Gå til innhold

Hvis noen lyver på lånesøknad i håp om mer penger. Ville dere varslet hvis dere visste om dette?


Gjest 39e47...7bd

Anbefalte innlegg

Gjest 39e47...7bd

Dersom noen lyver på lånesøknader, i håp om å få tilgang til mer penger på forbrukslån eller kredittkort. 

Men dere visste at en sånn person ikke har penger nok til å faktisk betale tilbake det man skylder. Ville dere ønsket å varsle om dette til en what ever bank eller noe som pengene ble lånt fra kort tid etter at lånene ble betalt ut? 0g ville en bank egentlig brydd seg om sånne varslinger, og undersøkt sånne situasjoner?  

Anonymous poster hash: 39e47...7bd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dokumentforfalskning er svært alvorlig, og det å påta seg ikke-bærekraftige lån har sin egen automatikk i å gi konsekvenser. Utfallet blir ikke bare gjeldsordning og personlig konkurs, men også fengsel.

Føler ikke at det er mitt ansvar å gripe inn i en slik situasjon, men mindre jeg ville beskyttet noen fra seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 39e47...7bd skrev (9 minutter siden):

Dersom noen lyver på lånesøknader, i håp om å få tilgang til mer penger på forbrukslån eller kredittkort. 

Men dere visste at en sånn person ikke har penger nok til å faktisk betale tilbake det man skylder. Ville dere ønsket å varsle om dette til en what ever bank eller noe som pengene ble lånt fra kort tid etter at lånene ble betalt ut? 0g ville en bank egentlig brydd seg om sånne varslinger, og undersøkt sånne situasjoner?  

Anonymous poster hash: 39e47...7bd

1. jeg antar at det er kun snakk om å oppgi feil informasjon, ikke dokumentfalsk. 

Jeg ville ikke blandet meg i andres saker.  Kanskje hvis det hadde vært snakk om nær familie som trenger hjelp og som trenger å snakke med banken for å finne en ordentlig løsning, men jeg ville isåfall bedt den personen ringe banken. 

Hva skal banken gjøre hvis den allerede har lånt ut pengene? Anmelde for svindel? det blir vel i praksis veldig liten forskjell på om banken får vite det av deg idag eller finner ut om to måneder når han ikke betaler lånet sitt.  

Lenke til kommentar

Velger banken å innvilge kreditt, oppstår det imidlertid ulike krav til bankens utlånspraksis. Nåværende finansavtalelov § 46b pålegger finansinstitusjonene en plikt til å vurdere forbrukerens kredittverdighet før låneinngåelse. I dag er det nesten umulig å komma gjennom uten solid kredittverdighet. Det minste nåløye er tatt i bruk for tiden...

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Spørs hvem det går ut over, er det bare personen selv, så finner gjerne personen andre måter å grave seg ned i gjeld på.
Folk som ønsker det klarer alltid å pådra seg mer gjeld.

Er det familie eller andre involvert så burde man minst ta en samtale med den eller de det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gis det uriktige opplysninger i en lånesøknad og det kan føre til tap for banken er det lånesøkere som har brutt loven, bedrageri er rette lovbestemmelsen (kan fort også bli grovt bedrageri). I tillegg kan utbytte fra straffbar handling inndras. Det å gi uriktige opplysninger til anken kan derfor gi store konsekvenser for begge parter.

Se også denne:

https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2023-115413?q=LB-2023-11541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest 39e47...7bd said:

Ville dere ønsket å varsle om dette til en what ever bank eller noe som pengene ble lånt fra kort tid etter at lånene ble betalt ut?

Enten så er du en venn og tar det opp med denne personen og prøver å få de til å ordne opp før det er for sent, eller så kan du la vær og la det løse seg selv; det er ikke noe som forsvinner, og payback time kommer jo garantert. Jeg kan ikke se for meg at jeg ville ønsket å involvere meg selv i det, så lenge det ikke går ut over andre.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt et lite oppgjør med vedkommende og lært h*n litt om konsekvensene ved å bruke penger man ikke har og ta opp lån man ikke har råd til å betale tilbake. Varsla banken ? Nei, forhåpentligvis har de såpass gode rutiner på å sjekke hva folk har i inntekter, verdier og lån at de avslår lånesøknader  fra folk som ikke har råd til å betale tilbake (på tide at all gjeld folk har samles i gjeldsregisteret, maken til somling fra politikeras side).

Men, jeg kan ikke bestemme hva folk som er myndige gjør, vil de ødelegge økonomien sin, så kan ikke jeg forhindre det. Kjipt å ødelegge muligheten til å f.eks. få boliglån og evnt. drømmepartneren pga. pengerot (jeg ville ikke hatt en kjæreste/samboer som ikke har orden i pengesakene sine, jeg har sett for mye av det i nær familie). 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...