Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gebyr for papirfaktura på 63kr - lov?


Gjest 18c1f...5ec

Anbefalte innlegg

Gjest 18c1f...5ec

Fikk veihjelp fra Viking og fikk beskjed om at man trengte ikke betale på stedet fordi man fikk regning i posten. Men nå som jeg har fått den ser jeg at de faktureree 63 for bare papiret også. Har de lov til dette? Jeg spurte aldri om å få den på papir? Og jeg har digipost

Anonymous poster hash: 18c1f...5ec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, 63 kroner i gebyr blir nok atskillig høyere enn det de har lov til å ta. 6 kroner og 30 øre hadde nok gått bra.

Man kan for eksempel gjøre Viking oppmerksom på at kravet er ulovlig gi Viking valget mellom å frafalle kravet eller å bli meldt til Forbrukertilsynet.

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

https://www.nettavisen.no/okonomi/forbrukertilsynet-varslet-millionboter-na-tar-telia-grep/s/5-95-1575290

Ville nok ellers ikke tro at det var planen til vedkommende sjåfør å legge opp en felle for å fakturere 63,- kr ekstra. 

Ser at Forbrukertilsynet også har en oppskrift på framgangsmåte, når man blir fakturer høyere gebyr enn en ca 10,- kroner:

Quote

Hvis du har mottatt en regning med et fakturagebyr over 10 kroner kan du sende følgende epost til selskapet:  

«Jeg har mottatt en regning med fakturagebyr på kr [sett inn størrelsen på gebyret]. Dette gebyret er neppe i tråd med finansavtaleloven § 2-4 som begrenser størrelsen på fakturagebyret til deres faktiske kostnader ved å utstede og sende regningen. 

Jeg ber om en justert faktura med redusert fakturagebyr, hvor fakturagebyret ikke overstiger deres faktiske kostnader”.   

Jeg ber om svar innen 5 dager.» 

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 18c1f...5ec

Jeg betalte bare gebyret. Orker dessverre ikke styret. Så nestemann får nok også 63kr ekstra. 

Anonymous poster hash: 18c1f...5ec

Lenke til kommentar
11 hours ago, arne22 said:

Nei, 63 kroner i gebyr blir nok atskillig høyere enn det de har lov til å ta. 6 kroner og 30 øre hadde nok gått bra.

Man kan for eksempel gjøre Viking oppmerksom på at kravet er ulovlig gi Viking valget mellom å frafalle kravet eller å bli meldt til Forbrukertilsynet.

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

https://www.nettavisen.no/okonomi/forbrukertilsynet-varslet-millionboter-na-tar-telia-grep/s/5-95-1575290

Ville nok ellers ikke tro at det var planen til vedkommende sjåfør å legge opp en felle for å fakturere 63,- kr ekstra. 

Ser at Forbrukertilsynet også har en oppskrift på framgangsmåte, når man blir fakturer høyere gebyr enn en ca 10,- kroner:

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

Intressant, har flera ganger glömt att betala norgesbom i tid och fått ett påslag på 60-70 kr. Antar att de ikke får ta så mycket.

Tycker deras bommar är praktiska men hela upplägget tror jag bygger på att få in faktura gebyrer. Man må betala inom 2 dagar efter att man har kört ut fra området, vilket är rätt kort tid. Man kan skaffa en abonnemangsordning men det kostar också en del ekstra.

Lenke til kommentar

Regelen er at ein ikkje kan ta eit høgare fakturagebyr enn det som er den reelle og dokumenterbare kostnaden ved å sende fakturagebyr.

Eit gebyr på 63 kr er nok såpass høgt at det er fornuftig å utfordre Viking på å dokumentere sine kostnadar.
Kva som er dei reelle kostnadane kjem mykje ann på kva system ein har for å sende utpapirfaktura. (Det vil også være relevant å sjå på om dei reelle kostnadane er nødvendige eller om ein må forvente at firmaet har meir effektive rutiner).

Å sende eit brev kostar 23 kr i porto. Då står vi igjen med 40 kr som må forklarast. Om eg tek utgangspunkt i at Viking reiser på Biltema for å kjøpe konvolutter så er dei billegaste konvoluttane 19,90 for 50 stykk som då gir ein stykkpris på ca 40 øre. Legg til 60 øre for fakturautskriften i farge så er vi oppe i ei krone.
Då er det 39 kr igjen, tek eg igjen sterkt i så er kanskje 20 av dei kronene lønnskonstnadar og det andre er arbeidsgivaravgift og sosiale kostnadar.
Det som er igjen av summen må då være lønnskostnadane for den tida det tek å printe ut og putte i konvolutt, arbeidet med å lage sjølve fakturaen kan ein ikkje legge på fakturagebyret, det er berre ekstrakostnadane ved å sende ut papirfaktura som ein kan kreve inn som fakturagebyr. Ein fagarbeidar har kanskje ei timelønn på 240 kr i timen eller 4 kr minuttet.
Det betyr at dette fakturagebyret berre er reelt dersom det tek 5 minutt med ekstra arbeid per faktura å putte fakturaen i konvolutt.

Dette er nok i høgste laget, men eg trur det kan være vanskeleg å seie med to strek under svaret at dette er utvilsomt for høgt gebyr i forhold til Viking sine meirkostnadar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Regelen er at ein ikkje kan ta eit høgare fakturagebyr enn det som er den reelle og dokumenterbare kostnaden ved å sende fakturagebyr.

Eit gebyr på 63 kr er nok såpass høgt at det er fornuftig å utfordre Viking på å dokumentere sine kostnadar.
Kva som er dei reelle kostnadane kjem mykje ann på kva system ein har for å sende utpapirfaktura. (Det vil også være relevant å sjå på om dei reelle kostnadane er nødvendige eller om ein må forvente at firmaet har meir effektive rutiner).

Å sende eit brev kostar 23 kr i porto. Då står vi igjen med 40 kr som må forklarast. Om eg tek utgangspunkt i at Viking reiser på Biltema for å kjøpe konvolutter så er dei billegaste konvoluttane 19,90 for 50 stykk som då gir ein stykkpris på ca 40 øre. Legg til 60 øre for fakturautskriften i farge så er vi oppe i ei krone.
Då er det 39 kr igjen, tek eg igjen sterkt i så er kanskje 20 av dei kronene lønnskonstnadar og det andre er arbeidsgivaravgift og sosiale kostnadar.
Det som er igjen av summen må då være lønnskostnadane for den tida det tek å printe ut og putte i konvolutt, arbeidet med å lage sjølve fakturaen kan ein ikkje legge på fakturagebyret, det er berre ekstrakostnadane ved å sende ut papirfaktura som ein kan kreve inn som fakturagebyr. Ein fagarbeidar har kanskje ei timelønn på 240 kr i timen eller 4 kr minuttet.
Det betyr at dette fakturagebyret berre er reelt dersom det tek 5 minutt med ekstra arbeid per faktura å putte fakturaen i konvolutt.

Dette er nok i høgste laget, men eg trur det kan være vanskeleg å seie med to strek under svaret at dette er utvilsomt for høgt gebyr i forhold til Viking sine meirkostnadar.

Når næringsdrivende regner ut hva som er deres faktiske kostnad ved utstedelse og sending av faktura, kan man bare ta inn kostnader som er knyttet til hver enkelt kundes valg av faktura som betalingsmåte. Det er ikke lov å inkludere kostnader til lønn, IT-systemer eller utstyr når en regner ut fakturagebyr.

Kilde: https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

Lenke til kommentar

Jeg ble dobbeltbooket på en undersøkelse på sykehus, så glemte jeg selvfølgelig å avbestille den ene. 

Ble da fakturert 1544kr, noe som er ok siden det var min egen feil, men de hadde også et fakturagebyr på hele 100kr, noe jeg reagerte på. Det er tydelig at alt er lov så lenge folk bare betaler.


Edit: Dette var ikke papirfaktura engang. Den kom som PDF i digipost.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Jeg ble dobbeltbooket på en undersøkelse på sykehus, så glemte jeg selvfølgelig å avbestille den ene. 

Ble da fakturert 1544kr, noe som er ok siden det var min egen feil, men de hadde også et fakturagebyr på hele 100kr, noe jeg reagerte på. Det er tydelig at alt er lov så lenge folk bare betaler.


Edit: Dette var ikke papirfaktura engang. Den kom som PDF i digipost.

Sikker på at det ikke står administrasjonsgebyr? 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Sikker på at det ikke står administrasjonsgebyr? 

Nå er det vel "administrasjonsgebyrdelen" som Forbrukertilsynet sier er ulovlig, er det ikke det?! Det er bare lov å fakturere for faktiske kostnader, minus administrasjonskostnader. Reele kostnader kan dreie seg om 10 kroner eller noe i den størrelse.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg antok at når jeg brukte NAF til å få bilen levert til NAF verksted (ene hjulet rikket seg ikke selv om elektronisk håndbrekk kunne høres deaktivere bremsen) så ville det telle som en av mine gratis veihjelp det året (ti år siden forrige gang med medlemskap i alle år), men jammen stod ikke det på kvitteringen fra NAF når jeg betalte.. Orket ikke krangle der og da, men det gjorde at jeg ikke lenger såg noe poeng i NAF-medlemskap med gratis veihjelp siden det tydeligvis ikke var gratis likevel..

Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Nå er det vel "administrasjonsgebyrdelen" som Forbrukertilsynet sier er ulovlig, er det ikke det?! Det er bare lov å fakturere for faktiske kostnader, minus administrasjonskostnader. Reele kostnader kan dreie seg om 10 kroner eller noe i den størrelse.

Å sende en allerede produsert faktura på papir krever ikke administrering. Kan godt tenke meg en ansatt på sykehuset gjør noe arbeid i forbindelse med nevnte jobb. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Nå er det vel "administrasjonsgebyrdelen" som Forbrukertilsynet sier er ulovlig, er det ikke det?! Det er bare lov å fakturere for faktiske kostnader, minus administrasjonskostnader. Reele kostnader kan dreie seg om 10 kroner eller noe i den størrelse.

Nei, det som er ulovlig er å ta betalt *for å la kunden bruke et gitt betalingsmiddel*. Administrasjonsgebyr som faktureres uavhengig av betalingsmåte er lovlig. (Etter de generelle reglene, for helsetjenester mener jeg det er egne regler)

Lenke til kommentar
Quote

Det er ikke lov å inkludere kostnader til lønn, IT-systemer eller utstyr når en regner ut fakturagebyr.

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

Mulig at det er lov til å ta et administrasjonsgebyr som er likt uavhengig av betalingsmåte, forutsatt at dette har hjemmel i lov eller at det framgår av avtale at det skal beregnes et administrasjonsgebyr.

Et administrasjonsgebyr som ikke har hjemmel i lov, og som ikke framgår av avtale, det vil være ulovlig. - Enig?  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (24 minutter siden):

https://www.forbrukertilsynet.no/varsler-forbud-og-hoye-ukesboter-dersom-selskapene-fortsetter-med-ulovlige-fakturagebyrer

Mulig at det er lov til å ta et administrasjonsgebyr som er likt uavhengig av betalingsmåte, forutsatt at dette har hjemmel i lov eller at det framgår av avtale at det skal beregnes et administrasjonsgebyr.

Et administrasjonsgebyr som ikke har hjemmel i lov, og som ikke framgår av avtale, det vil være ulovlig. - Enig?  

Enig, gebyret må ha et rettslig grunnlag (typisk avtale) og ikke stride mot ufravikelig lov. 

Lenke til kommentar

Mulig det er noe nytt som jeg ikke har fått med meg. 

Jeg kontaktet fastlegen via helsenorge før jul. Hele familien lå syk. Måtte ha sykemelding. Fikk sykemelding men måtte ta kontakt igjen for å forlenge sykemeldingen.

Fikk to fakturaer. En på 170kr + 70kr I fakturagebyr. En på godt over 200kr + 70kr. fakturagebyr.

Fastlegen bruker Payex. Det var ikke papirfaktura, kun via mail.

Er dette ulovlig?

Lenke til kommentar

Det går jo an å prøve å klage. Her er litt argumentasjon:

https://storage02.forbrukerradet.no/media/2022/06/gebyrfabrikker-master.pdf

Quote

Medlemmets egenandeler/egenbetalinger for å oppsøke lege er uttømmende regulert i forskriften, jf. kap. II. Leger er forhindret fra selv å kreve, eller inngå avtaler som innebærer, pasientfinansiering av administrative systemer som betalingstjenester, timebestillingssystemer og lignende. Dersom pasienten ønsker å motta faktura, kan det avkreves et fakturagebyr. Fakturagebyret skal ikke overstige kostnadene ved faktureringen.

§ 2-6:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-06-26-1125

Endret av arne22
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 2.2.2024 den 1:50 PM):

Regelen er at ein ikkje kan ta eit høgare fakturagebyr enn det som er den reelle og dokumenterbare kostnaden ved å sende fakturagebyr.

Eit gebyr på 63 kr er nok såpass høgt at det er fornuftig å utfordre Viking på å dokumentere sine kostnadar.
Kva som er dei reelle kostnadane kjem mykje ann på kva system ein har for å sende utpapirfaktura. (Det vil også være relevant å sjå på om dei reelle kostnadane er nødvendige eller om ein må forvente at firmaet har meir effektive rutiner).

Å sende eit brev kostar 23 kr i porto. Då står vi igjen med 40 kr som må forklarast. Om eg tek utgangspunkt i at Viking reiser på Biltema for å kjøpe konvolutter så er dei billegaste konvoluttane 19,90 for 50 stykk som då gir ein stykkpris på ca 40 øre. Legg til 60 øre for fakturautskriften i farge så er vi oppe i ei krone.
Då er det 39 kr igjen, tek eg igjen sterkt i så er kanskje 20 av dei kronene lønnskonstnadar og det andre er arbeidsgivaravgift og sosiale kostnadar.
Det som er igjen av summen må då være lønnskostnadane for den tida det tek å printe ut og putte i konvolutt, arbeidet med å lage sjølve fakturaen kan ein ikkje legge på fakturagebyret, det er berre ekstrakostnadane ved å sende ut papirfaktura som ein kan kreve inn som fakturagebyr. Ein fagarbeidar har kanskje ei timelønn på 240 kr i timen eller 4 kr minuttet.
Det betyr at dette fakturagebyret berre er reelt dersom det tek 5 minutt med ekstra arbeid per faktura å putte fakturaen i konvolutt.

Dette er nok i høgste laget, men eg trur det kan være vanskeleg å seie med to strek under svaret at dette er utvilsomt for høgt gebyr i forhold til Viking sine meirkostnadar.

Det er en kostnad for firmaet å reise å kjøpe konvolutter. Det er også en kostnad å reise å poste fakturaen.

Jeg jobber med fakturering i et lite firma - å for oss er det en helt reell kostnad med 63kr per papirfaktura. For et stort firma derimot så blir kostnadene nødvendigvis en god del lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...