Gå til innhold

Svindel i regi av reisesebyrå kiwi.com


Anbefalte innlegg

Svaret fra kiwi.com om det var mulig å bruke de delene av reisen som flyselskapet ikke har kansellert kom ganske hurtig:

Quote
  • Please be informed that partial cancellations cannot be made.However, if you request a refund now, your whole itinerary will be canceled.I would like to inform you that you can request a refund only for canceled flights after completing your journey on Kiwi.com. Manage My Booking page under "Refunds and Cancellations." You will get the option of a "Kiwi.com Guarantee." Fill out that form, and we will process an assisted refund for your affected flight.In this refund, we will contact the airline, collect as much as possible on your behalf, and refund you. This process takes approximately 90 days, and this refund is based on the airline's refund policy.

Dette er jo nyttig info, både i forhold til en senere sak i forhold til Finansklagenemda, pluss at det jo gir litt info om hvordan man reduserer risikoen ved å bruke selskaper som kiwi.com

Noe er bra med kiwi.com, det er at de svarer ganske raskt, selv om svarene kanskje bare dokumenterer at de ikke oppfyller lovgitte krav, men akkurat det kan vel være nyttig nok.

Hadde jeg kjøpt to eller 4 separate enkeltreiser, så ville jo ikke konsekvens av at en del av reisen kanselleres bli at man mister hele reisen.

En enda bere løsning, det er kanskje å finne de billige reisene ved hjelp av Momondo.com og kiwi.com og så kjøpte dem direkte fra flyselskapene.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: 

Den norske transportklagenemnda har nå tenkt  gjennom saken en gang til. Når det ikke bare er reisen fra Gdansk til Burgas som er kansellert, men hele reisen fra Stavanger-Gdansk-Burgas som er kansellert, så er det ikke det polske klageorganet, men der i mot den norske transportklagenemnda som er rett klageorgan.

Quote

Hei!

Basert på informasjonen kan vi behandle din klage hos oss.

Vi informerer om at vi ikke mottar nye klager på e-post. Dersom du ønsker å registrere en klage hos oss, kan du gjøre dette på https://reiselivsforum.no/web/home/. Her finner du også informasjon om oss og vår saksbehandling.

 Med vennlig hilsen

 Norsk Reiselivsforum

Sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda

Dette betyr jo i klartekst, at når den reisen som det er betalt for ikke blir levert så er det to sett med rettsregler og to sett med klagenemnder som kan medføre at beløpet blir tilbakebetalt. 

Det ene er den europeiske lovgivningen rundt salg av flyreiser og bestemmelsene rundt tilbakebetaling etter at reisebyrå/flyselskap har kansellert reisen. Her viser det seg nå å forholde seg slik at når reisen starter i Norge og inneholder en retur til Norge, så er riktig klageorgan den norske transportklagenemnda. På den annen side så har man vel ingen garanti for at kiwi.com/Wizzair følger en eventuell avgjørelse. Dette får så, i så fall være en sak for Europeiske tilsynsmyndigheter. 

Det andre settet med rettsregler er jo lovgivingen rundt finansavtaler og bruk av kredittkort, i dette tilfellet DNB/Mastercard, i forbindelse med kjøp av flyreiser og annen handel på Internett.  Også i denne sammenhenger så er det er norsk klageorgan, Finansklagenemnda som har, eller kan ha saken. Her kan man vel regne med at DNB/Mastercard vil komme til å godta klagenemndas avgjørelse, hvis saken må sendes dit.

Denne saken gjelder jo egentlig ikke spesielt meg og min lille sak, men faktisk alle de personene som har bopel i Norge og som handler flyreiser i Europa, som starter i Norge, på Internett, som betaler med kredittkort og som ikke får den reisen som de i utgangspunktet har betalt for. 

For alle sammen så vil det være de samme klageorganene, den norske Transportklagenemnda og den norske Finansklagenemnda og de samme rettsreglene som gjelder. Kommer pengene tilbake i dette tilfellet, så skal de alltid komme tilbake med samme framgangsmåte. 

 

Endret av arne22
  • Liker 4
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

Hadde jeg kjøpt to eller 4 separate enkeltreiser, så ville jo ikke konsekvens av at en del av reisen kanselleres bli at man mister hele reisen.

Hvis du selv kjøper flere enkeltreiser for å sette sammen en tur, har du et problem dersom et fly er forsinket, så du ikke rekker flyet videre. Hvis alt er på en bookingreferanse, er det flyselskapene som har ansvaret for å booke deg om til alternativ reiserute. Med flere bookinger er problemet ditt, så du må legge inn mye mer slack ved flybytte.

Hvis du har en booking som består av flere flighter, og du ikke rekker den første (eller noen av de andre), blir resten av bookingen automatisk kansellert.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

En enda bere løsning, det er kanskje å finne de billige reisene ved hjelp av Momondo.com og kiwi.com og så kjøpte dem direkte fra flyselskapene.

Er det ikke det alle gjør? Bruker ofte finn reise i tillegg til momondo, skyscanner og andre. Problemet er at når man skal bestille samme reise direkte fra flyselskapet, får man helt andre priser.

Etter å ha gått på et par smeller (ikke bare med kiwi) bestiller jeg alltid hos flyselskapene nå. Jeg har også fått finn reise til å legge inn et valg der man kan søke kun på flyselskapenes billetter.

direkte.jpg

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (11 minutter siden):

Er det ikke det alle gjør? Bruker ofte finn reise i tillegg til momondo, skyscanner og andre. Problemet er at når man skal bestille samme reise direkte fra flyselskapet, får man helt andre priser.

Etter å ha gått på et par smeller (ikke bare med kiwi) bestiller jeg alltid hos flyselskapene nå. Jeg har også fått finn reise til å legge inn et valg der man kan søke kun på flyselskapenes billetter.

direkte.jpg

Proffene bruker ITA Matrix, som de fleste reisebyråene også tilbake i sin tid brukte. 
Matrix ble kjøpt opp av Google i 2011 og senere integrert i Google Flights, som er det beste alternativet til Skyscanner og lignende. 

Av egenerfaring; kan jeg nevne at prisene ofte blir lavere om man bruker link direkte fra Google Flights og inn mot flyselskapet direkte. Særlig på selskap som KLM, Lufthansa og andre full service selskaper. Men du bestiller alltid direkte hos flyselskapet.

Finn Reiser har en ekstra joker i sin søkemotor; da de også inkluderer charterreiser som også tilbyr kun flybillett / restplass.

.... og de som virkelig vet hva de driver med, de kan også benytte seg av "empty leg flights". Finnes mange nettsider for dette; blant annet https://www.globeair.com/empty-leg-flights og https://www.aslgroup.eu/en/empty-legs for å nevne noen.

Det finnes også en rekke grupper som publiserer såkalte "error fares" - dette skjer oftere enn man tror; men varer sjelden i mer enn et par timer.... Typiske eksempler; er at man betaler økonomipris for business 
En av mine favoritter er https://www.fly4free.com/ - men de fleste "alerts" skjer på epost eller i lukkede grupper, som man må signere seg inn på. Her er en annen... https://www.errorfarealerts.com/?lang=en

Det som er veldig greit med Google Flights, er at de også sender epost med beskjed om når prisen forandrer seg.

For rundt et år siden, var jeg på jakt etter en billett til Colombia.....

image.png.78fc80829fbc4c194c25ecf8ec618f9f.png

Etter et par uker med "jakt" - fikk jeg has på en t/r billett til 476 euro - med bagasje..... fra 1230 euro som var mitt første søk; og ned til 476. Rekorden over Atlanteren må uansett være en tur til Miami jeg hadde med Norwegian for 777 kr,- i 2017. Det var gode tider det. ;p 

Vel å merke fungerer ingen ting av det overnevnte på type småreiser som Oslo - Gdansk ... Man må være fleksibel som faen og faktisk bruke en god del timer på dette styret her. 

Skal man VIRKELIG utnytte suppa, så får man seg et AMEX Elite kort og samler opp 2:1 kuponger med litt god gammeldags MS, og dipper bonus både en, to og tre ganger på et kjøp. 

Med fare for å fremstå litt arrogant (det er vel for sent allerede, hehe....) vi som reiser en god del. Den største søpla av de alle, når det kommer til reiser  - er nettsider som Kiwi, Bravo - og lignende. Du sparer kanskje 200 kr,-. Men om noe skjer; så står du der, med pent lite rettigheter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Hvis du selv kjøper flere enkeltreiser for å sette sammen en tur, har du et problem dersom et fly er forsinket, så du ikke rekker flyet videre. Hvis alt er på en bookingreferanse, er det flyselskapene som har ansvaret for å booke deg om til alternativ reiserute. Med flere bookinger er problemet ditt, så du må legge inn mye mer slack ved flybytte.

Hvis du har en booking som består av flere flighter, og du ikke rekker den første (eller noen av de andre), blir resten av bookingen automatisk kansellert.

Ja dette er nok noe jeg er klar over. Hvis man kjøper enkeltreiser, så må man ha en "tidsbuffer" mellom overgangene fra fly til fly. Når jeg gjør dette, så pleier jeg normalt å legge inn en overnatting eller et døgn eller to som tidsbuffer. Hvis man skal skifte fly på noen interessante steder, så kan det jo være ok med en stopover på et døgn eller så. Da har man også muligheten til å hente inn forsinkelser, og eventuelt å kjøpe ny billett for den ene strekningen.

Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk opplevd et tilfelle at jeg var på reise i Asia, og så skulle jeg rekke hem på jobb, med planlagt landing kvelden før neste arbeidsdag. To dager før hjemreise via London så fikk jeg beskjed om at hjemreisen var kansellert. Sjekket så opp med flyselskapene og fant ut at det bare var den siste strekningen London-Stavanger, som var kansellert. 

Møtte da bare opp på flyplassen i Asia og gikk ombord i flighten til London, selv om reisebyrået hadde meldt at hjemreisen var kansellert. Kjøpte så en ny billett London-Stavanger og rakk faktisk jobben et par timer forsinket. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

Vel å merke fungerer ingen ting av det overnevnte på type småreiser som Oslo - Gdansk ... Man må være fleksibel som faen og faktisk bruke en god del timer på dette styret her.

Her var det mye interessant i posten over. Flyr vanligvis langdistanse. Dette med turen til Burgas, var bare et innfall, ettersom prisen var veldig lav. (Og det som ser ut til å være for godt til å være sant, det er jo av og til det ..)

Det litt spesielle med salg og markedsføring i regi av kiwi.com, det er jo at først så får man tilbud om å gjennomføre reisen mot et pristillegg, som dobler den opprinnelige prisen. Så blir enda en del av reisen kansellert, og da får man tilbud om å gjennomføre den samme reisen mot en 3 dobling av prisen. Hadde man fulgt med og gjennomført den første pris-doblingen, så måtte man jo også ha fulgt med på 3-doblingen, for ikke å tape den dobbelte prisen. Dette virker jo mer som et lotteri, eller "gambling", enn salg av flybiletter.

1 hour ago, Milhouse85 said:

Med fare for å fremstå litt arrogant (det er vel for sent allerede, hehe....) vi som reiser en god del. Den største søpla av de alle, når det kommer til reiser  - er nettsider som Kiwi, Bravo - og lignende. Du sparer kanskje 200 kr,-. Men om noe skjer; så står du der, med pent lite rettigheter.

Pleier normalt å gjennomføre ganske mange såkalt interkontinentale reiser gjennom året, pga pendling mellom to verdensdeler. Vil forsøke å redusere litt med lengre stopp i hver ende, for det er rett og slett litt slitsomt. Etter 12 år med langdistanse pendling, så er man rett og slett litt lei.

Slik som jeg har kalkulert tingene fram til nå, så skal kjøp ved hjelp av kredittkort gi en tilstrekkelig grad av sikkerhet, i alle fall for reiser innenfor Europa. Om dette medfører riktighet, det bør jo nå etter hvert vise seg. 

"Luksus" er nok ikke å fly mer, men tvert i mot litt mindre.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Milhouse85 said:

En av mine favoritter er https://www.fly4free.com/

Men denne adressen sendte jo bare videre til Skyscanner.com ??!! (Når man søker på en reise så blir man sendt videre til skyscanner.com)

Har brukt Skyscanner.com mange ganger før og den kommer jo ofte opp med reisene nettop til kiwi.com. Testet litt opp mot momondo.com, og denne gangen så kom Skyscanner opp med litt høyere priser enn momondo.com 

Har også brukt Google flights men kanskje ikke testet grundig nok.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Men denne adressen sendte jo bare videre til Skyscanner.com ??!! (Når man søker på en reise så blir man sendt videre til skyscanner.com)

Har brukt Skyscanner.com mange ganger før og den kommer jo ofte opp med reisene nettop til kiwi.com. Testet litt opp mot momondo.com, og denne gangen så kom Skyscanner opp med litt høyere priser enn momondo.com 

Har også brukt Google flights men kanskje ikke testet grundig nok.

Nei, Fly4free er som en blogg....  søkemotoren de har på sine nettsider er mer som reklame, som genererer inntektet til nettsiden. De har en facebook-gruppe verd å følge... ellers får jeg stadig vekk eposter med såkalte error-fares fra dem. Langdistanse.

Det var slik jeg fikk 50% avslag på Bogota-reisen min i fjor sommer... En kode tilknyttet en tredagers-kampanje hos et nokså ukjent selskap.. 

Nyhetene fra Fly4free er det som er interessant. Ikke søkemotorer osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Milhouse85 said:

Nei, Fly4free er som en blogg....  søkemotoren de har på sine nettsider er mer som reklame, som genererer inntektet til nettsiden.

Skjønner, det er en slags nyhetsside som også er lenket opp mot skyscanner.com Har pleid ligge på ca 5 reiser i året Europa-Asia og har bolig i "begge ender". Når det gjelder 1 klasse, så forsøker jeg etter beste evne å unngå det. Ser på det som en slags intelligenstest. Man betaler typisk en dobbelt pris, for en dobbel sannsynlighet for å dø. Når man flyr mye, så kan det jo være lurt å redusere risiko over tid, til det halve, ved å velge en sikker turistklasse.   

10 hours ago, Milhouse85 said:

Det var slik jeg fikk 50% avslag på Bogota-reisen min i fjor sommer... En kode tilknyttet en tredagers-kampanje hos et nokså ukjent selskap.

Ser at Bogota er i Colombia, og det var mer enn jeg visste før denne tråden. Kan Bogata anbefales? Hvilket ukjent selskap solgte billetten? 

Ser eller at Google Flight kommer med flere direktelinker for kjøp direkte fra flyselskapet enn mange andre. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bestilte flybillett hos momondo.no her om dagen. Diverse reisebyråer var listet opp, det billigste øverst. Etterhvert som jeg klikket videre gikk prisen opp. Det er bare svindel, sa min makker. Heldigvis var Lufthansa med på listen, så vi valgte dem. Vi måtte være raske, for prisen ville snart gå opp. Bare 2 billetter igjen på denne reisen, osv.

Det ble et godt kjøp hos Lufthansa, synes jeg. Uten innsjekket bagasje, men rett til liten koffert i bagasjehyllen på flyet. Jeg skal ut å se på trillekoffert - carry on etter målene. De kommer jo i alle prisklasser.

Dagen etter får jeg en e-post med både hvor og når jeg skal reise fra Travellink, halv pris av det jeg betalte hos Lufthansa. Bestill nå før tilbudet forsvinner. Kanskje jeg trykket på travellink hos momondo.no. dagen før. Jeg reiste også med dem i 2017. Tror jeg stopper det e-post abonnementet.

Man får følelsen av reisebyråer ikke er seriøse lenger, uavhengig av om man blir svindlet eller ikke.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 17.2.2024 den 3:21 AM):

Skjønner, det er en slags nyhetsside som også er lenket opp mot skyscanner.com Har pleid ligge på ca 5 reiser i året Europa-Asia og har bolig i "begge ender". Når det gjelder 1 klasse, så forsøker jeg etter beste evne å unngå det. Ser på det som en slags intelligenstest. Man betaler typisk en dobbelt pris, for en dobbel sannsynlighet for å dø. Når man flyr mye, så kan det jo være lurt å redusere risiko over tid, til det halve, ved å velge en sikker turistklasse.   

Ser at Bogota er i Colombia, og det var mer enn jeg visste før denne tråden. Kan Bogata anbefales? Hvilket ukjent selskap solgte billetten? 

Ser eller at Google Flight kommer med flere direktelinker for kjøp direkte fra flyselskapet enn mange andre. 

Litt OT... men går vel greit. 

Familien til dama bor i Bogota, derfor reiste jeg dit. Bogota som reisemål alene er nok for de helt spesielle, gjelder å ta en del forhåndsregler - og det er på ingen måte spesielt trygt i disse dager. Men Colombia har mye å by på. De fleste turister velger nok Cartagena som er langt tryggere enn Bogota... en by som for øvrig har en del "Las Vegas" -fakter av seg. Mye stoff, mye prostitusjon, mafia og dritt - men fin på overflaten. Min favoritt i Colombia er derimot Armenia, en 20 minutters flytur fra Bogota by. De lønner seg å fly uansett hvor man skal i Colombia; da infrastrukturen og veinettet er helt håpløst, og man ofte må gjennom små landsbyer som ofte er litt for tett opp mot geriljagrupper og annet helvete.... veldig spesielt å kjøre gjennom militærposter og se militær-helikoptre nærmest patruljere enkelte områder.... så som hvit nordmann som reiser alene; ville jeg nok ikke valgt Colombia. Hjelper om du snakker Spansk. Hjelper enda mer om du er med lokale som vet hva de driver med. Men dersom man skal til Colombia..... velg Armenia. Mye mer chill og behagelig, samt tryggere enn Bogota. Den dagen jeg ankom Bogota by ble en svenske skutt og drept på åpen gate, rett utenfor en minibank ved et kjøpesenter. Fordi han nektet å gi fra seg penger ('dar papaya') han nettopp hadde tatt ut fra en minibank. 

Det ukjente selskapet var Plus Ultra... et bittelite selskap fra Madrid som flyr eldgamle fly som bråker som faen. Jeg betalte 40 euro for å få et ekstra stort sete nær nødutgangen, som bråkte ekstra mye. Ikke et flyselskap for de med flyskrekk for å si det slik. Helt elendig rykte på seg på TrustPilot og lignende.... men vi tok det som en utfordring. ;P Men tror det blir med den ene gangen.... Abbonerer du på nyhetsbrevet deres, kan du ofte få svært gode tilbud (koder) du legger inn i bestillingen, dvs at du ikke finner rett pris via søkemotorer og lignende. Du må ha en rabattkode som du legger inn i etterkant. Flyet var dessuten særdeles tomt, var vel fylt opp ca 20-25%. Så veldig sært; på mange måter. 

https://www.plusultra.com/

Subara skrev (På 17.2.2024 den 12:05 PM):

Jeg bestilte flybillett hos momondo.no her om dagen. Diverse reisebyråer var listet opp, det billigste øverst. Etterhvert som jeg klikket videre gikk prisen opp. Det er bare svindel, sa min makker. Heldigvis var Lufthansa med på listen, så vi valgte dem. Vi måtte være raske, for prisen ville snart gå opp. Bare 2 billetter igjen på denne reisen, osv.

Det er ofte lureri. Ser det samme på Norwegian og mange flere.... det står ofte "2 billetter igjen til denne prisen" - Men prisen går like mye opp som ned. I mange tilfeller hos RyanAir, har prisen gått ned - etter at de "3 billettene" til gitt pris er solgt ut. Det hele er et markedsføringstriks; fordi dersom du føler på et tidspress... så er det mer sannsynlig at du bestiller med en gang, og det tjener flyselskapene på.

Har diskutert dette ofte med dama, om at denne tanken med at jo tidligere man bestiller - jo billigere er det... Det er ikke nødvendigvis riktig. Så man kan lett la seg lure. 

image.png.beb050879a236068cebac7dab5ace90e.png

Nå sitter jeg på og venter på at denne reisen skal gå ned i pris... og det kan jeg garantere at den gjør. ^^ 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Milhouse85 said:

Det ukjente selskapet var Plus Ultra... et bittelite selskap fra Madrid som flyr eldgamle fly som bråker som faen.

Her var det mye interessant info. At selskapet er ganske lite ser ut til å stemme. At det dreier seg om eldgamle fly som bråker som faen, ser ut til å være kanskje litt strengt bedømt. Det ser ut tom at alle de 6 flyene er av type Airbus, 5 stk Airbus 330-200 og 1 stk Airbus 340-300. De 5 første er vel forholdsvis moderne, mens 340'en kanskje ikke er helt moderne, men OK. 

https://www.plusultra.com/es-es/informacion/conocenos/flota/

Litt om selskapet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plus_Ultra_Líneas_Aéreas

https://www.plusultra.com/es-es/informacion/conocenos/oficinas/

Ser ut til å være basert i Madrid/spania og underlagt spansk/EU luftfartstilsyn.

Her kan man også se hvor den gamle 340'en har vært i det siste:

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ec-mqm

Og her kan man altså kjøpe billett:

https://www.plusultra.com/es-ES

Jobbet innenfor luftfart, før i tiden, og det er noe av grunnen både til at det har blitt en del reising opp gjennom årene og interessen for detaljer rundt fly og flyselskaper. 

Kunne godt tenke meg å teste ut Plus Ultra, hvis det passer seg sånn en gang i tiden.

.. Men det ser ut til å være en del problemstillinger relatert til kansellerte turer og slikt:

https://www.trustpilot.com/review/plusultra.com

********

Det skal bli interessant å se om den norske lovgivningen rundt bruk av kredittkort medfører at betaling for reiser som blir kansellert av flyselskapet blir tilbakeført til kunden. Vil regne med at det faktisk er tilfellet, hvis man forfølger saken langt nok.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

@arne22 Jeg vet om flere som har brukt Plus Ultra. Det jobber ganske mange latin-amerikanere i Europa, og det selskapet er deres "RyanAir" over atlanteren. Jeg har ikke erfarte det; men jeg har hørt fra andre at flyet kan være full av latin-amerikanere som kan være litt høye på seg selv, og høylytte ellers også. De som jobber utenlandsk er ofte "av høyre klasse" enn alle andre i sitt hjemland; selv om de jobber som vaskehjelp eller hva de nå enn måtte gjøre i europa. Så begynner de med konge-faktene sine allerede på flyet hjem... (satt litt på spissen).

En annen uting med PlusUltra er at etter at du har bestilt; får du en slags billett som ser ut som det er skrevet på en skrivemaskin fra 1974. Det er ingen "Min Side", ingen plass du kan endre eller dobbeltsjekke opplysninger på nett. Forsøker du support; får du ikke svar på epost, og standardsvar på WhatsApp. Du må ringe, men da kan det fort oppstå litt språklige utfordringer. Og siden de har svært få fly; dersom det skjer noe - så blir forsinkelsene lange. 

Sånn så billetten ut:
Skjermbilde2024-02-19215453.png.b1422428450574eb4e46bb7c3049e022.png

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Milhouse85 said:

En annen uting med PlusUltra er at etter at du har bestilt; får du en slags billett som ser ut som det er skrevet på en skrivemaskin fra 1974.

Interessant. Fikk faktisk en tilsvarende, eller enda litt mindre billett av SAS, for et par måneder siden ifbm ombooking. Jeg lurte litt på om det virkelig var mulig å reise på en slik liten papirutskrift, men det var det faktisk. Tror det er en utskrift fra reservasjonssystemet deres.

Lenke til kommentar

Så til hovedtema, å få tilbakeført det innbetalte beløpet fra kiwi.com, enten de går med på det eller ikke. (Arbeidsblogg)

Her er det min vurdering at dette skal fungere slik at pengene skal komme på plass igjen.

Når det gjelder et krav direkte mot selskapet kiwi.com, så vil det være mulig, men vanskelig å rekke fram med, i og med at selskapet er basert i Tsjekkia. Wizzair har sin hovedbaser i Ungarn, og i England, og det vil rent praktisk være tilsvarende vanskelig å rekke fram med et krav. Det er fastslått at riktig klageorgan er Transportklagenemnda i Norge, på grunn av at den kansellerte flyreisen starter i Norge, men reisebyrå eller flyselskap behøver jo ikke å gjennomføre avgjørelsene i Transportklagenemnda.

Så er neste mulighet en tilbakeføring av det innbetalte beløpet i regi av DNB/Mastercard. Her har man Finansavtalelovens § 2-7 og DNB/Mastercard sine avtalevilkår (Pkt 27) å støtte seg på. Ved eventuelt avslag fra DNB/Mastercard, så vil saken kunne klages videre til Finansklagenemnda. Her må man kunne regne det som sannsynlig at DNB/Mastercard vil komme til å følge en avgjørelse i Finansklagenemnda.

Rettsspørsmål som jeg nå har kikket litt nærmere på: I hvilken grad kan man ta det for gitt og regne med at DNB/Mastercard/Finansklagenemnda vil forholde seg til og følge EU sitt regelverk?

I denne sammenheng så er det jo EØS avtalens Artikkel 7 som gjelder:

Quote

Rettsakter som er omhandlet i eller inntatt i vedlegg til denne avtale eller i EØS-komiteens beslutninger, skal være bindende for avtalepartene og skal være eller gjøres til del av deres interne rettsorden som følger:

a.en rettsakt som tilsvarer en EØF-forordning skal som sådan gjøres til del av avtalepartenes interne rettsorden;

b.en rettsakt som tilsvarer et EØF-direktiv skal overlate til avtalepartenes myndigheter å bestemme formen og midlene for gjennomføringen.

https://lovdata.no/avtale/avt-1992-05-02-1/a7

Er det snakk om en EU forordning som gjelder for alle medlemsstater og er forordningen innarbeidet i den norske lovgivningen? Det ser ut til å være tilfellet ja.

https://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf

Et spørsmål som jeg foreløpig ikke vet svaret på: Gjelder EU sin forordning bare for reiser som starter og ender i Europa, eller gjelder den også for reiser som går ut av Europa og til andre verdensdeler? Denne reisen, som det kreves tilbakeføring for går jo innenfor Europa, men for eventuelt senere saker, så vil det jo være interessant å kunne vite om forordningen også gjelder for reiser ut av Europa.  

Edit:

Det kan se ut som at EU forordningen også gjelder reiser som går ut og inn av Europa, i alle fall hvis transportselskapet er basert i Europa.

Quote

1. Denne forordning får anvendelse på:

a) passasjerer som reiser fra en lufthavn som ligger på territoriet til en medlemsstat der traktaten får anvendelse,

b) passasjerer som reiser fra en lufthavn som ligger i en tredjestat til en lufthavn som ligger på territoriet til en medlemsstat der traktaten får anvendelse, og det transporterende luftfartsselskap for flygingen er et EF-luftfartsselskap, med mindre de har mottatt kompensasjon eller erstatning og har fått assistanse i denne tredjestaten.

(Artikkel 3 - Virkeområde.)

https://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf

Edit 2:

Det kan se ut som at forordningen alltid gjelder for Europeiske luftfartsselskaper for reiser inn og ut av Europa, og for utenlandske selskaper for reiser ut av Europa. Hvis man har codeshare og deler passasjerer med Europeisk selskap, så kan den også gjelde for en returreise. 

Endret av arne22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Milhouse85 said:

@arne22 Jeg vet om flere som har brukt Plus Ultra. Det jobber ganske mange latin-amerikanere i Europa, og det selskapet er deres "RyanAir" over atlanteren. Jeg har ikke erfarte det; men jeg har hørt fra andre at flyet kan være full av latin-amerikanere som kan være litt høye på seg selv, og høylytte ellers også. De som jobber utenlandsk er ofte "av høyre klasse" enn alle andre i sitt hjemland; selv om de jobber som vaskehjelp eller hva de nå enn måtte gjøre i europa. Så begynner de med konge-faktene sine allerede på flyet hjem... (satt litt på spissen).

En annen uting med PlusUltra er at etter at du har bestilt; får du en slags billett som ser ut som det er skrevet på en skrivemaskin fra 1974. Det er ingen "Min Side", ingen plass du kan endre eller dobbeltsjekke opplysninger på nett. Forsøker du support; får du ikke svar på epost, og standardsvar på WhatsApp. Du må ringe, men da kan det fort oppstå litt språklige utfordringer. Og siden de har svært få fly; dersom det skjer noe - så blir forsinkelsene lange. 

Sånn så billetten ut:
Skjermbilde2024-02-19215453.png.b1422428450574eb4e46bb7c3049e022.png

 

Slike billetter får jeg "stadig vekk" fra bookingselskaper her i Norge også, senest for en knapp måned siden fra Egencia, så det er nok bare en mal på utskrift fra et bookingsystem.

Tanken er nok at dette kan vises og forstås i alle slags primitive programvarer og tekstutskrifter, uten å måtte konvertere fra mer eller mindre sære filformat.

Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat min neste tur. Oppdaget at det egentlig er ganske enkelt å skrelle av mesteparten av de useriøse selskapene, som det kan være ganske vanskelig å følge opp på grunn av at de har kontorer i forskjellige utland.

Man kan bruke momondo.com, Skyscanner.com og Google flights for å finne de billige turene.

Man kan så forsøke å booke direkte på flyselskapene, men det er jo ikke alltid det heller fungerer optimalt mht pris og andre egenskaper. 

Alternativet er å bruke momondo.no, altså den norske utgaven av søkemotoren for flyreiser. Da kommer det for det meste opp norske reisebyråer, og prisene ligger stort sett på omtrent det samme nivå, som de utenlandske. 

Kjøpte den siste flybiletten av  https://www.gotogate.no/ Som ser ut til å være en del av Marco Polo Travel AS i Oslo.

Ser at de har en del "spesielle vilkår" de også, men de kommer nok ikke helt utenom den Europeiske reiselovginingen de heller. Man kan vanligvis ikke avtale seg bort i fra de EU forordningene som gjelder som felles lov innenfor EU og EØS.

https://www.gotogate.no/rf/travel-conditions

Skulle det skje noe, så har man i det eller minste et norsk selskap å forholde seg til.

En gang før i tiden, for et par år siden, så kjøpte jeg en billett til Asia hos https://www.sembo.no/ Flyreisen ble kansellert av flyselskapet, men Sembo gjorde en fantastisk innsats for å booke om til nye avganger, uten at det kostet meg noen ting. Så det finnes lyspunkter også.

Erfaringene med Marco Polo Travel AS er så langt også meget bra. Håper det fortsetter slik. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Og så tilbake til trådens hovedtema. kiwi.com/Wizzair.com solgte en reise, som Wizzair kansellerte uten andre grunner enn omlegging av flyrutene. kiwi.com hevder at kiwi.com/wizzair.com har rett til å beholde det innbetalte beløpet etter at de selv har kansellert reisen. Dette oppfyller jo ikke kravene i forhold til den lovgivningen som gjelder. Det viser seg å være svært vanskelig å komme i kontakt med Wizzair, men noe informasjon dukker jo opp:

Her er deres infoside om forsinkelse og avbestilling:

https://wizzair.com/nb-no/informasjon-og-tjenester/flyvningstatus/delay-and-cancellation

her er deres informasjonside om selskapsadresse:

https://wizzair.com/nb-no/informasjon-og-tjenester/om-oss/informasjon-om-selskapet

Det finnes faktisk en form for å sende klage, men når man klikker på den så kommer man fram til en "aktiviseringkode" som man ikke har. Det er altså ikke mulig å sende inn noen klage eller noe krav via websiden.

Men det viser seg at Wizzair faktisk har en organisasjon i Norge:

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=998611652

Det finnes en kontaktperson for denne norske organisasjonen:

https://proff.no/roller/andreas-granrud-helset/oslo/11232

Det ser ikke ut til at virksomheten i Norge har gått så veldig bra:

https://proff.no/selskap/wizz-air/oslo/transport/IGIJPOK08ND

Det ser også ut som at Wizzair sin kontaktperson i Norge er også daglig leder i dette firmaet:

https://www.econpartner.no/en/econpartner/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt Wizzairs relevans i denne saken. Det er Kiwi som har handlet med Wizzair, ikke du. Så hvilke refusjonsordninger Wizzair har, er Kiwi sitt problem. Selv om det er du som skulle fly med Wizzair, så har jo Wizzair ingen som helst mulighet å refundere deg, siden det ikke er du som har kjøpt biletten av de.

Hvis du bestiller en Mercedes av Berthel O Sten, som de så avbestiller, så hjelper det ikke å ringe til hovedkontoret til Mercedes i Tyskland for å spørre etter penger.

 

Jeg har ingen tro på at du kommer noen vei med Kiwi. Mastercard chargeback er ditt eneste håp. Hva er status på klagen til banken din? 

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...