Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan dempe bekymringen for 3. verdenskrig?


Gjest 243a9...656

Anbefalte innlegg

Deechon skrev (16 minutter siden):

Det kan du ikke vite, for hendelsen har ikke funnet sted enda og vil mest sannsynligvis aldri finne sted.

 

Du skriver bare dette fordi det er det du ønsker at skal skje. Du kan ikke se inn i fremtiden...

 

Dessuten, så har de to siste storkrigene (1 og 2 verdenskrig) blitt startet i europa. Det var derfor jeg skrev at det mest sannsynligvis vil være vesten/europa som også starter tredje verdenkrig.

Til slutt så er det verdt å nevne at Russland har aldri appellert til en storkrig.

Var jo Stalin og Hitler som dro igang 2 verdenskrig, blir ikke sjokkert om fascistene i øst også drar igang nr 3. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 243a9...656 skrev (På 10.2.2024 den 4:04 AM):
Jeg ønsker ikke svar som "ja, det skjer, og det skjer snart" og slikt, jeg ønsker heller råd og tips rundt hvordan man kan skjerme seg litt fra nyhetsbildet i dag.
 
Er fullt innforstått med at 3. verdenskrig snart banker på døra og jeg tenker man er temmelig naiv om man ikke tror det skjer. Nå sitter ikke jeg med mye kunnskap om krig, men noe sier meg at det ikke skjer enda. Typ, det skjer ikke til sommeren, men kanskje om noen år. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å realitetsorienteres her, tenker at dette er noe jeg burde få tro i fred om jeg vil ha sjelefred. Men, om noen mener 3. verdenskrig ikke er i sikte, og samtidig har litt kunnskap om krig, så må dere gjerne dele dette i kommentarfeltet.
 
Jeg tipper jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg er personlig ikke redd for å dø, men jeg er redd for å bevitne mye lidelse og sorg. Jeg syns allerede det har vært tungt å følge med på det som skjer i resten av verden. Jeg vil jo gjerne følge med på nyhetene, men merker at jeg dras mot overskriftene om krig. Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?
 
Det hjelper ikke noe særlig at jeg er deprimert, men for tiden er jeg faktisk på bedringens vei og jeg merker at bekymringen da blir større. Jeg tar ihvertfall ikke friheten min for gitt lenger, det er sikkert og visst. Jeg kjenner på stor takknemlighet for å leve i fred nå. 

Anonymous poster hash: 243a9...656

Det er ufattelig lite sannsynlig med tredje verdenskrig, og enda mindre sannsynlig at Norge blir dratt inn i en evt. krig, selv om media krisemaksimerer alle konfliktene for alt det er verd. Det som skjedde under den kalde krigen frem til sovjetunionens fall var en langt større trussel enn det som skjer nå. Til tross for både Trump, Russland og Gaza, er verden generelt sett ganske trygg sett i et historisk perspektiv.

Det beste rådet fra meg er å holde seg unna nyheter, både aviser, nettsteder, sosiale medier, TV, radio, og hvor nå enn folk får nyhetene sine fra for tiden. Det er bare sunt å ta en pause fra media av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (17 timer siden):

Til slutt så er det verdt å nevne at Russland har aldri appellert til en storkrig.

De var jo en av hovedaktørene i starten av første verdenskrig, de var de første til å mobilisere, og støttet Serbia sine provokasjoner. Helt klart en av de 4 hovedansvarlige for WW1. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 243a9...656 skrev (På 10.2.2024 den 4:04 AM):
Jeg ønsker ikke svar som "ja, det skjer, og det skjer snart" og slikt, jeg ønsker heller råd og tips rundt hvordan man kan skjerme seg litt fra nyhetsbildet i dag.
 
Er fullt innforstått med at 3. verdenskrig snart banker på døra og jeg tenker man er temmelig naiv om man ikke tror det skjer. Nå sitter ikke jeg med mye kunnskap om krig, men noe sier meg at det ikke skjer enda. Typ, det skjer ikke til sommeren, men kanskje om noen år. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å realitetsorienteres her, tenker at dette er noe jeg burde få tro i fred om jeg vil ha sjelefred. Men, om noen mener 3. verdenskrig ikke er i sikte, og samtidig har litt kunnskap om krig, så må dere gjerne dele dette i kommentarfeltet.
 
Jeg tipper jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg er personlig ikke redd for å dø, men jeg er redd for å bevitne mye lidelse og sorg. Jeg syns allerede det har vært tungt å følge med på det som skjer i resten av verden. Jeg vil jo gjerne følge med på nyhetene, men merker at jeg dras mot overskriftene om krig. Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?
 
Det hjelper ikke noe særlig at jeg er deprimert, men for tiden er jeg faktisk på bedringens vei og jeg merker at bekymringen da blir større. Jeg tar ihvertfall ikke friheten min for gitt lenger, det er sikkert og visst. Jeg kjenner på stor takknemlighet for å leve i fred nå. 

Anonymous poster hash: 243a9...656

Har ikke lest igjennom tråden, så beklager hvis jeg gjentar noe. 

Et tips er å lese boken "lev her og nå". Nyttig bok for de som sliter med både fortiden og fremtiden. 

For det er jo litt sånn, hva er livet hvis vi går rundt å bekymrer oss for ting utenfor vår kontroll? Da kaster man bort livet og energien, for å være redd for å miste det eller andre endringer i livet. 

Vi lever hverken i fortiden eller fremtiden. Vi lever kun akkurat nå. Det er kun akkurat nå vi kan styre. Ikke i går eller imorgen. 

Man kan leve i nuet samtidig som man har en viss realitet knyttet til fremtiden, som eks ha et lite lager med mat og forsyninger. 

Prøv å forstå hvorfor dette opptar deg sånn. Vær nysgjerrig med tankene dine. Spør deg selv: får jeg noe ut av disse bekymringene? Gir de meg noe? Hvis en krig bryter ut, vil jeg være bedre forberedt ved å bekymre meg? 

Du har også helseaspekteret. Unødvendige bekymringer og stress påvirker helsen vår negativt. Får oss til å tenke irrasjonellt. Forbereder oss ikke på noe, for ingen kan spå fremtiden. 

Lettere sagt enn gjort, men leser man eks boken jeg refererer til i starten, speiler den deg inn på en god vei. Når du kjenner på takknemlighet for å leve i fredstid er er du på god vei! 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Deechon skrev (På 12.2.2024 den 4:07 PM):

Det kan du ikke vite, for hendelsen har ikke funnet sted enda og vil mest sannsynligvis aldri finne sted.

Det kan jeg vite fordi vi ser hvem som er aggressorene i dag. Akkurat som før andre verdenskrig så er det diktaturene.

Sitat

Du skriver bare dette fordi det er det du ønsker at skal skje. Du kan ikke se inn i fremtiden...

Jeg skriver det fordi det er det vi ser i dag.

Sitat

Dessuten, så har de to siste storkrigene (1 og 2 verdenskrig) blitt startet i europa. Det var derfor jeg skrev at det mest sannsynligvis vil være vesten/europa som også starter tredje verdenkrig.

Det vil mest sannsynlig være et imperialistisk diktatur, altså sannsynligvis Russland.

Sitat

Til slutt så er det verdt å nevne at Russland har aldri appellert til en storkrig.

Nei, Russland håpet selvsagt at de bare kunne valse inn i Ukraina og ta over i løpet av noen få dager, og så vende tilbake til "business as usual", akkurat som i 2014.

Det viste seg at det ikke fungerte denne gangen.

Men Russland har truet med både atomvåpen og storkrig mange ganger, så...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 12.2.2024 at 4:07 PM, Deechon said:

 

 

Dessuten, så har de to siste storkrigene (1 og 2 verdenskrig) blitt startet i europa. Det var derfor jeg skrev at det mest sannsynligvis vil være vesten/europa som også starter tredje verdenkrig.

Til slutt så er det verdt å nevne at Russland har aldri appellert til en storkrig.

Russland startet 2.verdens krig sammen med Tyskland da de sammen invaderte Polen i 1939. Russland og Tyskland var allierte. 
 

IMG_3349.thumb.webp.c7c2672c2bcc26cc44972cb2ed2ca8dc.webp

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Molotov–Ribbentrop-pakten

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At dere bruker en halv måned på å oppkonstruere to middelmådige svar til meg sier alt egentlig. Jeg gidder ikke diskutere mer, særlig ikke en som bare sender en wikipedia link som ikke er relevant.

 

Siden dere hater russland så mye kanskje dere burde bli med i det ukrainske militæret? Jeg hører de har et ekstremt stort behov for nye soldater siden de fleste andre er KIA/MIA.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 10.2.2024 den 11:06 AM):

Enig her. Måten vi vrir oss ut av grepet til oljediktaturstatene er at vi går vekk fra oljen. Da vil de ikke ha like mye makt lenger.

Det kan godt være at det grønne skiftet har skapt problemer på kort sikt (hvorfor i helvete la Tyskland ned atomkraftverkene sine før fornybar kunne ta 100% over?!), men over tid er det viktig å bli mindre avhengig av diktaturer for energiforsyning.

Siden vi har mistet fordelene med vannkraften når det gjelder pris, og at forbruket i Norge på papiret er en eu miks, at det meste av bedriftene over tid har fått utenlandske eiere så er vi mer oljeavhengig enn noen gang tidligere. Uten oljeinntektene så hadde vi fått en økonomi tilsvarende Albania, ikke noe man ønsker.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (5 timer siden):

At dere bruker en halv måned på å oppkonstruere to middelmådige svar til meg sier alt egentlig. Jeg gidder ikke diskutere mer, særlig ikke en som bare sender en wikipedia link som ikke er relevant.

 

Siden dere hater russland så mye kanskje dere burde bli med i det ukrainske militæret? Jeg hører de har et ekstremt stort behov for nye soldater siden de fleste andre er KIA/MIA.

Hvem gidder vel diskutere med en vatnik, stikk heller å dø for føreren din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Deechon skrev (6 timer siden):

At dere bruker en halv måned på å oppkonstruere to middelmådige svar til meg sier alt egentlig. Jeg gidder ikke diskutere mer, særlig ikke en som bare sender en wikipedia link som ikke er relevant.

Du har ikke diskutert i utgangspunktet så det er ikke noe nytt, russland var med på og starte både første og andre verdenskrig, det er fakta, fakta de ikke lærer bort i russisk skole riktignok. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (18 timer siden):

At dere bruker en halv måned på å oppkonstruere to middelmådige svar til meg sier alt egentlig. Jeg gidder ikke diskutere mer, særlig ikke en som bare sender en wikipedia link som ikke er relevant.

Bare fordi vi ikke frenetisk følger med i enhver diskusjon for å spamme med russisk propaganda så betyr ikke det at vi bruker mye tid på svarene. Jeg svarer når jeg leser et innlegg. At du ikke klarer å imøtegå det vi faktisk skriver sier jo egentlig sitt.

Sitat

Siden dere hater russland så mye kanskje dere burde bli med i det ukrainske militæret? Jeg hører de har et ekstremt stort behov for nye soldater siden de fleste andre er KIA/MIA.

Ukraina har mistet en langt lavere andel av sine soldater enn Russland, så du får Cope videre.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 11.2.2024 den 9:02 PM):

Men hvis det er noen som skulle appellert til tredje verdenskrig, så ville det vært vesten. Enten gjennom direkte innblanding nede i israel eller i ukraina.

Er dette noe du har lest på Russia Today? 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hvordan enkelte, tross at vi er i Norge og har tilgang på nærmest ubegrenset med informasjon (i motsetning til diktaturer som Russland der informasjon er strengt styrt), klarer å lire av seg vås som at vesten har skylden for Russlands imperialistiske krigføring og massedrap.

Det er det samme som å skylde på Europa for at Hitler startet andre verdenskrig. (I realiteten var det Sovjetunionen som inngikk en allianse med Hitler, og gjorde det mulig for ham å få ryggen fri til å invadere Polen, forøvrig. Og i dag hyller/forsvarer Putin Hitler.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 243a9...656 skrev (På 10.2.2024 den 4:04 AM):
Jeg ønsker ikke svar som "ja, det skjer, og det skjer snart" og slikt, jeg ønsker heller råd og tips rundt hvordan man kan skjerme seg litt fra nyhetsbildet i dag.
 
Er fullt innforstått med at 3. verdenskrig snart banker på døra og jeg tenker man er temmelig naiv om man ikke tror det skjer. Nå sitter ikke jeg med mye kunnskap om krig, men noe sier meg at det ikke skjer enda. Typ, det skjer ikke til sommeren, men kanskje om noen år. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å realitetsorienteres her, tenker at dette er noe jeg burde få tro i fred om jeg vil ha sjelefred. Men, om noen mener 3. verdenskrig ikke er i sikte, og samtidig har litt kunnskap om krig, så må dere gjerne dele dette i kommentarfeltet.
 
Jeg tipper jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg er personlig ikke redd for å dø, men jeg er redd for å bevitne mye lidelse og sorg. Jeg syns allerede det har vært tungt å følge med på det som skjer i resten av verden. Jeg vil jo gjerne følge med på nyhetene, men merker at jeg dras mot overskriftene om krig. Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?
 
Det hjelper ikke noe særlig at jeg er deprimert, men for tiden er jeg faktisk på bedringens vei og jeg merker at bekymringen da blir større. Jeg tar ihvertfall ikke friheten min for gitt lenger, det er sikkert og visst. Jeg kjenner på stor takknemlighet for å leve i fred nå. 

Anonymous poster hash: 243a9...656

Tror deler av svaret er å leve i nuet, gjøre lysbetonte ting som å komme seg over tregrensen og betrakte skaperverket, og være takknemlig for hvert øyeblikk og dag man får. Jeg er såpass gammel at jeg er mest bekymret for mine barn som må vokse opp i en såpass ustabil verden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke på bekymringen at tråden har gått over i en politisk diskusjon. Eller at EU vil gå over i en krigsøkonomi der de produserer flere våpen. Og Frankrike og Polen vurderer støttetropper til Ukraina. Er dette bare et skremme-utspill, eller skal de virkelig sende soldater til en brutal front, langt borte, uten at soldatene ønsker seg dit? Polen har ikke kunnet gå til krig mot store land tidligere, så hvordan kan de det nå uten at Europa og Nato samler seg til et stort angrep. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (6 timer siden):

Det hjelper ikke på bekymringen at tråden har gått over i en politisk diskusjon. Eller at EU vil gå over i en krigsøkonomi der de produserer flere våpen. Og Frankrike og Polen vurderer støttetropper til Ukraina. Er dette bare et skremme-utspill, eller skal de virkelig sende soldater til en brutal front, langt borte, uten at soldatene ønsker seg dit? Polen har ikke kunnet gå til krig mot store land tidligere, så hvordan kan de det nå uten at Europa og Nato samler seg til et stort angrep. 

Er det en ting vi skal være glade for så er det at vi nå tar tak og forbereder oss på krig. Vil du ha fred, forbered deg på krig. Vi glemte det et minutt å da så fascistene i kreml en åpning.

 

Nepa skrev (6 timer siden):

uten at soldatene ønsker seg dit?

Altså hvem hater vel ikke jobben sin, men hvem sier at de ikke ønsker seg dit ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (25 minutter siden):

Er det en ting vi skal være glade for så er det at vi nå tar tak og forbereder oss på krig. Vil du ha fred, forbered deg på krig. Vi glemte det et minutt å da så fascistene i kreml en åpning.

 

Altså hvem hater vel ikke jobben sin, men hvem sier at de ikke ønsker seg dit ? 

100% enig.

Å ikke være forberedt på krig er den «beste» måten å krig på. Anser Vestens fiender oss som svake, angriper de.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (8 timer siden):

Det hjelper ikke på bekymringen at tråden har gått over i en politisk diskusjon. Eller at EU vil gå over i en krigsøkonomi der de produserer flere våpen. Og Frankrike og Polen vurderer støttetropper til Ukraina. Er dette bare et skremme-utspill, eller skal de virkelig sende soldater til en brutal front, langt borte, uten at soldatene ønsker seg dit? Polen har ikke kunnet gå til krig mot store land tidligere, så hvordan kan de det nå uten at Europa og Nato samler seg til et stort angrep. 

Den beste måten å sikre oss mot krig på er å være såpass militært sterke at motstanderen ikke tør å angripe.

Den beste måten å starte WW3 på er å være svake og gi etter for Russlands trusler og press. Det er nettopp vår feighet som har gjort Russland så aggressive. Hadde vi satt foten ned med en gang, hardt mot hardt, så hadde feige Russland aldri våget å gjøre noe. Russland er som nabolagspsykopaten som snuser seg frem til svakhet og utnytter det, men som egentlig er en feiging og som kryper sammen i redsel og frykt med en gang noen ikke viker unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...