Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan dempe bekymringen for 3. verdenskrig?


Gjest 243a9...656

Anbefalte innlegg

Gjest 243a9...656
Jeg ønsker ikke svar som "ja, det skjer, og det skjer snart" og slikt, jeg ønsker heller råd og tips rundt hvordan man kan skjerme seg litt fra nyhetsbildet i dag.
 
Er fullt innforstått med at 3. verdenskrig snart banker på døra og jeg tenker man er temmelig naiv om man ikke tror det skjer. Nå sitter ikke jeg med mye kunnskap om krig, men noe sier meg at det ikke skjer enda. Typ, det skjer ikke til sommeren, men kanskje om noen år. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å realitetsorienteres her, tenker at dette er noe jeg burde få tro i fred om jeg vil ha sjelefred. Men, om noen mener 3. verdenskrig ikke er i sikte, og samtidig har litt kunnskap om krig, så må dere gjerne dele dette i kommentarfeltet.
 
Jeg tipper jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg er personlig ikke redd for å dø, men jeg er redd for å bevitne mye lidelse og sorg. Jeg syns allerede det har vært tungt å følge med på det som skjer i resten av verden. Jeg vil jo gjerne følge med på nyhetene, men merker at jeg dras mot overskriftene om krig. Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?
 
Det hjelper ikke noe særlig at jeg er deprimert, men for tiden er jeg faktisk på bedringens vei og jeg merker at bekymringen da blir større. Jeg tar ihvertfall ikke friheten min for gitt lenger, det er sikkert og visst. Jeg kjenner på stor takknemlighet for å leve i fred nå. 

Anonymous poster hash: 243a9...656

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skulle i teorien utløse en tredje verdenskrig?

 

Mange små kriger rundt om på kloden? Det er ganske sannsynlig.

At Norge blir mål for noen av de? Svært usannsynlig.

 

Ellers bør man vel bare holde seg unna diskusjonsforum og diverse nyhetssider, da slipper man å høre stort om det som skjer rundt omkring, samt at man slipper alle teoriene folk har.

Hold deg til enkle, troverdige nyhetssendinger, så er du oppdatert nok.

Om du ikke selv ønsker å aktivt ta del i noe så trenger du ikke tvinge deg selv til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (17 minutter siden):

Hva skulle i teorien utløse en tredje verdenskrig?

 

Mange små kriger rundt om på kloden? Det er ganske sannsynlig.

At Norge blir mål for noen av de? Svært usannsynlig.

 

Ellers bør man vel bare holde seg unna diskusjonsforum og diverse nyhetssider, da slipper man å høre stort om det som skjer rundt omkring, samt at man slipper alle teoriene folk har.

Hold deg til enkle, troverdige nyhetssendinger, så er du oppdatert nok.

Om du ikke selv ønsker å aktivt ta del i noe så trenger du ikke tvinge deg selv til det.

Hvem av nyhetssendingene  er troverdige ? trenger tips 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (13 minutter siden):

Hvem av nyhetssendingene  er troverdige ? trenger tips 

Avenger egentlig av hva du selv ønsker å tro på.

Det lure er å ikke følge med på private eller noe som tjener penger på reklame.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 243a9...656 skrev (2 timer siden):
Jeg vil jo gjerne følge med på nyhetene, men merker at jeg dras mot overskriftene om krig. Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?

Jeg kan gi deg mange argumenter for hvorfor 3. verdenskrig er lite sannsynlig, men det viktigste du kan gjøre for din egen psykiske helse er å ta en lang pause fra nyheter.

Du trenger ikke se/lese nyheter, i hvert fall ikke daglig. Nyheter er underholdning kamuflert som kunnskap/opplysning, og gjør en emosjonell sjel bare engstelig, urolig og pessimistisk. Hjernene våre er ikke skapt for å vite hva som skjer i nabostammen, langt mindre på andre siden av verden, og dette konstante bombardementet av alt det negative som skjer i Washington, Ukraina, Gaza, et cetera er ikke bra for vår mentale velvære.

Så ta en pause, og bekymringene vil gå bort av seg selv. Jeg gjorde dette i høst og det var helt fabelaktig. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 243a9...656 said:
Jeg tipper jeg ikke er den eneste som bekymrer meg.

Sikkert ikke.  Har en gammel mor som jeg skulle ønske ville slutte å se og høre på nyheterne av samme grunn.  

Jeg orker ikke bekymre meg om ting jeg ikke kan gjøre noe med.  Jeg tror ikke på nogen 3. vk med det første.  Risikoen for at vi blir overkjørt av russerne uten USA stiller opp for oss er betydelig større og det er kanskje et endda værre  alternativ egentlig.  Men igjen, hva kan vi menigmann gjøre.. ingen verdens ting - så derfor er det ikke noe jeg gidder spekulere noe særlig på.  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vel, så lenge NATO begrenser krigen til Ukraina kommer ikke lang/mellomdistanserakettene til å fly.

Norge bør uansett planlegge for det verste og håpe på det beste. Beredskapslagre, medisinlagre, verneplikt, bomberom etc etc. Totalberedskapen bør tilbake på kald krig nivå. 
Vi må faktisk trene på ting vi håper aldri skal skje. Klokka må skrus tilbake 30 år.

Vi står (Heldigvis) utenfor EU og kan på den måten ha en egen dialog med russerne som tross alt er vår nabo

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (6 minutter siden):

Vel, så lenge NATO begrenser krigen til Ukraina kommer ikke lang/mellomdistanserakettene til å fly.

Norge bør uansett planlegge for det verste og håpe på det beste. Beredskapslagre, medisinlagre, verneplikt, bomberom etc etc. Totalberedskapen bør tilbake på kald krig nivå. 
Vi må faktisk trene på ting vi håper aldri skal skje. Klokka må skrus tilbake 30 år.

Vi står (Heldigvis) utenfor EU og kan på den måten ha en egen dialog med russerne som tross alt er vår nabo

Vi kan ikke ha dialog med russerne. De er ikke interessert i reell dialog. De er kun ute etter å manipulere og ødelegge.

Jeg skjønner heller ikke hva EU har med saken å gjøre. Vi er medlem av NATO, noe som virker langt mer relevant enn EU her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Medlem said:


Vi står (Heldigvis) utenfor EU og kan på den måten ha en egen dialog med russerne som tross alt er vår nabo

????????????

Du er klar over at målet med militæret til Norge er å kun overleve lenge nok til at maktapparatet kommer seg i trygghet? (Dette sies til samtlige som har og er i militærtjeneste) Hver og en av oss kommer til å bli rævkjørt hvis noen går til krig mot Norge. Er som å ta med seg en kniv inn i en pistolkamp, Norge har ræva kort om det skulle bli krigsforhandlinger, da vi kun er 5M mennesker. 

EU / nato og andre initiativ for å samle Europa er det eneste som vil være til hjelp for nordmenn. Åpn øya mann og slutt glorifiseringen av en løgn om at vi får til så mye alene. Se til England for høste erfaring av hva enkle tanker på komplekse problemstillinger medfører. 

Men nok om dette tullet; 3VK er langt unna. En samlet (økonomisk) verden har for mange egeninteresser til at man ønsker å hive alt på bålet. Ikke undervurder motivasjonen i grådighet. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest 243a9...656 skrev (4 timer siden):
Jeg ønsker ikke svar som "ja, det skjer, og det skjer snart" og slikt, jeg ønsker heller råd og tips rundt hvordan man kan skjerme seg litt fra nyhetsbildet i dag.
 
Er fullt innforstått med at 3. verdenskrig snart banker på døra og jeg tenker man er temmelig naiv om man ikke tror det skjer. Nå sitter ikke jeg med mye kunnskap om krig, men noe sier meg at det ikke skjer enda. Typ, det skjer ikke til sommeren, men kanskje om noen år. Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å realitetsorienteres her, tenker at dette er noe jeg burde få tro i fred om jeg vil ha sjelefred. Men, om noen mener 3. verdenskrig ikke er i sikte, og samtidig har litt kunnskap om krig, så må dere gjerne dele dette i kommentarfeltet.
 
Jeg tipper jeg ikke er den eneste som bekymrer meg. Jeg er personlig ikke redd for å dø, men jeg er redd for å bevitne mye lidelse og sorg. Jeg syns allerede det har vært tungt å følge med på det som skjer i resten av verden. Jeg vil jo gjerne følge med på nyhetene, men merker at jeg dras mot overskriftene om krig. Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?
 
Det hjelper ikke noe særlig at jeg er deprimert, men for tiden er jeg faktisk på bedringens vei og jeg merker at bekymringen da blir større. Jeg tar ihvertfall ikke friheten min for gitt lenger, det er sikkert og visst. Jeg kjenner på stor takknemlighet for å leve i fred nå. 

Anonymous poster hash: 243a9...656

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for en tredje verdenskrig.

Ingen er så gale at de gjør noe som kan utløse den, selv ikke Putin.
Og i alle fall ikke Kina som jo er helt avhengig av vesten for å fortsette sin økonomiske opptur.

Jeg tror du heller burde bekymre deg mer for "Det grønne skiftet" som er i ferd med å ta knekken på den vestlige verdens økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Frank Olsen said:

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for en tredje verdenskrig.

Ingen er så gale at de gjør noe som kan utløse den, selv ikke Putin.
Og i alle fall ikke Kina som jo er helt avhengig av vesten for å fortsette sin økonomiske opptur.

Jeg tror du heller burde bekymre deg mer for "Det grønne skiftet" som er i ferd med å ta knekken på den vestlige verdens økonomi.

Er kostelig å se den mentale gymnastikken for å forsøke å legge skylden på det grønne skiftet, når problemet er avhengighet av fossil energi fra diktaturer som knekker økonomien når den blir brukt som våpen…

Ellers er ikke økonomi noe jeg kommer til å ofre en tanke når de har drept barna mine og voldtar min kone - tenker det forteller noe om verdisynet til mennesker når økonomi er deres store bekymring i kontekst av krig.

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Hvem av nyhetssendingene  er troverdige ? trenger tips 

Veldig godt poeng. I prinsipp bør all informasjon fra/om konflikter i første hånd vurderes som propaganda.

VifteKopp skrev (3 timer siden):

[...] ta en lang pause fra nyheter.

Nyheter er underholdning kamuflert som kunnskap/opplysning

Godt tips å ta en pause for å summe seg litt.
Ikke alle nyheter er i utgangspunktet ment å være underholdning. Noen er genuint opptatt av å presentere et objektivt bilde som mulig over hva som faktisk foregår (som vi vet ikke er 100% mulig). Men det blir likevel av vår hjerne oppfattet som underholdning fordi det aktiverer hjernens belønningssentre, altså produksjonen av dopamin og serotonin. Man finner til slutt en forskrudd forlystelse i å lese, se, høre om død, fordervelse og lidelse. Legg siden litt reklame opp på dette, så har du noen som tjener penger samtidig.

Til TS:

Gjest 243a9...656 skrev (6 timer siden):

jeg ønsker heller råd og tips rundt hvordan man kan skjerme seg litt fra nyhetsbildet i dag.

Superenkelt. Du vet veldig godt selv på hvilke arenaer du mottar nyheter. Hold deg vekk fra dem da vel.

Gjest 243a9...656 skrev (6 timer siden):

Samtidig vil jeg ikke ta helt avstand, jeg vil jo gjerne være opplyst. Hvordan finner man en balanse her?

Pose og sekk... Etter min vurdering, som man skal være svært kritisk til, så må jeg nok si at Reuters, NRK og BBC er de nyhetsformidlere som kommer nærmest et så objektivt bilde som mulig. Både NRK og BBC er flinke til å selv formidle at det de presenterer som nyheter ofte har en annen kilde, som man da bør være kritisk til.

På et mer eksistensielt plan vil mitt råd være å forholde seg til livet som det i prinsipp allerede er over. Du har en tilmålt tid som du ikke bør sløse bort. Bruk enhver anledning til å skape mening i livet så fort som overhode mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Er kostelig å se den mentale gymnastikken for å forsøke å legge skylden på det grønne skiftet, når problemet er avhengighet av fossil energi fra diktaturer som knekker økonomien når den blir brukt som våpen…

Enig her. Måten vi vrir oss ut av grepet til oljediktaturstatene er at vi går vekk fra oljen. Da vil de ikke ha like mye makt lenger.

Det kan godt være at det grønne skiftet har skapt problemer på kort sikt (hvorfor i helvete la Tyskland ned atomkraftverkene sine før fornybar kunne ta 100% over?!), men over tid er det viktig å bli mindre avhengig av diktaturer for energiforsyning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (30 minutter siden):

Veldig godt poeng. I prinsipp bør all informasjon fra/om konflikter i første hånd vurderes som propaganda.

Uenig. I krigen mellom Ukraina og Russland kan man i hovedsak følge med i massemedier. Det betyr ikke at alt er 100% korrekt, men stort sett er det ganske greit.

Men vi skal selvsagt være klar over at også våre egne medier har falt for blant annet russisk propaganda, og gjengitt rene løgner mer eller mindre ukritisk. Likevel mener jeg at det er helt greit å følle med i massemedia generelt.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

 

Ellers er ikke økonomi noe jeg kommer til å ofre en tanke når de har drept barna mine og voldtar min kone - tenker det forteller noe om verdisynet til mennesker når økonomi er deres store bekymring i kontekst av krig.

Du lever i alle fall opp til nicket ditt, det skal du ha 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (3 timer siden):

Veldig godt poeng. I prinsipp bør all informasjon fra/om konflikter i første hånd vurderes som propaganda.

Godt tips å ta en pause for å summe seg litt.
Ikke alle nyheter er i utgangspunktet ment å være underholdning. Noen er genuint opptatt av å presentere et objektivt bilde som mulig over hva som faktisk foregår (som vi vet ikke er 100% mulig). Men det blir likevel av vår hjerne oppfattet som underholdning fordi det aktiverer hjernens belønningssentre, altså produksjonen av dopamin og serotonin. Man finner til slutt en forskrudd forlystelse i å lese, se, høre om død, fordervelse og lidelse. Legg siden litt reklame opp på dette, så har du noen som tjener penger samtidig.

Til TS:

Superenkelt. Du vet veldig godt selv på hvilke arenaer du mottar nyheter. Hold deg vekk fra dem da vel.

Pose og sekk... Etter min vurdering, som man skal være svært kritisk til, så må jeg nok si at Reuters, NRK og BBC er de nyhetsformidlere som kommer nærmest et så objektivt bilde som mulig. Både NRK og BBC er flinke til å selv formidle at det de presenterer som nyheter ofte har en annen kilde, som man da bør være kritisk til.

På et mer eksistensielt plan vil mitt råd være å forholde seg til livet som det i prinsipp allerede er over. Du har en tilmålt tid som du ikke bør sløse bort. Bruk enhver anledning til å skape mening i livet så fort som overhode mulig.

Ja det bør det kommer det fra NRK så ere i alle fall propaganda 😀

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 243a9...656 skrev (10 timer siden):

Er fullt innforstått med at 3. verdenskrig snart banker på døra og jeg tenker man er temmelig naiv om man ikke tror det skjer.

Paranoia er ikke noe bedre enn naivitet, finn en mellomting. En krig i Europa også er det plutselig trea verdenskrig ? Det tror jeg er lite sannsynlig. Det er ingen som tjener på verdenskrig sånn ståa er nå, og moskvavittene har lite til ingenting å stille opp med annet enn trusler, gjør de alvor av truslene så eksisterer ikke moskavia lenger, med andre ord de gjør ikke alvor av truslene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...