Gå til innhold

Hvordan håndtere veldig stor formue?


Gjest 7dc22...efa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 7dc22...efa

Hvordan fungerer dette da? Kan de som håndterer sånn overføre en viss sum, for eksempel hver måned / en gang i året i stedet for å ha alt sammen stå på sparekonto liksom? 

Anonymous poster hash: 7dc22...efa

Lenke til kommentar

En så stor formue bør spres ut i en bred portefølje. Ved å spre investeringene over forskjellige aktiva-klasser og sektorer, kan du redusere risikoen for betydelige tap, samtidig som du øker mulighetene for avkastning.

Hvilket betyr at man bør investere noe i eiendom, metaller, kunst, ulike verdipapirer, og det vil være naturlig å engasjere seg som investor for nyutvikling/grundervirksomhet, og mye mer.

Man kan, og bør sørge for en forvalter hvis man selv mangler kunnskap om investering, men vet det følger med profesjonell rådgivning når man vinner slike summer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde satt dem på brukskonto, og bare brukt kortet uten å tenke på penger resten av livet. Deretter latt barna overta det som måtte være igjen. 

Ser ingen grunn til å jobbe for å få penger til å vokse med slike summer på konto. Si at du har 50 år igjen å leve når du vinner en slik sum. Da kan du bruke 2 mill i i mnd, resten av livet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å investere hvis man har så mye penger? Man får ikke pengene med seg når man dør. 

Hadde jeg vunnet en milliard hadde jeg gitt bort mye/mesteparten til veldedighet og andre gode formål. Jeg hadde sørget for at fattighuset hadde mat til alle. Jeg hadde betalt for reparasjon av orgelet i Trefoldighetskirken. Jeg hadde pusset opp kirkeristen og andre steder som forfaller pga dårlig kommuneøkonomi. 
 

Jeg hadde trolig bare beholdt 50-100 millioner selv som jeg hadde brukt på lek og morro. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er man helt grønn på økonomi kan man benytte private banking som flere banker tilbyr eller selskaper som formueforvaltning.

Ellers er det bare å putte 70% + i indeks og rente fond så er de passivt forvaltet deg allerede, ingen vits å bruke «investeringseksperter». Sannsynligheten for at pengene går tapt må det omtrent en verdenskrig til med solide konsekvenser.

Resterende beløp fordelt på sparekonto, valuta, gull og eiendom. Da er du sikret for livet og har fort en milliard til etter 5-10 år. 
 

 

Lenke til kommentar

Folk flest som vinner mye penger taper alt under fire år. Man skulle tro det er vanskelig, men bare se på Idar Vollvik som tapte 2.4 milliarder på kort tid.

Man får en formueforvalter til å forvalte, forteller færrest mulig, prøver å unngå familietragedier, og prøver å finne en hobby som man kan være eksentrisk med. Da beholder man pengene. Eventuelt gjør man som de som har old money og kjører kjempehard kuskus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (48 minutter siden):

Hva er vitsen med å investere hvis man har så mye penger? Man får ikke pengene med seg når man dør. 

Hadde jeg vunnet en milliard hadde jeg gitt bort mye/mesteparten til veldedighet og andre gode formål. Jeg hadde sørget for at fattighuset hadde mat til alle. Jeg hadde betalt for reparasjon av orgelet i Trefoldighetskirken. Jeg hadde pusset opp kirkeristen og andre steder som forfaller pga dårlig kommuneøkonomi. 
 

Jeg hadde trolig bare beholdt 50-100 millioner selv som jeg hadde brukt på lek og morro. 

Ja, men om du investerte, og tok avkastningen til veldedighet, samt opprettet fondt til ulike veldedighetsformål kunne du hjulpet flere. Tenk på det da? At folk kunne søke gratis støtte i fondet ditt i lange tider etter du er død. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Neffi said:

Ja, men om du investerte, og tok avkastningen til veldedighet, samt opprettet fondt til ulike veldedighetsformål kunne du hjulpet flere. Tenk på det da? At folk kunne søke gratis støtte i fondet ditt i lange tider etter du er død. 

Sant. Men det finnes mange organisasjoner/fond som jobber for det samme, men så viser det seg i at det lange løp at de blir store investeringsfond som bruker en brøkdel på faktisk veldedighet. Det er en grunn til at det er populært blant milliardærer å lage stiftelser, fordi da betaler de mindre skatt samtidig som de gir små summer til gode formål.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Sant. Men det finnes mange organisasjoner/fond som jobber for det samme, men så viser det seg i at det lange løp at de blir store investeringsfond som bruker en brøkdel på faktisk veldedighet. Det er en grunn til at det er populært blant milliardærer å lage stiftelser, fordi da betaler de mindre skatt samtidig som de gir små summer til gode formål.  

Ja, men du hadde jo selv bestemt hvor stor prosent som skulle gå ut. Du kunne laget dine egne regler, sånn at det faktisk kom til best nytte.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest 7dc22...efa said:

Nordmann vann 1,36 milliardar i Eurojackpot – Siste nytt – NRK

Hvis man vinner så mye penger. Hvordan burde man egentlig håndtere noe sånn i etterkant? Kan man for eksempel sette alt sammen i ett eller annet fond / aksjer, og så sørge for at et team med peiling aksjer / fond kan håndtere pengene? 

Anonymous poster hash: 7dc22...efa

Med såpass mye penger bør man slutte å jobbe og anse at jobben er å passe på formuen. Man bør etablere et investeringsselskap/family office og ansette minst to personer (med noe erfaring) som etablerer portefølje og kontrollrutiner, og selv inneha rollen som styreleder. Man bør ikke blande seg direkte inn i forvaltningen, men ha en viss kontroll over porteføljen.

Lenke til kommentar
9 hours ago, MrL said:

Er man helt grønn på økonomi kan man benytte private banking som flere banker tilbyr eller selskaper som formueforvaltning.

Jeg ville heller ansatt noen som jobber 100% for deg enn å stole på noen som jobber for banken.

Er man helt grønn må man sørge for å få inn kompetanse i styret og ledelse i investeringsselskapet sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde umiddelbart brukt ca 5% på å støtte mitt foretrukne politiske parti/organisasjon, gitt 5% til familie, slekt, og lokalsamfunnet, kjøpt eller bygget ett hus/eiendom i gammel stil som er selvforsynt på det meste.
Investert 45% langsiktig for meg og familien.
Investert 45% langsiktig for å bruke halvparten av årlig fortjeneste på filantropiske prosjekter, på lokalt og politisk plan tenker jeg.
Nøyaktig hvordan alt gjøres best i praksis vet jeg ikke, banken kan nok hjelpe med det meste, eller rette deg til riktig type advokat kanskje, for å stifte noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...