Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt et "par" lommelykter fra forskjellige steder i januar, og varene har begynt å komme uten noen problemer. Jeg hadde ikke fått med meg at 350 Kr. grensen var blitt opphevet fra 1. januar i år.

Nå idag, derimot, fikk jeg en epost med emnet "Melding fra Posten Bring AS, «Gjelder betaling av importavgifter»".
Kommer ikke inn på Digipost her jeg er nå, men jeg kan tenke meg hva det gjelder...

Skjønner ikke hva staten har med innkreving av avgifter å gjøre, med argument i "å beskytte norske arbeidsplasser", når varene det gjelder ikke kan skaffes i Norge!

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (1 time siden):

Nå idag, derimot, fikk jeg en epost med emnet "Melding fra Posten Bring AS, «Gjelder betaling av importavgifter»".

hvordan vet de egentlig epost-adressen din?

er vel kun tlf-nr som står på pakkene? hvis jeg ikke har oversett noe da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

hvordan vet de egentlig epost-adressen din?

...Det var et veldig godt spørsmål. Og noe jeg tenker jeg vil finne svar på før jeg betaler noe som helst.

Jeg har sett enkelte Kina-nettsteder printer alt man oppgir av kontaktinformasjonen ved bestilling på pakken (navn, adresse, telefonnummer og epost), men eposten kom fra Digipost, så jeg regner med de har den informasjonen registrert et sted.

Jeg vet pr. nå ikke hvilken bestilling det gjelder.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (10 minutter siden):

...Det var et veldig godt spørsmål. Og noe jeg tenker jeg vil finne svar på før jeg betaler noe som helst.

Jeg har sett enkelte Kina-nettsteder printer alt man oppgir av kontaktinformasjonen ved bestilling på pakken (navn, adresse, telefonnummer og epost), men eposten kom fra Digipost, så jeg regner med de har den informasjonen registrert et sted.

Jeg vet pr. nå ikke hvilken bestilling det gjelder.

Er vel varsel fra digipost. Din digitale postkasse på ditt navn/adresse. Trenger ikke e-mail for å sende til Digipost. Adressen står jo på pakken. Mine ekstraregninger har vært merket med det aktuelle sporingsnummeret på pakkene. 

Lenke til kommentar

Skummet gjennom tråden her, og har opplevd dette noen ganger også før nyttår.  En ting jeg har registrert ved bestilling fra AE er at man ofte får et sporingsnummer opp på ordresiden, men pakken kan ha et helt annet sporingsnummer når den kommer fram. I I noen tilfeller kan man se det nye sporingsnummeret på f.eks 17track, mens andre ganger kan det komme en pakke med f.eks LAxxxxxxxxxCN, selv om det bare er et annet nummer å finne  på ordresiden/ sporing.

For kombinerte sendinger kan det bli enda mer komplisert - separate sporingsnummer for hver ordre, og to sporingsnummer for pakken der de er samlet i en sending. 

Jeg er usikker på hvordan den digitale registreringen håndterer disse, og om digital ingo ikke alltid følger med når pakken får nytt sporingsnummer.

For de som lurer på hvordan du får refundert MVA betalt hos AE:

- Sørg for å ha kvittering fra posten

- Åpne chat med Eva-boten

- Skriv inn TCA (antar det står for tax charged again eller noe sånt)

-velg riktig ordre fra lista som popper opp og følg trinnene videre derfra.

Jeg har bare klart å få tilbake det som ble betalt til AE, ikke det som ble betalt ekstra til posten (gebyr+ diff i MVA beløp - posten trekker ikke fra rabatter i prisen)

 

Ikke relatert til MVA, men vær obs på Combined shipping. Det er gode muligheter for at noe mangler, eller at du til og med får en pakke til noen andre. Jeg sikk feks en der etiketten under viste at den skulle vært i et annet land. Det er vanskelig å vinne dispute på disse hvis du ikke filmer at du åpner pakken slik at du kan sende den videoen som bevis på at noe mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (På 5.2.2024 den 3:56 PM):

Så dersom Posten skal drive med ekstra avgift så sender jeg like greit en kopi av dette kravet til finansministeren og forklarer i rene ord  hvorfor de må få orden på dette. 

eller, vi kan overøse vår kjære finansminister Trygve Slagsvold Vedum med "gaver" via Dropshipping? og satse på det mangler voec-nr. :grin2: (kanskje via Ebay og en selger som ikke praktiserer Voec-merking) 

aldri prøvd dropshipping sjøl, kommer bestiller's navn på etiketten?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
teitur skrev (1 time siden):

Skummet gjennom tråden her, og har opplevd dette noen ganger også før nyttår.  En ting jeg har registrert ved bestilling fra AE er at man ofte får et sporingsnummer opp på ordresiden, men pakken kan ha et helt annet sporingsnummer når den kommer fram. I I noen tilfeller kan man se det nye sporingsnummeret på f.eks 17track, mens andre ganger kan det komme en pakke med f.eks LAxxxxxxxxxCN, selv om det bare er et annet nummer å finne  på ordresiden/ sporing.

For kombinerte sendinger kan det bli enda mer komplisert - separate sporingsnummer for hver ordre, og to sporingsnummer for pakken der de er samlet i en sending. 

Jeg er usikker på hvordan den digitale registreringen håndterer disse, og om digital ingo ikke alltid følger med når pakken får nytt sporingsnummer.

For de som lurer på hvordan du får refundert MVA betalt hos AE:

- Sørg for å ha kvittering fra posten

- Åpne chat med Eva-boten

- Skriv inn TCA (antar det står for tax charged again eller noe sånt)

-velg riktig ordre fra lista som popper opp og følg trinnene videre derfra.

Jeg har bare klart å få tilbake det som ble betalt til AE, ikke det som ble betalt ekstra til posten (gebyr+ diff i MVA beløp - posten trekker ikke fra rabatter i prisen)

 

Ikke relatert til MVA, men vær obs på Combined shipping. Det er gode muligheter for at noe mangler, eller at du til og med får en pakke til noen andre. Jeg sikk feks en der etiketten under viste at den skulle vært i et annet land. Det er vanskelig å vinne dispute på disse hvis du ikke filmer at du åpner pakken slik at du kan sende den videoen som bevis på at noe mangler.

Mye nyttig stoff her! Takk for at du deler!

Lenke til kommentar

Vel, dette føltes mer ut som utpressing fra Posten...
Ref. https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/?do=findComment&comment=26917903

Fra brevet som kom:

Sitat

Betal importavgifter for sendingen din
En sending på vei til deg fra utlandet har ubetalt importmerverdiavgift og eventuell toll. Du må betale importavgiftene før du
tar varen i bruk. Betal i Posten-appen eller på posten.no/import innen 14 dager

Jeg har ventet på denne pakken i snart en uke, så jeg ville satt stor pris på om Posten hadde kontaktet meg FØR de faktisk holdt pakken tilbake! Denne måten å gjøre det på var bare irriterende.

Vel, beløpet var langt mindre enn jeg fryktet (oppgitt verdi i fraktbrevet som jeg nå betaler toll av er langt under faktisk verdi), så nå er det ihvertfall betalt. Håper betaling gjennom Digipost er smart nok til å registrere beløpet som betalt med en gang, og at de ikke også venter til pengene er inne på konto.

EDIT:
Ser heldigvis ut til at ting går kjapt etter betaling - nå står det "Sendingen er lastet opp for utkjøring".
Men de kunne da bare ha levert pakken til nærmeste post i butikk, og så gi beskjed om at det må betales X kroner ved utlevering. Måtte da vært mye raskere for kunden.

EDIT 2:
Nå er pakken kommet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (17 timer siden):

Jeg har bestilt et "par" lommelykter fra forskjellige steder i januar, og varene har begynt å komme uten noen problemer. Jeg hadde ikke fått med meg at 350 Kr. grensen var blitt opphevet fra 1. januar i år.

Nå idag, derimot, fikk jeg en epost med emnet "Melding fra Posten Bring AS, «Gjelder betaling av importavgifter»".
Kommer ikke inn på Digipost her jeg er nå, men jeg kan tenke meg hva det gjelder...

Skjønner ikke hva staten har med innkreving av avgifter å gjøre, med argument i "å beskytte norske arbeidsplasser", når varene det gjelder ikke kan skaffes i Norge!

Det i siste avsnitt har heller aldri jeg skjønt det kan jo ikke skaffes her 

Lenke til kommentar

Jeg har betalt mva på forhånd hos Aliexpress, og når jeg laster ned digital kvittering derfra ser jeg at voec nummer og alt er på plass. Men posten krever at jeg betaler mva og gebyr på 45 "før jeg tar pakken i bruk". Kan man ikke klage til posten på dette?

Lenke til kommentar

Kan Posten velge hvor høyt gebyret skal være? Så vidt jeg ser opplyser de at sendinger under 500 kroner får et gebyr på 45 kroner, men når jeg søker opp ei sending er det satt til 75 kroner til tross for at verdien kun er 160 kroner med frakt. Mye ved dette opplegget fremstår direkte svindelaktig. Det tar også opp mot to uker ekstra å motta sendinger fordi de stopper så lenge i tollen.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dellers skrev (34 minutter siden):

Kan Posten velge hvor høyt gebyret skal være? Så vidt jeg ser opplyser de at sendinger under 500 kroner får et gebyr på 45 kroner, men når jeg søker opp ei sending er det satt til 75 kroner til tross for at verdien kun er 160 kroner med frakt. Mye ved dette opplegget fremstår direkte svindelaktig. Det tar også opp mot to uker ekstra å motta sendinger fordi de stopper så lenge i tollen.

40 kroner i moms, så egentlig skulle gebyret vært 85 kroner. 

Lenke til kommentar
Dellers skrev (25 minutter siden):

Moms i tillegg, selvsagt. 75 kroner er kun selve gebyret.

Står det 160 kroner, eller står det med f.eks $160?

Uansett hva det står som, så er det bare å ta kontakt med Posten.
De har alltid hjulpet meg til å få det rett.

Lenke til kommentar

Fortsatt ikke fått krav om betaling av mva på mottatte pakker.

Fikk en ny pakke nå tidligere i uka, og den hadde ikke noe VOEC-ID på seg, slik den forrige pakken hadde.
(Men jeg har fortsatt VOECID i adressen min da)

Men denne gangen fikk jeg to pakker som hadde blitt pakket inn i en ny pakke, hvor avsender var:
YW Logistics
c/o Logistikksenteret
0060 Oslo

Kan det tenkes at de her har sent mange pakker sammen til stedet over, for en "re-pakking" for å omgå problemet?

Samme for meg, bare jeg slipper ekstra mva og gebyrer. :)

Lenke til kommentar
drvcd skrev (På 6.2.2024 den 3:14 PM):

Er vel varsel fra digipost. Din digitale postkasse på ditt navn/adresse. Trenger ikke e-mail for å sende til Digipost. Adressen står jo på pakken. Mine ekstraregninger har vært merket med det aktuelle sporingsnummeret på pakkene. 

Du må fortsatt ha meldt deg på Digipost og gitt de en e-postadresse. Det finnes alternativer til Digipost (eller skulle iallefall finnes i sin tid, vet ikke hvor mange av alternativene som lever idag). E-posten er altså en purring fra Posten sendt til Digipost som så trigger varsel om ulest digipost-melding per e-post (fra Digipost, betyr ikke at selgeren har opplyst om din e-postadresse). Hvis du betaler i Posten sin app før det går purring til digipost så slipper du maset i digipost (og dermed maset per e-post).

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (4 timer siden):

Men denne gangen fikk jeg to pakker som hadde blitt pakket inn i en ny pakke, hvor avsender var:
YW Logistics
c/o Logistikksenteret
0060 Oslo

Kan det tenkes at de her har sent mange pakker sammen til stedet over, for en "re-pakking" for å omgå problemet?

YW er en av de kinesiske speditørene, og tror de er klarert for denne fremgangsmåten. Fått slike sendinger jeg også.

har lurt på om de faktisk er etablert på logistikksenteret med eget kontor, men det er bare spekulasjon da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...