Gå til innhold

Forhandle lønn hos eksisterende arbeidsgiver ved nytt tilbud? Erfaringer?


Gjest b7ee6...0e0

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Låse inn er vell heller ikke i tråd med loven slik jeg har forstått det...


Skal jo sies... vi har jo skapt et moderne slavesamfunn. Så ett fett hvordan vi vrir og vender på ting.

lets get back to work peasants 🤐

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b7ee6...0e0

Hva betyr det hvis nytt tilbud ligger på samme nivå som dagens jobb? Er det et seriøst tilbud eller et tilbud hvor de er likegyldig til om kandidaten takker ja eller nei?

Jeg fikk et tilbud som lå 2.5 % over dagens lønn. Etter årets lønnsjustering i nåværende jobb bør jeg ende på 3-5 %. Dvs., i praksis er nytt tilbud lavere enn dagens lønn. De fikk vite hva jeg har i dag, så usikker på om de glemte at jeg har lønnsjustering i løpet av året eller om det var bevisst.

I tillegg har ikke det nye firmaet sommertid, så i praksis ville jeg jobbet mer for mindre. 

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0 skrev (5 minutter siden):

Hva betyr det hvis nytt tilbud ligger på samme nivå som dagens jobb? Er det et seriøst tilbud eller et tilbud hvor de er likegyldig til om kandidaten takker ja eller nei?

Jeg fikk et tilbud som lå 2.5 % over dagens lønn. Etter årets lønnsjustering i nåværende jobb bør jeg ende på 3-5 %. Dvs., i praksis er nytt tilbud lavere enn dagens lønn. De fikk vite hva jeg har i dag, så usikker på om de glemte at jeg har lønnsjustering i løpet av året eller om det var bevisst.

I tillegg har ikke det nye firmaet sommertid, så i praksis ville jeg jobbet mer for mindre. 

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Sikker på at du ikke får justering i nytt firma?

Men det er ett håpløst tilbud og jeg hadde spurt om det er rom for oppjustering. 

Hva mener du med sommertid og jobbe mer?

Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Sikker på at du ikke får justering i nytt firma?

Men det er ett håpløst tilbud og jeg hadde spurt om det er rom for oppjustering. 

Hva mener du med sommertid og jobbe mer?

Hva legger du i justering? Forhandle en høyere startlønn?

Tipper det hadde vært mulig, men jeg oppfattet tilbudet nesten som useriøst, så jeg valgte å ikke selv ta initiativ til forhandling. Svarte høflig at jeg basert på en totalvurdering valgte å takke nei og at lønn dessverre ble den avgjørende faktoren og forklarte hvorfor.

De visste at jeg var usikker (noe jeg var ærlig om før første møte) på et jobb-bytte og alt trives hvor jeg er, så synes det var litt rart å tro at jeg skulle bytte jobb for det som i praksis er samme lønn, men faktisk nedgang i lønn om man tar høyde for årets lønnsjustering (gir de tvilen tilgode og at de har glemt dette).

Med sommertid mener jeg at jeg har det i dagens jobb. 7 timers arbeidsdag mellom juni og midten av august. Den nye jobben har ikke sommertid. Så jeg ville ikke bare gått ned i lønn, men måtte jobbe mer også. Alt i alt en ganske dårlig deal om jeg hadde tatt den.

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Guest b7ee6...0e0 said:

Hva betyr det hvis nytt tilbud ligger på samme nivå som dagens jobb? Er det et seriøst tilbud eller et tilbud hvor de er likegyldig til om kandidaten takker ja eller nei?

Det er lurt å ta forventninger til lønn / goder tidlig i prosessen, gjerne før første intervju, for å unngå å kaste bort masse av egen og andres tid. Du er heller ikke pliktig å oppgi dagens lønn slik at de kan komme med en teoretisk justering av denne.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Gjest b7ee6...0e0
ps5 skrev (3 minutter siden):

Det er lurt å ta forventninger til lønn / goder tidlig i prosessen, gjerne før første intervju, for å unngå å kaste bort masse av egen og andres tid. Du er heller ikke pliktig å oppgi dagens lønn slik at de kan komme med en teoretisk justering av denne.

Helt enig. Har fått henvendelser tidligere hvor jeg har presisert at det er uaktuelt å bytte jobb så sant de ikke kan gi meg minst 100K ekstra i lønn ved et eventuelt tilbud og mange prosesser har stoppet opp alt der. Jeg kommer nok til å være mer tydelig på dette neste gang. Gav de tvilen tilgode denne gang siden jeg synes jobben virket interessant nok til at det var verdt en samtale, men konkluderte jo med at den ikke var interessant nok til å gå ned i lønn.

Litt av problemet er nok at dette er en bransje hvor marginene ikke er enorme, så det er nok dessverre en reell grense på hva de kan tilby i lønn. Men om jeg var i deres situasjon hadde jeg i så fall sagt det i tilbudet og forsøkt å selge det inn på en annen måte.

Anonymous poster hash: b7ee6...0e0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...