Gå til innhold

Flertall for å kun ta imot ukrainere i Drammen


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Inspector said:

Nå kommer Støres politisk korrekte reaksjon:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/02/14/store-reagerer-sterkt-pa-omstridt-flyktingvedtak-i-drammen-det-er-ulovlig/

Som tidligere nevnt er Drammen en av mange kommuner som har fått erfare de reelle ulempene med en hodeløs innvandringspolitikk.
Kommunens tilsvar må derfor bli at det heretter ikke er plass til noen nye flyktninger i Drammen.
 

Er sykt politisk korrekt å følge grunnlovens paragraf 98.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (23 minutter siden):

Det er bra det er politisk korrekt å følge loven.

Erna Solberg er av samme oppfatning:

Sitat

– Ingen kommuner kan velge at de «kun» ønsker å motta flyktninger fra bestemte land

https://www.nrk.no/buskerud/her-politianmelder-politikeren-drammen-kommune-etter-ukraina-vedtaket-1.16762606

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (1 time siden):

Hvem definerer om det er usaklig og "mishøvlig" eller ei?

Loven og rettspraksis. 

Forbudet mot usaklig forskjellsbehandling bygger på kravet om likhet for loven, mer presist likhet for forvaltningen i dette tilfellet - og at et slik likhetsprinsipp legger et rettslig bånd på forvaltningens skjønnsutøvelse. Likhetsprinsippet er ulovfestet som prinsipp slik at like tilfeller skal behandles likt i den grad ikke relevante hensyn begrunner forskjellsbehandling.

Det er naturligvis tillatt å forskjellsbehandle, og i mange tilfeller også det ønskelige - så lenge forskjellsbehandlingen er saklig begrunnet - men det vil ikke kommunal diskriminering basert på landbakgrunn være under dagens lovverk i Norge. Derav usaklig.

Mishøve er vel nynorsk for urimelig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Loven og rettspraksis. 

Forbudet mot usaklig forskjellsbehandling bygger på kravet om likhet for loven, mer presist likhet for forvaltningen i dette tilfellet - og at et slik likhetsprinsipp legger et rettslig bånd på forvaltningens skjønnsutøvelse. Likhetsprinsippet er ulovfestet som prinsipp slik at like tilfeller skal behandles likt i den grad ikke relevante hensyn begrunner forskjellsbehandling.

Det er naturligvis tillatt å forskjellsbehandle, og i mange tilfeller også det ønskelige - så lenge forskjellsbehandlingen er saklig begrunnet - men det vil ikke kommunal diskriminering basert på landbakgrunn være under dagens lovverk i Norge. Derav usaklig.

Mishøve er vel nynorsk for urimelig.

Sakligheten blir ivaretatt hvis du legger ved økonomisk regnskap og kriminalstatistikk.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Krf i Drammen sier de ble presset av Frp til å godta forslaget, hvis ikke ville Frp trekke seg fra hele det borgerlige samarbeidet i kommunen (!).

Krf sin representant, som dermed så seg nødt til å stemme for, mener vedtaket er grunnleggende rasistisk og at Frp opptrer uetisk siden flere av representantene deres vet at det er ulovlig.

https://www.nrk.no/buskerud/krfs-turid-thomassen-om-omstridt-flyktningvedtak-i-drammen_-_-vondt-langt-inni-sjela-1.16762844

Sitat

Drammen har bestemt at de kun ønsker å ta imot ukrainske flyktninger. Turid Thomassen (KrF) sier hun ble presset med at den politiske samarbeidsavtalen ville ryke om hun ikke stemte for.

– Jeg har gått over grensa over det jeg egentlig tåler. Derfor har jeg det ikke bra. Det gjør vondt, langt inn i sjela å få prøvd ut dette som roter borti mitt etiske kompass for at ingen folkegrupper skal forskjellsbehandles.

Sitat

– Det er en grunnleggende rasistisk tankegang, sier Turid Thomassen dagen etter vedtaket.

Hun er opprørt og mener Frp har opptrådt uetisk. KrF har en samarbeidsavtale med Høyre, Frp og Pensjonistpartiet.

Hun sier at hun ble presset med at Frp ville bryte hele samarbeidsavtalen, om KrF ikke stemte for forslaget. 

– Det å presse dette fram ved å presse meg innerst inn i et hjørne som ei lita mus, og bli en liten lort, er uetisk når jeg tror flere innenfor Frp må vite at dette er ulovlig.

Tirsdag kveld vedtok kommunestyret i Drammen at de kun ønsker å ta imot ukrainske flyktninger. Forslaget gikk gjennom med 29 mot 28 stemmer. KrF var tungen på vektskålen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det er noe du bare finner på, med mindre du opererer etter en helt unik versjon av diskrimineringsloven som inneholder det.

Hvilken bedrift vil ansette en person som ikke kan forventes å bidra med noe ut over utgifter og kravmentalitet de neste årene ? Den bedriften vil konke etter kort tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Nå kommer Støres politisk korrekte reaksjon:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/02/14/store-reagerer-sterkt-pa-omstridt-flyktingvedtak-i-drammen-det-er-ulovlig/

Som tidligere nevnt er Drammen en av mange kommuner som har fått erfare de reelle ulempene med en hodeløs innvandringspolitikk.
Kommunens tilsvar må derfor bli at det heretter ikke er plass til noen nye flyktninger i Drammen.
 

Kjør på!! Kan ikke huske å ha sett en etnisk norsk drammenser i sentrum på flere år..😂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (21 timer siden):

Dette er logikk fra noen som mener  Israel får kritikk kun fordi de er Israel , fordi verden ikke fokuserer på det Islam har gjort de siste 1500 årene. 

Og hva har islam gjort? Kristendommen har vel vært så mye mer annerledes? Inkvisisjonen skjedde ikke, ikke sant?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått har Drammen temmelig store utfordringer med integrering av ikkevestlige innvandrere, og sånn sett virker ikke det å stanse bosetning av enda flere fra slike grupper i Drammen som en helt urimelig tanke, litt slik en har drodlet rundt deler av Oslo også. Så antar jeg unntaket for Ukrainere handler om at en mener disse er enklere å integrere og i mindre grad vil føre til en ytterligere forverring av problemene, og kanskje at en rett og slett føler seg mer forpliktet til å ta imot reelle flyktninger fra egne nærområder. Ikke heller dette fremstår helt urimelig.

Det som derimot høres litt tvilsomt ut er at en får lov til å bestemme dette lokalt, og jeg tror det blir vanskelig å bosette en del grupper om kommunene kun vil ha de "lettintegrerte". Samtidig er ikke Drammen de første som tar til orde for å ta imot fra egne nærområder (og evt. hjelpe mange, mange flere mer "langveis" fra der de er), men det nye virker å være den lokale dimensjonen som er hovedproblemet her. Om noe slikt sprer seg er det kanskje et signal en må ta nasjonalt. 

Jeg vet ikke i hvor stor grad det finnes i dag, men kanskje må det en mer helhetlig nasjonal bosetningsplan til? Om noen områder tar en uforholdsmessig stor del av belastningen/berikelsen virker det rimelig å ta hensyn til nettopp dette, og treffe tiltak om lokale myndigheter sier at de rett og slett ikke takler mer. I en slik plan vil det kanskje være naturlig å også se på hvilke flyktninger/migranter som er lettere å integrere og hvilken (rest)kapasitet ulike områder har til å integrere. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Ganske oppsiktsvekkende at statsministeren snur i denne saken.

Har han endelig forstått at Drammen kommunes vedtak også støttes av mange politisk ukorrekte på grasrota i AP?
Når Støre åpner for å bruke autoritær tvang, vil han både gi Giske og opposisjonen nye argumenter og vann på mølla.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Snur og snur. Han sier bare at spørsmålet om lovlighet er opp til Statsforvalteren:

Om det er lov eller ikke, det må Statsforvalteren avgjøre, sier Støre i en ny uttalelse til NRK.

Inspector skrev (39 minutter siden):

Når Støre åpner for å bruke autoritær tvang, vil han både gi Giske og opposisjonen nye argumenter og vann på mølla.

Autoritær tvang? Hva mener du med dette?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men dette er innenfor om/når vi gjør det nasjonalt? I så fall slår det meg mer som en praktisk utfordring enn en etisk en.

Snur en på det kan en kanskje spørre seg om det er noe bedre om Drammen sier de ikke kan ta imot flyktninger i det hele tatt. Jeg antar grunnen er at de opplever belastningen fra de som har kommet (fra ikkevestlige land) som så stor at de ikke klarer å integrere og ta vare på de som kommer, men om de klarer å ta imot Ukrainere er vel det i seg selv bedre og en større avlastning om de ikke tar imot noen.

Hovedutfordringen blir da kanskje igjen det med hvilken presedens det setter og de praktiske utfordringene det medfører. Samtidig; Om en lar det spille seg ut og ser at alt for mange kommuner velger bort de en mener å kunne hjelpe bedre i nærområdene, er den nasjonale politikken egentlig i takt med viljen "ute i landet"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...