Gå til innhold

Hvordan håndtere veldig stor formue?


Gjest 7dc22...efa

Anbefalte innlegg

Hvis det var jeg som vant ville jeg satt opp en fordelingsnøkkel med en god diversifikasjon.

Personlig ville jeg gått for følgende:

Trygge investeringer:

  • 40% i DNB SMB A
  • 10% i JP Morgan Technology Fund

 

Middels trygge investeringer

  • 15% i egen aksjeportefølje som gir utbytte. Telenor og Byggma for å ta et par eksempler

 

Risikable investeringer, med potensial for enorm avkastning eller enormt tap

  • 15% i spekulative aksjer, spesielt innenfor Biotech med forskningsområde på medisin for psykisk helse samt selskaper som jobber innovative idéer innenfor batteri, droner og alternativt miljøvennlig drivstoff.
  • 20% i kryptovaluta: 10% i Bitcoin, 5% i Ethereum resterende 5% fordelt på Solana, Cardano, MATIC, Mina Protocol, Phala Network, BNB og ICP.

 

Med så mye penger er det tilnærmet umulig å tape i det lange løp. Det er lett å få 100 millioner til å bli 110 millioner, men ekstremt vanskelig å få 10000kr til å bli 100000kr. Og siden risikoen for å tape alt er nesten umulig med ovenstående fordeling, kan man like gjerne ha det gøy på reisen med litt spekulasjoner i longs, shorts og daytrades :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Nimrad said:

Pengeforvaltere scorer kanskje dårlig, ja, men de som scorer enda dårligere er amatør-investorer. "Hva man har tro på" er et helt tullete råd. Sett alt inn i et bredt indeksfond.


Jeg har banket markedet ned i sokkene de siste 5+ årene jeg har drevet med aksjer. Å ha troa på noe og satse på det er tradisjonelt slik man tjener ekte penger i markedet. Det er relativt lett for velstående mennesker å bli rikere fordi de har så mye disponible midler. De fleste amatørinvestorer som har litt til overs pleier å sette penger i fond på verst tenkelige tid når økonomien flyter over (slik det gjør nå), miste mesteparten av profitten til omkostninger og skattefuten, ta store tap, og deretter selge seg ut.

Lenke til kommentar
Gjest dbb12...7d6

Mye gode råd her. Det jeg ville gjort:

Kom deg til Sveits fort som fan.

Hold gevinsten hemmelig.

Ta litt over halvparten i bredt diversifiserte indeksfond. Ta resten i eiendom, krypto, commodities, gull/sølv, obligasjoner og nok kontanter til å dekke noen års forventet forbruk. Det er min variant av permanent portfolio.

Videre ville jeg ikke snakket med noen formuesforvaltere. Deres jobb er å tjene penger på deg. Vet ikke hvordan man fører skatt i Sveits, men det kan ikke være rocket science. Så i stedet for å leie noen til å føre skatten min eller føre regnskap over formuen ville jeg betalt noen av de beste til å lære meg det selv.

Noe filantropisk og noe pengestøtte til mine nærmeste kunne jeg gått med på, men ikke mer enn 3,33% i året.

Her er en unik mulighet til å ikke bare bygge videre på formuen, men bygge et emperie som varer over generasjoner. Så barna og deres barn måtte også gjennomgå en god finansiell opplæring for å forhindre at de neste generasjonene pisser det vekk.

Når man har så mye penger blir penger litt betydningsløst. Så helse, tid, sikkerhet blir viktigere.

Anonymous poster hash: dbb12...7d6

Lenke til kommentar
Gjest dbb12...7d6 skrev (20 minutter siden):

Så i stedet for å leie noen til å føre skatten min eller føre regnskap over formuen ville jeg betalt noen av de beste til å lære meg det selv.

Høres ut som noe som vil ta veldig lang tid og ganske mye jobb når det er så mye penger..
Og gjør man feil er fort tapet betydelig høyere enn det man sparer på å ha en regnskapsfører.

Man kan jo fint bare ha noen til å føre skatt og regnskap, men som ikke forvalter noe som helst, slik at den administrative delen av formuen blir tatt hånd om, men at man selv har full kontroll på hvor formuen ender opp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (4 timer siden):

Med så mye penger er det tilnærmet umulig å tape i det lange løp. Det er lett å få 100 millioner til å bli 110 millioner, men ekstremt vanskelig å få 10000kr til å bli 100000kr.

Klart det.
100 millioner til 110 millioner er en 10% økning.. Det er som å øke 10.000 kr til 11.000 kr.
10.000 kr til 100.000 kr er derimot en 1000% økning, det er nok litt mer vrient ja.
Det er merkelig å i det hele tatt sette disse tallene opp mot hverandre..

Det er sikkert ikke lett å få 100 millioner til å bli 1 milliard heller som også er en 1000% økning. Det er tross alt ganske så mange som har formuer på rundt 100 millioner men det er en ekstrem minoritet av disse som har klart å karre seg opp til over milliarden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Herr Brun said:

 

Hva gjelder kost, så klarer du garantert ikke å forvalte 1 milliard billigere enn å bare kjøpe fond, om du kun ser på selve forvaltningen. Produktkostnaden din bør ikke være særlig mye høyere enn 0,1 % for dette beløpet. Det er 1 million i året. Det er på ingen måte kurant å ansette noen til å forvalte for under 1 million i året "all inn", det vil si inklusive systemkostnader og alt du trenger for å faktisk gjøre dette på en sikker måte. Et sted mellom 1 og 10 milliarder så kanskje. Knekkpunktet er naturligvis lavere om du skal forvalte aktivt.  

 

O,1% får du med 10 mill investert. Med 1 milliard tipper jeg du får det for hunder halvparten. Så ja; enig med deg.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (40 minutter siden):

O,1% får du med 10 mill investert. Med 1 milliard tipper jeg du får det for hunder halvparten. Så ja; enig med deg.

Sant nok. KLP aksjeglobal indeks koster nøyaktig halvparten i klassen med minstetegning 1 mrd. Siden du skal spre dette over litt renter og muligens mer enn ren verdensindeks er det nok 500- eller 250-klassen som gjelder, til 0,6 %/0,7 %. KLP sitt EM indeksfond koster 0,15 (>100M) eller 0,18 (>10M) avhengig av hvor mye du vil ha der, mens renter ligger ca. samme sted som globale aksjer hos KLP. De er stort sett prisledende, og i motsetning til i gamle dager er det krevende å få individualiserte priser nå hos norske tilbydere. Men ja, du snitter nok godt under 0,10 % i produktkost her hos en norsk leverandør med ren indeksforvaltning. 

Går du til utenlandske tilbydere skal du ikke se bort fra at du får det enda billigere. Men det er gjerne litt mer hassle, og ikke alt er lett tilgjengelig som norsk investor. Men om du vet hva du vil ha og det finnes så vil du stort sett få tak i det med en slik portefølje. 

Så det forsterker jo bare poenget, ikke f om ansatt direkteinvesterende forvalter er løsningen for en portefølje i denne størrelsesorden, om du tenker på kost. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Herr Brun said:

Tja. Du kan ansette noen, men tar du med systemkostnader, depotkostnader osv. for å drifte noe i denne størrelsesordenen tror jeg ikke du vil klare å gjøre det selv for en kostnad som er konkurransedyktig med fond. 

Det er veldig enkelt for en forvalter av passivt aksjefond og rentefond å ta imot 1 milliard kroner på relativt kort varsel. Jeg ville nok ikke bare sendt en tegningsblankett, men om du ringer først så er det ikke mye tid du trenger å spre dette utover. Med aktive fond er det verre.

Hva gjelder kost, så klarer du garantert ikke å forvalte 1 milliard billigere enn å bare kjøpe fond, om du kun ser på selve forvaltningen. Produktkostnaden din bør ikke være særlig mye høyere enn 0,1 % for dette beløpet. Det er 1 million i året. Det er på ingen måte kurant å ansette noen til å forvalte for under 1 million i året "all inn", det vil si inklusive systemkostnader og alt du trenger for å faktisk gjøre dette på en sikker måte. Et sted mellom 1 og 10 milliarder så kanskje. Knekkpunktet er naturligvis lavere om du skal forvalte aktivt.  

Så om en kun ser på forvaltningen, så gir det ingen mening å verken sette opp et family office eller benytte seg av uavhengig rådgivning med fullt produktspekter. Men det er ikke forvaltningen som verken er det viktigste eller det dyreste her. Tar du med alt det andre du antageligvis bør bruke betale for med det formål å ivareta denne formuen på en god måte, så kan det hende at egne ansatte er hensiktsmessig med formue i denne størrelsesordenen. Men jeg hadde definitivt snakket med Formue AS og gjort en grundig regnejobb før jeg etablerte et family office. Personlig er jeg 99% sikker på at jeg hadde endt opp hos Formue om det var jeg som var den heldige her. 

Når det er sagt, dette er dagens underdrivelse:

Du ville straks gått inn langt oppe på kundelistene deres om du kom inn døra med en milliard. 

Poenget med å ansette noen er ikke å utkonkurrere indeksfond. Poenget er å ha noen som tar seg av alt rundt og som sørger for aktivaallokering og alternative investeringer.

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (18 minutter siden):

Poenget med å ansette noen er ikke å utkonkurrere indeksfond. Poenget er å ha noen som tar seg av alt rundt og som sørger for aktivaallokering og alternative investeringer.

Det jeg svarer på er jo eksplisitt følgende påstand: 

Sitat

Og når man er på disse summene, så kan man ansette noen med ganske høy årslønn og spare penger kontra et indeksfond

Jeg er klar over at det er mange andre grunner til å ansette i family office-struktur. Det er jeg innom i et annet innlegg i tråden. Men aktivaallokering og alternative investeringer trenger du jo ikke ansatte for, det kan kjøpes billigere enn det kan ansettes for (med "kun" en milliard under forvaltning). Min hunch er at det skal godt gjøres å spare penger  på å ansette vs. å kjøpe tjenester i dette segmentet, men du kan muligens få en bedre totalopplevelse av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

  

Hadde aldri i livet sittet med sånne summer på sparekonto eller   i fond..

her gjelder det og faktisk ha eierskap i gode aksjer direkte på aksjoner bøkerne og ikke leke med IOU's der du ikke eier annet en en dårlig sikret rett til aksjene.

 

Med så mange mellom ledd så eier du niks og ingenting om noe skulle skje.  dumt at flere ikke vet det.

 

Så om jeg hadde vunnet sånne summer hadde jeg nok gjort dette

 

Så kansje spre 4% in i gode fond.  for og ha noe raskt og bere ta av fra en norsk bank (kansje med en kreditramme "eloc" på fondene)

1% inn i gode norske stats obligasjoner kjøpt rett av norges bank (om man kan det med sånne summer)

sette 30% direkte på selskaper du eier direkte på aksjoner bøkerne oss selskapet selv eller deres agent

20% gull  ( 80% lagret i matterhorn  18% som PAXG "tokensiert gull" lagret i london   og resten i en safe hjemme

15% crypto man eier på sine egne multisignatur wallets

10% kunst/vin og sånne ting  lagret på en  freeport

20% eindom.  (personlig hadde jeg nok tokenisert det over lang tid)

 

Da kan ikke alt gå bananas om dine banker og meglere skulle få problemer eller deres depo banker få problemer eller depobanken sin depobank. da du eier det meste selv uten og vere til nåde for grådige banker etc.

anbefaler alle til og se  en dokumentar som heter "the great takeing"   er David Rogers Webb  som snakker i den og han har jobbet i finans hele livet sitt.

som sagt  det er et rigget system og du eier ingenting om du bere holder aksjer igjennom fond / holder kontanter i bank / holder aksjer oss en megler

Endret av EmLeX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første jeg hadde gjort hadde vært å satt mesteparten på en sparekonto med høy rente, hadde ikke vært noe merkbart uansett siden det er snakk om 1,36 milliarder  .

Så hadde jeg betalt ut familie/venner jeg selv ønsker ut av gjelden sin slik at livskvaliteten deres økes betraktelig.

Deretter hadde jeg kjøpt en stor romslig og rolig tomt i utkanten av området jeg bor i nå og prosjektert generasjonsnabolag til meg og kona, samt planlagt fremtidige boliger til barn(a).

Så hadde jeg nok sullet og gått rundt med diverse prosjekter jeg kun har kunnet drømt om. Lære meg byggfaget for å bygge garasje/boder/annet bygg selv, drive med hagestell/utvikling (gjerne dyrke litt frukt og grønnsaker), få vesentlig bedre forhold til kosthold og tid til familie.

Ellers hatt null bekymringer til økonomi og latt resten av premiepotten godgjort seg i banken og overført dette til barn og barnebarn med strenge betingelser når livet en gang tar slutt.

 

Skjønner argumentet med å investere i ditt og datt for å øke formuen, men en har kun 1 liv og når en først har fått kloa i en slik mengde kan en faktisk leve livet istedet for å jobbe og spare seg til fant.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
EmLeX skrev (15 timer siden):

  Hadde aldri i livet sittet med sånne summer på sparekonto eller   i fond..

her gjelder det og faktisk ha eierskap i gode aksjer direkte på aksjoner bøkerne og ikke leke med IOU's der du ikke eier annet en en dårlig sikret rett til aksjene.

Med så mange mellom ledd så eier du niks og ingenting om noe skulle skje.  dumt at flere ikke vet det.

Så om jeg hadde vunnet sånne summer hadde jeg nok gjort dette

Så kansje spre 4% in i gode fond.  for og ha noe raskt og bere ta av fra en norsk bank (kansje med en kreditramme "eloc" på fondene)

1% inn i gode norske stats obligasjoner kjøpt rett av norges bank (om man kan det med sånne summer)

sette 30% direkte på selskaper du eier direkte på aksjoner bøkerne oss selskapet selv eller deres agent

20% gull  ( 80% lagret i matterhorn  18% som PAXG "tokensiert gull" lagret i london   og resten i en safe hjemme

15% crypto man eier på sine egne multisignatur wallets

10% kunst/vin og sånne ting  lagret på en  freeport

20% eindom.  (personlig hadde jeg nok tokenisert det over lang tid)

Da kan ikke alt gå bananas om dine banker og meglere skulle få problemer eller deres depo banker få problemer eller depobanken sin depobank. da du eier det meste selv uten og vere til nåde for grådige banker etc.

anbefaler alle til og se  en dokumentar som heter "the great takeing"   er David Rogers Webb  som snakker i den og han har jobbet i finans hele livet sitt.

som sagt  det er et rigget system og du eier ingenting om du bere holder aksjer igjennom fond / holder kontanter i bank / holder aksjer oss en megler

Er det noko hald i dette? I Norge? Dei fleste har aksjar gjennom fond. Korleis meiner du dei verdiane skal kunne forsvinne? Kva "kan skje" så verdiane forsvinn?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Er det noko hald i dette? I Norge? Dei fleste har aksjar gjennom fond. Korleis meiner du dei verdiane skal kunne forsvinne? Kva "kan skje" så verdiane forsvinn?

Svaret på dette spørsmålet er det du tror det er.  

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Er det noko hald i dette? I Norge? Dei fleste har aksjar gjennom fond. Korleis meiner du dei verdiane skal kunne forsvinne? Kva "kan skje" så verdiane forsvinn?

Verdiene forsvinner ikke. Det er andelseierne som eier selve fondet, og derfor har rett på de underliggende aksjene. Fondstilbyderen forvalter det. Skulle fondstilbyderen gå konkurs f.eks. sitter du igjen med de samme verdiene, og jeg vil tippe at en annen forvalter bare tar over forvaltningen og alt fortsetter som før. Litt dumt at det var så mye tøv i innlegget @EmLeX, for det er egentlig et spennende "dommedagstema" å vurdere andre asset-klasser som kunst, eiendom, råvarer, infrastruktur o.l. Oljefondet har jo også ganske nylig utvidet og gått inn i eiendomsmarkedet med varierende hell.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nimrad said:

Verdiene forsvinner ikke. Det er andelseierne som eier selve fondet, og derfor har rett på de underliggende aksjene. Fondstilbyderen forvalter det. Skulle fondstilbyderen gå konkurs f.eks. sitter du igjen med de samme verdiene, og jeg vil tippe at en annen forvalter bare tar over forvaltningen og alt fortsetter som før. Litt dumt at det var så mye tøv i innlegget @EmLeX, for det er egentlig et spennende "dommedagstema" å vurdere andre asset-klasser som kunst, eiendom, råvarer, infrastruktur o.l. Oljefondet har jo også ganske nylig utvidet og gått inn i eiendomsmarkedet med varierende hell.

Hvordan holder fondsforvalteren aksjene.  eier fondsfortalterne i norge aksjene registrert direkte på aksjoner registerene eller kjøper og selger di igjenom andre meglerhus/depobanker?  om vi ser på en gjenomsnittelig fond som DNB global verden. så er amrikanske aksjer  en veldig stor del av fondet (over 70%)   på dnb sine egne sider skriver di

https://www.dnb.no/markets/aksjer/utenlandske-aksjer/aksjer-i-usa

Spoiler

Vi i DNB oppbevarer utenlandske aksjer på en klientkonto i en verdipapirsentral der vi som bank er medlem. Alternativt kan vi oppbevare aksjer på en klientkonto gjennom en agentbank i markeder der DNB selv ikke er medlem av verdipapirsentralen. Amerikanske aksjer, som Gamestop, blir oppbevart på klientkonto i DNBs amerikanske agentbank.

Aksjene dine oppbevares separat fra DNB og en eventuell agentbanks egne midler, og vil ikke inngå i et konkursbo. Alle aksjer oppbevares og flyttes i elektronisk form i henhold til regler i det lokale markedet."

https://www.dnb.no/markets/aksjer/utenlandske-aksjer/aksjer-i-usa

 

hvilken depo bank skriver di ikke men vill gjette di bruker citi som depo bank som mange andre norske.   har ikke noe og si om det ikke skal ingå i et kunkursbo om aksjene faktisk ikke eksisterer i det hele tatt.  vi må forholde oss til amrikanske lover her ikke norske.  så du eier kansje fonde ditt.

Men sitter dnb bank asa fondet  sin forvalter faktisk med noe av verdier ved og faktisk sitte med eierskap, eller sitter fondsforvalterne med skjegget i postkassen om noe skulle skje med fordelaktivt eierskap igjennom flere amrikanske depo banker

Samme med europeiske aksjer.  det meste holdest i belgium ved clearstream (euroclear)

Fordelaktivt eierskap er blitt gjort svakt over mange mange år og det er noe di fleste ikke vet. papirene og reglene er der ute om du faktisk vill begynne og sette deg inn i det vettu. så kjønner ikke hva du mener er tull med det

Jeg vet hva jeg gjør,  faktisk eie aksjene mine  er ingen baksider til og faktisk eie direkte, annet en litt mer skatte airbeid. og at du ikke får skattegodene av utsatt skatt, med ASK eller IKZ men syns klart det er verdt det for og faktisk ha eierskap. og speselt med en milliard sum der du har nok penger til og faktisk kjøpe og gå bredt selv. 

 

er ellers helt enig i at kunst og eindom råvarer osv hører hjemme i en bred portofølje og er noe jeg alerede gjør i den grad man kan uten og vere mange millioner

 

 

Endret av EmLeX
leif i %
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...