av en smule...

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0


Den båten er fylt med dårlig arbeidsmoral fra arbeidstakere og dårlig ledelse. 
Det går hånd i hånd.  Hvem som må ta første steget til å komme ut på andre siden av tåken og legge til kai på paradis island vet jeg ikke.. Tiden vil forhåpentligvis vise.

Jeg syntes en quote (røft oversatt til norsk) fra en urimelig rik investor en gang sa " Dumme mennesker er de som blir rike og suksessfulle, fordi de ikke ser på alt som kan gå galt, et smart menneske vil se alle potensielle fallgruver og derfor ikke gjøre noe, Dumme mennesker som leder smarte mennesker er vår historie" 

Husker ikke navnet på vedkommende, det bare sitter limt i hjernebarken fra mange år tilbake..Jeg jobber med å veilede, analysere og litt attåt mot blant annet daglig ledere og ansatte generelt i jobben min, så faller fort ned i et rabbithole av andre dimensjoner når man har litt nedetid på nettet og plukker opp disse "quotene" 😅

min erfaring er med en veldig røff "fingern fra munn til pekende opp i lufta" statistikk sånn at 1/10 er hva jeg anser som gode ledere. Men verden går nå rundt..Så balansen er der enn så lenge uansett hva man tenker om ting.
 

Men er som du sier..mange ansatte glemmer at de er ansatte.
Og mange sjefer glemmer at de ikke er en sjef uten en ansatt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

useriøse mener du 😛

Hvis vi kunne hatt en fasit på hva det å være seriøs er så kunne vi nok sagt oss enig i alle tilfeller.
Dessverre ser jeg på det som en umulig oppgave gitt at vi "bare" er mennesker 😅

Finnes nok av ledere som tenker sitt på bakrommet, er de som folk flest deler de tankene sine et sted også.

Kan godt være som TS sier at sjefen blir glad for å slippe en ekstra lønn også.
Men kan også være at sjefen ga TS en ufortjent sjanse ved ansettelse, gitt utallige muligheter da planen alltid har vært å være hos selskapet.  Også kommer TS midt i alt og potensielt der man kanskje har begynt å tjene penger for selskapet og bare " Hei, takk for investeringen, snakkes" 

Bare tenk om privat næring hadde vært som enkelte militære utdanninger.
Låser deg opp i 10 år fremover, eller møt en vegg av gjeld 😅
 

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 minutt siden):

Hvis vi kunne hatt en fasit på hva det å være seriøs er så kunne vi nok sagt oss enig i alle tilfeller.
Dessverre ser jeg på det som en umulig oppgave gitt at vi "bare" er mennesker 😅

Finnes nok av ledere som tenker sitt på bakrommet, er de som folk flest deler de tankene sine et sted også.

Kan godt være som TS sier at sjefen blir glad for å slippe en ekstra lønn også.
Men kan også være at sjefen ga TS en ufortjent sjanse ved ansettelse, gitt utallige muligheter da planen alltid har vært å være hos selskapet.  Også kommer TS midt i alt og potensielt der man kanskje har begynt å tjene penger for selskapet og bare " Hei, takk for investeringen, snakkes" 

Bare tenk om privat næring hadde vært som enkelte militære utdanninger.
Låser deg opp i 10 år fremover, eller møt en vegg av gjeld 😅
 

Alle seriøse ledere vet at ansatte er bare på lån og de kan slutte når som helst. Sett pris på insatsen de legger ned i dag, da de kan være borte i morgen. 

Å låse ansatte er en gigantisk uting og noe jeg aldri hadde gått med på, om jeg ikke absolutt skulle blitt jagerpilot da. Da er det vell lite valg her til lands, men mulig utenlands? Men det er jo en gigantisk avsporing 😛

Lenke til kommentar

Penger er ikke alt. Reisetid og reisekostnad spiller en rolle, og det samme gjør andre "goder" som fleksibilitet og selvstyre. For min del ble 15 minutter reisetid med bil og stor grad av fleksibilitet langt viktigere enn ekstra lønn på 270K og 1.5t lengre reisetid, selv om potensialet for lønnsvekst også er større. Det samme gjelder en arbeidssituasjon der jeg i dag stort sett bestemmer selv hva jeg skal gjøre, altså hvilke ting som er viktig og hva som skal til for å levere det som er forventet, mot at man hele tiden får oppgaver og styres av andre. Mulighet for hjemmekontor, regler for ferietid, osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Alle seriøse ledere vet at ansatte er bare på lån og de kan slutte når som helst. Sett pris på insatsen de legger ned i dag, da de kan være borte i morgen. 

Å låse ansatte er en gigantisk uting og noe jeg aldri hadde gått med på, om jeg ikke absolutt skulle blitt jagerpilot da. Da er det vell lite valg her til lands, men mulig utenlands? Men det er jo en gigantisk avsporing 😛

Ville heller kalt det en logisk leder.

Men er enig at å låse inn noen ikke er så ideelt..Forstår jeg hvorfor i gitte tilfeller? Absolutt.
Arbeidsmoralen blant folk i dag er jo ikke akkurat noe å skryte over her i Norge så man ønsker jo å sikre seg så godt som mulig.

På en side burde alle være snille og greie mot hverandre, og på andre siden burde man være harde og tøffe mot hverandre.
Balansegangen er hårfin ettersom vi ikke har en fasit på folk-
 

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (3 timer siden):

Ville heller kalt det en logisk leder.

Men er enig at å låse inn noen ikke er så ideelt..Forstår jeg hvorfor i gitte tilfeller? Absolutt.
Arbeidsmoralen blant folk i dag er jo ikke akkurat noe å skryte over her i Norge så man ønsker jo å sikre seg så godt som mulig.

På en side burde alle være snille og greie mot hverandre, og på andre siden burde man være harde og tøffe mot hverandre.
Balansegangen er hårfin ettersom vi ikke har en fasit på folk-
 

Låse inn er vell heller ikke i tråd med loven slik jeg har forstått det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...